Bukefalos 28 år!

Avlivning, fd ägaren lägger sig i..

Ja jag önskar att det hade funkat. Men den här personen är rätt ihärdig i sitt kontaktande om man säger så..

Jag tycker absolut du ska vara lite finurlig. D v s bolla tillbaka frågan till f d ägaren, vill denne ta hand om hästen? Troligen inte, och då behöver ni inte diskutera mer. Kommer ämnet upp igen: fortsätt gå tillbaka till "jaha, du vill ta över hästen?"
 
Jag tycker absolut du ska vara lite finurlig. D v s bolla tillbaka frågan till f d ägaren, vill denne ta hand om hästen? Troligen inte, och då behöver ni inte diskutera mer. Kommer ämnet upp igen: fortsätt gå tillbaka till "jaha, du vill ta över hästen?"

Men om ex-ägaren säger ja, då? Vad säger man då? Jag skulle vara lite rädd för det, faktiskt. Det finns ju så många människor som gör sådant.
 
Har inte varit i situationen men som du beskriver den hade jag tagit bort.
Förra ägaren ska ge sjutton i dina belsut.
Och hon har väl knappast sett hur hasten har det på vintern.

Om fd ägaren iten förstår en tillsägelse att du bestämt dig och inte vill rpata mer om det så hade jag låtit bli att svara i telefon, på mess och så vidare.
Om h*n börjar terrorisera dig med att dyka upp hemma hade jag blivit ordentlgit arg och gjort det tydligt att h*n inte var välkommen. Men det är jag ;)
 
Håller med @Efwa , nu verkar fd ägaren inte intresserad ändå förvisso.

Men om den skulle säga ja, så lär det ju bli ännu mer invecklat att behöva säga att 'nä men förresten det får du inte'.

Än att vara rak från början med att beslutet är taget (kanske ihop med veterinär-för att stryka under saken ytterligare) och man står fast vid att det är för hästs bästa.
 
Håller med @Efwa , nu verkar fd ägaren inte intresserad ändå förvisso.

Men om den skulle säga ja, så lär det ju bli ännu mer invecklat att behöva säga att 'nä men förresten det får du inte'.
Enkel lösning på just det problemet är att om förra ägaren vill ha tillbaka hästen så får hen köpa tillbaka den för det belopp som TS får från försäkringsbolaget om hästen avlivas.
De brukar avskräcka de flesta...
 
Enkel lösning på just det problemet är att om förra ägaren vill ha tillbaka hästen så får hen köpa tillbaka den för det belopp som TS får från försäkringsbolaget om hästen avlivas.
De brukar avskräcka de flesta...
Tyvärr inte i det här fallet, har reservation för hältor och i princip inget livvärde ändå..
 
Hjälp vilken soppa.
Har inte behövt föreslå att hon ska ta tillbaka hästen för det ska hon minsann komma och göra. Har terroroserats av sms hela natten.. Hon påstår att jag har tröttnat på hästen och säger att det inte är något fel på henne. Och är det det vet hon precis hur man ska få henne frisk. Dessutom påstår hon att jag inte äger henne, att det är hon som bestämmer.
Det är definitivt jag som äger henne och det enda vi har skrivit in i kontraktet är att hon ska ha rätt att ha hälsa på (har förstått att sånt inte alltid gäller ändå). Men ägare är jag utan tvekan.
Är det dags att kontakta polisen eller vad tusan gör jag? Jag tror på allvar att hon skulle kunna dyka upp med transport här mitt i natten..
Orkar alltså inte riktigt med det här...
 
@cello
Men hjälp O_o jag har absolut ingen aning vad som är "rätt" eller "fel" i det här fallet men jag skulle verkligen inte klandra dig om du ringde polisen - även om bara för att höra om vad de tycker om situationen.
Som djurägare så tycker jag att det låter som att du resonerar klokt om hästen :heart
 
Hjälp vilken soppa.
Har inte behövt föreslå att hon ska ta tillbaka hästen för det ska hon minsann komma och göra. Har terroroserats av sms hela natten.. Hon påstår att jag har tröttnat på hästen och säger att det inte är något fel på henne. Och är det det vet hon precis hur man ska få henne frisk. Dessutom påstår hon att jag inte äger henne, att det är hon som bestämmer.
Det är definitivt jag som äger henne och det enda vi har skrivit in i kontraktet är att hon ska ha rätt att ha hälsa på (har förstått att sånt inte alltid gäller ändå). Men ägare är jag utan tvekan.
Är det dags att kontakta polisen eller vad tusan gör jag? Jag tror på allvar att hon skulle kunna dyka upp med transport här mitt i natten..
Orkar alltså inte riktigt med det här...

Upplys henne om att du inte vill bli kontaktad mer och att om hon fortsätter så ringer du polisen. Det är förbjudet att bete sig som hon gör med oönskad kontakt. Spara alla sms och samtalsloggen. Gå inte in i en diskussion med henne utan säg bara lugnt och sansat att du inte vill bli kontaktad igen. Inget mer.

Fortsätter hon ringer du polisen. De tar sådant här på allvar, det lovar jag dig. Det kanske inte händer något från deras sida på en gång men de är skyldiga att ta upp en anmälan. Fortsätter hon och du anmäler igen skulle jag tro att hon får en påhälsning.

Kommer hon och tar hästen är det stöld som givetvis ska anmälas.
 
Hur hade ni gjort?

Jag har en 20-åring som har haft det tufft de senaste åren. Hon har haft kolik, allvarlig foderstrupsförstoppning, hovledsinflammation, muskelskada efter att ha gått omkull i hagen, vandrande hälta..
Därtill har hon alltid varit stel och haft problem med ryggen, något som varit ok så länge hon kunnat hållas igång ordentligt. Nu har det inte gått, och jag har försökt sätta igång henne flera gånger, men hon håller inte. Jag vet inte exakt vad i hennes kropp som inte funkar, antagligen är det väl mer än en sak..
Nu har hon börjat få svårt att resa sig, äter väldigt försiktigt efter foderstrupsförstoppningen och hon hänger inte alltid med i hagen längre.

Jag vill helt enkelt bespara henne alltför mycket lidande framöver. Min plan är att låta henne gå och ha det skönt över sommaren och sedan ta bort henne. Det känns fruktansvärt, jag har haft henne i 11 år, men samtidigt orkar jag inte riktigt vända ut och in på min skalle längre för att försöka förstå vad hon behöver för att må bra igen. Framför allt vill jag inte att hon ska må dåligt. Jag vet att hon kommer må bättre under sommaren, redan nu är hon bättre, men också att det kommer bli sämre igen när vintern kommer.

Till saken hör att hennes fd ägare inte brytt sig om att hälsa på de senaste 6 åren (bor inte långt bort), men nu ska hon plötsligt börja argumentera och försöka övertala mig att hästen går att få frisk.

Jag vet att det är jag som bestämmer, men vi har väl lite speciell relation (och jag är fegis som inte alltid säger vad jag tycker ich tänker), plus att jag inte direkt känner mig säkrare på mitt beslut när någon börjar säga emot. :(

Kanske har någon varit i liknande sits? Vill gärna ha tips på hur jag kan tänka, vad jag kan säga..
I detta fall måste du försöka bli stark och stå på dig. Det är din häst sedan länge och du bestämmer. Jag tycker att du resonerar helt rätt och i det ska du känna styrka. Varför vill fd ägaren att du ska utsätta hästen för lidande??? Vad har denna person för intresse av det? Ni måste verkligen ha ett speciellt förhållande eftersom denna person har ett sådant inflytande på dig efter 11 år. Är detta ett sunt förhållande? Låter inte så i alla fall.
 
Hjälp vilken soppa.

Nu är det ju i ett helt annat läge. Förstår att det är jobbigt, men stå fast vid ditt beslut. Ibland kan det vara läge att klargöra precis var du står.

"Nu är detta mitt beslut, jag är juridisk ägare till hästen och fortsätter du terrorisera mig kommer jag kontakta polisen".

Eller så blockerar du bara numret och ringer polisen om hon dyker upp och inte ger sig av efter att du bett henne.
 
@cello håller med övriga. Dags att ta ett snack med polisen, tycker @athena_arabians beskrev det väldigt bra. :up:

Om du har på papper att du äger hästen, har fd ägaren inget att komma med oavsett vad denne hotar med. Jag kan tänka mig att det kan vara bra att ta fram alla dokument/papper osv att du faktiskt äger hästen, om polisen vill se detta. Är heller inte fel att ha på papper svart på vitt vad som faktiskt är sant.

Oavsett vad som händer nu, sänder jag en stor omtanke till dig att du ska orka stå på dig. Du kommer fixa det här, ring och rådfråga polisen 114 14. Jag är övertygad om att de kan på något sätt hjälpa dig. Stort lycka till. :heart :heart :heart
 
Hjälp vilken soppa.
Har inte behövt föreslå att hon ska ta tillbaka hästen för det ska hon minsann komma och göra. Har terroroserats av sms hela natten.. Hon påstår att jag har tröttnat på hästen och säger att det inte är något fel på henne. Och är det det vet hon precis hur man ska få henne frisk. Dessutom påstår hon att jag inte äger henne, att det är hon som bestämmer.
Det är definitivt jag som äger henne och det enda vi har skrivit in i kontraktet är att hon ska ha rätt att ha hälsa på (har förstått att sånt inte alltid gäller ändå). Men ägare är jag utan tvekan.
Är det dags att kontakta polisen eller vad tusan gör jag? Jag tror på allvar att hon skulle kunna dyka upp med transport här mitt i natten..
Orkar alltså inte riktigt med det här...

Oj oj är det så allvarligt från fd ägaren! jag har en granne som blivit terroriserad av en person, i o f s inte angående en häst men det spelar ingen roll. Det viktiga är att ringa polisen och göra en anmälan. Spara alla sms! jätteviktigt. Säg till henne att du har kontaktat polisen och att du inte vill har någon kontakt med henne på något sätt. Svara sedan INTE på någon samtal eller sms. Viktigt SVARA INTE! Kommer hon till stallet eller till dig, prata inte med henne - ring polisen! Var inte rädd utan gör det.
 
Men vilken hemsk människa O_o. Jag tycker att du har fattat helt rätt beslut för din häst. Vi hade en inackorderad häst hos oss som hade problem med bakkärran, en kväll hade hon lagt sig i hagen och kom inte upp, och fick avlivas akut. :( Det är ju svårt att veta innan när det kommer gå från dåligt till sämre, men nog vill man bespara hästen den situationen och ta bort den innan det blir så illa. Jag tycker du fick jättebra tips av lovisaleonora, och så vill jag ge dig en STOR styrkekram och håller tummarna för att personen taggar ner så att du och din häst kan få en lugn och fin sista tid ♡.
 
Än en gång kan man konstatera att det finns folk till allt. :meh:

(När jag skulle ta bort en häst för några år sedan så var det en ägare tre led tillbaka som hörde av sej och ville umgås med hästen dagligen tills jag tog bort den och då hade hon inte sett den på fem år. Jag vägrade och upplyste om att har man sålt har man sålt.)

Du får nog påvisa ägarskapet och förtydliga att hon inget kan påverka, om hon inte ger sej så tala om att varje försök till vidare kontakt kommer polisanmälas. Enligt polisen så är det enklaste sättet att få folk att backa för då, om dom i alla fall tar kontakt så är det som övergrepp i rättssak.

Hoppas verkligen att det ordnar sej och att du efter hästen är borta slipper ha ngt som helst med denna människa att göra!
 
Tack för alla svar och fint stöd! :heartbow:
Det har känts lite overkligt några dagar, men nu verkar det ha lugnat sig. Åtminstone för tillfället. Jag gissar att det kommer dra igång igen längre fram, men isf ska jag göra som ni sagt. Har koll på alla papper osv. Eller behövs något mer än köpekontrakt och ägarbevis? Har förstås passet också..
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 348
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 731
Senast: Bee
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 258
Senast: super
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 670
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp