Avstängd väg?

sthu

Trådstartare
Vad gäller egentligen för avspärrning av väg?

Vi brukar rida på en traktorväg över en åker, har aldrig varit några bekymmer. Nu har vägen spärrats av på mitten med en planka och handskrivna skyltar att vägen är privat och ridning förbjuden.
Traktorvägen går ut förbi en liten gård (inte genom utan förbi) och ut på en större väg.
Tyvärr är det vår enda ridväg, så vi är ju väldigt ledsna och upprörda över det här.. Vi är folk från tre olika små stall som rider där.

Nu till saken. Får de verkligen göra så här?
Behövs inte tillstånd från kommunen och riktiga skyltar?

Jag ska prata med alla berörda och höra om någon vet något. Jag vet inte vem som äger marken och de som bor i huset vi passerar bor inte där.
 
Börja med att fråga markägaren?
Det borde ju vara hyfsat lätt att ta reda på vem som äger marken. Att få en till en dialog. Om man rider på ett ställe ofta som inte är allmän väg hade jag nog frågat markägaren först, även om det 'bara' är en traktorväg. Men det kanske just det som är problemet? Att man bara rider där utan att fråga om ok? Tror de flesta är tillmötesgående, om man har en dialog och inte bara rider för att man tror det är ok. Enstaka hästar är nog sällan ett problem men folk från tre olika stall kan ju påverka marken mer än vad ägaren kanske tycker är rimligt. Särskilt om man inte frågar om lov innan.

En traktorväg på ett gärde känns inte som att kommunen har så mycket med att göra? En allmän väg är ju något helt annat.(Bilväg)
 
Vi har pratat med andra som bor längs vägen, de har aldrig haft något att säga om saken. Arrendatorn har inte heller sagt något. Vet som sagt inte vem som äger resten.. Hur tar jag reda på det? Arrendatorn är på lång semester (3 mån) så honom kan jag inte fråga. Och de som äger huset på andra sidan åkern är i princip aldrig där (trots att de har djur på gården..)

Får man verkligen spärra privat väg som leder ut till allmän väg utan tillstånd?
 
Frågan är om det ens är en väg, det kan ju vara en passage till respektive mark. Och det får man ju givetvis spärra av hur man önskar, så länge man har rätt till marken.

Sedan gäller alltid regeln att man inte får rida där man gör skada. På t ex en traktorväg av traditionell typ ställer man som ridande till med rätt mycket skada vid fel väderlek. Är det lerigt och moddigt, får man t ex inte rida där eftersom det skadar marken om det inte är hårdgjort.

Många tänker inte på detta, utan rider där de tycker det känns bra.

I ert fall hade jag nog varit väldigt försiktig, och noga tagit reda på hur ägarförhållanden ser ut. Det är ju fullt möjligt att de har rätt att plöja upp vägen, så har de gjort här vid ett par tillfällen när ryttarna varit respektlösa.
 
Ring din komun och kolla!
Jag hade problem med en galen markägare som spärrade av på sina grusvägar i skogen, en från kommunen kom ut och tittade och konstaterade att det var olagliga avspärrningar.
Hann flytta från det stallet innan det hände något så jag vet inte hur dom åtgärdade problemet.
 
Har pratat med markägaren nu. Det var bara en massa dynga.. Handlade inte alls om vägen utan om helt vanliga grannbråk.
Visade sig dessutom att de inte äger vägen själva, utan den tillhör vägföreningen som ställer sig emot att den är stängd.

Så nu ska spärren bort igen. Ska ändå ringa kommunen och kolla. Såvitt jag vet får man inte spärra ens privata vägar hur som helst utan tillstånd.
 
Om en vägförening äger den låter det som att det är en lite större och ordentligare väg än en traktorväg?

I mina ögon låter en traktorväg som en gräsbevuxen väg , vanligtvis gjord i en gärdeskant som är gjord för att tex bonden smidigt ska kunna ta sej enkelt till sina marker, med traktor eller fyrhjuling tex. Inte något det åker bilar på alltså..:D
 
Precis så tänkte jag med, men tydligen var det en väg som gjorts just för att kunna rida och så över åkern utan att gå på åkern.
Det är bara en liten väg, eller snarare en stig nu för tiden. Inte så mycket använd på sista tiden.
 
En vägförening har rätt att sätta upp t ex vägbom utan tillstånd från kommunen. Men inte att förbjuda ridning även om det kan bli följden med en låst vägbom.
Det är kontrollerat och utrett på en väg som ligger granne med vår. Det enda som man måste göra är att antingen upplysa om det innan någon kör in på vägen eller ha en vändplats vid bommen. Sedan får man göra upp med räddningstjänsten, sophämtare och liknade om bommen sitter så de kan behöva passera den.
 
Vad gäller egentligen för avspärrning av väg?

Vi brukar rida på en traktorväg över en åker, har aldrig varit några bekymmer. Nu har vägen spärrats av på mitten med en planka och handskrivna skyltar att vägen är privat och ridning förbjuden.
Traktorvägen går ut förbi en liten gård (inte genom utan förbi) och ut på en större väg.
Tyvärr är det vår enda ridväg, så vi är ju väldigt ledsna och upprörda över det här.. Vi är folk från tre olika små stall som rider där.

Nu till saken. Får de verkligen göra så här?
Behövs inte tillstånd från kommunen och riktiga skyltar?

Jag ska prata med alla berörda och höra om någon vet något. Jag vet inte vem som äger marken och de som bor i huset vi passerar bor inte där.

Under förutsättning att man är enskild innehavare av en väg har du rätt att stänga den för all trafik. Detta inkluderar hästar.
Samtidigt måste dock påpekas att fotgängare ska kunna ta sig fram, antingen via stättor, vinkelöppningar färister eller grindar.

Kan ju i sig vara förståeligt om 3 stall utan att ha kontaktat markägaren, att han surnat till.

De skyltar man sätter upp måste vara godkända i utförande. Men vilken skylt han sätter upp avgör vägens innehavare.
 
Senast ändrad:
Vi har skogsvägar, enskilda, som vi varit tvungna att spärra av med låsta grindar. Detta pga av att en travtränare körde sina hästar där flera ggr /dygn i alla väderlekar. När vi försökte få till ett samarbete där vi frågade om han kunde betala hälften av kostnaderna för att hålla vägarna i körbart skick, så hänvisade han bara till att allemansrätten gav honom rätt att köra där.
Han var mkt arg när vi stängde av vägarna, försökte överklaga o annat, tyvärr drabbade hans dåliga beteende att även andra ryttare blev av med sina ridvägar.
Det kostar stora summor att anlägga vägar, även de som går rätt ut i skogen, och med tre stall som använder en väg dagligen, så förstår jag om man stänger av.
 
Fast hon har inte bott på fastigheten de senaste 15 åren, de äger inte vägen själva och alla andra delägare säger att det är ok att vi rider där. Och ridningen var inte anledningen till att hon stängt av, utan ett bråk. Har fått höra från boende runt om i bygden att det är väldigt svåra människor som har något otalt med alla..

Vi är ryttare från tre olika stall, men inte direkt någon skytteltrafik på vägen. Sammanlagt är vi väl än fem ryttare på sin höjd som går där, och inte dagligen.

Har pratat med kommunen som säger att man inte får spärra av på det sättet utan tillstånd, och medgivande från samtliga delägare.
 
Förmodligen har du fått rätt uppgifter, om det finns fler delägare på vägen så ska alla godta avstängning av vägen.
 
Fast hon har inte bott på fastigheten de senaste 15 åren, de äger inte vägen själva och alla andra delägare säger att det är ok att vi rider där. Och ridningen var inte anledningen till att hon stängt av, utan ett bråk. Har fått höra från boende runt om i bygden att det är väldigt svåra människor som har något otalt med alla..

Vi är ryttare från tre olika stall, men inte direkt någon skytteltrafik på vägen. Sammanlagt är vi väl än fem ryttare på sin höjd som går där, och inte dagligen.

Har pratat med kommunen som säger att man inte får spärra av på det sättet utan tillstånd, och medgivande från samtliga delägare.
Naturligtvis har hon inte rätt att stänga vägen om hon inte har en majoritet av vägrättsinnehavarna med sig.
Så beskrev jag ju villkoren.
Så meddela henne att väg-ägarna polisanmäler hindret. för så vitt jag kan se är det de som kan göra det.
 
:eek::mad:Eller så är det så att de egentligen håller med henne, men det
Är skönt att kunna skylla på någon som inte ens bor i närheten :banghead::angel:

Såklart jag hoppas att det ordnar sig, så att de får rida på den enda ridvägen de har.
 
Vad gäller egentligen för avspärrning av väg?

Vi brukar rida på en traktorväg över en åker, har aldrig varit några bekymmer. Nu har vägen spärrats av på mitten med en planka och handskrivna skyltar att vägen är privat och ridning förbjuden.
Traktorvägen går ut förbi en liten gård (inte genom utan förbi) och ut på en större väg.
Tyvärr är det vår enda ridväg, så vi är ju väldigt ledsna och upprörda över det här.. Vi är folk från tre olika små stall som rider där.

Nu till saken. Får de verkligen göra så här?
Behövs inte tillstånd från kommunen och riktiga skyltar?

Jag ska prata med alla berörda och höra om någon vet något. Jag vet inte vem som äger marken och de som bor i huset vi passerar bor inte där.

Är det privat väg så kan det gå att stoppa framfart utan vidare.
Så jag hade börjat i den ändan och kollat vad som gäller.

Dock säger ju hemmagjorda skyltar en del..Kanske fråga vad som föranlett till att de/den valt att göra så? Ofta finns det bra lösningar, kanske lägga en slant var per stall eller något om man tycker att det sliter på vägen ..kan funka i många stall om vägen är så pass nödvändig och det kan vara en vägförening el dylikt
 
Skyltarna var borta idag fick jag höra av en vän som brukar gå där med sina hundar. Skönt det!
Fast med tanke på reaktionerna när jag pratade med markägaren tror jag att det är säkrast att just jag håller mig borta några dagar till. Det vart hot om både det ena och andra så jag håller mej ur vägen. Det är väldigt väldigt svåra människor..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 343
Senast: Jadzia
·
Äldre Bakgrund. Jag köpte 2012 min pappas hus (tidigare min farmors hus). Detta för att jag är enda barnet av fyra som vill bo där och pappa...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
12 068
Senast: rutans
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag fortsatte fundera lite på det där med var känslan av osäkerhet över om jag är omtyckt eller ej kommer ifrån. Och det spann mig...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Jag är inte en av de mest kända här på forumet, men vill verkligen, verkligen inte att någon ska ta illa upp om jag skriver det här...
2
Svar
22
· Visningar
3 938
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp