Avsked vid timanställning

Texaz

Trådstartare
Vilka regler gäller för timanställd (ej fast anställning) om vederbörande bli uppsagd?

Dvs kan anställningen upphöra direkt eller finns det någon viss tid?
 
Det lär ju vara så att den timanställde inte får fler timmar och om arbetsgivaren då säger upp anställningen är ingen arbetstid under en ev. uppsägning.

Uppsägningstid är lagstadgad, problemet med timanställning är att den inte behöver fyllas med arbetstid.
 
OK, ja det handlade iofs om en heltidstjänst sen nästan två år tillbaka, men jag misstänkte att det var så.
 
Men har inte anställningstiden gjort att vederbörande är inLASad då? Det låter absolut så. Är personen med i facket hade jag nog tagit ett samtal dit.

§ 5 ...
Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning.
---
https://lagen.nu/1982:80
 
Nej, det skulle ha blivit två år i juni om jag förstått det rätt. Anställningen upphörde 28 februari
 
En klockren arbetsgivargrej, man avslutar sina vikarier då de närmar sig tvåårsdagen... Tyvärr inget konstigt men väldigt tråkigt att det är så man gör. Det tråkiga är att de ofta tar in en annan timmis och gör likadant efter två år, på så sätt slipper man fastanställa. Eller så alternerar de tim med ava så kan man varva det ganska länge.. typ
 
Nja i det här fallet berodde det inte på det utan att personen inte längre kunde utföra sina arbetsuppgifter
 
Gick inte göra någon omplacering då? Tänker om arbetsgivaren var nöjd i övrigt så kan de ju vara schyssta. Nu vet inte jag om personen ifråga har någon funktionsnedsättning men utgår från det. Fortfarande arbetslös? Hur gammal? Inskriven på arbetsförmedlingen? och DÄR är det jätteviktigt att tala om att man har funktionsnedsättning för då kommer man i lite annat läge och det finns mer resurser att få hjälp.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har levt utanför den vanliga arbetsmarknaden i jättemånga år. Mina extrajobb och korta anställningar har varit såna där man får lön...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 860
Senast: Kadi
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 996
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 206
Senast: Soapbubble
·
Skola & Jobb Jag jobbar på timmar i en liten butik och har gjort sedan sena hösten. Jag känner att jag inte alls vet hur det fungerar vid sjukdom...
Svar
4
· Visningar
587
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp