Avsluta försäkring på gammal hund?

Bukefalos 30 år!

Jag bytte från Agria till Folksam där jag betalade 1/3 av priset... Ring och hör med dem om du kan byta!

Min gamling fick leptospiros när han var nästan 13. 80 papp gick det på att vara inlagd 3 dygn + att det blev många återbesök för att följa upp hans lever som tog mycket stryk. Han levde i drygt 1,5 fina år till. Så jag är glad att jag behöll försäkringen på honom!

Vilken dyr försäkring! 🫣 Jag sänkte försäkringen på min äldsta men hon är redan opererad för pyo.
Ja, tror det är för att hon varit återkommande med tumörer samt har en annan sjukdom som hon behandlats mycket för med många vet-besök..Så journalen är ganska gedigen
Jag sa upp försäkringen rätt tidigt för mina "veteraner" både för att premien var totalt uppåt väggarna (AGRIA - aldrig igen!) och för att reservationerna också steg med åldern. Min shiba hade också sådan avsky för veterinären att jag aldrig hade utsatt henne för större ingrepp i äldre ålder.
Å andra sidan är veterinärvården också mycket billigare här.
Har också Agria!
Min äldsta (idag 12 år), som defintivt varit en av de hundar som behövt använda försäkringen även tidigare (korsband, cancer etc.), åkte på pyo som 11-åring (kanske precis innan hon fyllde 11?). Jag tänkte då att "vi testar", men blir det komplikationer eller liknande så får hon avlivas. Men, precis som med alla andra sjukdomar och problem hon haft, så har det inte varit några komplikationer, och det blev lite billigare än det hade kunnat bli eftersom hon kunde vänta med operation till dagen efter, och kunde vara hemma på natten (trots jättekass sänka - men hon verkade inte vara så påverkad). Någon månad senare drog veterinären ut några knäckta tänder, och då märkte de på operationsbordet att hjärtat inte längre var helt som det skulle. Så min plan är nu att inte göra några fler operationer - men samtidigt är det lätt att säga det nu i förväg :cautious: Jag har än så länge kvar min försäkring på henne, men den kostar under 6000 kr/året, så billigare än din.

Annars låter ju en försäkring som bara täcker akuta skador/sjukdomar som en bra lösning? Det låter som om det t.ex. skulle ha funkat på det som min yngsta hund behövde åka in för när hon var 1-2 år, då hon slet upp huden mellan två trampdynor/tår och hon behövde en hel del stygn och det blev infekterat. Det är ju sådant som man inte vill avliva för, men som ändå kan kosta lite (inte i nivå med pyo och liknande).
Tack för ditt svar!
Ja det låter som det bästa är en försäkring för akuta skador. Tänker att jag borde kunna byta bolag då också. Hon kommer få ha kvar denna heltäckande tills den går ut i september har jag bestämt, då är hon 12+ 💕

Ja, tror det är för att hon varit återkommande med tumörer samt har en annan sjukdom som hon behandlats mycket för med många vet-besök..Så journalen är ganska gedigen
Brukar det vara så att priset ändras utifrån hur sjuk hunden har varit innan? Är det olika för olika bolag?

Min äldsta hund, 12 år, har som sagt en gedigen journal - korsbandssoperation, juvertumör, malign lymfom (cancer), livmodersinflammation och knäckta tänder. Hon har använt vad jag betalat för hennes försäkring genom åren, minst två gånger om - korsband, cancern och pyon var ju alla tre dyra att hantera. Men, hennes försäkring är billigare än min mellanhunds försäkring - som endast har varit inne hos veterinären en gång, och det var för att hon ätit stora mängder choklad en julafton (tjuvhund... :cautious:). Eller, ja, mellanhunden ska till veterinären imorgon för att kolla eventuell hälta, men det har ju inte försäkringsbolaget koll på än.

Äldsta (12 år) är en blandras som nu är kastrerad iom pyon, och ligger på 5 800 kr per år.
Mellanhunden (9 år) är en okastrerad storpudeltik, och ligger på 7 900 kr per år.
Yngsta hunden (3 år) är en okastrerad blandrastik och ligger på 4 000 kr per år (haft tasskadan när hon var yngre, som jag nämnde innan, men annars frisk).

Alla är på samma bolag, med samma summor på försäkringen.

Så i mitt fall verkar det inte vara något samband med att den hunden som behandlats mest kostar mest.

Brukar det vara så att priset ändras utifrån hur sjuk hunden har varit innan? Är det olika för olika bolag?

Min äldsta hund, 12 år, har som sagt en gedigen journal - korsbandssoperation, juvertumör, malign lymfom (cancer), livmodersinflammation och knäckta tänder. Hon har använt vad jag betalat för hennes försäkring genom åren, minst två gånger om - korsband, cancern och pyon var ju alla tre dyra att hantera. Men, hennes försäkring är billigare än min mellanhunds försäkring - som endast har varit inne hos veterinären en gång, och det var för att hon ätit stora mängder choklad en julafton (tjuvhund... :cautious:). Eller, ja, mellanhunden ska till veterinären imorgon för att kolla eventuell hälta, men det har ju inte försäkringsbolaget koll på än.

Äldsta (12 år) är en blandras som nu är kastrerad iom pyon, och ligger på 5 800 kr per år.
Mellanhunden (9 år) är en okastrerad storpudeltik, och ligger på 7 900 kr per år.
Yngsta hunden (3 år) är en okastrerad blandrastik och ligger på 4 000 kr per år (haft tasskadan när hon var yngre, som jag nämnde innan, men annars frisk).

Alla är på samma bolag, med samma summor på försäkringen.

Så i mitt fall verkar det inte vara något samband med att den hunden som behandlats mest kostar mest.
Då har ju din hund råkat ut för mycket! Nästan 20 000 per år som jag betalar känns ju galet i jämförelse. Har tak på 60 000 i veterinärvård. Vet faktiskt inte vad som gjort den så dyr, men priset har ökat kraftigt varje år.

Då har ju din hund råkat ut för mycket! Nästan 20 000 per år som jag betalar känns ju galet i jämförelse. Har tak på 60 000 i veterinärvård. Vet faktiskt inte vad som gjort den så dyr, men priset har ökat kraftigt varje år.
Ja Agria är väldigt mycket dyrare! Ring Folksam och hör vad de är.villiga att ta med i sin försäkring. De nyförsäkrar även gamla hundar

Det var därför jag avslutade min. När hunden når en viss ålder stiger priset helt hutlöst hos just Agria, jag tror det börjar vid typ sju års ålder.

Det var därför jag avslutade min. När hunden når en viss ålder stiger priset helt hutlöst hos just Agria, jag tror det börjar vid typ sju års ålder.

Det var då jag bytte till Lassie, under halva priset, sen fick jag ner det lite till eftersom jag ändrade livvärde då jag tycker att det inte behöver vara lika högt på en äldre hund.

• Gilla
Reactions: Sel
Spontant så känns det lite tidigt i den åldern så vida det inte är en väldigt sjuk individ/ras. Är den multisjuk och man vet att oavsett vad det blir så blir det sista sprutan så känns det okej för min egen del.

Förrförra hunden tog jag bort försäkringen på när hon var 13. Hon hade då opererats fler gånger än jag kan räkna till och avskydde kliniker. På nivån att det var djurplågeri att låta henne bli inlagd.

Sen levde hon tills hon var 16,5 ungefär, och avlivades hemma i soffan. Hon hade en incident där vi inte hittade något fel - men där hon hade fruktansvärda smärtor. Veterinären ville lägga in henne. Jag vägrade. Det visade sig vara inflammation i en nerv mest troligt. Och jag var tvärtydlig. "Antingen så ger du henne så mycket smärtstillande att hon mår bra, eller så avlivar du henne, inlagd kommer hon inte bli". Det var en mindre kamp där och jag förstår verkligen det. Till slut så gick de med på att ge riktigt starka smärtstillande och antiinflammatoriskt och det funkade och kom inte tillbaka. Men i sådana lägen gäller det att vara bestämd och stå på sig. Att vara beredd att bara avliva är ett måste. Och hade veterinären sagt "Okej då avlivar vi" så hade jag varit okej med det också - även om jag givetvis föredrog att få med mig hunden hem.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka