Avla på polishund, Är det tillåtet`?

Fast de vill säkert att det ska vara bra kemi mellan förare och hund. Annars fungerar ju inte jobbet.
Ja, i de flesta fall verkar det ju definitivt vara så att hunden får bo kvar i samma familj/ med samma människa..
Men jag blir ju extra harig eftersom detta är frågan om en hund som redan blivit flyttad på.
 
Ja, i de flesta fall verkar det ju definitivt vara så att hunden får bo kvar i samma familj/ med samma människa..
Men jag blir ju extra harig eftersom detta är frågan om en hund som redan blivit flyttad på.
Skulle säga att det är extremt ovanligt att hundar i användningsbar ålder får stanna hos en förare om föraren väljer att sluta/ måste sluta. Det ligger extemt mycket pengar i att träna upp en tjänstehund. För ca 8 år sen låg summan på 250 000:- och då var inköpspriset 20 000-40 000:- för en unghund beroende på hur grundutbildad den var.

Givetvis ska man inte lägga hundratusentals kronor ur skattemedel på privatägda hundar som ägaren kan ta ur tjänst när som hellst.
 
Skulle säga att det är extremt ovanligt att hundar i användningsbar ålder får stanna hos en förare om föraren väljer att sluta/ måste sluta. Det ligger extemt mycket pengar i att träna upp en tjänstehund. För ca 8 år sen låg summan på 250 000:- och då var inköpspriset 20 000-40 000:- för en unghund beroende på hur grundutbildad den var.

Givetvis ska man inte lägga hundratusentals kronor ur skattemedel på privatägda hundar som ägaren kan ta ur tjänst när som hellst.
Aha, om föraren ska sluta. Det kan jag förstå är ett argument.
Men jag hoppas att man isf kan låta föraren köpa tillbaka hunden om hen ska sluta och om hen kan det.
För mig är det inte lika självklart som för dig. Jag tänker att man behöver ha ett bättre djupperspektiv.
20.40 tusen i inköpspris, då är det nog därför polisen har svårt att få fram hundar. Säkert inte många uppfödare som skulle vilja hålla en hund genom hela tonåren, ungdomen, ge en bra grund- och miljöträning för 40.000 SEK efter moms och skatt!
Vet att det finns fodervärdar för olika slags tjänstehundar, men har alltid undrat hur de tänker...släppa ifrån sig hunden när man väl har lyckats kanalisera all energi på ett vettigt sätt? Konstigt! Men, men ....jag är djurrättare och jag ser definitivt hundar som familjemedlemmar. Att de också har ett jobb är inte konstigt....men i min bok så är hundarna väldigt objektifierade. Skulle gärna jobba för att höja hundens status och försöker göra det!
 
Aha, om föraren ska sluta. Det kan jag förstå är ett argument.
Men jag hoppas att man isf kan låta föraren köpa tillbaka hunden om hen ska sluta och om hen kan det.
För mig är det inte lika självklart som för dig. Jag tänker att man behöver ha ett bättre djupperspektiv.
20.40 tusen i inköpspris, då är det nog därför polisen har svårt att få fram hundar. Säkert inte många uppfödare som skulle vilja hålla en hund genom hela tonåren, ungdomen, ge en bra grund- och miljöträning för 40.000 SEK efter moms och skatt!
Vet att det finns fodervärdar för olika slags tjänstehundar, men har alltid undrat hur de tänker...släppa ifrån sig hunden när man väl har lyckats kanalisera all energi på ett vettigt sätt? Konstigt! Men, men ....jag är djurrättare och jag ser definitivt hundar som familjemedlemmar. Att de också har ett jobb är inte konstigt....men i min bok så är hundarna väldigt objektifierade. Skulle gärna jobba för att höja hundens status och försöker göra det!
Den summan var för 8 år sen. Idag betalar de mer men vad vet jag inte.
Om föraren skulle få köpa loss hunden så innebär det kostnader på många hundra tusen som staten har lagt på hunden. Jag kan förstå att de är orimligt ur polisens synpunkt. Det tar också tid att ta fram en polishund.
Föraren kan ju bli skadad och tvingas sluta. Tjänsten ska kunna tillsättas snabbt, inklusive hund.
Jag har aldrig upplevt att arbetshundar mått de minsta dåligt över att byta förare och hem. De är stabila, trygga hundar som snabbt finner sig till rätta, låter sig älskas och älskar nästa och vill bara jobba vidare.
 
Den summan var för 8 år sen. Idag betalar de mer men vad vet jag inte.
Om föraren skulle få köpa loss hunden så innebär det kostnader på många hundra tusen som staten har lagt på hunden. Jag kan förstå att de är orimligt ur polisens synpunkt. Det tar också tid att ta fram en polishund.
Föraren kan ju bli skadad och tvingas sluta. Tjänsten ska kunna tillsättas snabbt, inklusive hund.
Jag har aldrig upplevt att arbetshundar mått de minsta dåligt över att byta förare och hem. De är stabila, trygga hundar som snabbt finner sig till rätta, låter sig älskas och älskar nästa och vill bara jobba vidare.

"Några hundra tusen" beror väl på hur länge hunden används, polishundar har nog en ganska låg snittålder för att gå i pension. Och det finns alltså folk som skulle kunna tänka sig att betala faktiskt.

Att hundar är anpassningsbara är inte ett argument för att flytta runt dem mer än nödvändigt.
Man bör ta mer hänsyn till dem än man gör idag är min slutsats.
En arbetshund är inte bara en arbetshund.
Men ditt exempel på varför hunden får byta förare (att ägaren slutar) lugnade mig då jag nu förstår att det förmodligen är just då man gör det, att det säkert är ovanligt att man gör det ofta helt enkelt. att risken är ganska liten, Så tack för det.
 
"Några hundra tusen" beror väl på hur länge hunden används, polishundar har nog en ganska låg snittålder för att gå i pension. Och det finns alltså folk som skulle kunna tänka sig att betala faktiskt.

Att hundar är anpassningsbara är inte ett argument för att flytta runt dem mer än nödvändigt.
Man bör ta mer hänsyn till dem än man gör idag är min slutsats.
En arbetshund är inte bara en arbetshund.
Men ditt exempel på varför hunden får byta förare (att ägaren slutar) lugnade mig då jag nu förstår att det förmodligen är just då man gör det, att det säkert är ovanligt att man gör det ofta helt enkelt. att risken är ganska liten, Så tack för det.
Om det kostade 250 000:- att ta fram en godkänd polishund för 8 år sen så har det nog inte blivit billigare nu
 
"Några hundra tusen" beror väl på hur länge hunden används, polishundar har nog en ganska låg snittålder för att gå i pension. Och det finns alltså folk som skulle kunna tänka sig att betala faktiskt.

Att hundar är anpassningsbara är inte ett argument för att flytta runt dem mer än nödvändigt.
Man bör ta mer hänsyn till dem än man gör idag är min slutsats.
En arbetshund är inte bara en arbetshund.
Men ditt exempel på varför hunden får byta förare (att ägaren slutar) lugnade mig då jag nu förstår att det förmodligen är just då man gör det, att det säkert är ovanligt att man gör det ofta helt enkelt. att risken är ganska liten, Så tack för det.
En polishund jobbar till 10 års ålder. De jag kännt till har alla jobbat till minst 8-10 års ålder. Polisen är bra på att ta hand om sina tjänstedjur. Polishästarna tex brukar gå i pension vid 20-22 års ålder.
 
"Några hundra tusen" beror väl på hur länge hunden används, polishundar har nog en ganska låg snittålder för att gå i pension. Och det finns alltså folk som skulle kunna tänka sig att betala faktiskt.

Att hundar är anpassningsbara är inte ett argument för att flytta runt dem mer än nödvändigt.
Man bör ta mer hänsyn till dem än man gör idag är min slutsats.
En arbetshund är inte bara en arbetshund.
Men ditt exempel på varför hunden får byta förare (att ägaren slutar) lugnade mig då jag nu förstår att det förmodligen är just då man gör det, att det säkert är ovanligt att man gör det ofta helt enkelt. att risken är ganska liten, Så tack för det.
En polis kan ju byta tjänst också, få jobbar ute hela sin poliskarriär, skulle säga de flesta pallar inte hela karriären i yttre tjänst.

Någon kanske skulle önska de kan köpa ut sin tjänstehund men en polislön lär inte betyda man har 300-400 tusen över för att köpa ut sin tjänstehund.
 
En polis kan ju byta tjänst också, få jobbar ute hela sin poliskarriär, skulle säga de flesta pallar inte hela karriären i yttre tjänst.

Någon kanske skulle önska de kan köpa ut sin tjänstehund men en polislön lär inte betyda man har 300-400 tusen över för att köpa ut sin tjänstehund.
Ja, men en hund är inte polishund lika länge som de flesta poliskarriärer.
Fast det finns poliser som har ex en bil för det priset och de flesta gångerna tror jag inte att det skulle kosta så mycket.
Folk har olika syn på familjemedelmmar av annan art.
 
Ja, men en hund är inte polishund lika länge som de flesta poliskarriärer.
Fast det finns poliser som har ex en bil för det priset och de flesta gångerna tror jag inte att det skulle kosta så mycket.
Folk har olika syn på familjemedelmmar av annan art.
Även om man skulle KUNNA köpa ut sin tjänstehund är det kanske inte alltid rätt val för hunden heller. Det är också en tanke.
 
Ja, men en hund är inte polishund lika länge som de flesta poliskarriärer.
Fast det finns poliser som har ex en bil för det priset och de flesta gångerna tror jag inte att det skulle kosta så mycket.
Folk har olika syn på familjemedelmmar av annan art.
Snittkarrären i yttre tjänst (ig) var 2-3 år för 13 år sedan har svårt tro den är så mycket längre nu.

Du måste skilja på karriär i yttre tjänst och karriären som polis.

Och även om någon vill och kan köpa ut hunden är det inte säkert de säljer, det är brist på utbildade polishundar.
 
Alltså, är hunden mentalbeskriven och körd något i skyddet? Eller varför tror han att den skulle duga till tjänst?
Skulle säga att många polishundsförare inte är något att hänga i julgranen heller :angel:
Nej,nej...detta är helt nytt. Har vetat i en vecka att den här personen ska ha honom.
Han tror att han skulle duga därför att han träffat honom och umgåtts med honom i olika miljöer och på olika sätt.
Det skulle du också ha sett. Jag ser det definitivt. Vad skulle han inte ha? Kan inte komma på något alls.

Sant, jag har verkligen sett det.
Jag gillar den här mannen. Och Jupiter också. Det är en person jag valt bland många spekulanter och jag kräver rätt mycket innan de får komma hit och hälsa på. Jag hoppas tror verkligen de passar för varandra som personer...annars hade jag ju ej låtit han boka hunden.
 
Senast ändrad:
En polishund jobbar till 10 års ålder. De jag kännt till har alla jobbat till minst 8-10 års ålder. Polisen är bra på att ta hand om sina tjänstedjur. Polishästarna tex brukar gå i pension vid 20-22 års
Ja, men det är knappast snittåldern.

Bra att du ser att de tar väl hand om dina djur!

Snittkarrären i yttre tjänst (ig) var 2-3 år för 13 år sedan har svårt tro den är så mycket längre nu.

Du måste skilja på karriär i yttre tjänst och karriären som polis.

Och även om någon vill och kan köpa ut hunden är det inte säkert de säljer, det är brist på utbildade polishundar.
Det var du som skrev poliskarriär. Jag förstår och ser i flera yrken att man inte alltid har samma tjänst i 50 år!
 
Nej,nej...detta är helt nytt. Har vetat i en vecka att den här personen ska ha honom.
Han tror att han skulle duga därför att han träffat honom och umgåtts med honom i olika miljöer och på olika sätt.
Det skulle du också ha sett. Jag ser det definitivt. Vad skulle han inte ha?

Sant, jag har verkligen sett det.
Jag gillar den här mannen. Och Jupiter också. Det är en person jag valt bland många spekulanter och jag kräver rätt mycket innan de får komma hit och hälsa på. Jag hoppas tror verkligen de passar för varandra som personer...annars hade jag ju ej låtit han boka hunden.
Men är han hundförare i dagsläget? Om hunden inte har blivit belastad så är det ju svårt att säga om den är något tjänstehundsmaterial..
Med vilken typ av hund du korsat har jag svårt att se vad mod/dådkraft och skärpan skulle komma ifrån. Jag har ju inte sett hunden, bara det du lagt ut i videon och där finns det ju inget som tyder på att den är tjänstehundsmaterial liksom.

Att de gillar varandra och passar ihop är ju viktigt om han ska ha den - men det känns ju inte så relevant för frågan om huruvida den duger till tjänst.
 
Ja, men en hund är inte polishund lika länge som de flesta poliskarriärer.
Fast det finns poliser som har ex en bil för det priset och de flesta gångerna tror jag inte att det skulle kosta så mycket.
Folk har olika syn på familjemedelmmar av annan art.
Han får bli väktare istället? De äger sina hundar till skillnad mot polis och militär.
 
Nej,nej...detta är helt nytt. Har vetat i en vecka att den här personen ska ha honom.
Han tror att han skulle duga därför att han träffat honom och umgåtts med honom i olika miljöer och på olika sätt.
Det skulle du också ha sett. Jag ser det definitivt. Vad skulle han inte ha? Kan inte komma på något alls.

Sant, jag har verkligen sett det.
Jag gillar den här mannen. Och Jupiter också. Det är en person jag valt bland många spekulanter och jag kräver rätt mycket innan de får komma hit och hälsa på. Jag hoppas tror verkligen de passar för varandra som personer...annars hade jag ju ej låtit han boka hunden.
Han måste ju vara magiskt skicklig som kan ha så stor tro på hunden redan. Folk som jobbar med att köpa in hundar för tjänst behöver se både MT, L-test, lånetid på månader under träning innan de ens vill humma om hunden duger.

Precis som @Wingates säger så är det under belastning som de ställs på prov.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 218
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 618
Senast: Tassa
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 861
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 498
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp