kaninälskare

Trådstartare
Hej!
Ramlade av idag under en hopplektion. Flög in i väggen och landade ganska snett med ryggen (hade väst dock) och slog in armbågen hårt i väggen.
Fick väldigt ont i högra sidan utav revbenen och magin antog det var för jag tappade luften. Red som vanligt efter. Nu efter jag kommit hem har jag dock fått väldigt ont på det nedersta högra revbenet, när jag skrattar/hostar eller andas djupt. Funderar på om det kan vara en spricka. Troligen hjärnskakning har jag också då jag spytt och mår väldigt illa samt har feberfrossa också.

Jag undrar ifall det är lönt att åka in med en spricka i revbenet? Finns ju inte så mycket dom kan göra utom att kanske ge smärtstillande. Vill inte ta deras tid i onödan.
 
Hej!
Ramlade av idag under en hopplektion. Flög in i väggen och landade ganska snett med ryggen (hade väst dock) och slog in armbågen hårt i väggen.
Fick väldigt ont i högra sidan utav revbenen och magin antog det var för jag tappade luften. Red som vanligt efter. Nu efter jag kommit hem har jag dock fått väldigt ont på det nedersta högra revbenet, när jag skrattar/hostar eller andas djupt. Funderar på om det kan vara en spricka. Troligen hjärnskakning har jag också då jag spytt och mår väldigt illa samt har feberfrossa också.

Jag undrar ifall det är lönt att åka in med en spricka i revbenet? Finns ju inte så mycket dom kan göra utom att kanske ge smärtstillande. Vill inte ta deras tid i onödan.
Det är bra att få eventuella skador dokumenterade ifall det uppstår något annat efteråt.

Jag var själv in till sjukan för en dryg vecka sen och läkaren tyckte jag skulle röntgas, även om man ändå bara kunde behandla med smärtstillande.
 
Senast ändrad:
Om du misstänker hjärnskakning bör du åka in, eller allra minst ringa 1177 och rådgöra.
Fick du väldigt ont direkt, eller kom det i efterhand? Kände du av något i huvudet direkt efter du åkt av?
Direkt efter fick jag inte ont. Lite smärta direkt efter bara men gick över när jag hade suttit upp och kände absolut ingenting. Efter ja suttit i bilen påväg hem och gick in kände jag hur ont det gjorde i högra sidan. I huvudet kände jag ingenting förrän jag kommit hem.
 
Direkt efter fick jag inte ont. Lite smärta direkt efter bara men gick över när jag hade suttit upp och kände absolut ingenting. Efter ja suttit i bilen påväg hem och gick in kände jag hur ont det gjorde i högra sidan. I huvudet kände jag ingenting förrän jag kommit hem.

Ring 1177 iallafall tycker jag.
Jag flög av min häst i somras, ganska ordentligt. Fick åka ambulans osv, röntgade (eller om det heter nåt annat, dålig på medicinska termer...) huvudet osv men det var "bara" en vanlig hjärnskakning. Men eftersom jag fick åka in akut fick jag ersättning på både min egen försäkring (för sjukhusbesök osv) och på den allmäna försäkring man har genom medlemskap i svrf (för ny hjälm + chaps som gick sönder). Så även om det enda resultat jag fick från besöket på akuten var ett sjukintyg + "ta alvedon" så är jag glad att jag åkte in och blev kollad :)
 
Hej!
Ramlade av idag under en hopplektion. Flög in i väggen och landade ganska snett med ryggen (hade väst dock) och slog in armbågen hårt i väggen.
Fick väldigt ont i högra sidan utav revbenen och magin antog det var för jag tappade luften. Red som vanligt efter. Nu efter jag kommit hem har jag dock fått väldigt ont på det nedersta högra revbenet, när jag skrattar/hostar eller andas djupt. Funderar på om det kan vara en spricka. Troligen hjärnskakning har jag också då jag spytt och mår väldigt illa samt har feberfrossa också.

Jag undrar ifall det är lönt att åka in med en spricka i revbenet? Finns ju inte så mycket dom kan göra utom att kanske ge smärtstillande. Vill inte ta deras tid i onödan.

Men sluta, självklart är det lönt att åka in om du har skadat dig och har ont!
Det är inte att ta tid i onödan. Krya på dig!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 105
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Har precis införskaffat en ny väst, en Racesafe :love: Innan dess hade jag en Outlyne, som jag bokstavligen H A T A D E... Den satt...
Svar
17
· Visningar
2 261
Senast: lady_vip
·
L
Hästvård hej! Nu har jag ett litet problem, och skulle gärna vilja veta lite mer om er med hästar som har/har haft samma problem... Min...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 945
Senast: lovenino
·
C
Träning Hoppas jag är i rätt forum nu:angel: Tänke bara skriva av mig lite om min ridlektion i tisdags som var MKT händelserik:D Jag går...
2
Svar
34
· Visningar
2 652
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp