Avmaskning av sto med föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare carinah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 7 820
Sv: Avmaskning av sto med föl

Har fölet diarrée, eller varför misstänker du fölmask?

Ja.

Jag har inte sett fölet själv, utan fått frågan från andra. Stoet har nog inte varit avmaskad ordentligt på länge. Det är därför jag funderar på om de inte trots allt borde avmaska fölet om inte diarréen ger med sig snart. (Det är inte fölbrunst.)

Fast om en fölunge har en ihärdig diarré så ska man ju kolla upp med veterinär. Ungen blir snabbt uttorkad.

AM

Ungars omgivning ska hållas så rent som möjligt.
FÖl som äter träck ligger i högre risk för rodokocker.

Lungbölder

AM

Fast är inte det fölisar brukar göra, att äta mammans träck för att få i sig rätt bakterieflora? Har bla läst det i boken "Att bli med föl" (har för mig det var den boken).

Mvh

Tora

Nej, du behöver inte avmaska fölet än. Vid 10-12 veckor behövs det först, och ivermectin funkar inte mot spolmask som är fölets vanligaste (och farligaste) parasit. Pyrantel-preparat är ett bättre val.

Den lilla mängd som går igenom mjölken räcker knappast till att avmaska fölet.

Borde inte detta synas på träckprov? Eller är detta en av de få tillfällena man faktiskt skall avmaska oavsett vad träckprovet visar, med tanke på att maskarna kan vara vilande hos stoet?

Mvh

Tora

Hur tidigt kan man ge föl pyrantel?
Det är dags att maska dom stora hästarna, och jag har tänkt mej pyrantel eftersom jag vill åt spolmasken (unghästar)
Det ena fölet är 1 månad gammal och den andra en vecka äldre.
Och "enligt boken" ska alla hästar i samma hage maskas samtidigt...

Vad göra?:confused:

Jeanette

Ingen mening att avmaska redan nu. Tidigast 8v gammla, men 10-12v är en bättre tid.

Varför inte ta träckprov och bara avmaska de som verkligen behöver?

Borde inte detta synas på träckprov? Eller är detta en av de få tillfällena man faktiskt skall avmaska oavsett vad träckprovet visar, med tanke på att maskarna kan vara vilande hos stoet?

Mvh

Tora

Hängde inte riktigt med. Fölmasken är väldigt ovanlig, inget att avmaska mot "bara för att".

Spolmasken däremot kan ligga kvar smittsamma i många år i markerna, men träckprov är att föredra förstås. Olika individer blir olika hårt ansatta.

Nu lämnar jag den här tråden innan det här blåses upp till att jag blir anmäld för djurplågeri. Ni kan alla sova lugnt, diarréfölet kommer överleva och vi har nära kontakt med veterinär. Jag vill bara inte störa henne i tid och otid med en massa frågor som jag borde kunna svara på själv. Och jag har hittat svar på frågan om avmaskning mot fölmask. Men inte här.

Så om mamman har visat 0 på träckprov taget någon vecka innan fölningen och fölet och mamman kommer att gå i hagar det inte har gått hästar i på 3-4 år så behöver man inte avmaska?

Mvh

Tora

Så om mamman har visat 0 på träckprov taget någon vecka innan fölningen och fölet och mamman kommer att gå i hagar det inte har gått hästar i på 3-4 år så behöver man inte avmaska?

Mvh

Tora

Troligtvis inte. Men spolmasken kan finnas i markerna längre än 3-4 år, så jag skulle ta träckprov på iaf fölet vid 12-14v ålder för att känna mig säker.

Nu lämnar jag den här tråden innan det här blåses upp till att jag blir anmäld för djurplågeri. Ni kan alla sova lugnt, diarréfölet kommer överleva och vi har nära kontakt med veterinär. Jag vill bara inte störa henne i tid och otid med en massa frågor som jag borde kunna svara på själv. Och jag har hittat svar på frågan om avmaskning mot fölmask. Men inte här.

Men hjälp! Varför denna attityd? Det är väl inget konstigt att vi ställer motfrågor?

Jag har tagit prover på ett föl JAG var övertygad om hade fölmask, men inte en tillstymmelse till mask fanns. Det finns försök där man kollat mjölken från stona och träck på fölen utan att hitta någonting.

Tycker du det är konstigt att du inte får rådet "avmaska på bara" utan frågor?

Ingen mening att avmaska redan nu. Tidigast 8v gammla, men 10-12v är en bättre tid.

Varför inte ta träckprov och bara avmaska de som verkligen behöver?

Veterinären tyckte att eftersom det var unghästar och att träckprov inte var 100 % tillförlitligt så skulle jag avmaska iallafall.

Om alla går isamma hage, maskar man inte alla ändå, även om bara en skulle visa på att den har mask?

Och en fråga till? Tar man träckprov på föl, maskar man inte enligt rek. iom att mask alltid förekommer i viss mån?

:oKänns som att ju mer man läser på desto villrådigare blir man:confused:

Jeanette

Veterinären tyckte att eftersom det var unghästar och att träckprov inte var 100 % tillförlitligt så skulle jag avmaska iallafall.

Om alla går isamma hage, maskar man inte alla ändå, även om bara en skulle visa på att den har mask?

Och en fråga till? Tar man träckprov på föl, maskar man inte enligt rek. iom att mask alltid förekommer i viss mån?

:oKänns som att ju mer man läser på desto villrådigare blir man:confused:

Jeanette
4v föl har inga maskar du kommer åt med medlen iaf... så det är totalt meningslöst. Och vad menar vet med att det inte är tillförlitligt? Det visar vad hästen sprider NU och det är det man behöver veta om man behöver avmaska eller inte.

Meningen med provet är att avmaska de som sprider ägg, övriga behöver man inte avmaska. Avmaskning är i första hand för att hålla markerna rena, det är normalt för hästarna med en viss parasitbörda. Särskillt unga hästar behöver känna på viss smitta för att kunna utveckla egen motståndskraft mot de parasiter de kan utsättas för. Spolmasken t.ex. klarar de flesta av helt själva, utan avmaskning, och blir motståndskraftiga ca 6 mån efter första smittan. Har fölet då bara liten smitta behöver man inte avmaska, utan då kan den klara av det själv.

När man tänker mera "maska för att hålla markerna rena" så känns det ju bättre med träckprov.
Hur ofta tar man nya träckprov om det visar 0 EPG?
Vi har ju styngfluga här och det får jag ju maska mot varje höst i vilket fall.
Men resterande del av året, hur ofta kollar man träckprov då?

Jag har mycket mark till få hästar så trycket är inte så stort och hitills så har jag maskat innan dom bytt hage och inte tagit något träckprov....:o

Tack för dina svar:bow:

Jeanette

Är det första året hästen visar 0 så beror det på hur hagar och hästbestånd ser ut. Är det stora marker och "stadigt" hästbestånd skulle jag låta det vara till nästa vår, är det mindre marker och hästar som kommer och går skulle jag ta ett prov på hösten för att se hur det står till.

Styngflugan kan man istället skrapa bort äggen från varje dag, då behöver man inte avmaska mot den.

Oj oj oj...

Skrapa bort äggen varje dag på 6 hästar:eek:
Dom sitter inte bara på benen, dom sitter på bogen och i manen...

Här blir det mycket såna ägg... Bodde tidigare i stockholm och där hade vi inga alls.
Vet inte om det beror på att det finns så mycket mer kor här på landsbyggden eller om det är ngt annat som spelar in.

Så om man maskar på hösten mot styngfluga, och sen kollar träckprov innan betessläpp? Kan det vara lagom intervall?

Jeanette

Men du behöver väl inte bli så där..ju..:o

Vad jag förstod så stog ju inte ens ungen vid dig. Och om småkottar har ihärdig diarré så bör man bli vaksam.
Veterinären, som har då full koll på ungen, borde då ha kunnat svara på frågan om fölmask i så fall..

AM

Oj oj oj...

Skrapa bort äggen varje dag på 6 hästar:eek:
Dom sitter inte bara på benen, dom sitter på bogen och i manen...

Här blir det mycket såna ägg... Bodde tidigare i stockholm och där hade vi inga alls.
Vet inte om det beror på att det finns så mycket mer kor här på landsbyggden eller om det är ngt annat som spelar in.

Så om man maskar på hösten mot styngfluga, och sen kollar träckprov innan betessläpp? Kan det vara lagom intervall?

Jeanette

Aj då, mycket styngfluga är ju inte kul. Korna spelar inte roll då styngflugan bara går på häst.

Ditt upplägg låter alldeles lagom!

Troligtvis inte. Men spolmasken kan finnas i markerna längre än 3-4 år, så jag skulle ta träckprov på iaf fölet vid 12-14v ålder för att känna mig säker.

:bow: Alltid lär man sig något nytt varje dag

Mvh

Tora

Oj! När jag nu läser mitt tidigare inlägg en gång till ser även jag att det kan läsas på ett helt annat sätt än jag menade! Jag ber så hemskt mycket om ursäkt, det var verkligen inte min mening att vara otrevlig, utan skrivet som ett försök att vara lustig. Men det är inte alls lustigt om man inte hör mig säga det utan läser det ordagrant. Det här är ett trubbigt medium.

:o:o:o

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
5
· Visningar
904
Senast: Blyger
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag funderar på att ta föl på mitt sto från Polen, men vill veta om hon haft föl tidigare. Finns det någon sida där man kan se...
Svar
4
· Visningar
259
Senast: Cinzia
·
Avel Hej! Jag undrar om någon vet vart jag kan hitta om mitt sto har haft föl innan? Veterinären såg att hon har blivit sytt i vulvan och då...
Svar
5
· Visningar
903
Senast: Tuppis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka