Avdrag på arbetstid

Det bästa vore kanske butiker med enbart avhämtning :idea:
Lugnare för personalen inga köer eller trängsel vid mejerikylen inga skrikande barn eller snattare
Finns väl också obemannade butiker heller inga köer antar jag:)
 
Vi har en liknande klocka på mitt jobb, livsmedelsbutik. Där har vi valt att personalen kan stämpla in max 10 min innan passet börjar och ut max 15 min efter passet slutar och få betalt utan att det behöver godkännas av närmsta chef. Lunchen dras av automatiskt men jag attesterar alla mina medarbetares tider och justerar efter deras stämplingar. Jag är ju övertygad om att dom jobbar när dom är instämplade och vill självklart att dom skall få betalt för det.
Prata med chefen och hör hur han tänker i första hand. Han kanske inte vet att det dras bort.
 
Att göra det lilla extra, till exempel på bekostnad av sin lunch (att man inte får denn), kan man göra någon enstaka gång. Behövs det oftare så handlar det om dålig planering från arbetsgivarens sida och det blir inte bättre så länge man täcker upp.

Serviceminded kan man vara även om man envisas med att normalt ta sina raster och pauser och om man inte kan ta ut rasterna får övertid.

Någon enstaka gång kan jag hålla med om, inte var dag. Då får AG planera annorlunda, kartlägga handeln osv. Men ibland kommer det många på en gång och jag som kund skulle känna mej oviktig om personalen jag frågade om snabb hjälp sa att ”jag ska ta min rast nu men kom tillbaka om 15min”.

Eller som i mitt yrke ” tyvärr jag går hem nu men personal kommer om..hm...3timmar” och så sitter det 50pers på tåget som ska hem för att kanske hämta barnen, börja jobba eller något annat.

Vad jag menar är att ibland måste man kunna vara flexibel.

Det var ett ställe man byggde intill järnvägen och till ett visst moment behövde man stänga av trafiken på järnvägen (4-6v handläggningstid för att få tillstånd om det inte är trafik på utsatt tid, annars är det 1år i förväg). Den tiden sträckte sig över deras rast så när klockan slog rast gick alla vilket gjorde att de fick mindre gjort. Visst har det blivit fel på några plan som information till arbetstagarna, planering osv men i sådana fall tycker jag att man ska vara flexibel.

Men vi alla är olika. Och jag säger inte att man ska tumma på den varje gång men ibland kommer det tillfällen då man behöver göra det.
 
Någon enstaka gång kan jag hålla med om, inte var dag. Då får AG planera annorlunda, kartlägga handeln osv. Men ibland kommer det många på en gång och jag som kund skulle känna mej oviktig om personalen jag frågade om snabb hjälp sa att ”jag ska ta min rast nu men kom tillbaka om 15min”.

Eller som i mitt yrke ” tyvärr jag går hem nu men personal kommer om..hm...3timmar” och så sitter det 50pers på tåget som ska hem för att kanske hämta barnen, börja jobba eller något annat.

Vad jag menar är att ibland måste man kunna vara flexibel.

Det var ett ställe man byggde intill järnvägen och till ett visst moment behövde man stänga av trafiken på järnvägen (4-6v handläggningstid för att få tillstånd om det inte är trafik på utsatt tid, annars är det 1år i förväg). Den tiden sträckte sig över deras rast så när klockan slog rast gick alla vilket gjorde att de fick mindre gjort. Visst har det blivit fel på några plan som information till arbetstagarna, planering osv men i sådana fall tycker jag att man ska vara flexibel.

Men vi alla är olika. Och jag säger inte att man ska tumma på den varje gång men ibland kommer det tillfällen då man behöver göra det.
Nej det handlar inte om att arbetstagaren behöver vara fexibel, inte ensidigt, utan om att man i planeringen och policy på arbetsplatsen tar hänsyn. Ibland händer det att jag behöver skjuta på lunchen, det är okej, jag får den alltid, om inte annat så går jag hem tidigare. Någon gång har arbetsgivaren fixat lunch och jag ätit vid skrivbordet och fått betalt för även den stunden. Och behöver jag jobba över får jag givetvis betalt ( övertid).

Flexibilitet måste handla om ömsesidig respekt, att både arbetstagare och arbetsgivare bjuder till, inte att arbetstagaren ska skippa luncher, pauser eller jobba över utan ersättning.
 
Nej det handlar inte om att arbetstagaren behöver vara fexibel, inte ensidigt, utan om att man i planeringen och policy på arbetsplatsen tar hänsyn. Ibland händer det att jag behöver skjuta på lunchen, det är okej, jag får den alltid, om inte annat så går jag hem tidigare. Någon gång har arbetsgivaren fixat lunch och jag ätit vid skrivbordet och fått betalt för även den stunden. Och behöver jag jobba över får jag givetvis betalt ( övertid).

Flexibilitet måste handla om ömsesidig respekt, att både arbetstagare och arbetsgivare bjuder till, inte att arbetstagaren ska skippa luncher, pauser eller jobba över utan ersättning.

Flexibiliteten i det här fallet måste ligga i att AG betalar ut övertidsersättning och att arbetstagaren jobbar över de gånger det behövs.

En AG som inte vill betala övertid ska ju inte räkna med att folk kommer jobba gratis. Då får AG räkna med att det kommer vara säker som inte blir gjorda om det dyker upp en oförutsedd arbetdtopp. Och det kan ju vara så att AG föredrar det framför att betala övertid.
 
Jag har jobbat många år i matbutik, stor som liten butik. Det har alltid varit självklart att man ska ta rast. I den lilla butiken planerar man och hjälps åt tillsammans för att alla ska få sin rast och i de stora butikerna har man rastscheman så att någon kommer och byter av en när man ska ha rast.
Självklart kan man hjälpa någon på väg ut mot personalutrymmet, men när man väl är där bakom så är det ju inga kunder som ser en.
Likaså har väl alla butiker personalingång = kunderna ser en inte ens innan man stämplar in och börjar jobba.
 
Hoppar in här en snabbis :) Jag undrar det. Bortsett från schemafrågor, ev brott mot kollektivavtal mm låter det här som brott mot arbetsmiljölagen. Hoppas de riskbedömer de anställdas hälsa och samverkar i de här frågorna...
Utveckla gärna varför du gör den tolkningen.
Som jag tolkar TS fråga/problem så handlar det om att de inte (längre) får betalt för ej beordrad övertid (dvs när de arbetar på raster eller före/efter deras schemalagda fasta arbetstid). Att de inte får extra betalt när de arbetar på sina raster borde öka sannolikheten att de verkligen tar de raster de ska/har rätt till. Hur kan det vara brott mot kollektivavtal och arbetsmiljölag?
 
Absolut,, men i det här fallet verkar AG ha satt det i system o utnyttjar därför sin arbetskraft istället för att förbättra bemanningen via schemaläggningen.
Det vet vi inte. Det kan vara så att genom att jobba extra och ställa upp så har personalen maskerat att det egentligen behövs en person till. Eller så har personalen och ledningen olika syn på vilken service man ska ge eller hur man ska prioritera när det kör ihop sig?
 
Utveckla gärna varför du gör den tolkningen.
Som jag tolkar TS fråga/problem så handlar det om att de inte (längre) får betalt för ej beordrad övertid (dvs när de arbetar på raster eller före/efter deras schemalagda fasta arbetstid). Att de inte får extra betalt när de arbetar på sina raster borde öka sannolikheten att de verkligen tar de raster de ska/har rätt till. Hur kan det vara brott mot kollektivavtal och arbetsmiljölag?

Jag är osäker på detaljerna förstås, eftersom jag inte känner till arbetsplatsens regelverk, men det handlar ju inte om att få betalt för raster, utan att alls kunna ta raster. Vilket alla anställda har laglig rätt till. Och kan man inte ta raster och upplever stress och krav som ett problem - och chefen sitter någon helt annanstans och inte säkerställer att produktionen flyter på - finns ett tydligt glapp mellan arbetsledning och arbetstagare. Det tyder på dålig/ej fungerande samverkan, vilket också är lagkrav (afs 2001:1) samt AML. TS borde väcka frågan hos sina skyddsombud ☺
 
Det vet vi inte. Det kan vara så att genom att jobba extra och ställa upp så har personalen maskerat att det egentligen behövs en person till. Eller så har personalen och ledningen olika syn på vilken service man ska ge eller hur man ska prioritera när det kör ihop sig?

Och där har du bristande efterlevnad av AML. I båda de förklaringarna.
 
Jag är osäker på detaljerna förstås, eftersom jag inte känner till arbetsplatsens regelverk, men det handlar ju inte om att få betalt för raster, utan att alls kunna ta raster. Vilket alla anställda har laglig rätt till. Och kan man inte ta raster och upplever stress och krav som ett problem - och chefen sitter någon helt annanstans och inte säkerställer att produktionen flyter på - finns ett tydligt glapp mellan arbetsledning och arbetstagare. Det tyder på dålig/ej fungerande samverkan, vilket också är lagkrav (afs 2001:1) samt AML. TS borde väcka frågan hos sina skyddsombud ☺
Det står iofs ingenstans att de inte får ta raster. Är det uttalat från chefen att de ska börja jobba innan passet börjar eller att de ska strunta i rast? Eller är det personalen som i välmening gör saker som ledningen inte har efterfrågat?

Jag fattar liksom inte varför man ens befinner sig i butiken innan passet har börjat. Det är ju bara att stanna i personalrummet/på lagret så kommer ingen kund kunna be en om saker.
 
Det står iofs ingenstans att de inte får ta raster. Är det uttalat från chefen att de ska börja jobba innan passet börjar eller att de ska strunta i rast? Eller är det personalen som i välmening gör saker som ledningen inte har efterfrågat?

Jag läste det som om man ville ta rast, men inte kände att man kunde. Men det kan ju ha varit en feltolkning. Oavsett vilket är det AG:s ansvar att kartlägga och undersöka hur arbetet fungerar och hur anställda mår. Så det hamnar på ledningsgruppens bord och skyddsombudens i alla händelser.
 
Jag är osäker på detaljerna förstås, eftersom jag inte känner till arbetsplatsens regelverk, men det handlar ju inte om att få betalt för raster, utan att alls kunna ta raster. Vilket alla anställda har laglig rätt till. Och kan man inte ta raster och upplever stress och krav som ett problem - och chefen sitter någon helt annanstans och inte säkerställer att produktionen flyter på - finns ett tydligt glapp mellan arbetsledning och arbetstagare. Det tyder på dålig/ej fungerande samverkan, vilket också är lagkrav (afs 2001:1) samt AML. TS borde väcka frågan hos sina skyddsombud ☺
OK.
Men jag uppfattade TS som att personalen undrar om det är rätt av arbetsgivaren att inte betala för när man arbetar före/efter arbetstid, på raster och när de kvittar arbete på rast mot att t ex gå tidigare än vad arbetspasset är slut. Det är den konkreta frågan som flera av oss har svarat på. Följden av det nya sättet att tidrapportera (stämpelklocka) innebär att ett ev problem med underbemanning/prioritering har blivit synligt.
 
Jag läste det som om man ville ta rast, men inte kände att man kunde. Men det kan ju ha varit en feltolkning. Oavsett vilket är det AG:s ansvar att kartlägga och undersöka hur arbetet fungerar och hur anställda mår. Så det hamnar på ledningsgruppens bord och skyddsombudens.
Ja jag håller självklart med om att det är ledningens ansvar att alla kan ta rast. Och de borde vara tydliga med att man förväntas ta sin rast.
Det är ju dock ganska stor skillnad på att de passivt ”okejat” en kultur där man inte tar rast och att det är uttalat. Båda är dåliga såklart, men det ena betydligt värre.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 690
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 991
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 205
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp