löneutveckling, hur funkar det?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har levt utanför den vanliga arbetsmarknaden i jättemånga år. Mina extrajobb och korta anställningar har varit såna där man får lön enligt avtal. Jag har egentligen aldrig tidigare behövt fundera på hur löneutveckling fungerar. Men...
I januari förra året tog jag examen från en YH-utbildning och fick direkt fast anställning där jag gjort min praktik och varit timanställd under utbildningen. Jag blev då tilldelad en månadslön som kändes helt rimlig, men det är ändå någon form av individuell lönesättning där jag jobbar.
Men, hur fungerar det med löneutveckling när erfarenheten i yrket ökar? Är det bara allmän löneökning eller hur fungerar det när lönen ökar efterhand som man blir bättre på sitt jobb?
(jag har haft medarbetarsamtal med chefen, som hade mycket gott att säga, men lönen ingick inte då)

Och hur mycket är normalt att lönen ökar från år till år?
 
Jag har levt utanför den vanliga arbetsmarknaden i jättemånga år. Mina extrajobb och korta anställningar har varit såna där man får lön enligt avtal. Jag har egentligen aldrig tidigare behövt fundera på hur löneutveckling fungerar. Men...
I januari förra året tog jag examen från en YH-utbildning och fick direkt fast anställning där jag gjort min praktik och varit timanställd under utbildningen. Jag blev då tilldelad en månadslön som kändes helt rimlig, men det är ändå någon form av individuell lönesättning där jag jobbar.
Men, hur fungerar det med löneutveckling när erfarenheten i yrket ökar? Är det bara allmän löneökning eller hur fungerar det när lönen ökar efterhand som man blir bättre på sitt jobb?
(jag har haft medarbetarsamtal med chefen, som hade mycket gott att säga, men lönen ingick inte då)

Och hur mycket är normalt att lönen ökar från år till år?
Jag har varit på arbetsmarknaden sedan 2009, först privat och sedan 2014 inom det offentliga.

Min erfarenhet är att min lön har höjts relativt bra när
- jag har bytt tjänst inom samma företag
- min arbetsgivare har varit rädd att förlora mig (har en väldigt efterfrågad kompetens och erfarenhet)
- jag har bytt jobb.

I övrigt har jag fått "det vanliga" dvs ca 2,4%.

Jag har ifrågasatt den dåliga löneutvecklingen hos min nuvarande arbetsgivare som menar på att det inte är någon löneförhandling när man väl har en tjänst utan en lönerevision.
 
Har jobbat statligt. Enda sättet att få upp lönen är att byta jobb.

"Vi ska inte vara löneledande" har HR uttryckligen sagt en gång. Dvs oavsett hur bra du är handlar det om ett gäng hundralappar, typ. Snittet för oss sist var under 2,4%.

Vi har medarbetarsamtal på våren, sätter mål, sen uppföljning och lönesamtal på hösten. Det borde finnas någon intern lönepolicy du kan ta del av som beskriver den gången hos er :)
 
För mig har löneutvecklingen inte varit så jättebra som tillsvidareanställd, det har inte lönat sig att jobba hårt, ta ansvar, utveckla sig osv. Ökningen har legat mellan 0.2-5%.

Däremot har det lönat sig att byta jobb, vilket var möjligt tack vare allt jag lärt mig på jobbet innan, så slitet var inte helt i onödan.
 
Jag har levt utanför den vanliga arbetsmarknaden i jättemånga år. Mina extrajobb och korta anställningar har varit såna där man får lön enligt avtal. Jag har egentligen aldrig tidigare behövt fundera på hur löneutveckling fungerar. Men...
I januari förra året tog jag examen från en YH-utbildning och fick direkt fast anställning där jag gjort min praktik och varit timanställd under utbildningen. Jag blev då tilldelad en månadslön som kändes helt rimlig, men det är ändå någon form av individuell lönesättning där jag jobbar.
Men, hur fungerar det med löneutveckling när erfarenheten i yrket ökar? Är det bara allmän löneökning eller hur fungerar det när lönen ökar efterhand som man blir bättre på sitt jobb?
(jag har haft medarbetarsamtal med chefen, som hade mycket gott att säga, men lönen ingick inte då)

Och hur mycket är normalt att lönen ökar från år till år?
Beror helt på vilken lönesättningsmodell företaget använder, om det är individuell lönesättning osv. Men normalt vad jag sett är att medel för någon som gör ett bra jobb men ligger ”rätt” i lön är att man hamnar strax under det som är procentuellt avtalat på gruppnivå med facken. Förenklat så blir det under avtalad procent för de flesta även om de gör ett bra jobb är för att det oftast finns fler som presterar bra och ligger lågt i lön som behöver en större procent än det finns underpresterare att ta bort pengar ifrån.

Generellt så ökar inte lönen inom ett företag lika snabbt som man behöver höja ingångslönerna om man jobbar i en något så när attraktiv bransch. Facken har helt enkelt för låga krav på löneutveckling mot de flesta arbetsgivare som egentligen är beredda att betala mer för att få in personal. Därför blir det som tidigare inlägg skriver. Vill man gå upp snabbare i lön så ska man byta tjänst. Helst utanför företaget, eftersom byten inom företaget har en större tendens att ta hänsyn till den lön man haft för sin tidigare tjänst.
 
Facken har helt enkelt för låga krav på löneutveckling mot de flesta arbetsgivare som egentligen är beredda att betala mer för att få in personal.
Vet inte hur mycket du tänker att facken kan påverka?
Förra året fick min myndighet 2% tilldelat från staten. Ska det blir mycket mer än så behöver myndigheten göra andra besparingar, tex inte tillsätta vakanta tjänster.
 
Jag jobbar kommunalt. Det händer inte så mkt med lönen om man inte byter jobb. Ev ska vi få lönetrappa utifrån kompetens etc. Får se.
 
Jag jobbar kommunalt i vården och vi får en statlig pott som ska sträcka sig över tre år för löneförhöjningar. Det gör att det blir väldigt begränsat hur mycket lönen kan höjas.
Enda sättet att höja sin lön så det ger något är att byta jobb vilket väldigt många gör.
 
Vet inte hur mycket du tänker att facken kan påverka?
Förra året fick min myndighet 2% tilldelat från staten. Ska det blir mycket mer än så behöver myndigheten göra andra besparingar, tex inte tillsätta vakanta tjänster.
Menar du att en myndighets budget för löner inte påverkas av de avtal de har eller kan förväntas ha med relevanta fackförbund? Självklart tas lönekostnader med i en budget. Det hör liksom till förhandlingarna att arbetsgivare skriker om att de håller på att behöva låta bli att nyrekrytera eller snåla in på X och Y medan fackförbunden säger att deras personal inte har råd att köpa mat.
 
Enda sättet att höja sin lön så det ger något är att byta jobb
Flera av er som skriver så här.
SÅ då inser jag att jag kommer få nöja mig med den vanliga procentuella ökningen. För jag jobbar på den enda arbetsplatsen inom mitt yrke där jag kan få en vettig lön trots halvtidstjänst, tack vare gott om ob-tid.
 
Flera av er som skriver så här.
SÅ då inser jag att jag kommer få nöja mig med den vanliga procentuella ökningen. För jag jobbar på den enda arbetsplatsen inom mitt yrke där jag kan få en vettig lön trots halvtidstjänst, tack vare gott om ob-tid.
Jag jobbar också halvtid och iom att typ alla Hemtjänstenheter (iaf här) går över till heltidsresan där alla ska jobba lika många tillfällen oavsett procent så blir det idiotiskt att byta för mig. Jag har också en underbar chef, stortrivs med vårdtagare och kollegor och har en rätt okej lön så det vinner över hög lön i längden.
 
Menar du att en myndighets budget för löner inte påverkas av de avtal de har eller kan förväntas ha med relevanta fackförbund? Självklart tas lönekostnader med i en budget. Det hör liksom till förhandlingarna att arbetsgivare skriker om att de håller på att behöva låta bli att nyrekrytera eller snåla in på X och Y medan fackförbunden säger att deras personal inte har råd att köpa mat.
Ja, det menar jag.
Det är svårt att gå speciellt långt utanför det utrymme vi får tilldelat, precis som fetaost säger.

Jag jobbar kommunalt i vården och vi får en statlig pott som ska sträcka sig över tre år för löneförhöjningar. Det gör att det blir väldigt begränsat hur mycket lönen kan höjas.
Enda sättet att höja sin lön så det ger något är att byta jobb vilket väldigt många gör.
Eller så menade du förhandlingar mellan typ staten och fackförbunden centralt, och där kör ju SACO (som de flesta hos oss tillhör) "sifferlöst" avtal.
 
Ja, det menar jag.
Det är svårt att gå speciellt långt utanför det utrymme vi får tilldelat, precis som fetaost säger.
Då får facken ta sitt ansvar och utlysa strejk om det är så att det krävs. Det är knappast acceptabelt att hela modellen sätts ur spel för att någon skyller på att staten har sagt si eller så och det går inte att diskutera. Gör man inte det fast det är vad som krävs så känns det som ett utmärkt exempel på att facken blivit för mesiga.
 
Då får facken ta sitt ansvar och utlysa strejk om det är så att det krävs. Det är knappast acceptabelt att hela modellen sätts ur spel för att någon skyller på att staten har sagt si eller så och det går inte att diskutera. Gör man inte det fast det är vad som krävs så känns det som ett utmärkt exempel på att facken blivit för mesiga.
Jag skulle säga att det är exakt så här det fungerar för väldigt, väldigt många svenskar..?
 
Ja, det menar jag.
Det är svårt att gå speciellt långt utanför det utrymme vi får tilldelat, precis som fetaost säger.


Eller så menade du förhandlingar mellan typ staten och fackförbunden centralt, och där kör ju SACO (som de flesta hos oss tillhör) "sifferlöst" avtal.
Nej det menar jag inte. Jag menar det jag skriver.
 
Har jobbat statligt. Enda sättet att få upp lönen är att byta jobb.

"Vi ska inte vara löneledande" har HR uttryckligen sagt en gång. Dvs oavsett hur bra du är handlar det om ett gäng hundralappar, typ. Snittet för oss sist var under 2,4%.

Vi har medarbetarsamtal på våren, sätter mål, sen uppföljning och lönesamtal på hösten. Det borde finnas någon intern lönepolicy du kan ta del av som beskriver den gången hos er :)
Märkligt nog funkar det rätt bra att få upp lönen när man byter jobb från en statlig arbetsgivare till en annan, men det finns absolut ingen möjlighet att få upp lönen så länge man är kvar :meh:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
572
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 271
Skola & Jobb Snart är det dags för att söka till Högskola/universitet och jag har sådan extrem beslutsångest. Jag har varit och pratat med två olika...
Svar
0
· Visningar
532
Senast: _FiA_
·
Skola & Jobb Jag har blivit erbjuden en tillsvidare anställning (:bump::bump:). Jag har ett år kvar på min utbildning och fortsätter gärna på mitt...
Svar
0
· Visningar
676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp