Avlivat får i Tv program

Sådana kräk ska inte ha hand om djur, punkt slut. Det finns absolut inga förmildrande omständigheter, vi tar på oss ett oerhört ansvar när vi skaffar djur. Klarar man inte det ska man inte ha djur.
Fast alltså, nej. TVÅ ERFARNA fårbönder rekommenderade att de gjorde så, en VETRINÄR sa att det var så de skulle göra då det var akut. DEt är väl ändå att faktiskt ta ansvar att göra som andra mer erfarna, samt veterinär säger?
 
Fast alltså, nej. TVÅ ERFARNA fårbönder rekommenderade att de gjorde så, en VETRINÄR sa att det var så de skulle göra då det var akut. DEt är väl ändå att faktiskt ta ansvar att göra som andra mer erfarna, samt veterinär säger?

Du får nog kolla mitt inlägg lite ordentligare... min reaktion var främst på att de låtit en hund självdö.

Sedan är min grundinställning att djur ska inte vara TV-underhållning när de hanteras av amatörer.
 
Du får nog kolla mitt inlägg lite ordentligare... min reaktion var främst på att de låtit en hund självdö.

Sedan är min grundinställning att djur ska inte vara TV-underhållning när de hanteras av amatörer.
Hunden fick en njurdiagnos TRE ÅR tidigare, vet sa att den kommer dö av detta vilket den efter TRE år gjorde. De beslutade i samråd med två veterinärer ( de hade alltså kontakt med veterinär!) att hon skulle få dö hemma då hunden varit så mycket på djursjukhus och blev enormt stressad av det.

Sen tänker jag , att se djur på TV är bra, då flera behöver lära sig mer, det är bra med debatt, och det är bra att visa tex var faktiskt kött kommer ifrån. Jag tänker att det kanske bidrar med att folk köper mer lokalproducerat, äter mindre kött, tänker efter ett varv till i affären etc!
 
Jag gillar verkligen programmet,
men blev också illa berörd av hur de sondade fåret helt utan förkunskap istället för att be veterinären komma om de nu inte ville avliva direkt. De har blivit anmälda av flera efter det avsnittet.
Samma personer lät för övrigt sin hund självdö hemma av njursvikt istället för att kontakta veterinär för avlivning. Sedan framställdes det som något fint på sociala medier och i en podd. Jag tänker mest på den stackars hunden som lidit i onödan.
Som sagt, jag tycker annars om vad både Brita och Kalle gör men just hur de verkar se på det här med hantering av sjuka/döende djur provocerar mig.

Men djuret självdog hemma efter en diagnos hon fått TRE år tidigare, och dog hemma i SAMRÅD med veterinärer?

Fåret sondade han för att det var det de hade fått i anvisning av TVÅ fårbönder samt veterinär, om att det var akut?
 
Hunden fick en njurdiagnos TRE ÅR tidigare, vet sa att den kommer dö av detta vilket den efter TRE år gjorde. De beslutade i samråd med två veterinärer ( de hade alltså kontakt med veterinär!) att hon skulle få dö hemma då hunden varit så mycket på djursjukhus och blev enormt stressad av det.

Sen tänker jag , att se djur på TV är bra, då flera behöver lära sig mer, det är bra med debatt, och det är bra att visa tex var faktiskt kött kommer ifrån. Jag tänker att det kanske bidrar med att folk köper mer lokalproducerat, äter mindre kött, tänker efter ett varv till i affären etc!

Och jag anser att det inte är god djurhållning, sedan får du tycka vad du vill.
 
Men vänta nu, det finns veterinärer som kan åka hem till en om en inte vill åka in för avlivning. Att låta ett djur med en njurdiagnos självdö hemma är imo ytterst tveksam djurhållning.


Jag skulle aldrig ropa på avlivning direkt enbart pga njurarna, om inte veterinären säger rent ut att det är kört. Jag hade folk i min närhet som mer eller mindre tyckte att jag skulle avliva min katt när han fick diagnosen nedsatt njurfunktion. Hans värden ligger strax över normal, och han har hittills inte behövt medicinering. Det är runt 6år sen diagnosen och han mår utmärkt, även om min plånbok mår sämre (årlig provtagning och dyrt foder..). Så jag vet att de kan ha ett bra liv med det och ifrågasätter inte de tre åren. Men blir djuret betydligt sämre, så pass att det till slut dör av det, då anser jag att det är bättre att avsluta. Djur ska skyddas från onödigt lidande. En utdragen död är, i mina ögon, ett onödigt lidande.
 
Men djuret självdog hemma efter en diagnos hon fått TRE år tidigare, och dog hemma i SAMRÅD med veterinärer?

Fåret sondade han för att det var det de hade fått i anvisning av TVÅ fårbönder samt veterinär, om att det var akut?
Men hallå, en hund som självdör pga njurproblem har inte ett fridsamt lugnt slut. Det är plågsamt för dom. Inte direkt så att den mådde prima fram tills den självdog bara sådär. Min förra hund skulle förmodligen också självdö pga leversvikt och annan organsvikt om vi väntade efter att diagnosen sats. Det finns ingen ursäkt att låta dom självdö när man vet om att dom är såpass sjuka.

Och det går mycket väl att ta ut en veterinär och avliva hunden i hemmet om det är så att dom är väldigt stressade på kliniker, är inte ovanligt alls.

Veterinärer är inte per automatik perfekta och fattar rätt beslut bara för att dom är veterinärer. Veterinärer gör också fel, allt dom råder och säger är faktiskt inte rätt.
 
Men djuret självdog hemma efter en diagnos hon fått TRE år tidigare, och dog hemma i SAMRÅD med veterinärer?
Jag tycker det är ok att ha djur med kroniska sjukdomar, så länge de har fullgod livskvalitet. När de inte längre mår bra får man ta sitt ansvar och ta bort dem, INTE låta dem ligga och självdö. Blir de stressade av resa går det att ordna hemavlivning. Särskilt om man haft tre år på sig.
 
Men hallå, en hund som självdör pga njurproblem har inte ett fridsamt lugnt slut. Det är plågsamt för dom. Inte direkt så att den mådde prima fram tills den självdog bara sådär. Min förra hund skulle förmodligen också självdö pga leversvikt och annan organsvikt om vi väntade efter att diagnosen sats. Det finns ingen ursäkt att låta dom självdö när man vet om att dom är såpass sjuka.

Och det går mycket väl att ta ut en veterinär och avliva hunden i hemmet om det är så att dom är väldigt stressade på kliniker, är inte ovanligt alls.

Veterinärer är inte per automatik perfekta och fattar rätt beslut bara för att dom är veterinärer. Veterinärer gör också fel, allt dom råder och säger är faktiskt inte rätt.
Hur ska man veta vilka veterinärer som inte är perfekta menar du? Hade jag tagit kontakt med en veterinär som rått mig i något angånde mitt djur, tex slanga ett får, den säger att det är akut, då hade jag INTE väntat, utan tänkt, den här människan har UTBILDNING och troligen erfarenhet av hur man ska göra i detta läget, det har inte jag, dvs jag kommer försöka göra det hen säger.
 
Och hade en veterinär jag kontaktat sagt vad jag skulle göra, eller rått mig till något hade jag följt det, sen får du tycka vad du vill.

Alla veterinärer är inte bra... som tonåring (13 år) blev jag rådd av en veterinär att ta föl på mitt sto som inte gick att rida länge. Hon var korsning mellan arab/nordsvensk, 17 år, aldrig haft föl och gick inte att rida pga ringkota. Tom mitt tonårsjag som älskade den där hästen över allt annat fattade att det var idiotiskt.
 
Alla veterinärer är inte bra... som tonåring (13 år) blev jag rådd av en veterinär att ta föl på mitt sto som inte gick att rida länge. Hon var korsning mellan arab/nordsvensk, 17 år, aldrig haft föl och gick inte att rida pga ringkota. Tom mitt tonårsjag som älskade den där hästen över allt annat fattade att det var idiotiskt.
Men vet du, det kanske var därför de ändå hörde av sig till fårbönder med stor erfarenhet OCKSÅ?

Fullt medveten om at det finns kassa veternärer, men igen, hur ska man veta vilka veterinärer som inte är bra, hade jag varit 13 så hade jag litat på det veterinären sa, men insett jag jag inte hade kunskapen eller orka att ta hand om ett föl... Med min första hund litade jag helt på vad veterinären rekommenderade för behandling, med andra hundarna senare så har jag erfarenhet som säger mig vad jag behöver göra och när jag ska kontakta veterinär etc.
 
Hur ska man veta vilka veterinärer som inte är perfekta menar du? Hade jag tagit kontakt med en veterinär som rått mig i något angånde mitt djur, tex slanga ett får, den säger att det är akut, då hade jag INTE väntat, utan tänkt, den här människan har UTBILDNING och troligen erfarenhet av hur man ska göra i detta läget, det har inte jag, dvs jag kommer försöka göra det hen säger.
Och vi som har/har haft får vet att slanga djur är svårt och inget ett tvprogram ska få folk att tro att det är bara att...många vetrinärer vet mindre än erfarna djurägare. Gudarna ska veta att jag träffat många just ute på landet. Som frågat mig som djurskötare vad jag vill....avliva, medicinera, funderingar runt diagnos...
 
Och vi som har/har haft får vet att slanga djur är svårt och inget ett tvprogram ska få folk att tro att det är bara att...många vetrinärer vet mindre än erfarna djurägare. Gudarna ska veta att jag träffat många just ute på landet. Som frågat mig som djurskötare vad jag vill....avliva, medicinera, funderingar runt diagnos...
DEt håller jag med om, men där har ju SVT ett ansvar för klippningen. Jag tycker att det var många delar där som borde ha visats/sagts i programmet.
Ja, de kontaktade ju som sagt två fårbönder också med större erfarenhet av dem, som sa samma sak. Men absolut, det borde varit tydligare i programmet, det håller jag med om.
 
DEt håller jag med om, men där har ju SVT ett ansvar för klippningen. Jag tycker att det var många delar där som borde ha visats/sagts i programmet.
Ja, de kontaktade ju som sagt två fårbönder också med större erfarenhet av dem, som sa samma sak. Men absolut, det borde varit tydligare i programmet, det håller jag med om.
Jag har inte sett det aktuella programmet, men har mycket stor erfarenhet av får.

Som oerfaren ska man bara inte försöka utföra komplexa behandligar på egen hand.

Oavsett hur många fårkompisar man ringt till.

Som jag skrivit tidigare, det är inte lätt att diagnosticera får, ens sina egna, även med 20-30 års erfarenhet. Att diagnosticera på telefon, är inte rimligt om det inte är solklara fall av enkla tillstånd.

Jag skulle inte ens komma på tanken att för första gången på egen hand försöka slanga en tacka.

Det är enormt stora risker att det blir fel.

Jag såg första säsongen av programmet, och hoppades verkligen att det inte skulle bli en fortsättning, eftersom det är ett dåligt och förljuget program på många sätt.

Det gjordes ett antal "dumma saker" redan i första omgången, dock inget som involverade amatörmässig sjukvård på djur.
 
Och hade en veterinär jag kontaktat sagt vad jag skulle göra, eller rått mig till något hade jag följt det, sen får du tycka vad du vill.
Om man helt saknar sunt förnuft och litar blint på en och samma veterinär så ska man undvika att skaffa djur. Det finns dåliga veterinärer och utför man vilka behandlingar den än säger över telefon så kan man orsaka stort lidande för djuret. Låter man ett djur självdö, när man haft god tid på sig att ta ett annat beslut, så bör man inte få ha djur.
 
Men kan ni inte se att den där självdöda hunden med största sannolikhet beror på ett missförstånd? Antagligen har veterinären sagt att 'när det är dags för Fido så kom inte in hit utan låt den somna in hemma'. Troligen har det tolkats som 'låt Fido självdö' istället för 'ta ut veterinär och avliva'.
Visst man ska veta sånt men nu gör faktiskt inte alla det.
 
Om man helt saknar sunt förnuft och litar blint på en och samma veterinär så ska man undvika att skaffa djur. Det finns dåliga veterinärer och utför man vilka behandlingar den än säger över telefon så kan man orsaka stort lidande för djuret. Låter man ett djur självdö, när man haft god tid på sig att ta ett annat beslut, så bör man inte få ha djur.
Och hade en veterinär SAMT två erfarna fårbönder alla sagt samma sak, om hur jag skulle ta hand om ett sjukt djur så hade jag försökt göra som de sa. Just för att försöka undvika lidande, det är ju ingen som hör av sig till en veterinär för skoj skull? Det är ingen som litat blint på en och samma veterinär?

Och hade jag kontaktat en veterinär enbart via telefon, och sen en till, som sagt liknande eller samma sak, hade jag gjort som dessa sagt med. Vad tänker du alternativet är?

Och igen, hur ska du som kanske förskagångs djurägare vet vilka veterinärer som är kassa och vilka som är bra? Det krävs ju en del erfarenhet innan du får känslan över att något inte stämmer eller att man kanske ska kontakta fler veterinärer?
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 087
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 983
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp