Avgift eller inte??

Sv: Avgift eller inte??

Allemansrätten gäller inte planteringar och odlad mark, även mark som ligger i träda räknas dit. Att rida nån gång över annans träda om man inte gör skada är en sak, en annan att göra det regelbundet utan att fråga om lov.

Tycker det var en bra idé att ta en mindre avgift för att få nyttja både ridbana och åker. :idea:

jag har stallet/stor ladugård med stor stallplan och hagar runt... och från stallplanen går en väg ner för en backe till ridbanan (kanske 40m) och brevid ridbanan o stora vinterhage är åkern...

alltså måste man gå över stallplanen o ner till ridbanan o runt denna för att kunna komma till åkern...

På din beskrivning så har jag ytterst svårt att tänka mig att de kan hävda allemansrätt för att få rida på din åker.
Alltså kan du enligt mig med gott samvete ta ut en högre avgift för att de skall få disponera både ridbanan och åkern.

*knapplån*

Jag har också en egen belyst dränerad riktig ridbana och så rider jag på min ena åker på vintern när banan inte är användbar. Jag skulle bli MYCKET irriterad om någon fick för sig att rida på min åker utan att fråga om lov!!! Så gör man inte! Personligen skulle jag inte anse det värt pengarna för att låta någon göra det mot betalning heller. För små pengar man kan ta för det och jag rider gärna där ensam när jag rider och vill inte komma och hitta andra ekipage där just då. Så skulle jag resonera! DU har ingen skyldighet att hålla grannstallen med ridunderlag.

allemansrätten gäller väl knappast på brukad åkermark! man får inte rida hur som helst på gärden utan att fråga ägaren!

Precis! Allemansrätten ger ju inte någon rätt att rida på åkrar! Så givetvis går det att förbjuda ridning på åkrar man äger.

Jag hade inte velat ha några andra ryttare på "min" ridåker! Mina hästar går i hagen bredvid och de skulle ju börja jazza runt en hel del om en främmande häst galopperade runt utanför deras hage. Risken är för stor att något händer.

*knapplån*

Surfade runt lite, och det enda jag hittade var faktiskt att man inte fick rida på BRUKAD återmark. Så frågan är om en ridåker kan betraktas som brukad.

Å andra sidan får man ju faktiskt inte använda trädor (som ju inte är brukad åkermark eftersom de ligger i träda) för ridning, även om många bönder ser mellan fingrarna med det vid förfrågan "ja, du får rida där men det får du inte".

Åker får man rida på så länge man inte skadar marken! Vilket är en tolkningsfråga då. Men inte isådd stubbåker och när det ligger snö borde vara ok

Tomt och plantering är förbjudna områden

Brottsbalkens bestämmelser om ”olovlig väg” sätter gränsen för ryttarens
allemansrätt. Det är inte tillåtet att rida över tomt, dvs. området närmast
ett hus där de som bor i huset ska kunna känna sig ostörda. Hur stort
område som ska räknas som tomt beror på omständigheterna. Det är
risken att störa som avgör hur nära huset man kan passera. Några regler
om minsta avstånd finns inte. Alltför påträngande besökare kan straffas
för hemfridsbrott.
Också plantering är förbjudet område. Med plantering avses i första
hand gräsmattor, plantskolor, parkplanteringar och andra liknande
områden.
Oavsett risken för markskador är det förbjudet att rida över
tomt eller plantering

http://www.allemansratten.se/upload/PDF/Ridning.pdf

http://www2.ridsport.se/files/{DB3506BC-278D-4E0C-9FBA-D63C88616F7F}.pdf

*knapplån*

Jag har också en egen belyst dränerad riktig ridbana och så rider jag på min ena åker på vintern när banan inte är användbar. Jag skulle bli MYCKET irriterad om någon fick för sig att rida på min åker utan att fråga om lov!!! Så gör man inte! Personligen skulle jag inte anse det värt pengarna för att låta någon göra det mot betalning heller. För små pengar man kan ta för det och jag rider gärna där ensam när jag rider och vill inte komma och hitta andra ekipage där just då. Så skulle jag resonera! DU har ingen skyldighet att hålla grannstallen med ridunderlag.

känns som du är inne på lite samma linje som mig...

dessutom kommer jag att få en hyresgäst i stallet till sommaren så nästa vinter är vi ju ändå två som ska använda åkern... så som det känns nu så kommer jag inte att tillåta grannarna att rida där då...

Vad är det som växer på åkern? Ligger den i träda? Är det vall?
Man får ju inte störa eller förstöra. Är det er vall så är ju det en plantering o då får man inte som utomstående ryttare rida regelbundet så man förstör marken.
// Linda

Vad är det som växer på åkern? Ligger den i träda? Är det vall?
Man får ju inte störa eller förstöra. Är det er vall så är ju det en plantering o då får man inte som utomstående ryttare rida regelbundet så man förstör marken.
// Linda

det är så att min mamma äger fyra åkrar runt stallet, två är utarrenderade, den ena är ridbanan anlagd på o den sista har jag bara som ridåker... alltså är det egentligen ingen vall utan bara gräsbevuxen... vet inte om det gäller som att ligga i träda då den inte finns med i någon bondes bidragsansökningar eller liknande...

Om du läser dina egna länkar så står det även:
Det är därför förbjudet att rida/köra över tomtmark, trädgårdar, planteringar(även skogsplanteringar), åkrar, vallar eller annan mark som lätt kan ta skada. Du får heller inte rida/köra på annan ömtålig mark, till exempel mjuka skogsstigark, ängar och hagar, lavmarker och kärrmarker eller så att trädens rotsystem skadas.

Om du läser dina egna länkar så står det även:

Du får rida på åkermark resp vall när du inte åsamkar skada. det är skillnad!!! Plantering är det alltid förbjudet att rida på!!

Medans åkrar/vall etc får du rida på när det tex är snö och du inte kan skada underlaget

Senast ändrad:

Jag kan inte se att det står att man får rida där om det ligger snö, det räknas som odlad mark och jag skulle aldrig drömma om att rida på andras åkrar utan tillåtelse!

men det får du :D Så länge det INTE skadar marken dvs när det är snö så är det tjäle och då är risken för markskada obefintlig.

Däremot så får man aldrig rida i plantering och det finns def väldigt bra i de texter jag citerade

Att det ligger snö på marken behöver inte innebära att det är tjäle i marken! Snarare är det ju så att snön isolerar marken från kylan...

Jag skulle heller aldrig rida på annans åker utan att fråga. Rider man på en åker som om det vore en ridbana så tror jag det är svårt att lyckas med att inte skada marken...

Om vi vänder på det igen då :cool:

Om det är tjäle OCH snö eller om det är stubbåker som inte är insådd.

Men jag kan hålla med dig om att jag inte heller skulle använda någons åker till "ridbana" men på hösten så brukar vi rida långa rundor och även på stubbåkrar på vissa ställen. Men då är jag också väldigt säker på att den inte är insådd

Om vi vänder på det igen då :cool:

Om det är tjäle OCH snö eller om det är stubbåker som inte är insådd.

Men jag kan hålla med dig om att jag inte heller skulle använda någons åker till "ridbana" men på hösten så brukar vi rida långa rundor och även på stubbåkrar på vissa ställen. Men då är jag också väldigt säker på att den inte är insådd

Det behöver inte vara insått för att du skall göra skada. Tänk om bonden odlar frö till utsäde med höga kvalitetskrav och din häst skiter tex? Vilka fröer sprids då? Flyghavre kanske?

Anser att rider man regelbundet på någon annans mark får man vara beredd att betala för det, men handlar det om enstaka tillfällen eller som under vintersäsongen vara ute på ett fält som är snötäckt, så hade jag ansett att det går under allemansrätten då det inte gör någon direkt påverkan på marken(men man bör ändå höra med markägaren innan).

/Camilla

Det där är ju jättesvårt! Vet inte om det är samma allemansrätt på Åland som i Sverige men här är det okej att rida så länge man inte skadar växade gröda och det gör man inte om det är fruset och snö men om du skulle sätta upp staket runt hela din åker så kommer man ju inte åt att rida på den..

Att rida på växande gröda, dvs åkermark ger även skada under vinterhalvåret. När snön trampas ner blir den tyngre och kompakt och släpper inte igenom det syre som gräset behöver. Något att tänka på! ;)

Allemansrätten innebär att man får passera över någon annans mark, dock inte odlad mark så som åker eller vall. Att rida upp stora voltspår eller använda en stig eller skog så mycket att marken blir upptrampad är inte tillåtet.

Allemansrätten kommer från "förr i tiden" då den inte fanns vägar att färdas på, då var man tvungen att passera över annans mark för att kunna ta sig fram.

Ang. TS fråga.
Jag tycker det är helt okej att ta betalt för att få rida på din åker. Eftersom de redan rider där (utan tillstånd) är det ju uppenbart att de tycker den är bra/bättre än skogen och andra ridvägar.
Ett smidigt sätt är ju att ta en årligsumma för både ridbanan och åkern som flera redan har förslagit.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 043
Senast: Mia_R
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 954
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 957
Senast: Lona
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 412
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka