Avla på polishund, Är det tillåtet`?

Jag förstår.

Klarar en så liten hund ett så tufft test med stora "arga män" ?
Tycker även vissa av mallarna är så små är rätt coolt att dom står pall 😬
Å andra sidan kanske en jrt också hade klarat det 😅
Arga män?
L-test är utformade efter den uppgift man ämnar köpa in hunden till. Så om den inte ska vara patrullhund med skydd i sin arbetsuppgift så är det inte värre än ett MH eller MT i hot.
 
Arga män?
L-test är utformade efter den uppgift man ämnar köpa in hunden till. Så om den inte ska vara patrullhund med skydd i sin arbetsuppgift så är det inte värre än ett MH eller MT i hot.
Ja jag antar att hunden ska klara av arga påverkade och farliga människor i sitt arbete sen.
Har svårt att se en liten vallhundstyp där.
 
Ja jag antar att hunden ska klara av arga påverkade och farliga människor i sitt arbete sen.
Har svårt att se en liten vallhundstyp där.
Nej. Det behöver den inte. Precis som jag skrev så är det bara om den köps in som patrullhund.
Polisen har hundar för en mängd olika uppdrag. Många handlar enbart om sök och sök på specifika ämnen tex sperma och narkotika.
Polisen har hundar av annan typ än brukshundar även om de är få.

Ingen hund gör ALLT.
 
Ja jag antar att hunden ska klara av arga påverkade och farliga människor i sitt arbete sen.
Har svårt att se en liten vallhundstyp där.
Det finns polishundar som bara används som kriminalsökhundar. Jag följer en Hundenhet på facebook och där skrev en förare om hur han träffat på misstänkta personer. Hunden (en kriminalsökhund) la sig ner och vilade för den hade gjort sitt jobb.

Vet även att en papillon gjort björnprov och klarade det. :up: Fast björnar är väl inte lika knäppa som en del människor.
 
Nej. Det behöver den inte. Precis som jag skrev så är det bara om den köps in som patrullhund.
Polisen har hundar för en mängd olika uppdrag. Många handlar enbart om sök och sök på specifika ämnen tex sperma och narkotika.

Ingen hund gör ALLT.
Är det olika typer av tester då?
 
Det finns polishundar som bara används som kriminalsökhundar. Jag följer en Hundenhet på facebook och där skrev en förare om hur han träffat på misstänkta personer. Hunden (en kriminalsökhund) la sig ner och vilade för den hade gjort sitt jobb.

Vet även att en papillon gjort björnprov och klarade det. :up: Fast björnar är väl inte lika knäppa som en del människor.
Nej förhoppningsvis inte,människor är värst skulle jag tro 😬

Jag vet att det finns hundar som enbart används till att leta knark tex men om alla gör samma test så borde ju hundarn inte skilja sig mycket åt i grunden.
 
Ja jag antar att hunden ska klara av arga påverkade och farliga människor i sitt arbete sen.
Har svårt att se en liten vallhundstyp där.
Min malle väger 27 kg, polishundarna brukar inte vara de små nätta typerna och det de saknar i vikt tar de igen i intesitet.
 
Är det olika typer av tester då?
L-test ser inte ut på ett exakt sätt som ett MH/MT utan innehåller en rad moment som kan se lite olika ut i utförande beroende på vem som testar, vad man vill se osv. Om hunden ska arbeta med skydd så är det en extradel i testet.
Ska hunden inte köpas in för patrull som det heter när den jagar bovar, skyddar förare, går i demostrationer osv så gör man inte den biten.

Man kan också välja att köpa in en hund som kuggat på patrullbiten för att använda den i spår och sök. Just detta har jag själv erfarit. Hunden skulle användas till narkotikasök men när testet ändå utfördes valde man att prova henne även för patrull. Hon kuggade ett moment där men det ansågs icke relevant eftersom hon skulle söka narkotika.
Sen kuggades hon efter prövotiden på ett slutsök. Hon hade näsan full i noskvalster och var i löp vilket polisen missat.
Efter behandling och ett par veckor hemma så ville de ha henne ändå. Vi tackade nej och sålde henne istället till kriminalvården där hon sen jobbade som narotikahund.
 
L-test ser inte ut på ett exakt sätt som ett MH/MT utan innehåller en rad moment som kan se lite olika ut i utförande beroende på vem som testar, vad man vill se osv. Om hunden ska arbeta med skydd så är det en extradel i testet.
Ska hunden inte köpas in för patrull som det heter när den jagar bovar, skyddar förare, går i demostrationer osv så gör man inte den biten.

Man kan också välja att köpa in en hund som kuggat på patrullbiten för att använda den i spår och sök. Just detta har jag själv erfarit. Hunden skulle användas till narkotikasök men när testet ändå utfördes valde man att prova henne även för patrull. Hon kuggade ett moment där men det ansågs icke relevant eftersom hon skulle söka narkotika.
Sen kuggades hon efter prövotiden på ett slutsök. Hon hade näsan full i noskvalster och var i löp vilket polisen missat.
Efter behandling och ett par veckor hemma så ville de ha henne ändå. Vi tackade nej och sålde henne istället till kriminalvården där hon sen jobbade som narotikahund.
Okej tack för informationen : )
 
Jag förstår.

Klarar en så liten hund ett så tufft test med stora "arga män" ?
Tycker även vissa av mallarna är så små är rätt coolt att dom står pall 😬
Å andra sidan kanske en jrt också hade klarat det 😅
De är inte små. Jag föder upp hundar i 3 olika storlkear (även om den minsta storleken ej finns ännu).
Han är 67 centimeter i mankhöjd, väger ca 10 kg mindre än ex en schäfer med den mankhöjden, men det är ju mer fördel än nackdel faktiskt.
 
Senast ändrad:
Och ja....det är patrull/skyddarbete det är frågan om, men när det gäller att en bara skulle använda till specialsök mm så är det ju ofta mindre hundar, ofta spaniels ect.
Jag har sålt 2 hundar som "bara" blev sedelhundar (dock hade jag ej avelskontrakt på dem och de bor långt ifrån), men då var det också det som var tänkt från början (även om de individerna var lika stora som Jupiter så hade det ju vart en fördel om de var mindre, bla för att de tar upp mindre plats i bilen ect.
Och hundar överlag mår ej bra av att vara för stora (precis som att de ej mår bra av att vara för små).
 
De har ju sjukt svårt att få fatt i hundar... Men jag tror ibland att de kanske har lite för orimliga krav. Tror många väldigt bra hundar sållas bort...
Varför tror du att det är så svårt?
Jag menar det föds rätt många Schäfrar och Mallar.
Vad åker de på de flesta gångerna.

Alltså ifrågasätter inte utan har dragit samma slutsats eftersom de tillåter C-höfter i vissa fall (det skulle man förmodligen ej göra om man hade större urval...), men undrar vad det är som de ofta(st) faller på.
 
Va?
Varför inte fråga MIG när jag är närvarande? och varför inte göra det i en tråd som handlar om raser osv?
Jag är inte emot raser, tvärtom!
Jag är emot att man förstör raser (framförallt genom att fortsätta ha slutna populationer även i fall där alla är för nära släkt med varandra såsom de flesta raser idag).

Kan den här tråden hållas ren från annat nu?
Jag eller någon annan kan skapa en annan tråd om mina hundar eller raser som står utanför de stora föreningarna om ni vill.
Men en tråd som denna handlade om annat och svaren som kommer här kan bli värdefulla för andra som googlar på samma fråga.
Det jag frågar efter berör ju även andra och är helt oberoende av vilken ras det är på hunden.
Blir bara lite förvirrad.
De är inte små. Jag föder upp hundar i 3 olika storlkear (även om den minsta storleken ej finns ännu).
Han är 67 centimeter i mankhöjd, väger ca 10 kg mindre än ex en schäfer med den mankhöjden, men det är ju mer fördel än nackdel faktiskt.
Okej :) såg ut som en sheltie ungefär på första bilden men nu ser jag att han är större :)
 
Varför tror du att det är så svårt?
Jag menar det föds rätt många Schäfrar och Mallar.
Vad åker de på de flesta gångerna.

Alltså ifrågasätter inte utan har dragit samma slutsats eftersom de tillåter C-höfter i vissa fall (det skulle man förmodligen ej göra om man hade större urval...), men undrar vad det är som de ofta(st) faller på.

Jag vet inte vad de faller på, för dåligt insatt. Men en del har för mycket aggressivitet, en del för lite. Vissa för lite mod osv.

Nu vill du ju inte kalla dina hundar för blandraser, men vad är det för något i den där svarta? Tänker med tanke på att den är tänkt att bli patrullhund 😊
 
Varför tror du att det är så svårt?
Jag menar det föds rätt många Schäfrar och Mallar.
Vad åker de på de flesta gångerna.

Alltså ifrågasätter inte utan har dragit samma slutsats eftersom de tillåter C-höfter i vissa fall (det skulle man förmodligen ej göra om man hade större urval...), men undrar vad det är som de ofta(st) faller på.
Den största svårigheten är att polisen inte gärna köper in valpar utan vill ha hundar som har passerat året, helst 1,5 år så att de kan L-testa direkt. Få ägare vill ge upp sin hund.
Nu har polisen börjat köpa in lite valpar och har ett mindre fodervärdssystem och där har de flesta blivit tjänstehundar.

Det som brister hos många hundar är nerverna. Det är mycket gas och lite broms. Något som till stor del är sportavels fel. Man har valt att avla på extremt explosiva hundar för det ser fräckt ut och ger mycket poäng på tävlingsbanan men de sorterar dåligt.
 
Jag vet inte vad de faller på, för dåligt insatt. Men en del har för mycket aggressivitet, en del för lite. Vissa för lite mod osv.

Nu vill du ju inte kalla dina hundar för blandraser, men vad är det för något i den där svarta? Tänker med tanke på att den är tänkt att bli patrullhund 😊
Ok. Det kan nog stämma att många är för skarpa.

Om du vill prata om min avel så skapa en tråd om det. Annars kan jag göra det någon dag när jag har tid.
 
Jag ska ringa till SJV imorgon och se om jag har chanser att frysa sperma. Men då är grunden att han redan ska vara pappa och det är han inte.
Men jag kan tänka mig att ta en kull tidigare än vad som var tänkt och sedan spara sperma tills senare. Men MIN dröm och min vision överlag är ju att använda äldre, t.o.m gamla hanhundar till stor del just för att vara frisk långt uppe i åldrarna är en viktig sak för mig.

Jag har avelsrätt på två helsystrar men är minst lika övertygad om att jag kommer vilja använda honom.

Och detta med att det nu för tiden är polismyndigheten som äger hundarna, det kanske man kan komma ifrån om föraren ägde hunden från början? Vill helst undvika att de ska kunna flytta honom till annan förare som om han vore ett objekt.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 218
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 618
Senast: Tassa
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 861
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 498
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp