Avgift eller inte??

Sv: Avgift eller inte??

Hur gödslar man dem då??

Och på vilket sätt skulle höet klara av det?? Det finns ju precis lika stor risk att få med sig skit i vanligt hö, vilket många inte verkar tro

Man kör ofta konstgödning på vall för att inte riskera att få skit i fodret, t ex någon form av NPK (Kväve (N) Fosfor (P) och Kalium (K)). Du är ju så oerhört bevandrad i hur lantbruken fungerar, att du inte har också gödningskonsten på dina fem fingrar tycker jag verkar underligt.

Torrhö lär ju inte bli otjänligt i samma utsträckning som plastat material, om det kommer in lite skit i det. Senast i veckans Ridsport är det en stor artikel om botulism, det kan väl inte ha gått någon förbi att det finns viss risk med att få upp annat än vall i sina plastade balar?!

Man kör ofta konstgödning på vall för att inte riskera att få skit i fodret, t ex någon form av NPK (Kväve (N) Fosfor (P) och Kalium (K)). Du är ju så oerhört bevandrad i hur lantbruken fungerar, att du inte har också gödningskonsten på dina fem fingrar tycker jag verkar underligt.

Bara för att jag vet att de inte tar vall på godset menar du :smirk:

Torrhö lär ju inte bli otjänligt i samma utsträckning som plastat material, om det kommer in lite skit i det. Senast i veckans Ridsport är det en stor artikel om botulism, det kan väl inte ha gått någon förbi att det finns viss risk med att få upp annat än vall i sina plastade balar?!

Man har även risk att få botulism av helt vanligt hö, dessutom så kommer det oftast av kadaver dvs en död mus eller liknande.

Naturen borde ju ha brutit ner all möjligt hästskit som de ev skulle lämna efter sig på hösten när du skördar vid juni året efter. Eller hur gör du med all skit från andra vilda djur???

Jo visst är det så.
Men jag vill ändå framhålla att just stängsel inte är av någon direkt betydelse för om man får eller inte får rida på ett område.
Utan det har i alla fall med om marken är odlad eller ej att göra.

Naturbeten och skogsbeten t.ex. får man ju rida på även om där är stängsel runt.

Jo visst är det så.
Men jag vill ändå framhålla att just stängsel inte är av någon direkt betydelse för om man får eller inte får rida på ett område.
Utan det har i alla fall med om marken är odlad eller ej att göra.

Naturbeten och skogsbeten t.ex. får man ju rida på även om där är stängsel runt.

Det är inte alls säkert man får rida på naturbeten. Det kan finnas restriktioner vintertid som säger att naturbeten inte får användas och absolut inte utsättas för trampskador. Det kan vara ett krav som hänger samman med EU-stöden för beten med särskilt höga naturvärden. Och hur kan en ryttare veta detta utan att fråga ägaren. Att inte följa skötselkraven och låta hästar beträda betena vintertid kan ge upphov till återbetalning av EU-stöd.

Och även om stängsel inte direkt visar om du får rida där eller inte så visar ändå stängsel att marken används i lantbruket och då fins risk för skador om du rider där. Eller bättre fråga markägaren/arrendatorn först.

Det kan finnas restriktioner vintertid som säger att naturbeten inte får användas och absolut inte utsättas för trampskador. Det kan vara ett krav som hänger samman med EU-stöden för beten med särskilt höga naturvärden. Och hur kan en ryttare veta detta utan att fråga ägaren. Att inte följa skötselkraven och låta hästar beträda betena vintertid kan ge upphov till återbetalning av EU-stöd.

Det är nog olika var i landet som man befinner sig.
Just häromkring finns mycket natur- och skogsbeten.
Och bara några få har särskilt höga naturvärden och de är skyltade.
Vid de övergångar som finns över staketen så att man skall kunna gå och titta på sevärdheterna, så finns skyltar som berättar om vad som finns därinne att se.
Samt upplysning om att man måste vara extra aktsam = inte rida, inte köra cross och inte köra snöskoter.

Det är nog olika var i landet som man befinner sig.
Just häromkring finns mycket natur- och skogsbeten.
Och bara några få har särskilt höga naturvärden och de är skyltade.
Vid de övergångar som finns över staketen så att man skall kunna gå och titta på sevärdheterna, så finns skyltar som berättar om vad som finns därinne att se.
Samt upplysning om att man måste vara extra aktsam = inte rida, inte köra cross och inte köra snöskoter.

Ja det kanske varierar i landet. I Blekinge där vi bodde innan var det vanligt med beten med höga naturvärden. Det krävdes ingen speciell sevärdhet heller. Det var beteshagen i sig som var det värdefulla.

Cross får du aldrig köra med utanför vägar och snöskoter finns inte här nere som tur är.

Hur gödslar man dem då??

Och på vilket sätt skulle höet klara av det?? Det finns ju precis lika stor risk att få med sig skit i vanligt hö, vilket många inte verkar tro

Om man vill gödsla med fast gödsel, t.ex. häst- eller svinskit, så är det lämpligt att göra det precis innan man plöjer sista gången det som härnäst skall bli ens vall. T.ex. hösten innan när den skall sås in på våren.

Att sen gödsla en befintlig vall gör jag som Lovisa beskriver; konstgödsel. En av våra producenter använder också flytande kogödsel (piss) att köra ut på vall efter första skörden.

Med vanligt hö är det en annan femma eftersom det torkas och inte plastas.

Och nej, hästskiten är dessvärre kvar året efter hästarna skitit där, tar längre än så för den att "försvinna". Vore ju superpraktiskt ur parasitsynpunkt i beteshagarna om den försvann på en vinter också!

Förstår jag det hela rätt? Rider dom över din gårdsplan, förbi din ridbana för att komma till åkern? Det måste kännas som att ha dom i knät...Att höja avgiften och inkl åkern är väl ett jättebra förslag! Och ha en hyra som är samma året runt. Och varför ngn blygsam mindre avgift? Räkna ut investeringskostnader, markkostnad,underhåll och sätt sedan ett pris som är rimligt för alla parter, även dig!!! Det är skönt att själv slippa investera i ridbana ,harva ridbanan, olja staket... Det ska man betala för tycker jag.

om det var mig du svarade... vilket jag förmodar så ja, de rider över min gårdsplan... o ja de känns lite påträngande... :crazy:

det har väl varit ok nu när det varit en häst som blivit riden men nu kommer det att bli tre hästar där i stallet om minst 6 personer tar hand om... så det känns som det kommer att bli endel spring... men vi får se hur det blir...

Annars om du vill ha en ursäkt att börja kräva avgift skulle jag bygga lite terränghinder och säga att det är din nya hoppbana:D Det skulle jag göra om jag hade en egen ridäng. Bygg upp några fina hinder om du själv gillar att hoppa och poängtera att du byggt en hoppbana av ängen, men att du är beredd att göra dem den tjänsten att de får fortsätta använda den mot att de betalar för paddocken året om. :devil: Åååh jag vill också ha en stor ridäng!

haha.. de sku va de... dock hoppar jag inte så det är nog ingen plan som funkar för mig tyvärr...

om det var mig du svarade... vilket jag förmodar så ja, de rider över min gårdsplan... o ja de känns lite påträngande... :crazy:

det har väl varit ok nu när det varit en häst som blivit riden men nu kommer det att bli tre hästar där i stallet om minst 6 personer tar hand om... så det känns som det kommer att bli endel spring... men vi får se hur det blir...

Aj , aj, ... Det här har gått alldeles för långt.. Det är jobbigt när man inte sätter ner foten i tid, och sedan försöka ta sig ur en situation som uppstått som man inte alls trivs med. Går vägen vidare till andra hus efter ert? Annars ni kanske kunde stänga av gårdsplanen under en liten tid , t.ex med de gummigrindarna som man har till hagarna? Skylla på ifall man tappar en häst kommer de ingenstans... Det handlar ju mycket om att bryta ett mönster här, lite signalera hej, här bor vi- vår mark...Eller hitta på en annan ursäkt typ som ngn föreslog terränghinder (fast det passade inte just dig, men ngt annat i den stilen) och att sätta upp staket blir ju rätt dyrt..Eller att ni fixar till ngt kring ridbanan, kan vara en vanlig uppfrächning, och helt enkelt deklarera att f.o.m. nu gäller följande...Men jag tror att man behöver göra ngt för att liksom markera att nu är det ngt nytt. Fy, vad jag hade blivit irriterad om jag vore du, de agerar väldigt respektlöst. Ta tag i det här nu innan de nya andra ryttarna också börjar vänja sig vid att rida genom din gårdsplan , på din äng...

ja tack för ditt svar, nej vägen går bara till våra egna åkrar o ridbanan så den är helt privat, ja bonden som arrenderar några av åkrarna använder ju den förståss... stängde av över vägen ett tag då jag ändå behövde ström till en annan hage men det hindrade dem inte... tyvärr...

har sagt till att jag vill ha betalt för ridbanan från första april så det var de helt med på... sen när jag såg att de använde ängen också så frågade jag om de skulle kunna tänka sig att betala en slat för den också, men fick bara till svar att "nej de känns inte bra, den blir ju snart mjuk o då går den ju inte att använda"...

men till nästa vinter tänker jag uttryckligen säga till att de inte får använda åkern, eftersom jag då har en häst till inhyrd hos mig o vi behöver den själva... känns faktiskt som man är lite utnyttjad...

första gången den här tjejen kom till ridbanan var jag där själv o red (min moster hade då sina hästar i samma stall som henne o använde banan utan avgift) så kom hon bara ner o sa att "jag sku få använda banan" Blev så paff den gången så jag fick inte fram ett ord!!!! :eek: (frågade senare mim moster o hon hade inte gett henne lov till något sådant)

det känns lite som hon tycker hon kan köra över mig bara för att hon råkar vara 10år äldre... det verkade inte som det gick in att jag kunde "äga" en gård bara för att jag var ung...

angående upprustning så håller jag jämt på o fixar o donar, i sommar ska stängselstolparna runt banan målas, jag håller på, för hand, att gräva bort gräset som finns runt kanterna, efter det ska en kant av plank spikas så att gräset i fortsättningen hålls utanför, sedan ska fyllningen fyllas på vart efter kassan tillåter... brukar även köra ner med gräsklipparen o klippa fint vid ingången sommartid... och sladdar banan med hjälp av shettisen och en lastpall med jämna mellanrum...

Saxat från ridsportsförbundets hemsida.

"Ridning

Ridning ingår i allemansrätten. Men med tanke på risken för markskador är det viktigt att välja rätt väg och undvika mjuka marker som lätt kan skadas. Tomt och plantering är förbjudna områden oavsett skaderisk.

Organiserad eller regelbunden ridning på annans mark bör inte ske utan markägarens medgivande "

Så det måste väl innebära att man kan stoppa vid regelbunden ridning (typ harva runt på en volt ett par gånger i veckan) men ej om man "bara rider igenom"?

att bara "rida igenom" finns absolut ingen anledning för dem att göra då det finns betydligt bättre vägar att de sig till det som är på andra sidan åkern, utan det är ju regelbunden "harva runt på volten" ridning det gäller...

Man ska vara medveten om att regelbunden användning av mark för annat än odling medför att man förlorar EU-stödet. Exempelvis är det mycket dumt att gå ut och slå golfbollar över vallen eller rida runt på trädor eftersom de då kan komma att klassas som golfbana respektive ridbana vilket INTE ger bidrag. Reglerna rörande bidrag är i vissa stycken mycket detaljerade och det kan innebära stora ekonomiska förluster om någon rider över vissa typer av mark.

Utom det som redan tidigare nämnts när det gäller att skada nysådd vall i stubben efter skyddssäden så kan det vara tråkigt att behöva köra runt och välta på våren för att slippa få med jord och hästgödsel i ensilaget.

Man har även risk att få botulism av helt vanligt hö, dessutom så kommer det oftast av kadaver dvs en död mus eller liknande.

Fast då handlar det ju om sättet man utfodrar på, (dvs på marken, och de föroreningar som hänger ihop med det) inte hur man skördar.

De kanske inte tar vall på godset, men de har vallfröproduktion.
Så du har nog inte så stor kunskap om vad det är för odlingar du har runt omkring dej.;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 043
Senast: Mia_R
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 954
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 957
Senast: Lona
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 412
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka