Avelsfunderingar ang nordistravare...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Iris71
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 823

Iris71

Trådstartare
Har fått erbjudande om att ta ett nordissto på foder för att ta föl på en henne. Stoet står redan inackorderad hos mig och fick sitt första föl hos mig i våras.

Det är en nordistravare som varit relativt framgångsrik på travbanan. Jag är ingen travmänniska och är inte intresserad av en travhäst utan jag vill ha en trevlig ridhäst till mig. Jag har alltid varit svag för nordisar och alltid velat ha en. Hade en gammal vallack som jag tyvärr fick ta bort för ett år sen :cry:

Nu undrar jag lite över trevliga hingstar att betäcka med. Detta sto kan vara lite vass så ett trevligt och lugnt temparament skulle sitta fint. Finns det nordishingstar som är mer vanliga till ridhästar än till trav? Hur är kombinationen bruks/trav? Finns det nån sida för nordishingstar? Eller nån trevlig sida för de som rider nordis?

Kan tillägga att jag inte bestämt mig än..... undersöker lite nu bara...

Sv: Avelsfunderingar ang nordistravare...

Hur är kombinationen bruks/trav? Finns det nån sida för nordishingstar? Eller nån trevlig sida för de som rider nordis?
Kombinationen bruks/trav räknas som korsning men det är kanske inte något hinder? Är du ute efter en nordsvensk brukshingst finns det en förteckning över dem på http://www.nordsvensken.org . För de som rider finns den här sidan: http://www.nordiskridhast.se/

Sv: Avelsfunderingar ang nordistravare...

Har haft 2 såna här korsningar, alldeles underbara allrounhästar! :love:
I båda fallen har stoet varit nsv travare och hingsten bruks nsv.
Använde de till både ridning och all slags körning.
Kan säga att travsteget inte slog igenom på nån av de.
Till temeramentet var de pigga och alerta, den ena något hetare än den andra, men som sagt mycket trevliga hästar!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 498
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 066
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig... 9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 943
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur