Avla på aggresiv hund?

Sv: Avla på aggresiv hund?

Jag tror snarare på detta. Den flög på min hund bakifrån utan att min hund ens han se den. Denna hund är minst 4 ggr så stor som min hund och min hund utgjorde inget hot för den så jag tror inte det beror på rädsla hos denna hund. Den har en otroligt hög svanshållning och går jämt och blåser upp sig.

Just det ÄR ofta osäkerhet och rädsla. En trygg hund behöver inte gå och tala om hur himla stor, tuff och dominant den är. En trygg, dominant hund bara ÄR, och behöver aldrig ens resa ragg, andra hundar märker på bara utstrålning och kroppspråk att den är ranghög/dominant/trygg och säker i sig själv.

De spar ev kraft- och syrkedemonstrationer tills de verkligen behövs.

En OSÄKER hund däremot blåer upp sig och försöker på alla visa vråla ut till alla och envar att 'Kolla så STOR, STARK och TUFF jag är, så det är ingen ide ni funderar på att hoppa på mig'.

Förenklat så den osäkra går och är rädd att andra hundar ska hoppa på, och försöker skrämma dem från att göra det genom att blåsa upp sig. En trygg, dominant hund är inte rädd andra hundar ska hoppa på, för varför skulle de göra det, den är ju överlägsen.

Det är extremt fascinerande att se trygga, dominanta hundar interagera med andra. De just bara är. De hamnar extremt sällan i bråk eller gruff, och deras rang är så självklar att den aldrig ifrågasätts. Sådana hundar fungerar oftast med alla andra vettiga hundar, just därför.

De som slåss och gruffar och hoppar på är de där som är rätt byxis egentligen men försöker verka säkra.
 
Sv: Avla på aggresiv hund?

Den flög på min hund bakifrån utan att min hund ens han se den.

Detta övertygar mig ännu mera att den hunden inte är dominant utan agerar av rädsla och osäkerhet. Knappast handlar det om aveln i detta fall. Få gånger handlar det om hur hunden är avlad, i nästan 100% är det människans hand som bär skuld till det mesta. Du skriver inget om hur ägarna är och beter sig. Vad gör dom då ? Hur är dom ?

Alexandra skrev jättebra tycker jag ang osäkerhet, dominans mm.
 
Sv: Avla på aggresiv hund?

Att alla hundar inte mentaltestas/utvärderas är iof sant! Men OM man märker att man i sin avel av "sällskapshundar" börjar få avvikande mentalitet - mot rasstandarden - så borde väl ändå en viss "mentaltest" genomföras av avelsdjuren? Eller?

/Ulga

Mja, man skulle ju ÖNSKA det, men det är tveksamt om det görs :crazy:
 
Sv: Avla på aggresiv hund?

Jag skulle personligen ha svårt att avgöra om hunden är aggressiv genom dålig avel och om hunden mentalt inte skulle vara ett bra "val" att ta hundar efter, genom ett forum.

Aggressivitet kan vara väldigt mycket, med flera faktorer bakom. Oavsett vilka faktorer som låg bakom så skulle jag knappast avla på den hunden förrän man kommit tillrätta med aggressiviteten. Vad anser ägarna att hunden kan tillföra?

Det är lite svårt att veta på ett forum, om hunden är aggressiv mot andra hundar genom rädsla eller inte, krävs lite mer information anser jag. Där emot reagerar jag på att hunden "hoppade på" din hund bakifrån. En rädd hund drar sig hellre gärna undan och attackerar främst om en annan flyktväg inte finns tillgänglig. Var det så i detta fallet?
 
Sv: Avla på aggresiv hund?

Jo det har du kanske rätt i. Men jag tycker ändå inet att man bör avla på denna hund då den har skadat andra så allvarligt. Jag skulle inte riskera att en del av detta kan gå i avel. Tycker inte hunden har bra psyke
 
Sv: Avla på aggresiv hund?

Aldrig i livet!

Har med egna ögon sett hur sådant går i arv. Morfar hade älghunds-uppfödning för många år sedan, och psyket gick verkligen i arv, men bara uteslutande till hanhundarna. Tikarna har aldrig någonsin visat en tendens till aggressivitet. Vi tog en av hanhundarna från den sista kullen men efter 5 år valde vi att låta honom somna in. Han var precis som sin far reserverad mot främlingar och andra hundar (helt enkelt inte stabil psyket!)

Finns så många fina hundar med rätt psyke att avla på istället!
 
Sv: Avla på aggresiv hund?

Vad tycker ni om att avla på en hund som är aggresiv mot andra hundar.

Det är svårt att svara på eftersom du inte har skrivit så långdraget.

Oftast är hanar aggresiva mot andra hanar i olika grader från hund till hund.
Men om hunden är ovanligt aggresiv skulle jag låta bli att avla eftersom man vill ha en stabil hund psykiskt.
 
Sv: Avla på aggresiv hund?

Det är extremt fascinerande att se trygga, dominanta hundar interagera med andra. De just bara är. De hamnar extremt sällan i bråk eller gruff, och deras rang är så självklar att den aldrig ifrågasätts. Sådana hundar fungerar oftast med alla andra vettiga hundar, just därför.

Håller med. (även i det andra du skrev)
Jag har mött en sådan hanhund som bodde med en grupp unghundar och ibland några småvalpar (på kennel). Det var aldrig gruff i rummet han bodde i, annat än någon gång mellan unghundarna och då räckte det med att han ställde sig upp och började gå mot dem så slutade unghundarna och det blev helt lugnt. Han var mjuk och vänlig mot alla och en ren klippa på alla sätt och vis. Helt fantastisk hund och underbart att se.
 
Sv: Avla på aggresiv hund?

Håller med. (även i det andra du skrev)
Jag har mött en sådan hanhund som bodde med en grupp unghundar och ibland några småvalpar (på kennel). Det var aldrig gruff i rummet han bodde i, annat än någon gång mellan unghundarna och då räckte det med att han ställde sig upp och började gå mot dem så slutade unghundarna och det blev helt lugnt. Han var mjuk och vänlig mot alla och en ren klippa på alla sätt och vis. Helt fantastisk hund och underbart att se.

Mm, exakt så var ju min Bork, och man blev tårögd av att se det. Och jag hoppas någon gång i livet få en sådan hund igen =)
 
Sv: Avla på aggresiv hund?

KL

Jag upplever att människor ofta snackar om aggression som ett samlat begrepp. Hunden är galen, "dum i huvudet", dålig mentalitet osv osv. Sällan diskuteras det om de bakomliggande faktorerna till hundens aggression. Aggression är ett vitt begrepp. Och kan vara inlärt. Därför menar jag att det är ytterst viktigt att specificera och söka varför hunden "skulle vara galen" istället för att anse att den är det.

Vi kan lätt förlåta ett barn som är rädd för mörkret; det verkligt sorgliga är när män är rädda för ljuset
av Platon
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 399
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
25 26 27
Svar
522
· Visningar
14 394
Övr. Hund Jag läser jämt och ständigt i mitt facebookflöde om hundar på rymmen. Inlägg om hundar som springer ensamma lösa mitt i stan eller i...
2
Svar
36
· Visningar
1 257
Övr. Hund Jag och ska semestra i Sverige i år och det med tält. Det blir premiär för mig men det finns säkert flera vana campare här :). Jag har...
Svar
7
· Visningar
594
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp