Bukefalos 28 år!

Avlivning av förvildade katter

Stinaelin

Trådstartare
Behöver tips!
En bekant till en facebookkompis lägger ut vidriga statusar om hur han tänker ta lagen i egna händer och avliva (vad han tror är) förvildade katter, på eget bevåg.
Hur kan man stoppa detta?
Polisanmäla?
Kontakta djurättsförening?
 
Beror lite på, tänker han/hon göra det inom tätbebyggt område är det brott mot jaktlag, då är det polisen.
Länsstyrelsen anmäler man till om katterna far illa. Kolla på din kommuns hemsida.
 
Att det är vidrig betyder inte per automatik att det är olagligt så beroende på vad han tänker göra kan polis vara aktuell, eller inte. Jakträttsinnehavare får avliva katter de tror är förvildade men de måste fånga in dem och kolla eventuell ID-märkning först.

Sedan kan du självklart alltid kontakta något katthem/kattförening och fråga om de har möjlighet att åka ut och försöka fånga in katterna.
 
"Bara" för att en människa skriver att denne tänker göra saker, är det inte klart att denne fullbordar det denne skriver om. Så att anmäla åt något håll känns som om att ropa på Peter o vargen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 811
Senast: Kaching
·
Fritid Vi tänker oss kanske till Åland i slutet av augusti :). Ingen av oss har varit där, så vi tar tacksamt emot alla tips! Vad gör man, vad...
Svar
0
· Visningar
194
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 701
Senast: Murphy
·
Övr. Katt Pga olika anledningar har jag ett tag letat nytt hem till mina bebisar, både för min och deras skull. Det är ju förbannat jobbigt men...
Svar
8
· Visningar
1 104
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp