Avlivat får i Tv program

Jag träffar, ser och hör om så många får/lamm hos nybörjare utan erfarenhet av lantbruksdjur/idisslare, som far illa p.g.a. okunskap. Det är genomgående svårt att diagnosticera vad som är fel endast via en telefonkontakt.

Många får hos nybörjare fodras fel, med för grovt grovfoder, och krossat spannmål istället för hel spannmål, vilket ökar risken för störningar i vommen/matsmältningssystemet.
Att ge krossad spannmål, mjukt bröd, och en del andra saker, som t.ex. att släppa hungriga djur på ett väldigt kraftigt bete med mycket klöver, är en risk för trumsjuka.

Ju mer nybörjare man är, desto viktigare att veterinär (gärna med god kompetens på får) tillkallas, alternativt att närboende "fårmentor" med gedigen erfarenhet, kommer och tittar på fallet, för att få ett beslutsunderlag, för huruvida veterinär ska tillkallas, om fåret/lammet ska köras till veterinärstation, eller om akut avlivning är av nöden.

När man får ett sjukfall beskrivet för sig, från någon som är ovan vid ett djurslag, är det mycket lätt hänt att det blir svårt att bena ut vad det egentliga felet är. Det är svårt att ställa rätt frågor från den erfarna sidan, och nybörjaren kanske saknar rätt begreppsapparat.
Det är även för mycket erfarna djurägare svårt att skilja mellan vissa tillstånd, t.ex. Acidos och Kalkbrist, eller Listeria och CCN.

Att som nybörjare bara sätta igång att behandla, utan närvarande veterinär eller som en fortsatt behandling efter att veterinär gjort en initial behandling, är ytterst olämpligt. Oavsett om det handlar om att sonda för trumsjuka, använda någon annans antibiotika på chans, eller avmaska med någon annans avmaskningsmedel utan föregående träckprov och veterinär
ordination.

En modernare behandling för trumsjuka, än att sonda med vegetabilisk olja, är att ge Minifom till djuret.

Att skaffa sig lantbruksdjur, utan att först, eller samtidigt utbilda sig om djurslaget, är riskabelt för djurhälsan. Att enbart förlita sig på någon enstaka erfaren som nybörjaren råkar känna, kan vara bra ibland, men ibland så har den bekanta omoderna och oventenskapliga uppfattningar om djurhållning, och då blir det inte riktigt lika bra.
Jag får krupp när folk säger att får är bra nybörjardjur. Det är så långt ifrån sanningen. Så många får som fått lida av diverse djurälskares ide om ett liv på landet.
 
Ja :( Speciellt lantraserna vars rasföreningar marknadsför dem som lättskötta, behöver inte stödfodras osv :( Såg så många djurskyddsfall när jag klippte :(
Det lilla jag läst om får så verkar det vara ett rätt komplicerat djur att hålla. Det enklaste djuret jag känner till är höns vilka man läser in sig på grunderna för rätt snabbt och med lite djurvana så löser man det mesta som går fel (vilket alltför ofta betyder yxa).
 
Ja :( Speciellt lantraserna vars rasföreningar marknadsför dem som lättskötta, behöver inte stödfodras osv :( Såg så många djurskyddsfall när jag klippte :(
Håller med!

Alla får, oavsett ras, behöver ett foder som täcker deras näringsbehov vid dräktighet och digivning. Behovet mångdubblas vid högdräktghet och de första sex veckorna digivning, jämfört med ett icke dräktigt får. I praktiken, så innebär det att nästan alla fårägare behöver ge extra protein och energi (något slags kraftfoder), samt extra mineraler till sina får under den perioden. Ett fåtal mycket duktiga vallodlare, kan få fram foder som "räcker till", men verifierar det med analyser och beräkningar.

Det är märkligt att Allmogefår så ofta hålls på ett sätt som kallas för "naturligt", där "naturligt" innebär att fåren inte får en rimlig foderstat, kraftfoder och mineralfoder utesluts för högdräktiga och digivande tackor, träckprov tas inte, och djuren avmaskas inte, man tänker inte på betesrotation för att minska parasittrycket...

Dessutom väljs inte uppenbart osunda djur bort från avel, utan det avlas på djur vars horn växer in helt fel (in i nacken eller kinden), djur som har grava bettfel, eller väldigt dåliga ben- och klövställningar.

Resultatet blir att djuren får dåligt allmäntillstånd, att lammen är små och svaga vid födseln, och växer dåligt. Dessutom får tackorna svårt att återhämta sig efter dräktigheten.

Djur med dålig hälsa, gör också att det blir "tråkigt" och "jobbigt" att hålla får, så att efter bara några få år, så tröttnar djurägaren, och så får Allmogeraserna dåligt rykte som magra, små, och svåra.

Det finns naturligtvis också många mycket duktiga och pålästa ägare av Allmogefår, som gör det mesta alldeles rätt, och vars får frodas och mår mycket väl, men tyvärr ser man alldeles för ofta de där besättningarna, där fåren inte sköts väl.
 
Håller med!

Alla får, oavsett ras, behöver ett foder som täcker deras näringsbehov vid dräktighet och digivning. Behovet mångdubblas vid högdräktghet och de första sex veckorna digivning, jämfört med ett icke dräktigt får. I praktiken, så innebär det att nästan alla fårägare behöver ge extra protein och energi (något slags kraftfoder), samt extra mineraler till sina får under den perioden. Ett fåtal mycket duktiga vallodlare, kan få fram foder som "räcker till", men verifierar det med analyser och beräkningar.

Det är märkligt att Allmogefår så ofta hålls på ett sätt som kallas för "naturligt", där "naturligt" innebär att fåren inte får en rimlig foderstat, kraftfoder och mineralfoder utesluts för högdräktiga och digivande tackor, träckprov tas inte, och djuren avmaskas inte, man tänker inte på betesrotation för att minska parasittrycket...

Dessutom väljs inte uppenbart osunda djur bort från avel, utan det avlas på djur vars horn växer in helt fel (in i nacken eller kinden), djur som har grava bettfel, eller väldigt dåliga ben- och klövställningar.

Resultatet blir att djuren får dåligt allmäntillstånd, att lammen är små och svaga vid födseln, och växer dåligt. Dessutom får tackorna svårt att återhämta sig efter dräktigheten.

Jag klippte hos en förhållandevis känd person inom "självhushållningskretsar". Tackorna var av en ras som lätt närmar sig 60-70 kg med rätt skötsel, hennes vägde under 20. De hade startat med tre tackor och en bagge och bara låtit bagglammen gå kvar och betäcka i över 10 år. Alltså inavel in absurdum. Djuren stambokförs i rasföreningen och hon säljer bagglamm till avel. Magra, inavlade, klipptes inte ofta nog för ingen vill göra jobbet (stor skaderisk att klippa små undernärda djur) mm mm.

Såna besättningar var ett starkt bidragande skäl till att jag sluta klippa proffessionellt! Så mycket lidande 😔
 
Jag klippte hos en förhållandevis känd person inom "självhushållningskretsar". Tackorna var av en ras som lätt närmar sig 60-70 kg med rätt skötsel, hennes vägde under 20. De hade startat med tre tackor och en bagge och bara låtit bagglammen gå kvar och betäcka i över 10 år. Alltså inavel in absurdum. Djuren stambokförs i rasföreningen och hon säljer bagglamm till avel. Magra, inavlade, klipptes inte ofta nog för ingen vill göra jobbet (stor skaderisk att klippa små undernärda djur) mm mm.

Såna besättningar var ett starkt bidragande skäl till att jag sluta klippa proffessionellt! Så mycket lidande 😔

Vissa förtjänar bara att brinna i helvetet...
 
Jag klippte hos en förhållandevis känd person inom "självhushållningskretsar". Tackorna var av en ras som lätt närmar sig 60-70 kg med rätt skötsel, hennes vägde under 20. De hade startat med tre tackor och en bagge och bara låtit bagglammen gå kvar och betäcka i över 10 år. Alltså inavel in absurdum. Djuren stambokförs i rasföreningen och hon säljer bagglamm till avel. Magra, inavlade, klipptes inte ofta nog för ingen vill göra jobbet (stor skaderisk att klippa små undernärda djur) mm mm.

Såna besättningar var ett starkt bidragande skäl till att jag sluta klippa proffessionellt! Så mycket lidande 😔

Jag hoppas det kom till myndigheternas kännedom.

Mindre besättningar, oavsett djurslag, är enligt min erfarenhet ofta högrisk. Antingen är det jättebra eftersom ägaren är superengagerad och har tid för alla, eller så blir det lite hipp som happ pga bristande kunskap.
 
Jag blir beklämd att läsa om att det finns så stora brister i små hushållningsgrupper med får...
Jag är själv inne på att i framtiden skaffa mig en liten grupp med allmogefår men nu blir jag ju orolig, jag vill inte bli en av dessa djurhållare som inte lever upp till god djurvälfärd pga okunskap.

Jag är sedan några år medlem i olika fårgrupper på Facebook för att lära mig av andra, jag köper böcker om fårhållning.
Jag har haft häst i tjugo år och tycker mig ha koll på vikten av rätt foder (beroende på art), hov/klövvård, stallmiljö.
Har liksom tänkt att det räcker gott och väl som grundplåt till bra djurhållning även för får, men om får är svårare att hålla än vad jag trott så kanske jag lär tänka om...

Vad kan jag mer göra för att undvika nybörjarmisstag?
 
Jag hoppas det kom till myndigheternas kännedom.

Mindre besättningar, oavsett djurslag, är enligt min erfarenhet ofta högrisk. Antingen är det jättebra eftersom ägaren är superengagerad och har tid för alla, eller så blir det lite hipp som happ pga bristande kunskap.
Det är en allmänt hållen policy att som klippare inte djurskyddsanmäla. Tyvärr.

Jag lade av, som sagt...
 
Jag blir beklämd att läsa om att det finns så stora brister i små hushållningsgrupper med får...
Jag är själv inne på att i framtiden skaffa mig en liten grupp med allmogefår men nu blir jag ju orolig, jag vill inte bli en av dessa djurhållare som inte lever upp till god djurvälfärd pga okunskap.

Jag är sedan några år medlem i olika fårgrupper på Facebook för att lära mig av andra, jag köper böcker om fårhållning.
Jag har haft häst i tjugo år och tycker mig ha koll på vikten av rätt foder (beroende på art), hov/klövvård, stallmiljö.
Har liksom tänkt att det räcker gott och väl som grundplåt till bra djurhållning även för får, men om får är svårare att hålla än vad jag trott så kanske jag lär tänka om...

Vad kan jag mer göra för att undvika nybörjarmisstag?
Finns det inte lokala fårgrupper? Alltså fysiska, inte bara online :) när det gäller får är min uppfattning att få känna och klämma ger väldigt mycket.
Innan pandemin hade en del länsstyrelser kurser och föreläsningar också.
 
Jag blir beklämd att läsa om att det finns så stora brister i små hushållningsgrupper med får...
Jag är själv inne på att i framtiden skaffa mig en liten grupp med allmogefår men nu blir jag ju orolig, jag vill inte bli en av dessa djurhållare som inte lever upp till god djurvälfärd pga okunskap.

Jag är sedan några år medlem i olika fårgrupper på Facebook för att lära mig av andra, jag köper böcker om fårhållning.
Jag har haft häst i tjugo år och tycker mig ha koll på vikten av rätt foder (beroende på art), hov/klövvård, stallmiljö.
Har liksom tänkt att det räcker gott och väl som grundplåt till bra djurhållning även för får, men om får är svårare att hålla än vad jag trott så kanske jag lär tänka om...

Vad kan jag mer göra för att undvika nybörjarmisstag?
Skaffa en fårmentor. Som kan komma när det blir konstigt. Det är speciellt runt lammning det behövs. Saker som inte ska komma ut kommer ut och det som ska komma ut fastnar. Sen är får kräsna vilket folk inte fattar. Dom ger mycket hö men av fel sort, fel utfodringsplats. Men får äter inte och blir jättenoga men det märks inte under ullen.
 
Jag blir beklämd att läsa om att det finns så stora brister i små hushållningsgrupper med får...
Jag är själv inne på att i framtiden skaffa mig en liten grupp med allmogefår men nu blir jag ju orolig, jag vill inte bli en av dessa djurhållare som inte lever upp till god djurvälfärd pga okunskap.

Jag är sedan några år medlem i olika fårgrupper på Facebook för att lära mig av andra, jag köper böcker om fårhållning.
Jag har haft häst i tjugo år och tycker mig ha koll på vikten av rätt foder (beroende på art), hov/klövvård, stallmiljö.
Har liksom tänkt att det räcker gott och väl som grundplåt till bra djurhållning även för får, men om får är svårare att hålla än vad jag trott så kanske jag lär tänka om...

Vad kan jag mer göra för att undvika nybörjarmisstag?
Gå en eller flera kurser, helst sådana där en distriktsförening av Svenska Fåravelsförbundet, Gård & Djurhälsan, eller Länsstyrelsen är arrangörer/medarrangörer.

Kolla gärna Gård & Djurhälsans utbud av kurser. De anordnar distanskurser både för vana fårhållare och för nybörjare.
https://www.gardochdjurhalsan.se/kurser/?species=257

Just nu så anordnar t.ex. "Östgötalamm" (Fåravelsföreningens distrikt Östergötland) en studiecirkel på distans i samarbete med Vuxenskolan, också ett bra alternativ.

Skaffa boken "Får" av Erik Sjödin m.fl., och läs den. Visserligen riktar den sig rätt mycket till den som tänker sig "fårproduktion", men den är ändå väldigt matnyttig, och fungerar för de flesta som har får som ett bra uppslagsverk, när man behöver "hjälp med att tänka".

Fårgrupperna på Facebook brukar jag vara inne och kolla på då och då. Mycket varierande kvalitet.

Gård och Djurhälsan är initiativtagare till en grupp som heter (tror jag) "Om får och foder". Den är bra.

Den allra största är lite läskig, det är som en slumpgenerator om det dyker upp vettiga eller ovettiga råd i den. En aktiv här, skrev ett toppenbra inlägg härom dagen i den gruppen. Vore alla inlägg, och alla svar på frågor i den gruppen, av den kvaliteten, så vore den gruppen ett bra ställe, men tyvärr är det inte så.

Skaffa en eller flera mentorer, som jobbar med sina får i enlighet med högt ställda krav på hälsa, och därmed "avkastning".
Besök många som håller får, och skapa en "känsla" för genomtänkt och mindre genomtänkt.

Det är lite som med stall: finns där hela gödselgrepar, som är placerade på ett bra ställe, en rimligt sopad stallgång, och rent vatten hos hästarna, hagar med välspända stängsel, så är det nog ett bra ställe.
Ligger det rostiga prylar i högar, ligger järnskrot i hagen, och man kan undra om det någonsin mockas, så är det ett mindre bra ställe...

Det finns dom som har fem får, som är jätteambitiösa och sköter sina får mycket bra, och dom som har 100 tackor där mycket kunde vara bättre...

Du är välkommen hem till mig och titta, om du kan ta dig hit.
 
Glömde ett tips till den som ser sig som "blivande fårägare":

Gå gärna med i distriktsavdelningen av Fåravelsförbundet
https://faravelsforbundet.se/

Åtminstone mitt distrikt anordnar olika träffar, allt från "fika i fårhagen", kurser för "tips och trix för nybörjare", studiebesök hos olika fårhållare med olika inriktning, och så sådant som "slaktmognadsbedömning", men också kurser i Tovning, eller skinnsömnad...

När Corona är över och vi kan träffas IRL igen, så ger kurserna och träffarna åtminstone möjligheten att lära känna "folk som har får", så att man kan hitta en mentor som man "klickar med".
 
Gå en eller flera kurser, helst sådana där en distriktsförening av Svenska Fåravelsförbundet, Gård & Djurhälsan, eller Länsstyrelsen är arrangörer/medarrangörer.

Kolla gärna Gård & Djurhälsans utbud av kurser. De anordnar distanskurser både för vana fårhållare och för nybörjare.
https://www.gardochdjurhalsan.se/kurser/?species=257

Just nu så anordnar t.ex. "Östgötalamm" (Fåravelsföreningens distrikt Östergötland) en studiecirkel på distans i samarbete med Vuxenskolan, också ett bra alternativ.

Skaffa boken "Får" av Erik Sjödin m.fl., och läs den. Visserligen riktar den sig rätt mycket till den som tänker sig "fårproduktion", men den är ändå väldigt matnyttig, och fungerar för de flesta som har får som ett bra uppslagsverk, när man behöver "hjälp med att tänka".

Fårgrupperna på Facebook brukar jag vara inne och kolla på då och då. Mycket varierande kvalitet.

Gård och Djurhälsan är initiativtagare till en grupp som heter (tror jag) "Om får och foder". Den är bra.

Den allra största är lite läskig, det är som en slumpgenerator om det dyker upp vettiga eller ovettiga råd i den. En aktiv här, skrev ett toppenbra inlägg härom dagen i den gruppen. Vore alla inlägg, och alla svar på frågor i den gruppen, av den kvaliteten, så vore den gruppen ett bra ställe, men tyvärr är det inte så.

Skaffa en eller flera mentorer, som jobbar med sina får i enlighet med högt ställda krav på hälsa, och därmed "avkastning".
Besök många som håller får, och skapa en "känsla" för genomtänkt och mindre genomtänkt.

Det är lite som med stall: finns där hela gödselgrepar, som är placerade på ett bra ställe, en rimligt sopad stallgång, och rent vatten hos hästarna, hagar med välspända stängsel, så är det nog ett bra ställe.
Ligger det rostiga prylar i högar, ligger järnskrot i hagen, och man kan undra om det någonsin mockas, så är det ett mindre bra ställe...

Det finns dom som har fem får, som är jätteambitiösa och sköter sina får mycket bra, och dom som har 100 tackor där mycket kunde vara bättre...

Du är välkommen hem till mig och titta, om du kan ta dig hit.
Tusen tack för alla tips :bow:

Jag ska kolla hur det ser ut med får häromkring, det är väldigt sällan man ser några ute men jag ska dra i några kontakter och se om de har bättre koll på vart det gömmer sig fårflockar 😊

Vart håller du till?
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 951
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 868
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp