Avdrag på arbetstid

OK.
Men jag uppfattade TS som att personalen undrar om det är rätt av arbetsgivaren att inte betala för när man arbetar före/efter arbetstid, på raster och när de kvittar arbete på rast mot att t ex gå tidigare än vad arbetspasset är slut. Det är den konkreta frågan som flera av oss har svarat på. Följden av det nya sättet att tidrapportera (stämpelklocka) innebär att ett ev problem med underbemanning/prioritering har blivit synligt.

De där delarna hänger ihop med arbetsmiljöansvaret. Något som är lagligt enligt kollektivavtal kan ändå vara olagligt om man beaktar arbetsmiljölagen.
 
Jag läste det som om man ville ta rast, men inte kände att man kunde. Men det kan ju ha varit en feltolkning. Oavsett vilket är det AG:s ansvar att kartlägga och undersöka hur arbetet fungerar och hur anställda mår. Så det hamnar på ledningsgruppens bord och skyddsombudens i alla händelser.
Men de anställda har också ett ansvar att påtala om något inte fungerar. Inte att i första hand lösa det genom att ändra sina arbetstider.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 669
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 970
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 198
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp