Avfuktare i stallet?

Tussemaja

Trådstartare
Vilka har avfuktare i stallet å hur tycker ni att det fungerar? Vad behöver man tänka på om man ska investera i en?

Sv: Avfuktare i stallet?

Jag har inte men har haft.

Ett tätt rum byggdes åt den för att torka täcken och så. Den drog massor av el. Suveränt om man inte vill ta in fuktiga grejer hemma men ja, har man källare eller så i närheten, så kör jag på det istället.

De som är tillåtna i stall är ganska dyra, med tanke på elsäkerheten. Jag förmodar att det är sadelkammaren du tänker på och inte hela stallet?

Något som hjälper kvalitén på luften är också en god ventilation. Det finns ganska mycket att göra där för de flesta.

Vilka har avfuktare i stallet å hur tycker ni att det fungerar? Vad behöver man tänka på om man ska investera i en?
Bra ventilation och eventuell tillskottsvärme tror jag är mer ekonomiskt försvarbart. Om det gäller sadelkammaren så har vi ett vanligt elelement(gk. för fuktiga utrymmen) som vi har på ca 10 grader. Funkar jättebra även när man hänger fuktiga täcken i rummet. Men vi har ingen jättestor sadelkammare (ca 10 kvm). eftersom det avges rätt mycket fukt i ett stall kan jag tänka mig att en avfuktare skulle stå och gå rätt mycket. En fuktstyrd frånluftsfläkt där man kan styra önskad nivå kanske funkar bättre.

Vi har köpt en i år för att ha i ett utrymme där det lätt bli fuktigt. Vet inte riktigt vad det beror på, det är pappas grej att hålla koll på sådant :p Så vi får se om det fungerar. Annars tänker vi ha den i källaren, så den kommer ju att användas i vilket fall.

I sadelkammaren har vi ett element och en värmefläkt, fläkten kan man koppla i om man vill torka något.

Vet ni vad som är ganska bra, det är de här "torr-bollen" Det finns i olika fabrikat och är något Kaliumsalt. Man köper en bytta och saltet drar åt sig fukten i luften och jag antar när kaliumet blir mättat så blir det vatten som hamnar i "hinken" liksom...

Iallafall ett billigare alternativ. Det är faktiskt bra. Torrbollen.

Vet ni vad som är ganska bra, det är de här "torr-bollen" Det finns i olika fabrikat och är något Kaliumsalt. Man köper en bytta och saltet drar åt sig fukten i luften och jag antar när kaliumet blir mättat så blir det vatten som hamnar i "hinken" liksom...

Iallafall ett billigare alternativ. Det är faktiskt bra. Torrbollen.

F

Torrbollen är fullständigt meningslös. Det stod en sådan i min källare när jag köpte huset och den hjälpte inte alls. Det är helt enkelt för mycket vatten i luften. Det går att räkna ut hur mycket vatten det finns i luften i ett rum om man har den relativa luftfuktigheten och temperaturen. Gör man det inser man att det är för mycket vatten för denna typ av kemisk avfuktning.
När jag installerade min luftavfuktare så började jag dra ur ca 4 liter vatten/dygn de våtaste perioderna. Ska man köpa torrbollar för att dra ur den mängden fukt får man köpa många vilket gör att det blir dyrare.

Nädå, jag menar hela stallet. I sadelkammaren och täckestorken räcker det gott med el-element.
Det är ett kallstall - betong/leka - stor ventilationstrumma med självdrag, inluftsluckor i varje box, men på vintern blir det i alla fall funktig utefter väggarna - särskilt vid väderomslag. Och när det är hög fuktighet utomhus är det det i stallet åxå. Det är vintern jag talar om - inget behov ännu....

Skakar fram denna gamla tråden.

Jag har min utrustning i ett stall, fd. kostall. Det är alltså ett stort fyrkantigt rum och selarna hänger längst ena väggen. Dom möglade förra året men jag har hängt dom på ett bättre ställe detta året, men har sett att det ändå börjat komma lite mögel på dom. Köpte en torrboll-avfuktare men har nu insett att den inte hjälper speciellt mycket. Element går inte att sätta in då stallet är ganska stort och det är en öppning ut till ladan så det blir kondens och sånt då. Men läste att värme inte hjälper så länge man inte kan få bort fukten.

Men jag hade tänkt investera en dyrare luftavfuktare (eller dryga 1000kr kostar den). Tror ni det funkar? Den kopplas bara till vanligt vägguttag. Eftersom mina hästar går på lösdrift så är stallet ingen dammig miljö utan det är ganska frisk luft så det lär väl inte hända något med avfuktaren?

Eller ska man köpa en speciellt som är anpassad för stallmiljö?

Ett relativt varmt utrymme är lättare att avfukta än ett kallt, som kräver en annan, dyrare, avfuktare för god effekt. Läs innan köp vilket temperaturspann avfuktaren är gjord för.

Vi har avfuktare i sadelkammaren och den funkar jättebra.Men det är ett mindre något isolerat utrymme.Jag tror att den kostade minst 2ooo kr.Det blir nog någon liter vatten i veckan som man får hälla ut.

okej, stallet är inte särskilt isolerat, denna vintern frös vattnet i stallet osv. Så det ska jag tänka på! Funkar det bra med en avfuktaren annars?

Det är en öppning stor som en dörr ut till ladan från stallet, min far trodde att det räckte att hänga över ett skynke som "dörr" där. Räcker det?

Ska man vara duktig och köpa en som är godkänd i stall så ligger dom på runt 16.000kr, vet ej om det är skillnad på reglerna om dom står i sadelkammaren jag har en som är godkänd för krypgrunder men det är ju liksom inte godkänt tyvärr.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Tänkte ordna en byggtoa att ha vid stallet till inackorderingarna om kursdeltagare (inte jättemånga). Vi hade en sådan i ett stall...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: Litenvit
·
Hästmänniskan Fungerar plegicil på människor också? Jag använder det när jag ska börja skritta hästarna vid hand efter boxvila. Effekten är ju...
Svar
9
· Visningar
692
Senast: AbCdE
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 642
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 505
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..