• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare nyfikenienstrut
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 2 579
N

nyfikenienstrut

Måste man starta avd. B med unghäst i en clear round bed.? det gör väl ingen skillnad, lr? :)

Sv: avd B?

Förstår inte din fråga?

En unghäst SKA gå avd B om den inte är 6 år och har gått 2 felfria rundor i den höjd det gäller eller högre.

Avd B innebär inte clear round, det är en egen bedömning, bed A.

Det innebär att den med minst fel vinner. Dvs nästan som en clear round fast vinnaren/vinnarna lika gärna kan ha tex 4 fel.

Antalet placerade är lika många som i en vanlig klass, med alla sistaplacerade med samma felantag.

Förstod du? :)

men jag menar, om det är en clearroundklass, LD? måste den gå avd. B då? :confused:

nu finns det sällan en avd B i dessa klasser och då går alla tillsammans. Men om det finns avd B ska unghästen gå där.

*delvis kl*
Om man vinner en avd.b klass får man clear round rosset eller vanlig då?
Jag tror jag är lite trög:o

Vinner du avd B får du en lila och vit rosett, det är unghästrosetterna.

I vanlig CR är de blå och vita.

Varierar kraftigt. Jag har fått lila-vit i vanligt CR och jag har fått både blåvit och hellila rosett i avdelning B.

Tror jag har ett hundratal "unghästrosetter", kollade de senaste 25 och där felar det ingenstans.

Blå-vita där det är CR bedömning, och lila-vita när jag ridit avd B.

Men det kanske inte funkar så i alla disktrikt!

Och ja, de senaste 10 åren har jag bara ridit avd B! ;)

Jag har inte ridit så många avdelning B men har fått variationer iaf. Senaste avdelning B jag red var i somras och då vill jag minnas att jag fick en blåvit.
Dock har jag ju sett avdelning B-rosetterna ganska många gånger och det har varierat en hel del. Det är väl främst i Östergötland, Örebro och Södermanland :)

Två av mina kompisar har fått blå-gula rosetter när dom har varit nolla med sina unghästar. Det var visserligen regionalt men det händer nog att man får blå-gul ibland :)

hmm, imorgon ska jag vara med i avd.b med min unghäst, det är bara jag som ska starta avd.b hur fungerar det med rossterna då? jag kan väl inte få rosset om jag får tex. 8 fel?:D

Felfria ekipage i avd B får rosett, ibland kan man få en plakett.

Blågul kan man få i t.e.x semifinal 4års championatet i hoppning.

I dressyren finns det ingen avdelning B så unghästarna tävlar med de äldre hästarna.

Inte riktigt korrekt. Man kan i avdelning B, som går i bedömning A, bli placerad med annat än 0 fel.

:eek:
Va? Näääääeee... isåfall har ALLA klubbar jag varit och tävlat på brytit mot reglerna!!! :crazy:

Precis såhär har jag fattat det (såhär har det alltid varit där jag tävlat, dvs göteborg med omnejd):
I avd. B rider man bara grundomgången. Vid felfri ritt delas ungästrosett/clearroundrosett ut, är det en generös klubb kanske man får plakett också.
Du kan aldrig vinna, komma tvåa o.s.v. i en avd. B. Rider du på noll fel inom maxtiden, får du en rosett. That's it.
Du kan inte få rosett om du får fel i klassen! :crazy:

Alltså, jag har själv ridit unghäst och jag ser ju ungponnyer varje gång jag är ute och tävlar med ponnyn, och om det har varit så att ingen ungponny gått felfritt så får ingen rosett.
Menar du att den/dom med minst fel (t.ex. 4) skulle ha fått rosett??? :o

Men snälla, lär TR och se hur bedömningen fungerar!

Senast ändrad av en moderator:

Så här säger TR:

Hoppning Bedömning A innebär att ryttare med samma antal felpoäng förklaras likaplacerade.

Liknande trådar

Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
735
Hoppning Nu startar EM i hoppning och jag tycker att det förtjänar en tråd. Det är väl inte bara jag som kommer att titta? 35 36 37
Svar
723
· Visningar
34 812
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
891
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Bästa ögoncreme
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur