Avel + Eksem

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Belethien
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 824

Belethien

Trådstartare
Nu måste jag helt enkelt ta upp den här diskussionen :banana: dock vill jag att vi lämnar islandshästar utanför denna debatt-för det är inte vad jag är ute efter. Jag är ute efter era tankar angående hästar som tillhör raser som vanligtvis inte har eksem som ett problem.

Jag har ett sto (korsningsponny) som jag vill ta ett föl efter, ett föl för eget bruk. Men jag undrar hur stor ärftlighetsfaktorn är om jag väljer en hingst som tillhör en ras som inte har dokumenterad eksem?
Jag vill inte avla fram en avkomma med eksem, absolut inte. Men jag vill gärna ta föl på detta sto.
Har letat runt på internet om fakta men det handlar bara om islandshästar- detta sto har inte någon ras som kan tänka sig ha eksem i släkten. Jag tror mer att hennes eksem är en allergi som hon fått själv, inte något hon ärvt (har hela hennes stamtavla och alla är godkända avelshingstar och ston, tror inte att man kan elitpremiera hästar med eksem?)

Så vad tycker ni, är jag fullkomligt galen? Eller är det fullt möjligt att hon kan få en eksemfri avkomma?

Sv: Avel + Eksem

*ppppppppppppppppppppppppppuuuuuuuuuuuuutttttt* :angel:

Jag puttar tills någon svarar helt enkelt :D

Jag tror mer att hennes eksem är en allergi som hon fått själv, inte något hon ärvt (har hela hennes stamtavla och alla är godkända avelshingstar och ston, tror inte att man kan elitpremiera hästar med eksem?)

Så vad tycker ni, är jag fullkomligt galen? Eller är det fullt möjligt att hon kan få en eksemfri avkomma?

Är inte hundra säker,men kan inte eksem ligga latent?

(Det finns en Elit-premierad NF-hingst som i många år nu har nedärvt otillåtna tecken. Det jag menar med det är att man nog inte ska utesluta att det kan finnas godkända hingstar med eksem. Det fanns en Nordsvensk brukshingst som togs ur aveln på grund av svår eksem, han verkade dock i aveln medans eksemet fortfarande var "lindrigt".)

Jag har väl Sveriges enda halvblodssto med sommareksem. Och jag tänker absolut inte avla på henne, (hon är inget avelsmaterial f ö heller), är livrädd för att få en sådan till.

Även om hon är symptomfri med täcke så är det inte värt risken. Och sedan så skulle jag nog vara orolig med en busig fölunge som kanske fastnar i täcket.

Den enda i släkten som vi vet är känslig för något var hennes mamma. Hon var lite känslig mot blinningar. Men klarade sig hela livet utan täcke.
Min häst är allergisk mot svidknott. Hennes lillebror visar inga tecken på någon allergi som helst. *peppar peppar*

Jag har väl Sveriges enda halvblodssto med sommareksem. Och jag tänker absolut inte avla på henne, (hon är inget avelsmaterial f ö heller), är livrädd för att få en sådan till.

Du är inte ensam, jag har också ett halvblodssto med eksem.

När det gäller avel på henne är jag kluven. Hon har lindrig eksem, symtomfri med Horsol och har aldrig haft eksemtäcke. Skulle hon i övrigt visa sig ha de egenskaper jag vill föra vidare till en avkomma (hon är bara 5 år) skulle jag, under förutsättning att eksemen inte blir värre, kunna tänka mig att avla på henne.

Är inte hundra säker,men kan inte eksem ligga latent?

Med all sannolikhet så är nog eksem det. Jag vågar inte uttala mig till hundra men logiskt sett ja. Dock har min häst, oberoende av situation och plats, visat att hon har problem med eksem. Hon har bott nere i skåne och där hade hon samma grad av eksem som hon har här i dalarna. Dock är den reglerbar men ett helvete för hästen ändå- jag vill ju inte att det ska finnas en stor chans att det kan föras vidare på avkomman.

Dock undrar jag hur stor chans det finns att det kan passera vidare ned till avkomman? Jag har läst runt och procentuellt ligger det på 14-20 % men då har forskningen varit på islandshästar. Det känns inte som att det är samma sak i mitt fall: det är känt att eksem är vanligt hos den rasen, jag vill avla på raser som normalvis inte får eksem.

Jag känner faktiskt ett halvblodssto som har eksem också.

14-20% eksemrisk på avkomman låter för lite tycker jag. Mitt sto har eksem (korsning utan islandshäst i) och hennes mor har också eksem.

Vad är det för raser i ditt sto? Dom raser jag förstått att eksem förekommer inom är förutom halvblod, russ, new forest, ardenner och nordsvensk, ev. shetland. Min ponny är 25 procent NF, hennes mor är 50 %.

Är det någon som känner till rena welch eller araber som har eksem?

Avla eller inte på en eksemhäst är ett svårt val. Men jag tycker det beror på stoets kvaliteer i övrigt. Om stoet har mycket att tillföra i aveln eller något unikt positivt, så bör hon inte diskvalificeras för att hon har eksem. Är det däremot ett ordinärt sto eller om hon har fler "defekter" så tycker jag man ska låta bli att avla på henne. Om eksemet är lindrigt eller är av svårare sort har ingen betydelse, den är ändå samma gen som kan ge lindrigare eller värre eksem på avkomman. Jag tror att eksem är dominant, vilket innebär att minst den ena föräldern har eksem (även om det inte alltid syns). Dominant är inte detsamma som att det än mer än 50% risk men jag misstänker att risken kan ligga någonstans mellan 20-50%. Inget vetenskapligt, bara egen erfarenhet och litteraturstudier.

Mitt sto har utmärkta gångarter meden otrolig hoppförmåga och snabbhet men jag vill nog att hon ska gå medelsvår hoppning felfritt innan hon blir värdefull i avel. Hon har ett mkt bra temperament o psyke men ridbarheten är tyvärr inte den bästa. Hållbarheten si så där, dock röntgad överallt (rygg, hals, ben osv) u.a. Exteriören är riktigt fin o bra. Det är en svensk ridponny.

Jag vet flera rena welshar med eksem

(och har en tvåårig shettis som är otroligt lovande exteriört, men som utvecklat eksem och därför aldrig kommer användas i avel)

14-20% eksemrisk på avkomman låter för lite tycker jag. Mitt sto har eksem (korsning utan islandshäst i) och hennes mor har också eksem.

Står i SLU's forskning. "Arvbarheten för sommareksem hos islandshäst skattades till 0,14"

http://www.slu.se/?id=551&puff=98

Vad är det för raser i ditt sto? Dom raser jag förstått att eksem förekommer inom är förutom halvblod, russ, new forest, ardenner och nordsvensk, ev. shetland. Min ponny är 25 procent NF, hennes mor är 50 %.

Haha fan, Shettis/Halvblod är hon och jag vill korsa henne med welsh.. :crazy:

Jaja jag ska försöka diskutera detta med folk på SLU när jag väl börjar där. De kanske kan ge mig lite mer vatten på min kvarn, ur ett mer genetiskt perspektiv och jag kan spåna utifrån det. Nu lutar det åt att jag inte kommer att avla på henne men jag skulle gärna vilja. Dock vill jag inte avla fram något oseriöst, därför velar jag.

Själva saken ligger i att stoet har ett bra temperament och underbar hoppteknik vilket hon kan gå långt på (räknar SM) men har inga placeringar p.g.a. mitt ointresse av hoppning samt ålder (är för gammal). Därför skulle jag vilja korsa henne med en hingst där gångarterna har hög "ärftlighet" och kanske kunna ta avkomman som en allround/dressyr häst. MEN finns det någon chans att avkomman kan få eksem är det bara att glömma: jag tar inte fram en häst till mina fritidsintressen om den kan få eksem och dessutom då chansa med att den kanske inte får mina önskade gångarter eller fysik. Det varken vill eller orkar jag med.

Det jag ser som främsta skälet emot att betäcka en sådan korsning är att det är totalt omöjligt att avgöra vad det ska bli av avkomman.

Eksem är ärftligt, men man vet inte hur ärftlighetsgången går mer än att det är flera anlag inblandade.

Vi har ett sto som själv har lindrig klåda, hon kliar av sig lite man o svans när hon går utan täcken o lotion. Hon har själv lämnat 3 avkommor som inte kliar sig. Syskon och alla bakåt är klifria.

Vad vi har märkt med henne att hon verkar ha en skörare hud en andra hästar då hon lätt får skav av grimma och täcken. Hon har hitills enbart lämnat hingstföl och de ska nog samtliga skäras så vi kan inte följa om det kan hoppa över en generation.

Mitt connemarasto har lämnat en avkomma med eksem. Hennes andra föl med samma hingst är eksemfri. de tre efterföljande fölen har varit eksemfria.

I hennes fall visade det sig vara hingsten som bar på anlaget (enligt avelsföreningen) men om hon själv haft eksem skulle jag aldrig ha avlat vidare, är ett så pass stort handikapp hos hästen.

Har endast träffat 1 connemara till med sommareksem.

Det jag ser som främsta skälet emot att betäcka en sådan korsning är att det är totalt omöjligt att avgöra vad det ska bli av avkomman.

Fast om hästen ändå ska bli en "hobbyhäst" så skulle det väl inte spela någon större roll? Jag har ju inte tänkt att börja superavla på mitt sto och ta fram tävlingsavkommor- utan en häst som JAG kan ha och drutta runt med.

I avel vet man aldrig vad man får, man kan bara uppskatta och hoppas på det bästa men det kan likfan gå lika "illa" om man haft två halvblod som korsningsponnier. Jag har sett lika många åsnor av halvblodstyp som jag har sett av korsningstyp..

Jag har en tvååring med eksem, en valack, welsh. Och när jag insåg att det var eksem han hade, så sa jag faktiskt 'Nu kan jag sluta gnälla över att han inte är ett sto, och istället GLÄDJA mig åt att det inte är ett sto. För då slipper jag gnissla tänder och gråta blod över att jag iaf inte kunnat ta några föl'.

Eksem är ett helvete för den drabbade hästen, och man lider som djurägare med. Skulle aldrig någonsin, hur exceptionellt bra hästen än var på ALLA andra möjliga sätt och vis, avla på en individ med eksem.

Risken att det i/ur aveln kommer individer med eksem kommer alltid att finnas, då det ju kan ligga latent som det tycks. Sen kan eksem om jag fattat det hela rätt komma ändå. Men JAG är övertygad om att predispositionen är genetisk. Och om man står där med en eksemhäst, så till den dag man SÄKERT kan säga att det inte finns varken i generna, eller en genetisk predisposition hos den aktuella individen, så anser jag att man aldrig tar risken att avla på en eksemindivid.

(Min herres föräldrar är eksemfria btw, och såvitt jag vet fortsättningsvis bakåt i stamtavlan med)

Jag är medveten om att inte alla delar min åsikt, och jag brukar inte maniskt upplysa om min åsikt om jag inte blir tillfrågad. Men jag står för den.

Många åkommor kan jag tycka att det är upp till var och en att ta risken att betäcka, men eksem - nä.

Ang connemara med sommareksem, så jag har träffat en. En irlandsimport, helt irländsk stam. Kom till Sverige som tvååring, utvecklade svårt eksem som treåring (efter betäckning). Fick ett föl som fyraåring, som inte utvecklade eksem fram tills det var fyra år iaf, efter det vet jag inte. Inte använd i aveln mer, vilket iofs nog inte berodde på eksemet, utan att det var en dussinhäst som helt ärligt var rätt talanglös. (Mycket mediokra gångarter, inte direkt lysande exteriör, hoppade hellre än gärna. Dock en PÄRLA rent temperamentsmässigt, en häst man bara måste älska, alltid gjorde sitt bästa och ville vara till lags. Fölet blev ungefär lika, slog inte igenom mycket från pappan (Brolötens Grafit) om man ska vara ärlig. Men lika rar som mor sin blev han)

Personligen anser jag att man inte avlar på defekter som eksem och/eller spatt. I mina ögon är det betydligt värre än att använda sig av hästar med 30 p. :crazy:

Nu måste jag helt enkelt ta upp den här diskussionen :banana: dock vill jag att vi lämnar islandshästar utanför denna debatt-för det är inte vad jag är ute efter. Jag är ute efter era tankar angående hästar som tillhör raser som vanligtvis inte har eksem som ett problem.

Jag har ett sto (korsningsponny) som jag vill ta ett föl efter, ett föl för eget bruk. Men jag undrar hur stor ärftlighetsfaktorn är om jag väljer en hingst som tillhör en ras som inte har dokumenterad eksem?
Jag vill inte avla fram en avkomma med eksem, absolut inte. Men jag vill gärna ta föl på detta sto.
Har letat runt på internet om fakta men det handlar bara om islandshästar- detta sto har inte någon ras som kan tänka sig ha eksem i släkten. Jag tror mer att hennes eksem är en allergi som hon fått själv, inte något hon ärvt (har hela hennes stamtavla och alla är godkända avelshingstar och ston, tror inte att man kan elitpremiera hästar med eksem?)

Ja, det är möjligt att hon kan få en eksemfri avkomma.

Nej, jag tycker inte det är värt risken (såvida inte stoet är dubbel EM-vinnare eller liknande). Exem kräver otroligt mycket skötsel, om det inte ska bli ett väldigt lidande för hästen.

Exem finns i ganska många olika raser, det är bara att det är mest välkänt bland islandshästar. Men det är inte ovanligt i New Forest, till exempel, och finns hos nordsvensk bruks också. Det fungerar likadant oavsett ras.

Senast ändrad:

Du är inte ensam, jag har också ett halvblodssto med eksem.

När det gäller avel på henne är jag kluven. Hon har lindrig eksem, symtomfri med Horsol och har aldrig haft eksemtäcke. Skulle hon i övrigt visa sig ha de egenskaper jag vill föra vidare till en avkomma (hon är bara 5 år) skulle jag, under förutsättning att eksemen inte blir värre, kunna tänka mig att avla på henne.

Jag känner faktiskt ett halvblodssto som har eksem också.

Vad är det för stam på dessa hästar då?

Vad är det för stam på dessa hästar då?
Tveksamt om vi ska nämna det, eftersom risken är att någon får för sig att "den och den hingsten nedärver eksem" och sen är ryktesspridningen igång.

Man vet att det finns en ärftlighet i eksemet och att det är FLERA anlag inblandade. Därför är det svårt att leta syndabockar bara genom att titta på den närmaste stammen.

Så länge det bara är enstaka fall inom rasen finns nog ingen anledning att diskutera stammar.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 452
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 452
Senast: viltmilla
·
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
989
Senast: viltmilla
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 349
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka