Avledning vid tandborstning

Allt som funkar och inte leder till konflikt är bra, resonerar jag.
Vi har borstat efter insomning någon period med alla fyra barnen, tror jag.
Utan tandkräm eller ytterst lite har det också blivit under någon period.
Yngsta barnet borstade endast tänderna om hon samtidigt fick höra "bajslåten" med tillgörande video på paddan. Det var en låååång period (som kändes ännu längre :D).
Att borsta på varandra (barnet borstar förälderns) har också fungerat emellanåt. Och många tandborstfantasilekar har det blivit genom åren.
Man får helt enkelt hitta nåt som funkar okej just nu. Tandbortsaversionen varar inte förevigt (även om det känns så när man är mitt i den). :heart.

En lite annan variant, mer skrämsel än muta...
Kompisens son på ca 3 år följde med mig till stallet en dag, råkade se min hästs (10årigt varmblod)tänder och jag tog tillfället iakt och visade tänderna ordentligt och talade om att "så här blir tänderna om man inte borstar dem, visst är det ÄCKLIGT".

Och det behövdes bara en påminnelse om det för att han skulle gå med på att borsta tänderna.

(Självklart förstår jag att ditt problem är större och inte löses så här lätt, men det är ett roligt minne. )
Visa bifogad fil 182748
Kul initiativ, även om jag tycker att de tänderna egentligen ser väldigt bra ut. 😅

Men som svar till alla - vi har provat i princip allt som föreslagits i tråden (@Mirtai @Emtherlia @julgrisen @strawberrysylt @skiesabove @VLMF m fl). Somligt använder vi idag, annat är provat och/eller förkastat av olika skäl. Därför skulle det vara intressant att prova något helt nytt, som VR-glasögon - inte minst eftersom det är relativt välstuderat.

Kul initiativ, även om jag tycker att de tänderna egentligen ser väldigt bra ut. 😅

Men som svar till alla - vi har provat i princip allt som föreslagits i tråden (@Mirtai @Emtherlia @julgrisen @strawberrysylt @skiesabove @VLMF m fl). Somligt använder vi idag, annat är provat och/eller förkastat av olika skäl. Därför skulle det vara intressant att prova något helt nytt, som VR-glasögon - inte minst eftersom det är relativt välstuderat.
Tycker det låter spännande, du kan väl återkomma med hur det gick!

Nej det här var en bild stulen på nätet, min häst såg värre ut. 😁❤️

Skulle något sånt här underlätta?
Tycker den såg smart ut men vet inte hur den funkar i praktiken
IMG_3161.webp

Hur länge har det varit så och under hur lång tid har ni haft en fast rutin? Kan det vara så att det prövats väldigt mycket olika lekar, rutiner, tvång etc men att allt har prövats ut lite samtidigt eller under kortare intervaller. Kan ni skapa en rutin som ni känner fungerar för er någorlunda just nu, som ni håller fast vid i flera veckor och att ni kör med belöningssystem, där belöningen kommer samma kväll & morgon, om dom borstar så kan dom få belöning ganska omedelbart tex nån minut extra med att bli kliad på ryggen, bli läst för med nån sida till i en bok vid nattning, lite russin på frukost gröten, eller få välja ett extra gott pålägg etc och att om det inte går en kväll/morgon så är det inte så farligt just nu utan att man fortsätter likadant utan stress eller press och att man lägger fokus på att bygga upp en god rutin. Kanske tandborstning just nu är förknippat med obehag, stress och konflikt och att man får ge det en ganska lång tid med en fast trygg rutin.

Ja, jag kan tillägga att sätta en rutin i min familj kräver minst 4 veckor, men vanligtvis flera månader. Det gäller att hålla i och hålla ut och inte tappa tålamodet, i en "neurospicy" familj.

För när det väl sitter, då sitter det.

Jag inser att den här tråden är full av massa råd som du inte bad om. Men en annan tanke kopplat till mitt tidigare tips om tandbortsningsapp, har ni testat att de med app att följa och eltandborste får borsta själva?

Som förälder får man ju stå bredvid och se hur det går såklart. Men resultatet kan ju mycket väl bli bättre än barn som inte vill, borsta i sömnen osv.

Tänkte mest att om ni redan har ”utrustningen” kan det ju vara värt att testa innan man gör investeringen med VR. Men annars är jag också nyfiken på resultatet av VR-test sen! ☺️

Sedan kanske ett halvår har vi stora utmaningar kring killarnas tandborstning. Innan dess gick det lätt och var helt okontroversiellt, nu är det avancerade förhandlingar varje gång. En period höll vi fast och tvångsborstade men det var inte hållbart av flera skäl. Samtidigt måste tänderna ju borstas... Just nu borstar vi utan tandkräm strax före läggning och sedan när de kommit ner en bit i djupsömn borstar vi dem sovande med tandkräm. Funkar halvbra, men omständligt och borstningen blir inte av högsta kvalitet. ("Smaklös" tandkräm går inte heller hem. Jag tror vi har 14 olika provade tandkrämer hemma just nu.)

Nu har jag börjat fundera på avledning med VR-headset. Det finns vid det här laget gott om studier om avledning/distraktion med VR-headset i olika vårdsammanhang och vi använder en version på jobbet, förvisso med dedikerade spel-appar. Men har någon här använt VR-headset i hemmiljö just för avledning vid tandborstning av barn?
Vad jobbigt det låter, har för mig att vi också hade strul med borstningen runt 3. Jag hade dragit mig rätt länge för att kompromissa så mycket med någon som inte är ”förhandlingsbart”. Sen kan säker VR funka bra i saker som är mer exceptionella, tex vårdbesök eller tandläkare, men en vardagsrutin som faktiskt behöver utföras hade jag nog inte velat sträcka mig så långt i. Mest för risken att det ”förhandlas” om andra saker som faktiskt inte är förhandlingsbara. Som någon annan skrev, vad tänker de själva? Vi kör lite olika här hemma, pappan kör med telefon/titta, jag kör ofta få borsta själv med eltandborste under överseende och jag borstar en stund först.

Vad säger barnen själva? Vad är det som gör att de inte vill borsta tänderna, har de egna förslag på vad som hade funkat bättre?
Det tycks framför allt vara tandkrämssmaken som stör. Den jobbar vi runt genom att som sagt borsta utan tandkräm, och sedan med tandkräm när de sover. Borstningen när de sover blir av förklarliga skäl inte lika bra, men man får in fluor iaf.
Vi har provat ca 14 olika tandkrämer, både strukturerad utvärdering/provsmakning och mer styrt, även "smaklösa" - som förstås inte är tillräckligt smaklösa.
Delvis har det varit själva borste-i-munnen som upplevts jobbigt, men acceptansen har blivit större med extra mjuk borste och med eltandborste.
Skulle något sånt här underlätta?
Tycker den såg smart ut men vet inte hur den funkar i praktiken
Bra tanke, men vi upplever inte att timingen är ett stort delproblem. Vi har använt, och använder, olika mobilappar för tiden och den biten funkar rätt bra.
Hur länge har det varit så och under hur lång tid har ni haft en fast rutin? Kan det vara så att det prövats väldigt mycket olika lekar, rutiner, tvång etc men att allt har prövats ut lite samtidigt eller under kortare intervaller. Kan ni skapa en rutin som ni känner fungerar för er någorlunda just nu, som ni håller fast vid i flera veckor och att ni kör med belöningssystem, där belöningen kommer samma kväll & morgon, om dom borstar så kan dom få belöning ganska omedelbart tex nån minut extra med att bli kliad på ryggen, bli läst för med nån sida till i en bok vid nattning, lite russin på frukost gröten, eller få välja ett extra gott pålägg etc och att om det inte går en kväll/morgon så är det inte så farligt just nu utan att man fortsätter likadant utan stress eller press och att man lägger fokus på att bygga upp en god rutin. Kanske tandborstning just nu är förknippat med obehag, stress och konflikt och att man får ge det en ganska lång tid med en fast trygg rutin.
De senaste kanske 6-9 månaderna har varit problematiska, efter att det funkat relativt bra innan dess. Det korrelerar nog rätt väl med utvecklingsfasen kring kan-själv, självmedvetenhet och "trots".
Olika taktiker har provats åtminstone ett par veckor, en förändring åt gången för att försöka skilja på orsakssamband.
Belöningar av olika slag har hittills inte funkat särskilt bra.
Nuvarande rutin funkar, men inte optimalt. Vi skulle vilja borsta med tandkräm i vaket tillstånd.
Jag inser att den här tråden är full av massa råd som du inte bad om. Men en annan tanke kopplat till mitt tidigare tips om tandbortsningsapp, har ni testat att de med app att följa och eltandborste får borsta själva?
Eltandborste har de, och borstar själva med den lustfyllt litet grann - utan tandkräm och med begränsad kvalitet på borstningen förstås.
Vad jobbigt det låter, har för mig att vi också hade strul med borstningen runt 3. Jag hade dragit mig rätt länge för att kompromissa så mycket med någon som inte är ”förhandlingsbart”. Sen kan säker VR funka bra i saker som är mer exceptionella, tex vårdbesök eller tandläkare, men en vardagsrutin som faktiskt behöver utföras hade jag nog inte velat sträcka mig så långt i. Mest för risken att det ”förhandlas” om andra saker som faktiskt inte är förhandlingsbara. Som någon annan skrev, vad tänker de själva? Vi kör lite olika här hemma, pappan kör med telefon/titta, jag kör ofta få borsta själv med eltandborste under överseende och jag borstar en stund först.
Nej, förhandlingsbart är det ju inte. Samtidigt vill vi inte traumatisera ytterligare genom fasthållning och tvång, det känns inte bra.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Forumet medlemmar

Allmänt, Dagbok

Barn

• Roliga saker som barn säger
  • Morgonrutiner

Hund

• Valp 2026
  • Uppdateringstråd 32

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈