Avmaskning

B

blondi3958

När är det man skall avmaska?
Är det vår, innan betessläppoet och efter inläppet från betet?
När avmaskar ni?
 
För vuxna hästar gäller: 3 dar innan betessläpp, sen under hela betessäsongen med det intervall som medlet säger. Har man styngfluga där man bor gör man sista avmaskningen i sept-okt med ett Ivecterminpreparat (eller Cydectin). Har man föl och unghäst blir det ytterligare en avmaskning i februri mot spolmask.

Gör man träckprov regelbundet och har bra hagrutiner kan schemat se lite annorlunda ut (färre avmaskningar med bra betesrutiner).
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
273
Senast: Jeps
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
775
Senast: Habina
·
Hundhälsa Jag behöver hjälp att tänka, vi ska till fjällen i juli och har tänkt åka någon dag över till Norge och jag vet ju att man kan...
Svar
9
· Visningar
434
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Jag vet ju att vissa raser, t.ex. border collie m.fl., kan vara känsliga mot ivermektin och i värsta fall bli riktigt dåliga och till...
Svar
11
· Visningar
760
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp