Avliva halvfriska hundar?

Bukefalos 30 år!

Tack för alla svar uppskattar det verkligen och på måndag ska jag ringa och boka tid för avlivning i mitten av juni.💔

Jag har tittat mycket på artroshunden sista dagarna och hon går inte rent och har dessutom nu i dagarna tuggat sönder en tand 💔

En praktiskt fråga om någon har erfarenhet själv, är veterinären okej med att ta in båda samtidigt eller behöver man boka separata tider?

Tack för alla svar uppskattar det verkligen och på måndag ska jag ringa och boka tid för avlivning i mitten av juni.💔

Jag har tittat mycket på artroshunden sista dagarna och hon går inte rent och har dessutom nu i dagarna tuggat sönder en tand 💔

En praktiskt fråga om någon har erfarenhet själv, är veterinären okej med att ta in båda samtidigt eller behöver man boka separata tider?
Beklagar din sorg. 💔 Det kanske är olika beroende på veterinär men i december tog vi bort våra två hundar samtidigt och det gick bra för vår veterinär. Så skönt att de får vara tillsammans ända till slutet. 😢

Det brukar gå bra att komma med båda samtidigt. Man vill ju att du ska ha möjlighet att säga farväl till båda. Aldrig varit med om att det är något problem ❤️

Beklagar din sorg. 💔 Det kanske är olika beroende på veterinär men i december tog vi bort våra två hundar samtidigt och det gick bra för vår veterinär. Så skönt att de får vara tillsammans ända till slutet. 😢
Så sorgligt men så fint 💔
Jag bokade en tid online nu den 15e juni och skrev att det gäller för två hundar om möjligt.

Ligger och njuter på sin skogstomt och jag tror precis som flera i tråden skrivit att det vore grymt att ta en hund som älskar att ligga utomhus in till stan till lägenhet och balkong.

Bifogade filer

• 94F1FCF0-0DAF-49AB-9769-9849F042866E.webp
    94F1FCF0-0DAF-49AB-9769-9849F042866E.webp
    317,5 KB · Visningar: 975
Mitt mål med mitt djurägande är att dom ska få avsluta sitt liv medan dom fortfarande har sin värdighet kvar.
I det här fallet hade jag inte tvekat att ta bort bägge.
Dels för att dom levt ihop länge och att ta bort en brukar påverka den andre. Dels för att den som just nu har minst ont skulle behöva bryta upp från sin invanda miljö och bli av med sin trädgård.
Kan man göra det utan att ha dåligt samvete resten av livet?
Jag ska flytta till stan och funderar på att låta mina inte helt friska hundar få somna in istället för att följa med ,av rent egoistiska skäl då jag är trött på att sköta deras medicinering och rehabilitering och hantera den enas humör och stress.

Den ena är född 2016 och har grav artos i ena benet men fungerar relativt bra på medicin men har i perioder märkbart ont.
Just nu pigg och utöver artrosen en trevlig hund helt utan olater och problembeteenden.

Den andra är född 2017 och har diskbråck som medicineras utan framgång.
Han är arg och stressad och morrar så fort man tar i honom och blir han trängd gör han utfall och bits.
Att exempelvis kunna lyfta ur honom ur buren i bilen är inte att tänka på och att klä av och på honom halsband och sele resulterar alltid i utfall.
När han har gott om utrymme och inte behöver vara rädd om sin kropp är han är glad hund som älskar människor andra hundar och djur och går att ha med i alla miljöer men diskbråcket har förstört hans psyke helt och hållet och jag inser att jag borde låtit honom somna in för länge sen.

Det jag nu funderar på är att låta båda få somna in samtidigt istället för att ha kvar den förstnämnda kanske ett halvår eller år till?

Hundarna bor på landet nu och artroshundens stora glädje i livet är att ligga på tomten och spana och bada i sjöarna och gå i skogen 🥲
Kära du
Var i din situation för ett år sedan och det var så jobbigt.
Ena hästen halt sedan ett år, den andra gammal ( 26 år )och dålig till och från.
Mitt liv var även hemskt i den perioden.

Bestämde mig att ta bort båda samtidigt då de var väldigt beroende av varandra och jag bara inte mäktade med längre.
Det är fortfarande jobbigt. Jag saknar dom enormt
Kanske gick det lite snabbt i beslutet, vilket jag kan ångra.
Men det som är fint är att jag hade så mkt stöd av alla runtomkring
Ingen var på något vis dömande och är så tacksam för det.

Stor kram och Lycka till med allt💕

Kära du
Ena hästen halt sedan ett år, den andra gammal ( 26 år )och dålig till och från.

Bestämde mig att ta bort båda samtidigt då de var väldigt beroende av varandra och jag bara inte mäktade med längre.

Oj förlåt! Läste bara första medd
Såg att du bokat nu och det blir jättebra
Så många fina svar 💕💕💕💕

Jag blir så trött :(
Mitt ex är hundvakt åt ena hunden nu och tycker absolut inte att han ska avlivas och tjatar om att få köpa honom.
Det är hunden som har mest ont och alltså biter oss när vi ska ta av och på sele och överhuvudtaget inte går att lyfta då han blir alldeles galen :(

Mitt ex tycker alltså han ska leva med kronisk smärta för att mitt ex inte vill skiljas från hunden.

Kära du

Beklagar 💔

Jag blir så trött :(
Mitt ex är hundvakt åt ena hunden nu och tycker absolut inte att han ska avlivas och tjatar om att få köpa honom.
Det är hunden som har mest ont och alltså biter oss när vi ska ta av och på sele och överhuvudtaget inte går att lyfta då han blir alldeles galen :(

Mitt ex tycker alltså han ska leva med kronisk smärta för att mitt ex inte vill skiljas från hunden.
Är det du som äger hunden? Då gör du vad du vill. Utifrån beskrivningen av just den hunden så är det enligt mig inte korrekt att ha kvar hunden i livet när den har så pass ont. Exet får tycka vad hen vill.

Min make hade också svårt att förstå att det inte var ett värdigt hundliv när första hunden vi hade togs bort. Han ville/kunde ville väl inte se det helt enkelt även om han insåg sen att det var dax.

Nu är det ditt ex så du behöver inte få honom på din sida för hemfridens skull så du gör ju precis det du tycker är bäst.

Liknande trådar

• Misstänkt Diskbråck, Eftervårdstips
  • En hund till?
  • Korsbandsskador hund
  • Kosttillskott artros

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!