Avdrag på arbetstid

Men systemet är ju helt logiskt. Jag vet folk som tänker att de kan börja jobba tidigare och så går de hem tidigare också. Javisst, om du har flex! Har du inte flex ska du jobba mellan två exakta klockslag. Punkt slut. Du kan heller inte själv bestämma dig för att jobba en massa extra utan att förmannen godkänner det. Det blir en massa extrakostnader för företaget, och alla arbetsgivare har inte råd med det.

En kan vara tillmötesgående även om det är logiskt. Eller så kan en vara fyrkantig och då få fyrkantighet tillbaka. Fick känslan här att chefen inte var speciellt tillmötesgående?
Hur som haver så är det bästa att fråga chefen om konkreta lösningar och förväntningar utifrån de verkliga situationer som uppstår. Då vet alla vad som gäller. Att "ställa upp" när det gäller jobb lönar sig väldigt sällan och dessvärre är vissa branscher mer drabbade än andra av "ställa upp-mentaliteten" (läs: föredträdesvis kvinnodominerade branscher).
 
facket vill inte ha dig???? det där låter mystiskt....

Jag tror att många som jobbar mindre än 50% tycker att det är meningslöst att gå med i facket eftersom de inte kvalificerar sig för a-kassa. Det bottnar säkert i okunskap om alla andra saker som facket gör. Sen kanske det ligger något mer bakom i TS fall, det vet inte jag. Men jag har hört från flera som jobbar lite att de inte känner att facket är något för dem.
 
Kortsiktigt kan det verka jättebra med medarbetare som hoppar över sin rast för att serva kunder/hjälpa kollegor. Långsiktigt så kan det vara ett arbetsmiljöproblem om ambitiösa/plikttrogna medarbetare inte tar sina raster ordentligt om man har ett fysiskt ansträngande och/eller stressigt jobb. Förutom ekonomiska problem för företaget som tidigare påpekats.
Genom att alltid dra av tid för rast så ökar sannolikheten att alla tar sin rast. Kan man få mer betalt för att arbeta på sin (lagstadgade) rast så blir det ett outtalat incitament att inte ta rast.

Det var länge sedan jag hade stämpelklocka (men ibland vore det inte så dumt ...). På bygge, verkstad och i butik behövde man stämpla in/ut med marginal. Arbetet började omklädd och klar på plats vilket kunde vara en bit från stämpelklockan. Har hört om liknande från vården. Klockan stämplade "rött" (var med pappkort) efter respektive före arbetstid = avdrag. Det var fasta tider och arbetade man mer så fick man inte betalt. Vi stämplade inte ut för raster men de hölls noga och ingick inte i arbetstiden. På verkstaden kom många i god tid för att hinna ha en gemensam fika/frukost innan arbetet började.
När jag som tjänsteman hade stämpelklocka för att hålla reda på flexen så drogs alltid 45 minuter för lunch. Oavsett om man tog/stämplade ut för lunch eller inte. Alla skulle se till att ha en rast. Tyvärr är detta något som blir mer och mer ovanligt bland tjänstemän idag. Jag tror att det är viktigt med (gemensamma) pauser. Det händer dock att en chef går genom kontoret och uppmanar till fikapaus, eller ordnar något som får folk att ta paus (som ingår i arbetstiden).
 
Kortsiktigt kan det verka jättebra med medarbetare som hoppar över sin rast för att serva kunder/hjälpa kollegor. Långsiktigt så kan det vara ett arbetsmiljöproblem om ambitiösa/plikttrogna medarbetare inte tar sina raster ordentligt om man har ett fysiskt ansträngande och/eller stressigt jobb. Förutom ekonomiska problem för företaget som tidigare påpekats.
Genom att alltid dra av tid för rast så ökar sannolikheten att alla tar sin rast. Kan man få mer betalt för att arbeta på sin (lagstadgade) rast så blir det ett outtalat incitament att inte ta rast.

Det var länge sedan jag hade stämpelklocka (men ibland vore det inte så dumt ...). På bygge, verkstad och i butik behövde man stämpla in/ut med marginal. Arbetet började omklädd och klar på plats vilket kunde vara en bit från stämpelklockan. Har hört om liknande från vården. Klockan stämplade "rött" (var med pappkort) efter respektive före arbetstid = avdrag. Det var fasta tider och arbetade man mer så fick man inte betalt. Vi stämplade inte ut för raster men de hölls noga och ingick inte i arbetstiden. På verkstaden kom många i god tid för att hinna ha en gemensam fika/frukost innan arbetet började.
När jag som tjänsteman hade stämpelklocka för att hålla reda på flexen så drogs alltid 45 minuter för lunch. Oavsett om man tog/stämplade ut för lunch eller inte. Alla skulle se till att ha en rast. Tyvärr är detta något som blir mer och mer ovanligt bland tjänstemän idag. Jag tror att det är viktigt med (gemensamma) pauser. Det händer dock att en chef går genom kontoret och uppmanar till fikapaus, eller ordnar något som får folk att ta paus (som ingår i arbetstiden).

Klart man ska hålla rast men det är inte alltid att det går. Ibland är det mycket att göra och det passar sig helt enkelt inte. Och samtidigt har man ofta en motpart att tänka på. Om en affär får dåligt rykte så finns det folk som slutar att handla där dvs lönsamhet försvinner. Eller för en brevbärare, posten delas inte ut, en snöskottare - snön ligger kvar på gatorna (vilket kan göra att en som har hemtjänst inte får sin middag) Osv. Om man inte gör det där ”lilla extra” så tror jag att mycket i vår vardag kommer bli sämre.
Som sagt att raster och arbetstider ska hållas i den mån det går men om alla bara ska tänka på sitt och inte ge det lilla extra när det behövs så kommer vi få ett mer ensamt samhällsklimat.
Och vad hände med att vara ”serviceminded”?
 
Som i så många andra fall där branschen i mångt och mkt lever på "ställa upp-mentalitet". Tex vården och deras eviga deltider och delade turer, för att inte tala om hotell och restaurang. Nej jag kan inte släppa temat att detta ofta utgörs av sk kvinnoyrken. Det är dags att den stora massan börjar säga ifrån.

Fast i just detta fall kanske arbetsgivarens och arbetstagarnas uppfattning om lagom servicenivå går isär? En kvart arbetstid kan vara närmare en hundring i utgift för arbetsgivaren, betydligt mer med OB. Arbetsgivaren kanske tycker att det är okej att alla kunder inte alltid får hjälp bums om det medför att hundralapparna inte rinner iväg. Plus då att det är bra att personalen tar sin rast.
 
Som i så många andra fall där branschen i mångt och mkt lever på "ställa upp-mentalitet". Tex vården och deras eviga deltider och delade turer, för att inte tala om hotell och restaurang. Nej jag kan inte släppa temat att detta ofta utgörs av sk kvinnoyrken. Det är dags att den stora massan börjar säga ifrån.
Byggarbetsplatser tror jag fortfarande har fasta tider. Och de är inte speciellt kvinnodominerade. Bussförare har också ofta delade turer. Tror inte det är så kvinnodominerat. Men båda har i övrigt ofta bättre avtal/lön än vad butik/vård har. På byggarbetsplatser är det extremt viktigt att hela tiden stämpla in/ut, även om du är tillfälligt på plats och/eller på platskontoret. Det får inte finnas någon som vid kontroll inte är instämplad.
Å andra sidan har några kvinnodominerade yrken, t ex lärare och veterinärer, ofta förtroendetid vilket brukar vara ett säkert sätt att slita ut sig.
 
Klart man ska hålla rast men det är inte alltid att det går. Ibland är det mycket att göra och det passar sig helt enkelt inte. Och samtidigt har man ofta en motpart att tänka på. Om en affär får dåligt rykte så finns det folk som slutar att handla där dvs lönsamhet försvinner. Eller för en brevbärare, posten delas inte ut, en snöskottare - snön ligger kvar på gatorna (vilket kan göra att en som har hemtjänst inte får sin middag) Osv. Om man inte gör det där ”lilla extra” så tror jag att mycket i vår vardag kommer bli sämre.
Som sagt att raster och arbetstider ska hållas i den mån det går men om alla bara ska tänka på sitt och inte ge det lilla extra när det behövs så kommer vi få ett mer ensamt samhällsklimat.
Och vad hände med att vara ”serviceminded”?
Jag håller med om att det är ett dilemma. Men förstår varför reglerna är som de är. När jag arbetade i butik så var det fackordförande som noga bevakade så att alla verkligen tog sina raster.
I TS fall så antar jag att stämpelklockorna hänger ihop med en enklare löneadministration. Samtidigt så ställdes nu "problemet" med att de arbetar mer/annorlunda än sin avtalade tid på sin spets. Det behöver arbetsgivaren ta tag i tillsammans med personalen.

För inte så många år sedan arbetade brevbärare på beting. Bra för de som t ex hade det som sommarjobb (och de som ville ha sin post på förmiddagen), men inte lika bra för dem som hade det som yrke hela livet. Detsamma gäller ackorden på byggen t ex. Snöröjning och liknande brukar upphandlas på beting, jag misstänker att man i avtalen ofta har förhandlat bort arbetstidslagen (för de som är anställda), men här finns även andra lagar som reglerar körtider.
 
Byggarbetsplatser tror jag fortfarande har fasta tider. Och de är inte speciellt kvinnodominerade. Bussförare har också ofta delade turer. Tror inte det är så kvinnodominerat. Men båda har i övrigt ofta bättre avtal/lön än vad butik/vård har. På byggarbetsplatser är det extremt viktigt att hela tiden stämpla in/ut, även om du är tillfälligt på plats och/eller på platskontoret. Det får inte finnas någon som vid kontroll inte är instämplad.
Å andra sidan har några kvinnodominerade yrken, t ex lärare och veterinärer, ofta förtroendetid vilket brukar vara ett säkert sätt att slita ut sig.

Precis. Jag gör ibland (rätt ofta) det lilla extra på jobbet, speciellt när det kommer till entreprenörer som behöver hjälp. Det skapar goda relationer inte minst. Men jag resonerar som så att 1 jag har så pass bra lön så det är inom gränser för ok 2 jag skriver emellanåt upp extratid i överkant och det täcker upp för dehär extrakvartarna jag gör ibland. Så det jämnar ut sig och det funkar hos oss.
 
Jag håller med om att det är ett dilemma. Men förstår varför reglerna är som de är. När jag arbetade i butik så var det fackordförande som noga bevakade så att alla verkligen tog sina raster.
I TS fall så antar jag att stämpelklockorna hänger ihop med en enklare löneadministration. Samtidigt så ställdes nu "problemet" med att de arbetar mer/annorlunda än sin avtalade tid på sin spets. Det behöver arbetsgivaren ta tag i tillsammans med personalen.

För inte så många år sedan arbetade brevbärare på beting. Bra för de som t ex hade det som sommarjobb (och de som ville ha sin post på förmiddagen), men inte lika bra för dem som hade det som yrke hela livet. Detsamma gäller ackorden på byggen t ex. Snöröjning och liknande brukar upphandlas på beting, jag misstänker att man i avtalen ofta har förhandlat bort arbetstidslagen (för de som är anställda), men här finns även andra lagar som reglerar körtider.
Absolut, det finns många scenarion där reglerna ställs på sin spets. Och kontrakt, lagar m.m. Som spelar in. Ska en sjuksköterska jobba över trots att hen är trött? Ska en snöskottare fortsätta köra trots att denne har en körperiod kvar men håller på att somna?

Bara lite reflektioner på ditt inlägg 🙂
 
Klart man ska hålla rast men det är inte alltid att det går. Ibland är det mycket att göra och det passar sig helt enkelt inte. Och samtidigt har man ofta en motpart att tänka på. Om en affär får dåligt rykte så finns det folk som slutar att handla där dvs lönsamhet försvinner. Eller för en brevbärare, posten delas inte ut, en snöskottare - snön ligger kvar på gatorna (vilket kan göra att en som har hemtjänst inte får sin middag) Osv. Om man inte gör det där ”lilla extra” så tror jag att mycket i vår vardag kommer bli sämre.
Som sagt att raster och arbetstider ska hållas i den mån det går men om alla bara ska tänka på sitt och inte ge det lilla extra när det behövs så kommer vi få ett mer ensamt samhällsklimat.
Och vad hände med att vara ”serviceminded”?
Att göra det lilla extra, till exempel på bekostnad av sin lunch (att man inte får denn), kan man göra någon enstaka gång. Behövs det oftare så handlar det om dålig planering från arbetsgivarens sida och det blir inte bättre så länge man täcker upp.

Serviceminded kan man vara även om man envisas med att normalt ta sina raster och pauser och om man inte kan ta ut rasterna får övertid.
 
Klart man ska hålla rast men det är inte alltid att det går. Ibland är det mycket att göra och det passar sig helt enkelt inte. Och samtidigt har man ofta en motpart att tänka på. Om en affär får dåligt rykte så finns det folk som slutar att handla där dvs lönsamhet försvinner. Eller för en brevbärare, posten delas inte ut, en snöskottare - snön ligger kvar på gatorna (vilket kan göra att en som har hemtjänst inte får sin middag) Osv. Om man inte gör det där ”lilla extra” så tror jag att mycket i vår vardag kommer bli sämre.
Som sagt att raster och arbetstider ska hållas i den mån det går men om alla bara ska tänka på sitt och inte ge det lilla extra när det behövs så kommer vi få ett mer ensamt samhällsklimat.
Och vad hände med att vara ”serviceminded”?
Fast det där är ju tänkande som kan bli en problematisk arbetsmiljö i längden, att "ibland passar det inte att ta rast". Om en affär får dåligt rykte pga att de inte håller servicenivå när de anställda tar ut lagstadgad rast, då är det ju arbetsgivaren som behöver agera, inte personalen som löser det med att helt enkelt inte ta rasten.
Jag vägrar dra några som helst likheter likheter mellan serviceminded och ta ut rast eller inte arbeta gratis. Folk drabbas av utmattningdepressiom på löpande band, många behöver snarare peppas till att ta sin lunch och inte arbeta över för att vara schysst. Allt så att arbetsgivare kommer undan sitt lagstadgade ansvar för arbetsmiljön.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 526
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 814
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 154
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp