Bukefalos 28 år!

Avklippta kosvansar?

Sv: Avklippta kosvansar?

Stopp stopp stopp
Man kuperar inte i Sverige. Man rakar bara bort ändtofsen, fräschare för kossan, sen får den växa ut på sommaren för flugjakt.

Förr fanns "snören" att fästa svansen i - när kon stog upp inverkade den inte alls, kossan kunde vifta hur mycket den ville men när hon la sig ner höll den svansen över gödselrännan. Och då slapp man få en gosig koskitssvans i fejan när man mjölkade och kon fick heller inte gödsel på sig.

Den är nu förbjuden för att den kan vid felaktig användning hindra kossan från att lägga sig. Och det finns säkert <1 % av kossorna som hade den fel och därför får alla lida - kossor som mjölkare, det är bra med byråkrati.

Att kossor trampar varandra är fullt möjligt även med båsavskiljare, speciellt i lösdrift.
 
Sv: Avklippta kosvansar?

:bow:

Tillägger att kossor även kan ställa sig på sig själva, dom reser och lägger sig tvärt om vad hästar gör, och det är inte alls ovanligt att de råkar trampa sönder en spene.
 
Sv: Avklippta kosvansar?

Ja att de kan trampa sig själva vet jag.
Det där med att det endast är tofsarna tror jag inte ett ögonblick på. Så långa är inte tofsarna så att de täcker halva svansen.Det förekom ofta att de kapade svansarna just för att undvika skitsmäckar.
 
Sv: Avklippta kosvansar?

Masse skrev:
Kupering av svansar var vanligt förr även i Sverige på både kor och hästar. Det blev först förbjudet på hästar och många, många år senare på kor.
När det gäller kor så är det för att det är lättare att hålla dom rena runt juvret när dom inte har någon svans att vifta med. Med ett plus för som någon skrev att den som ska mjölka slipper bli viftat av svansen.

Men man behöver väl inte kupera för att det skall bli lättare att hålla rent? Det räcker väl med att raka av pälsen/håren som sitter där, så är det inte så mkt som kan kladda. De kor jag har mjölkat har haft väldigt rena o fina juver, trots sina långa håriga svansar :)
 
Sv: Avklippta kosvansar?

Det är ju inte tillåtet att göra så i Sverige längre, men det förekommer säkert i utlandet.
Hade man som någon innan skrev hållt korna lika rena som man gör med hästarna så hade korna sett bra mycket trevligare ut i hagarna nu i sommar. Grannen har släppt ut sina nyligen och de ser ut som skithögar allihop.Inbränt skit på hela bakdelen.Fattar inte varför de inte kan vara mer måna om sin inkomst källa.
Där jag jobbade innan klippte vi korna inför installningen på hösten.Sen borstade man av dom regelbundet.Korna njöt av att bli ompysslade :smirk:
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Det har flyttat in nya kor i byn och jag har fullständigt kärat ner mig i dessa underbart vackra skapelser :love: Jag kan väldigt lite...
2
Svar
37
· Visningar
4 444
Senast: Luff
·
Trädgård & Växter Jag har en Fönsterkrinum som jag är väldigt rädd om. Just nu har den (extrem) vintervila och det har bara varit stammen kvar (aldrig...
Svar
0
· Visningar
362
Senast: Corax
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
327
Senast: Myrten
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 385
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp