Avlivat får i Tv program

Och hade en veterinär SAMT två erfarna fårbönder alla sagt samma sak, om hur jag skulle ta hand om ett sjukt djur så hade jag försökt göra som de sa. Just för att försöka undvika lidande, det är ju ingen som hör av sig till en veterinär för skoj skull? Det är ingen som litat blint på en och samma veterinär?

Och hade jag kontaktat en veterinär enbart via telefon, och sen en till, som sagt liknande eller samma sak, hade jag gjort som dessa sagt med. Vad tänker du alternativet är?

Och igen, hur ska du som kanske förskagångs djurägare vet vilka veterinärer som är kassa och vilka som är bra? Det krävs ju en del erfarenhet innan du får känslan över att något inte stämmer eller att man kanske ska kontakta fler veterinärer?
Men jag undrar, hade du tänkt, jag spelar in detta och visar på TV? :confused:
 
Så andra grönavågare tror att det är ok. Och mosar ner en slang ned diskmedel i halsen på ett stackars friskt får som ligger o idisslar.
Det hoppas jag verkligen inte folk gör.

Men alltså, det är först fel att lyssna på veterinär OCH erfarna fårbönder, för då ska man ha sunt förnuft, och förstå själv att det är fel, och det är absolut fel att testa själv (håller med), så vad skulle de ha gjort?
 
Och hade en veterinär SAMT två erfarna fårbönder alla sagt samma sak, om hur jag skulle ta hand om ett sjukt djur så hade jag försökt göra som de sa. Just för att försöka undvika lidande, det är ju ingen som hör av sig till en veterinär för skoj skull? Det är ingen som litat blint på en och samma veterinär?

Och hade jag kontaktat en veterinär enbart via telefon, och sen en till, som sagt liknande eller samma sak, hade jag gjort som dessa sagt med. Vad tänker du alternativet är?

Och igen, hur ska du som kanske förskagångs djurägare vet vilka veterinärer som är kassa och vilka som är bra? Det krävs ju en del erfarenhet innan du får känslan över att något inte stämmer eller att man kanske ska kontakta fler veterinärer?
Sunt förnuft kommer man långt med, jag upplever att många veterinärer tror att vanligt folk kan mer än vad dom kan. För en veterinär är en rutinbehandling inte något speciellt alls och tar för givet att vanligt folk kan också, eller iallafall inte tänker på att saker och ting kräver utbildning och övning. Det är precis som att ge penicillin till hästar, många veterinärer bryr sig inte ens om att berätta för ägare hur dom ska ge sprutan utan det är något som man måste fråga om ofta. Jag tror att veterinärer som många andra människor glömmer bort att deras behandlingar dom gör kanske dagligen inte är någonting som andra per automatik också kan.

Därför så måste man som nybliven ägare utan erfarenhet vara tydlig med att man aldrig har gjort liknande och inte har en aning om hur saker och ting ska göras och risken för att djuret blir mer lidande är otroligt stor. En vettig veterinär utsätter inte djuren för onödigt lidande.
 
Framgår det någonstans om de hade veterinärkontakt innan de började försöka sonda? Som det lät från SVT var det väl avlivningen som skedde i samråd med vet?
 
Min far var uppvuxen som bonde, han var jägare sen barnsben. Hans kusin var fårbonde med mängder av får i många år och kom alltid o tittade om våra 10-15 tackor såg ut att ha problem. Sen ringdes vetrinär som kom om det inte gick att rätta till med enkla handgrepp. Aldrig att en DIAGNOS och BEHANDLING utfördes på någon form av telefoninstruktion.
 
Framgår det någonstans om de hade veterinärkontakt innan de började försöka sonda? Som det lät från SVT var det väl avlivningen som skedde i samråd med vet?
De har förtydligat detta på deras instagramkonto. De hade kontakt med veterinär och två fårbönder innan de gjorde någon typ av behandling själva, de hade, enligt dem, sagt att detta var akut.
 
Min far var uppvuxen som bonde, han var jägare sen barnsben. Hans kusin var fårbonde med mängder av får i många år och kom alltid o tittade om våra 10-15 tackor såg ut att ha problem. Sen ringdes vetrinär som kom om det inte gick att rätta till med enkla handgrepp. Aldrig att en DIAGNOS och BEHANDLING utfördes på någon form av telefoninstruktion.
Men det är väl jättebra att även din far gjorde som vetrinären sa?

Min fetade stil, det gjordes någon typ av lindrande, eller behandling utan veterinär på plats? Så min fråga blir då återigen, eftersom flera går väldigt hårt åt i tråden, när vet man som förstagångsdjurägare, vad som är "enkla handgrepp", när man INTE ska lyssna på en veterinär, eller flera, som ger samma råd?
 
De har förtydligat detta på deras instagramkonto. De hade kontakt med veterinär och två fårbönder innan de gjorde någon typ av behandling själva, de hade, enligt dem, sagt att detta var akut.
Spelar väl ingen roll, det blir inte bättre av att två okunniga försöker själva. Ibland är det bättre att veterinären kommer akut istället.
 
Spelar väl ingen roll, det blir inte bättre av att två okunniga försöker själva. Ibland är det bättre att veterinären kommer akut istället.
Så om en veterinär och erfarna säger att man ska testa en sak för att underlätta eller rädda ett djur man har i sitt ägo, så ska man ändå låta bli?
 
Spelar väl ingen roll, det blir inte bättre av att två okunniga försöker själva. Ibland är det bättre att veterinären kommer akut istället.
Det är inte alltid som vänta på vet är ett alternativ. Då får man välja mellan att avliva direkt eller göra ev. försök att rädda djuret.
(utan att referera till detta fallet, eller att ha info nog för att avgöra vilket som var rätt val där)
 
Så om en veterinär och erfarna säger att man ska testa en sak för att underlätta eller rädda ett djur man har i sitt ägo, så ska man ändå låta bli?
Återigen: som nybörjare, är det mycket svårt att veta vad som är felet. Det är svårt för den som inte riktigt vet vad som är normalt, tillfälligt, eller helt onormalt, att ens beskriva problemet tillräckligt väl. I synnerhet om djurägaren är utsatt för den stress det innebär att antagligen ha ett sjukt djur.

Jag rekommenderar alla nybörjare på får att ta ut veterinär akut, när problem uppstår. Eventuellt efter att en dokumenterat kunnig fårbonde har sett problemet med egna ögon och bistått med bedömningen.

Det är helt enkelt läropengar man måste vara beredd att ge ut, när man börjar med ett nytt djurslag.

Man måste inte heller alltid ta hem veterinären. Det går också att ta med sig fåret till veterinär.
 
Återigen: som nybörjare, är det mycket svårt att veta vad som är felet. Det är svårt för den som inte riktigt vet vad som är normalt, tillfälligt, eller helt onormalt, att ens beskriva problemet tillräckligt väl. I synnerhet om djurägaren är utsatt för den stress det innebär att antagligen ha ett sjukt djur.

Jag rekommenderar alla nybörjare på får att ta ut veterinär akut, när problem uppstår. Eventuellt efter att en dokumenterat kunnig fårbonde har sett problemet med egna ögon och bistått med bedömningen.

Det är helt enkelt läropengar man måste vara beredd att ge ut, när man börjar med ett nytt djurslag.

Man måste inte heller alltid ta hem veterinären. Det går också att ta med sig fåret till veterinär.
Jag håller med, men återigen då, hur ska man veta, om inte veterinär säger åt en att vänta, att de rekommendationer man får från flera håll är fel? Enligt vet behövdes det göra NU, fårbönder höll med. Det hade ju definitivt inte setts med blida ögon om de kontaktat vet och andra bönder och sen gjort som de själva tyckte iaf?

Veterinär sa alltså att detta behövde ske nu, samma som erfarna fårbönder sa, de sa inte att de skulle ta med fåret. Så igen, i detta specifika fall (som tråden handlar om) vad skulle de ha gjort?
 
Jag håller med, men återigen då, hur ska man veta, om inte veterinär säger åt en att vänta, att de rekommendationer man får från flera håll är fel? Enligt vet behövdes det göra NU, fårbönder höll med. Det hade ju definitivt inte setts med blida ögon om de kontaktat vet och andra bönder och sen gjort som de själva tyckte iaf?

Veterinär sa alltså att detta behövde ske nu, samma som erfarna fårbönder sa, de sa inte att de skulle ta med fåret. Så igen, i detta specifika fall (som tråden handlar om) vad skulle de ha gjort?
Eftersom jag inte sett programmet (undviker aktivt serien av flera tidigare nämnda skäl), och vare sig sett fåret, eller hört vad någon av konversationerna innehållit, så kan jag enbart ge mitt standardråd till nybörjare inom får:

Kontakta och ta hem veterinär, hellre en gång för mycket, än en gång för lite.

Lita inte på råd avseende veterinära hälsofrågor, givna via vare sig telefon eller sociala medier, framförallt eftersom situationen kan ha missuppfattas på endera sidan. Erfaren fårägare, eller veterinär måste se djuret med egna ögon.

Så mitt svar på vad man skulle gjort är: Tagit hem veterinär.

Den tid det tar att få hem en veterinär på Södertörn kan inte vara så värst lång. Det är liksom inte Norrlands inland vi talar om här.

Hur vet du att de råd som givits av folk som inte sett djuret varit rätt? Jag vet ju inte, det jag vet är dock att när man väl kommer på plats, så ser man ofta en del annat, som inte nämnts när bekantingen frågar.
 
Eftersom jag inte sett programmet (undviker aktivt serien av flera tidigare nämnda skäl), och vare sig sett fåret, eller hört vad någon av konversationerna innehållit, så kan jag enbart ge mitt standardråd till nybörjare inom får:

Kontakta och ta hem veterinär, hellre en gång för mycket, än en gång för lite.

Lita inte på råd avseende veterinära hälsofrågor, givna via vare sig telefon eller sociala medier, framförallt eftersom situationen kan ha missuppfattas på endera sidan. Erfaren fårägare, eller veterinär måste se djuret med egna ögon.

Så mitt svar på vad man skulle gjort är: Tagit hem veterinär.

Den tid det tar att få hem en veterinär på Södertörn kan inte vara så värst lång. Det är liksom inte Norrlands inland vi talar om här.

Hur vet du att de råd som givits av folk som inte sett djuret varit rätt? Jag vet ju inte, det jag vet är dock att när man väl kommer på plats, så ser man ofta en del annat, som inte nämnts när bekantingen frågar.
Du har alltså inte sett avsnittet som hela tråden handlar om?

Jag tror inte vi kommer längre, veterinär var alltså kontaktad som sa att de skulle göra detta akut, samma sak med erfarna fårbönder, du skulle väntat in vet iaf, jag hade nog försökt göra som vet sagt. Jag har ingen aning om om de råden var rätt, men återigen, är jag nybörjare på ett djurslag hade jag gjort vad andra, mer kunniga än jag sagt.
 
Aldrig att en DIAGNOS och BEHANDLING utfördes på någon form av telefoninstruktion.

Det var då nuförtiden är det annorlunda på många sätt.( Utan att för den skull rättfärdiga behandlingen i tv programmet även om det inte är konstigt att själv slanga trumsjuka dock måste man tänka på att stoppet kan bero på hela foderbitar ex äpple)
 
Det är väldigt många får, som lider p.g.a. att man gör som "grannen" eller kompisen säger.

Fast nu var det ju inte enbart "grannen" eller "kompisen" inblandad, utan även veterinär.

Jag ställer mig frågande till hur många veterinärer man ska gå igenom för att det ska anses "giltigt"? Om det nu inte räcker med att ringa en veterinär för råd, hur många ska man ringa? Tre? Fem? Om två säger en sak och tre en annan, men de duktiga två fårbönderna håller med de två första veterinärerna, vilket råd ska man gå efter?

Det är ju knappt att man vågar sig på någon form av lantbruksdjur när man läser denna tråd. Hade jag fått samma direktiv av veterinär och två erfarna fårägare, hade jag garanterat försökt med samma sak. Men visst, det hade ju inte visats i tv. Men hur många ska jag behöva ringa? Det kan dröja åtskilliga timmar innan veterinär kan komma hit. Ska djuret lida under tiden medan jag passivt ser på?
 
Fast nu var det ju inte enbart "grannen" eller "kompisen" inblandad, utan även veterinär.

Jag ställer mig frågande till hur många veterinärer man ska gå igenom för att det ska anses "giltigt"? Om det nu inte räcker med att ringa en veterinär för råd, hur många ska man ringa? Tre? Fem? Om två säger en sak och tre en annan, men de duktiga två fårbönderna håller med de två första veterinärerna, vilket råd ska man gå efter?

Det är ju knappt att man vågar sig på någon form av lantbruksdjur när man läser denna tråd. Hade jag fått samma direktiv av veterinär och två erfarna fårägare, hade jag garanterat försökt med samma sak. Men visst, det hade ju inte visats i tv. Men hur många ska jag behöva ringa? Det kan dröja åtskilliga timmar innan veterinär kan komma hit. Ska djuret lida under tiden medan jag passivt ser på?
Att diagnosticera trumsjuka, är inte solklart enkelt

Att slanga ett vuxet får, är inte gängse behandling. Man brukar peta i fåret matolja och mjölk, kanske en dl sammanlagt.
Görs t.ex. med 60 ml spruta i mungipan.

I början av tråden var det EN bekant/granne/fårägare som var inblandad, när blev det två?

Vem pratade egentligen med veterinären?

Det är en mycket god idé, att först gå en kurs eller två, om det aktuella djurslaget, innan man skaffar sig djuren. Gärna lite praktik hos en välrenommerad mentor också.

Ungefär 50 % av genbankerna avseende Allmogefår, slutar med får mellan 3-5 år efter att man skaffade fåren/blev genbank.

Ofta så handlar det om ackumulerade hälsoproblem, som gör att man "ger upp fåren".

Tyvärr så stöttar inte Allmogeföreningens styrelse fullt ut, de medlemmar som vill jobba med "god fårhållning" inom föreningen. Vissa sprider dessutom myter om att man inte behöver ge tackor en tillräcklig foderstat vid dräktighet och digivning, och att man lika gärna kan ge sälgbark till fåren att gnaga på, istället för träckprov och avmaskning.

Tackor som får lamm, som ligger i underhull, innebär förr eller senare, hälsoproblem.

Det är alldeles för lätt att skaffa lantbruksdjur i Sverige, utan att först ha skaffat sig en basplatta med kunskap.
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 985
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 884
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp