Avmaska föl.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare TwiggyM
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 8 313
Sv: Avmaska föl.

Jag håller med dig absolut, alltså att det bästa är att ta träckprov innan man avmaskar. Men vad kostar det? Har man många hästar så blir det dyrt med träckprov....:crazy:

Har man många hästar får man mängdrabatt... Och vad kostar inte avmaskningsmedel till många hästar?

Varför inte tänka långsiktigt och få ner både kostnader och miljö och styra upp parasitbekämpningen istället för att försöka medicinera bort när skadan redan är skedd?

Så sant... Men vad kostar det? vet bara vad "kolla masken" kostar och ser man till det priset så är det billigare att avmaska.... :-/

Vad mer än Equimax i år? Det svaret har jag inte fått.

Då ska du få det:smirk: Banminth.

Ja, jag tar ansvar för min djurhållning och jag litar på min veterinär, en sak som jag tänker fortsätta med;)!!

Lycka till med parasiterna:bow:

Då ska du få det:smirk: Banminth.

Ja, jag tar ansvar för min djurhållning och jag litar på min veterinär, en sak som jag tänker fortsätta med;)!!

Lycka till med parasiterna:bow:

Tack, det har inte framkommit tidigare i tråden.

Men då kommer jag med en följdfråga! Varför växlar du medel mitt i säsongen? Är det spolmasken du vill åt så funkar ju Axilur utmärkt.

Har din veterinär verkligen rått dig att växla medel mitt i säsongen? Och vad är anledningen till det?

Lita gärna på din veterinär, men våga också ifrågasätta och fråga igen så du förstår varför du ska göra på ett visst sätt. Ansvar för sin djurhållning tycker jag man har om man ser till att man vet varför man gör saker, och inte bara gör det för att någon annan säger så. Oavsett vem det är som säger det.

Så sant... Men vad kostar det? vet bara vad "kolla masken" kostar och ser man till det priset så är det billigare att avmaska.... :-/

Och då kan man kontra med vad det kostar att ha en häst på djursjukhuset den dan man står med resistenta parasiter. Man måste tänka långsiktigt vad gäller det mesta.

Jag är lite nyfiken eftersom det verkar vara väldigt olika råd från olika håll.

När avmaskar ni era föl och med vilket/vilka preparat?

Jag avmaskade mitt föl vid 8 veckors ålder, enligt vets rekomendation. Alla verka göra lite olika, avmaska igen vid installning, fortfarande ute. De vuxna hästarna avmaskas 3 dagar innan betesutsläpp och i oktober, vinterhagen och 2 av sommarhagarna mockas :smirk:

Generella råd:
Kolla upp vilket problem som fins på gården/betet och avmaska efter det! Små besättningar med vuxna hästar behöver ofta ej avmaska alls, medan föl och unghästar SKALL avmaskas regelbundet, spara inte på avmaskningsmedel till dem!

http://www.regdjsh.se/stromsholm/info.asp/id/703015

Och då kan man kontra med vad det kostar att ha en häst på djursjukhuset den dan man står med resistenta parasiter. Man måste tänka långsiktigt vad gäller det mesta.

Men det är därför jag följer veterinärens rekommendation att växla verksam substans vartannat år... För att inte riskera resistens alltså. Får medel på recept i 10-pack, priset blir då drygt 60 kr per spruta (för tex noromectin) och eftersom en spruta räcker till 2 ponnyer så blir det inte så dyrt....

Jag avmaskade mitt föl vid 8 veckors ålder, enligt vets rekomendation. Alla verka göra lite olika, avmaska igen vid installning, fortfarande ute. De vuxna hästarna avmaskas 3 dagar innan betesutsläpp och i oktober, vinterhagen och 2 av sommarhagarna mockas :smirk:

http://www.regdjsh.se/stromsholm/info.asp/id/703015

Jag har läst Strömsholms sida. Och jag har också haft en kompis som haft in unghäst där veterinären inte visste att lilla blodmasken kan massaktiveras... Vad gäller övriga mask-relaterade saker så är jag inte så övertygad om veterinärernas parasitkunnighet (det finns många där, så alla gör/tycker/rekommenderar säkert inte lika).

De stuterier jag tagit prover på har visat att långt ifrån alla föl och unghästar behöver avmaskas. Jag tycker det är klart mycket smartare att låta fölen få bygga upp ett eget försvar så man inte behöver avmaska så mycket när de är äldre. Om man har helt rena marker (många lyckas ha det så till sina föl), varför då avmaska? När de inte kan ha fått i sig något mer än möjligtvis spolmask som kan överleva abnormt länge i marker och stall. Och även där klarar väldigt många av infektionen själv.

Men det är därför jag följer veterinärens rekommendation att växla verksam substans vartannat år... För att inte riskera resistens alltså. Får medel på recept i 10-pack, priset blir då drygt 60 kr per spruta (för tex noromectin) och eftersom en spruta räcker till 2 ponnyer så blir det inte så dyrt....

För varje gång man avmaskar så tar man ett steg närmare resistens. Om du istället tar prov och bara avmaskar om behovet finns så hjälper du till att skjuta fram resistensen ännu mer.

Att hålla sig till ett medel och växla varannat år är vad man gör till de som MÅSTE avmaskas.

Du verka vara jätte kunnig inom detta område:smirk: Det är säkert så som du säger att många vet inte är så kunniga, men alla som man prata med här säger lika dant, så jag måste ju lita på det ;)

Du verka vara jätte kunnig inom detta område:smirk: Det är säkert så som du säger att många vet inte är så kunniga, men alla som man prata med här säger lika dant, så jag måste ju lita på det ;)

Måste du? Om alla säger att jorden är platt, måste du lita på det då?

En liten fråga från en trögtänkt:

Om man har rena marker, behöver man avmaska fölen alls om stoet avmaskas vid fölningen...?

Är det skadligt att vänta med avmaskningen av fölet till 4 månaders ålder om man nu inte kunnat avmaska innan?

En liten fråga från en trögtänkt:

Om man har rena marker, behöver man avmaska fölen alls om stoet avmaskas vid fölningen...?

Är det skadligt att vänta med avmaskningen av fölet till 4 månaders ålder om man nu inte kunnat avmaska innan?

Spolmaskens ägg kan ligga "verksamma" i många år, över 7 år har jag hört! Och även överleva plöjning...

Men visst, de allra flesta klarar av sin ev. smitta själv utan att må dåligt av det.

Finns det några symptom på smitta?

Kan man avmaska vid 4-5 månaders ålder som första gång? Med vad?

Finns det några symptom på smitta?

Kan man avmaska vid 4-5 månaders ålder som första gång? Med vad?

Hosta, avmagring, raggig päls, svullen buk, långa strån på magen, hängig. Eller ingenting...

Jag skulle välja ett pyrantel-preparat som tar både ev. blodmask och spolmask.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
1
· Visningar
426
Avel Hej! Jag undrar om någon vet vart jag kan hitta om mitt sto har haft föl innan? Veterinären såg att hon har blivit sytt i vulvan och då...
Svar
5
· Visningar
858
Senast: Tuppis
·
Avel Vad är det för regler runt fölnamn om man vill registrera ett welsh föl?? Antal bokstäver? Får det finnas ett gårdsnamn eller ortnamn...
Svar
7
· Visningar
347
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Årets första föl nedkom igår kväll lite tidigare än väntat (bf 7 mars). Pigg liten krabat med bläs och två vit strumpor 💕 Svårt att se...
Svar
2
· Visningar
415
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka