Bukefalos 28 år!

Avlivning, fd ägaren lägger sig i..

cello

Trådstartare
Hur hade ni gjort?

Jag har en 20-åring som har haft det tufft de senaste åren. Hon har haft kolik, allvarlig foderstrupsförstoppning, hovledsinflammation, muskelskada efter att ha gått omkull i hagen, vandrande hälta..
Därtill har hon alltid varit stel och haft problem med ryggen, något som varit ok så länge hon kunnat hållas igång ordentligt. Nu har det inte gått, och jag har försökt sätta igång henne flera gånger, men hon håller inte. Jag vet inte exakt vad i hennes kropp som inte funkar, antagligen är det väl mer än en sak..
Nu har hon börjat få svårt att resa sig, äter väldigt försiktigt efter foderstrupsförstoppningen och hon hänger inte alltid med i hagen längre.

Jag vill helt enkelt bespara henne alltför mycket lidande framöver. Min plan är att låta henne gå och ha det skönt över sommaren och sedan ta bort henne. Det känns fruktansvärt, jag har haft henne i 11 år, men samtidigt orkar jag inte riktigt vända ut och in på min skalle längre för att försöka förstå vad hon behöver för att må bra igen. Framför allt vill jag inte att hon ska må dåligt. Jag vet att hon kommer må bättre under sommaren, redan nu är hon bättre, men också att det kommer bli sämre igen när vintern kommer.

Till saken hör att hennes fd ägare inte brytt sig om att hälsa på de senaste 6 åren (bor inte långt bort), men nu ska hon plötsligt börja argumentera och försöka övertala mig att hästen går att få frisk.

Jag vet att det är jag som bestämmer, men vi har väl lite speciell relation (och jag är fegis som inte alltid säger vad jag tycker ich tänker), plus att jag inte direkt känner mig säkrare på mitt beslut när någon börjar säga emot. :(

Kanske har någon varit i liknande sits? Vill gärna ha tips på hur jag kan tänka, vad jag kan säga..
 
Om det är du som äger hästen, så ska du göra det du känner är rätt för din häst. Vill du inte att din häst ska lida med, låt henne få en bra sista sommar och låt henne somna in.

Vad säger veterinär? Jag hade lyssnat mer på en veterinär som är insatt i hästen än en fd ägare. Framför allt hade jag lyssnat på mitt hjärta.

Om hästen lider tycker jag det är snällast mot hästen att låta ta bort den, även om det kommer vara tuffast för människan.
 
Jag tycker du gör helt rätt, jag hade gjort samma om det var min häst. Varför lägga ner massa tid och pengar och utsätta en så pass gammal häst för massa lidande som du ändå inte tror kommer bli frisk? Nä! Ge henne en fin sommar så får hon avsluta "på topp"

Vad det gäller fd ägaren hade jag sagt precis det jag känner och tror/tänker och accepterar inte denne det så hade jag faktiskt inte pratat mer om det och tagit bort hästen utan dennes vetskap, och talat om det den dagen det kommer på tal. Det är din häst och du bestämmer.
 
@cello: När man sålt hästen har tidigare ägare inget att säga till om. De kan komma med önskemål, inte mer. Lita på din egen känsla och din veterinär.

Att låta den hästen vandra vidare låter som en barmhärtighetsgärning. Det är bättre att ta beslutet i lugn och ro med ordentlig planering än att behöva göra det när något akut blir fel.
 
Vilken tråkig sits! Har varit i en liknande då stallägaren var helt galen i samband med att vi skulle ta bort en häst de haft som sin i ett år.

Situationen blev helt barock när bilen kom, men det är en annan historia.

Du känner hästen, du har en plan. Hästen har kommit i den ålder då den ska få slippa en massa försök att få den ung igen. Jag tycker du gör rätt, men förstår att det är svårt med omständigheterna som råder.
 
Jag tycker att du tänker helt rätt och önskar att jag vågar göra likadant i samma situation om jag skulle hamna där.

Vad gäller förra ägaren: jag är starkt för att säga som det är och vad man tycker, men om du inte kan/vill/vågar så säg att du tänkt om och ska avvakta för att slippa undan förmaningar och "goda råd", sen tar du bort hästen ändå. Om/när förra ägaren får reda på det kan du antingen säga som det är eller att läget blev akut.
 
Jag hade nog inte kunnat hålla tyst, utan upplyst förra ägaren om att hens rätt att ha åsikter om vad du gör med hästen upphörde när hästen såldes.
Det du ska göra är att ignorera förra ägarens kommentarer!

Det finns ingen anledning i att försöka rädda livet på hästen in absurdum. Du tänker helt rätt som planerar att låta hästen vandra vidare till de evigt gröna ängarna. En död häst lider inte, det gör däremot en häst som har fysiska besvär som hindrar den i vardagen, eller besvär av återkommande sjukdomar.
 
Tack för svaren! Jag vet ju att jag gör rätt och att det är jag som bestämmer, men det känns väldigt jobbigt att bli ifrågasatt. Precis som att jag inte skulle ha ansträngt mig tillräckligt mycket.... Det känns väldigt skönt att få bekräftelse från andra som skulle tänkt likadant i alla fall!
Jag ska nog försöka våga säga precis vad jag tycker, sen får jag väl hänvisa till veterinären om det behövs. Jag hoppas att det lugnar sig, vill faktiskt kunna lägga min energi på att umgås med min häst hennes sista tid!
 
Har du frågar om förre ägaren är intresserad av att köpa tillbaka hästen för att försöka rehabilitera den? Jag misstänker att du inte är beredd att släppa kontrollen, men en seriös diskussion kanske skulle ge båda en bättre förståelse för om det möjligen finns något mer att prova.
 
Har du frågar om förre ägaren är intresserad av att köpa tillbaka hästen för att försöka rehabilitera den? Jag misstänker att du inte är beredd att släppa kontrollen, men en seriös diskussion kanske skulle ge båda en bättre förståelse för om det möjligen finns något mer att prova.

Det känns ju inte som en häst man ska rehabilitera med tanke på vad TS skriver i sitt första inlägg.
 
Det känns ju inte som en häst man ska rehabilitera med tanke på vad TS skriver i sitt första inlägg.

Jag hade nog kanske också ställt frågan till f d ägaren, mest för att jag tror att tjatet hade slutat då. Det är ju en sak att säga till någon annan att ta på sig en massa chansartat lidande till stor kostnad, och en helt annan att göra det själv.

Eller spela dum och fråga "jaha, jag har inte fattat förrän nu, vill du köpa tillbaka hästen?".
 
Har du frågar om förre ägaren är intresserad av att köpa tillbaka hästen för att försöka rehabilitera den? Jag misstänker att du inte är beredd att släppa kontrollen, men en seriös diskussion kanske skulle ge båda en bättre förståelse för om det möjligen finns något mer att prova.

Nej hon ska inte behöva flytta igen, men då jag vet att hon ändå aldrig skulle ta tillbaka henne kan jag ju lika gärna ta upp det. Kanske blir det tydligare då att den som äger hästen, lägger en massa massa jobb, tid och pengar på den, faktiskt är den som bestämmer. Om hon vill ha så mycket att säga till om, ja då får hon ha allt ansvar för henne också..
 
Jag hade nog kanske också ställt frågan till f d ägaren, mest för att jag tror att tjatet hade slutat då. Det är ju en sak att säga till någon annan att ta på sig en massa chansartat lidande till stor kostnad, och en helt annan att göra det själv.

Eller spela dum och fråga "jaha, jag har inte fattat förrän nu, vill du köpa tillbaka hästen?".
Ja precis så! :D
 
Prata inte med fd ägare alls förrän hästen är borta. Då kan inte fd ägaren ifrågasätta dig och du får energi att umgås med din häst under de sista månaderna. Våga ignorera. Du kommer vinna på det. Jag tror på dig, var stark och lycka till. :up:
Ja jag önskar att det hade funkat. Men den här personen är rätt ihärdig i sitt kontaktande om man säger så.. :crazy:
Men tack för de uppmuntrande orden! :heart
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 348
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 737
Senast: Bee
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 258
Senast: super
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 670
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp