Vilken lektion!

Sv: Vilken lektion!

Jo tack det är bättre nu, "bullen" är numera svart/blå/grön.....mycket dekorativ;)

Aj aj aj, bruten armbåge? Låter mycket smärtsamt, tur att det gick bra!
 
Sv: Vilken lektion!

Japp. Berga is the shit :D
Det fanns ju två lektionssalar där uppe, vi hade den som var till vänster om man tittade upp från ridhuset. Usch, vad jag saknar det. Till och med att ha vanliga lektioner :crazy:
Har du också gått på Berga?

Ja, jag gick där. På den tiden det var lösdrift för nordisarna och man hade utsikt över hagen från klassrummet.
Gud så gammal jag lät nu! ;)
 
Sv: Vilken lektion!

tittade på en lektion förra året som var före min,, eleverna var ganska gröna, jag tror att dom forfarande knappt galloperade själva.
Men iallafall så skrittar dom av hästarna på lång tygel, då ruskar en häst på huvudet och ryttaren tappade tygeln som for upp till öronen på hästen. Hon lutar sig snabbt framåt för att få tag i dem och hästen tar det som en drivande hjälp och börjar trava.

unge: HJÄLP!! skriver högt som fan!'
Häst travar fotrare
Unge: Iiiiii! hjälp!!
Mamman: Rädda henne då! rädda henne! skriker panikslaget till ridläraren.
Unge: Ahhhhh! Hjäääääälp!
häst börjar gallopera.
Unge: skriker skärande ljust och hästen bli så rädd att han galloperar ännu fortare.
Mamman: HJÄLP henne!! Mitt bran kommer dö, mitt barn kommer dö!!!!
Hästen blir fullkommligt livrädd av alla skrik och bockar av tjejen in i väggen,
Då vaknar pappan och svingar sig över sargen och landar med en duns inne i manegen. DUNS. ALLA hästar i sken! Varenda unge flyger av och flera hästar galloperade över tjejen som ramlat av först.
som tur var blev ingen skadad men man börjar ju undra!
Det blev nog en GOD teori efter det :P:D
 
Sv: Vilken lektion!

Shit! Vad sa ridläraren till de föräldrarna efteråt? :eek:
Jag hade blivit galen på dem...
 
Sv: Vilken lektion!

Kan ju först bara berätta att jag har fått en likadan bulle som du har, fast på handen:smirk: av min förra foderhäst som var smått galen och orespektfull att hantera i början.. hade vatt ute och ridit, ställde hästen i gången, höll tygeln i ena armen medan jag skulle spänna upp sadelgjorden och hästen får då för sig att hon ska gå in i en öppen box i närheten....
Boxarna har givetvis fyrkantiga metall"stolpar" i öppningen och hästen lyckas klämma min hand medan ovansidan mot kanten på stolpen och mellan henne när hon trycker sig in i boxen.. Sen gjorde min hand ganska ont så jag sänder lite tröstkramar till dig:)

Men vet däremot en tjej jag känner som vatt med om en allvarlig olycka, inte på lektion men dock.
Hon jobbade hos en proffsryttare där givetvis de flesta rider utan hjälm. Hon ska rida en häst som lätt blir rädd och orolig vidd upp- och avsittning. Givetvis rider hon ändå utan hjälm.
När hon sedan ska hoppa av hästen så blir hästen rädd, hon trillar, och hästen springer över henne så att hon knäcker skallbenet över nästan halva ansiktet, får ett brutet nyckelben samt krossar hälften av benen i ena handen.. usch:crazy: Hon hade ju tur o oturen att hon klarade sig överhuvudtaget!

(tröstkramar även till dig som förlorat din vän:cry:)
 
Sv: Vilken lektion!

Sånt där ser man oftast på småbarns lektionerna på ridskolan i staden ! Haha minns när jag praktiserade och de var hopplektion .. Hästarna tyckte de var skit kul och driva med de små barnen ! Många skratt blev de som tur vad gjorde ingen illa sig iaf !
 
Sv: Vilken lektion!

Så är det ibland, men det är väl tjusningen? Altså inte att göra illa sig (!) utan att det går vilt till.

Alla dessa föräldrar..:smirk: Tank vad många olyckor de har skapat! Men mkt har de lyckats förhindra, såklart!
 
Sv: Vilken lektion!

Jag reagerar starkt när du skriver detta:

När jag skrittar av släpper jag stigbyglarna och rider på långa tyglar

Tur att du inte fastnade i stigbyglarna!!!vad har ni för ridlärare som inte säger åt er att lägga upp stigbyglarna??? Det är ju som gjort för olyckor om man rider med stigbyglarna hängandes!!!
Var bara tvungen att säga det jag reagerade starkt!! Jag menar inte att det är ditt fel el annat men det kunde ha gått riktigt tokigt för dig! Säkerheten är så viktig!!
Hoppas du blir bra snabbt från din skada.
 
Sv: Vilken lektion!

Jag reagerar starkt när du skriver detta:

När jag skrittar av släpper jag stigbyglarna och rider på långa tyglar

Tur att du inte fastnade i stigbyglarna!!!vad har ni för ridlärare som inte säger åt er att lägga upp stigbyglarna??? Det är ju som gjort för olyckor om man rider med stigbyglarna hängandes!!!
Var bara tvungen att säga det jag reagerade starkt!! Jag menar inte att det är ditt fel el annat men det kunde ha gått riktigt tokigt för dig! Säkerheten är så viktig!!
Hoppas du blir bra snabbt från din skada.

Det är nämligen så att jag har problem med mina vadmuskler, när jag ridit länge så får jag en krampliknande känsla som gör väldigt ont, så därför brukar jag skritta av och släppa stigbyglarna. Jag förstår vad du menar och är medveten om att detta antagligen gjorde att jag ramlade av men jag måste verkligen "länga" musklerna lite efteråt. Ska gå till läkare med detta men har inte fått tummen ur än.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken lektion!

Haha,låter som en händelserik lektion. Hoppas din vad blir bättre. Själv ramlade jag av tre ggr på en hopplektion.
Vi hoppade höjdhoppning som vi kallar det,dvs. att ridläraren höjer 1 dm åt gången, river eller vägrar hästen får man 4 fel. Efter tre rivningar eller vägringar åker man ut. Jag hade en häst som är känd för att bocka efter alla typer utav hinder. När det fortfarande var långt gick det ju bra men när det bara var jag och två andra tjejer kvar och vi hade börjat komma upp på 1.10-1.20 höjder flög jag stup i ett. Hästen hoppade över hindret utan att riva men jag flög av efter varje gång, alltså blev jag kvar i tävlingen tills min ridlärare tyckte att jag skulle sluta så att jag inte skadade mig. Det var en kul upplevelse;) men jag är fortfarande väldigt stolt över att vi kom över 1.25, hästen hade nämligen aldrig hoppat så högt:)
 
Sv: Vilken lektion!

Måste bara berätta om den gången jag och mina grannar + deras mamma red en hopplektion precis innan sommaren. Våra lektionsponnisar får en kedjereaktion jan man säga, så fort en ponny vägrar, då vägrar alla andra med! Vi skulle hoppa en lite bana en åt gången, och min ponny springer med bra fart mot hindret, och precis innan hindret stannar hästjäklen så fort att hon typ ställer sig på bakbenen:crazy: jag liksom 'gled' ur sadlen och landade med en duns på marken. Upp igen och för att sen värgra en gång till. ramlar ner på marken. Sen vägrar hon igen och för tredje gången liksom 'glider' jag ur sadlen. Sen kan jag knappt sitta upp igen för jag skrattade så mkt:) Precis samma sak händer grannarnas mamma, fast hon trillar bara av en gång *okej, hon hoppade bara banan en gång:angel:* Sen ramlar den största av grannarna av, sitter upp igen och efter en lyckad bana börjar hans häst skena. Ryttaren skriker för full hals eftersom hans ben håller på och bli mosat vid staketet *vi red ute i paddocken*. efter det kommer vår minsta ryttare och hoppar en galant runda, alla blir impade och förvånade. sen i stallet efteråt skiner han som sol och gick runt och sa saker i stil med "idag var faktiskt JAG duktigast!" och "värst avd alla ramla av förutom JAG" :rofl:
 
Sv: Vilken lektion!

Nu 2 dagar senare har jag en stor bulle på ca 1 dm i diameter på benet + att det är 4 cm större i omkrets än mitt andra, oskadade ben:crazy: Gör ganska ont kan jag säga.
Så nu kan jag inte rida alls hemma, utan får hålla mig till longering om jag inte får hjälp :(
Det brukar inte vara så här "livat" på våra lektioner dock:angel: ialla fall inte 4 avramlingar:D

Har någon annan oxå vart med om ngn väldigt händelsefylld lektion eller liknande?
Ursäkta att det blev så långt...:o


Det där känner jag igen :idea: flö in ett träd för ca en månad sen och det benet var blått och svullet i en vecka efteråt och jag kunde inte få på mig ridstövlarna på tre veckor :D Haha, så det kan bli.
Jag flög in med smalbenet först, vet inte hur jag lyckades med det men jaja...
 
Sv: Vilken lektion!

Nej tack och lov inte. Det låter för rörigt för min smak. Ingen lektion jag haft har varit så olycksdrabbad. Instruktören kanske borde lägga upp lektionerna lite annorlunda för säkerhetens skull?
Att något händer det är inte ovanligt, men när det händer så mycket under en och samma lektion då är någonting fel i upplägget tycker jag.
 
Sv: Vilken lektion!

Underhållande tråd! :D

Jag red en av Strömsholms ridskolehäst, Patric Wilde heter han. Strömsholms avkastarkung nr 1. Lilla jag 161 cm lång rider Patric, han är 176 hög.

Vi hoppade med hjälpbommar och vi kom upp till 120. Efter små hinder bockade han som in i helvete. Jag skrattade och kunde inte koncentrera mig men fick bukt med det. Ridläraren säger åt mig att ta av sporrarna för de verkade kittla honom.
Vips så kändes det vääääldigt tungt att rida, han är tung och seg av sig. Men jag kämpar på vidare. Hoppar och hoppar. Vid nästa hörn stannar han och bockar och jag kastas upp 1 m och man kunde se läktaren mellan mig och hästen. Jag bara skrattade och skrattade. Det måste ha varit underhållande att se mig flyga runt som en vante men ändå lyckas landa tillbaka på hästen :D Det var nog mitt livs äventyr! Hittills iaf... :D

Hästen är bara så love! Många andra har jag sett flyga av honom som en vante. Jag har flugit av honom en enda gång. Då pratade jag med en person när han helt plötsligt vände sig och bockade. Jag for åt sidan men landade på fötterna framför honom så han blev skrämd :P
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
859
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 428
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 327
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp