Avlivat får i Tv program

Jag är stadsbo med noll kunskap - jag skulle inte heller göra det :cautious:
Sa någon som jag litade på (dvs lång erfarenhet eller veterinär) det så skulle jag räcka över utrustningen till dem och be dem att visa mig åtminstone. Så mycket kan gå fel med en slang ned i strupen :crazy:

Jag är uppvuxen med jordbruksdjur och har gått en lantbruksutbildning... jag skulle inte ens drömma om att försöka.

En gång i forntiden visste jag hur man sätter ett torkar på en ko men skulle aldrig klara det idag, det är så länge sedan jag lärde mig det.
 
Visst att diskmedel bryter ytspänningen men det är ju också slemhinneirriterande. Det känns inte som att det är ok för en veterinär att ordinera det.
Jag håller med om det "vansinniga" i själva idén, men googlar man trumsjuka + diskmedel(dessutom YES som inte är direkt miljövänlig) är den första träffen från "växa", vilket känns som en rimlig källa? Och jag har dessutom hört det från en veterinär.

Jag tänker såhär, att OM man vet vad man gör så kanske diskmedel kan rädda liv? Men att det finns läkemedel som fyller samma funktion. Så läkemedlet är nog bättre, men om diskmedlet räddar liv akut är det kanske inte helt galet?
 
Jag håller med om det "vansinniga" i själva idén, men googlar man trumsjuka + diskmedel(dessutom YES som inte är direkt miljövänlig) är den första träffen från "växa", vilket känns som en rimlig källa? Och jag har dessutom hört det från en veterinär.

Jag tänker såhär, att OM man vet vad man gör så kanske diskmedel kan rädda liv? Men att det finns läkemedel som fyller samma funktion. Så läkemedlet är nog bättre, men om diskmedlet räddar liv akut är det kanske inte helt galet?

Jag håller med... men amatörer ska inte hålla på med det, då är det bättre och humanare att ta bort djuret direkt.

Sedan blir jag illamående av TV-program där djur behandlas dåligt för underhållning. De har inte valt att vara med.

Jag anser också att man ska inte ha ansvaret för något djur om man inte vet när man behöver ringa en veterinär.

Edit: Jag hade redan som ung tonåring fattat att jag löser inte den här situationen själv och därför ringt veterinär eller fått djurägaren att göra det.
 
En erfaren bonde som vet vad han gör kan kanske själv prova behandla hemma innan han avlivar fåret eller tar ut veterinär. Men att per telefon ge instruktioner hur man ska prova behandla hemma genom att köra ner en slang i fåret är helt galet, och borde vara ett brott emot djurskyddslagen.
 
Jag gillar verkligen programmet,
men blev också illa berörd av hur de sondade fåret helt utan förkunskap istället för att be veterinären komma om de nu inte ville avliva direkt. De har blivit anmälda av flera efter det avsnittet.
Samma personer lät för övrigt sin hund självdö hemma av njursvikt istället för att kontakta veterinär för avlivning. Sedan framställdes det som något fint på sociala medier och i en podd. Jag tänker mest på den stackars hunden som lidit i onödan.
Som sagt, jag tycker annars om vad både Brita och Kalle gör men just hur de verkar se på det här med hantering av sjuka/döende djur provocerar mig.
 
Jag gillar verkligen programmet,
men blev också illa berörd av hur de sondade fåret helt utan förkunskap istället för att be veterinären komma om de nu inte ville avliva direkt. De har blivit anmälda av flera efter det avsnittet.
Samma personer lät för övrigt sin hund självdö hemma av njursvikt istället för att kontakta veterinär för avlivning. Sedan framställdes det som något fint på sociala medier och i en podd. Jag tänker mest på den stackars hunden som lidit i onödan.
Som sagt, jag tycker annars om vad både Brita och Kalle gör men just hur de verkar se på det här med hantering av sjuka/döende djur provocerar mig.

Sådana kräk ska inte ha hand om djur, punkt slut. Det finns absolut inga förmildrande omständigheter, vi tar på oss ett oerhört ansvar när vi skaffar djur. Klarar man inte det ska man inte ha djur.
 
Jag gillar verkligen programmet,
men blev också illa berörd av hur de sondade fåret helt utan förkunskap istället för att be veterinären komma om de nu inte ville avliva direkt. De har blivit anmälda av flera efter det avsnittet.
Samma personer lät för övrigt sin hund självdö hemma av njursvikt istället för att kontakta veterinär för avlivning. Sedan framställdes det som något fint på sociala medier och i en podd. Jag tänker mest på den stackars hunden som lidit i onödan.
Som sagt, jag tycker annars om vad både Brita och Kalle gör men just hur de verkar se på det här med hantering av sjuka/döende djur provocerar mig.
Men jösses, vad är det för galet program. Är inget jag ska se iallafall, räckte att läsa om fåret för att jag hoppas det ska läggas ner och dom hoppas dom anmäls för det. Fruktansvärt olämpliga folk till att ha ansvar för djur.
 
Men jösses, vad är det för galet program. Är inget jag ska se iallafall, räckte att läsa om fåret för att jag hoppas det ska läggas ner och dom hoppas dom anmäls för det. Fruktansvärt olämpliga folk till att ha ansvar för djur.
Det med hunden har inte sänts någonstans utan det har berättats om i sociala medier och i en podd.
 
Det med hunden har inte sänts någonstans utan det har berättats om i sociala medier och i en podd.
Spelar ingen roll faktiskt, jag känner hyfsad avsmak för dessa människor ändå faktiskt. Om inte annat hade jag aldrig nuddat programmet med rädsla för nästa gång dom låter djuren lida för deras okunskap.
 
Spelar ingen roll faktiskt, jag känner hyfsad avsmak för dessa människor ändå faktiskt. Om inte annat hade jag aldrig nuddat programmet med rädsla för nästa gång dom låter djuren lida för deras okunskap.
Jag förstår inte riktigt varför SVT ens tog med det där med sondning av fåret. De måste ju fattat att det leder till diskussioner och problem. De hade lika gärna bara kunnat visa att fåret är sjukt, veterinär är inblandad (vilket det enligt uppgift var men inte visades i TV) och när det inte blev bättre avlivade dom fåret.
 
Jag förstår inte riktigt varför SVT ens tog med det där med sondning av fåret. De måste ju fattat att det leder till diskussioner och problem. De hade lika gärna bara kunnat visa att fåret är sjukt, veterinär är inblandad (vilket det enligt uppgift var men inte visades i TV) och när det inte blev bättre avlivade dom fåret.
vet du vad för podd och vilket avsnitt han pratar om hunden i?
 
vet du vad för podd och vilket avsnitt han pratar om hunden i?
Hon pratar om hunden i podden Brita & Parisa, som är en superbra podd annars. Har dock inte orkat lyssna på det avsnittet efter att min sambo gjorde det och berättade hur det gått till. Tror avsnittet heter något med hund så borde inte vara så svårt att hitta.
 
Jag förstår inte riktigt varför SVT ens tog med det där med sondning av fåret. De måste ju fattat att det leder till diskussioner och problem. De hade lika gärna bara kunnat visa att fåret är sjukt, veterinär är inblandad (vilket det enligt uppgift var men inte visades i TV) och när det inte blev bättre avlivade dom fåret.
Ja, jag tror mer att det är en fråga om olycklig klippning än något egentligt djurskyddsproblem. Jag är övertygad om att Anneli instruerade hur sonden skulle sättas, tex. Det hörs och känns tydligt på lukten när den är i magen.

Trumsjuka är svårt att få ordning på om man inte hittar det jättefort. :(
 
Ja, jag tror mer att det är en fråga om olycklig klippning än något egentligt djurskyddsproblem. Jag är övertygad om att Anneli instruerade hur sonden skulle sättas, tex. Det hörs och känns tydligt på lukten när den är i magen.

Trumsjuka är svårt att få ordning på om man inte hittar det jättefort. :(
Ja jättekonstigt att de tog med just den sekvensen, det var väl tillräckligt dramatiskt att fåret var sjukt, inte blev bättre och behövde avlivas.
Deras djur verkar ha det bra annars men synen på avlivning av en kronisk sjuk hund borde kanske ändras något, det känns aldrig okej att låta ett djur självdö.
 
Ja jättekonstigt att de tog med just den sekvensen, det var väl tillräckligt dramatiskt att fåret var sjukt, inte blev bättre och behövde avlivas.
Deras djur verkar ha det bra annars men synen på avlivning av en kronisk sjuk hund borde kanske ändras något, det känns aldrig okej att låta ett djur självdö.
Nej, det verkar ju helt galet! Har inte lyssnat på podden så har inte koll på det alls.
 
Just detta med diskmedel har jag sett veterinärer behandla med ute på fält. Bland annat i ett program om distriktveterinärerna som gick för ett antal år sedan.

En ganska vanlig behandling som jag förstår det och i det fallet var det inte ens sondning utan det behövdes bara få kon att dricka. Dock, det var utblandat och utfört av veterinär.

Skulle tro att det finns liknande medicinska preparat för samma sak men som med veterinärt kunnande kan ersättas av diskmedel av vissa typer.
Precis som paraffinolja kan ha djur på etiketten och säljas för 300% mer än det SLU säljer själva i butik för mindre där det står "för trä" på etiketten.

Bara man vet att det är samma lika.

Däremot har jag inte sett programmet och kan givetvis inte kommentera det överhuvudtaget.
 
Jag förstår inte riktigt varför SVT ens tog med det där med sondning av fåret. De måste ju fattat att det leder till diskussioner och problem. De hade lika gärna bara kunnat visa att fåret är sjukt, veterinär är inblandad (vilket det enligt uppgift var men inte visades i TV) och när det inte blev bättre avlivade dom fåret.
Precis, inte direkt så att det blev bra tv ens och dom kan omöjligt fått för sig att det skulle få folk att titta programmet. Dock om dom ville att det skulle pratas om programmet så lyckades dom ju uppenbarligen bra. All publicitet är ju bra publicitet enligt många.
 
Just detta med diskmedel har jag sett veterinärer behandla med ute på fält. Bland annat i ett program om distriktveterinärerna som gick för ett antal år sedan.

En ganska vanlig behandling som jag förstår det och i det fallet var det inte ens sondning utan det behövdes bara få kon att dricka. Dock, det var utblandat och utfört av veterinär.

Skulle tro att det finns liknande medicinska preparat för samma sak men som med veterinärt kunnande kan ersättas av diskmedel av vissa typer.
Precis som paraffinolja kan ha djur på etiketten och säljas för 300% mer än det SLU säljer själva i butik för mindre där det står "för trä" på etiketten.

Bara man vet att det är samma lika.

Däremot har jag inte sett programmet och kan givetvis inte kommentera det överhuvudtaget.
Ja, diskmedel är standard för att få bort ytspänningen (trumsjuka är "rapgas" som inte kommer ut pga bundet i skum, att döda ytspänningen frigör gasen så den kan komma ut).
 
Jag träffar, ser och hör om så många får/lamm hos nybörjare utan erfarenhet av lantbruksdjur/idisslare, som far illa p.g.a. okunskap. Det är genomgående svårt att diagnosticera vad som är fel endast via en telefonkontakt.

Många får hos nybörjare fodras fel, med för grovt grovfoder, och krossat spannmål istället för hel spannmål, vilket ökar risken för störningar i vommen/matsmältningssystemet.
Att ge krossad spannmål, mjukt bröd, och en del andra saker, som t.ex. att släppa hungriga djur på ett väldigt kraftigt bete med mycket klöver, är en risk för trumsjuka.

Ju mer nybörjare man är, desto viktigare att veterinär (gärna med god kompetens på får) tillkallas, alternativt att närboende "fårmentor" med gedigen erfarenhet, kommer och tittar på fallet, för att få ett beslutsunderlag, för huruvida veterinär ska tillkallas, om fåret/lammet ska köras till veterinärstation, eller om akut avlivning är av nöden.

När man får ett sjukfall beskrivet för sig, från någon som är ovan vid ett djurslag, är det mycket lätt hänt att det blir svårt att bena ut vad det egentliga felet är. Det är svårt att ställa rätt frågor från den erfarna sidan, och nybörjaren kanske saknar rätt begreppsapparat.
Det är även för mycket erfarna djurägare svårt att skilja mellan vissa tillstånd, t.ex. Acidos och Kalkbrist, eller Listeria och CCN.

Att som nybörjare bara sätta igång att behandla, utan närvarande veterinär eller som en fortsatt behandling efter att veterinär gjort en initial behandling, är ytterst olämpligt. Oavsett om det handlar om att sonda för trumsjuka, använda någon annans antibiotika på chans, eller avmaska med någon annans avmaskningsmedel utan föregående träckprov och veterinär
ordination.

En modernare behandling för trumsjuka, än att sonda med vegetabilisk olja, är att ge Minifom till djuret.

Att skaffa sig lantbruksdjur, utan att först, eller samtidigt utbilda sig om djurslaget, är riskabelt för djurhälsan. Att enbart förlita sig på någon enstaka erfaren som nybörjaren råkar känna, kan vara bra ibland, men ibland så har den bekanta omoderna och oventenskapliga uppfattningar om djurhållning, och då blir det inte riktigt lika bra.
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 952
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 870
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp