Avstånd till hästen

Sv: Avstånd till hästen

Jag tror att jag bara tycker det är jobbigt pga mörkret och det hemska underlaget nu, det blir inte särskilt roligt att göra något då (det är ganska omöjligt dessutom med den här halkan!), på sommaren känns vägen en tredjedel så långt!
De dagarna jag har möjlighet att åka ut dagtid känns det så mycket lättare, visst är det konstigt :)

Huvudet på spiken. Tror det skulle kännas precis lika jobbigt även om man hade ridhus och tränare som peppade en. Just för att det är mörkt, kallt och allmänt tråkigt just nu. ;)
 
Sv: Avstånd till hästen

Jäkla psykologiskit då! ;) Men ett ridhus skulle ju locka ändå...
 
Sv: Avstånd till hästen

När jag stod inackorderad i första stallet hade jag ungefär 3 km dit, grusväg hela vägen, genom skogen och ingen belysning. Det var jättekul att cykla/gå det när man varit i skolan hela dagen och kom hem vid 4 på em och skulle dit, mötte älgar var och varannan dag. :crazy: Flyttade ganska snabbt då tanten som hade det inte kunde sköta utsläppen ordentligt (ibland ut vid 7-8, ibland inte ens ute när jag kom till stallet på helgen vid 12-13-tiden :eek:)

Andra stallet jag stod inackorderad i hade jag 700 meter till ^^ Utsläpp en helgdag var tredje vecka annars hade jag fodringar, utsläpp, insläpp, täckesbyten och allt foder ingick. Tillgång till ridhus och jättefina ridvägar. Dock hade hon som hade stallet väldigt bestämda åsikter och sådär som jag inte alltid stödde, men fick göra eller så fick man stöveln i baken och man stod utan stallplats. Stället bytte ägare sen som det funkade jättebra med sen :)
 
Sv: Avstånd till hästen

*kl*

Jag har strax under 2 mil till stallet numera. Har dock helinackorderat, så jag 'måste' inte åka ut. Det är det enda som funkar för mig eftersom jag inte mår sådär väldigt bra.
Men hästarna vet jag att de har det toppen även om jag inte kommer ut på en vecka. :D

Jag stortrivs i stallet, det är superbra människor, trevliga hästar och god stämning och vi försöker hjälpas åt. Så ibland när jag mår bra så kan jag hjälpa stallägaren att motionera nån häst och ibland så tar hon min häst så att hon får röra på sig om jag mår dåligt osv. :)

Kunde inte önska mig ett bättre stall så jag tror det hade kvittat om det varit 5 mil, jag skulle stå där i alla fall.
 
Sv: Avstånd till hästen

Jag har 3,5 mil enkel väg till stallet, men vi är 3 st som delar så jag behöver inte åka varje dag. Snart ska jag flytta och då har jag bara 1 mil till stallet, tänkte jag ska försöka cykla då men blir väl att jag tar bilen ändå.
 
Sv: Avstånd till hästen

Jag har ca 3-4 km till stallet tror jag. Tar 30 min att gå en väg med bil 3 min:D

Rena lyxen faktiskt, hade 1 mil förut till stallet, är nog det längsta. Men tycker att trivs man i stallet och hästen trivs bra så kan det vara värt en bit att åka:)
 
Sv: Avstånd till hästen

vore spännande att höra hur du och andra definierar standard.
Vad betyder låg standard för dig?
 
Sv: Avstånd till hästen

Jag är medryttare på en isis och han står ca 10 minuters körväg från mig. Rider varje helg på dagtid. Längtar tills kvällarna blir ljusare så man även kan rida nån dag mitt i veckan. Segt att komma upp till stallet när det är bäckmörkt. Till våren blir det cykel :)
 
Sv: Avstånd till hästen

vore spännande att höra hur du och andra definierar standard.
Vad betyder låg standard för dig?

Jadu låg standard för mig är att vi tex:

Inte har vatten i stallet, vintertid får man pumpa det ur vattenbrunn som på den gamla goda tiden. Och det är iof helt okej, men det är jobbigt med släpandet av vattenhinkarna flera ggr/dag.
Ingen toalett men det finns ett fräscht utedass som tur är :)
Det finns ingen sadelkammare utan sadlarna hänger i stallgången eller på logen tyvärr blir det lite rörigt och fuktigt så läderprodukterna mår inte jätte bra.
Jag har varit tvungen att köpa ett torkskåp för att kunna torka blöta täcken.
När jag kom fanns det ett par små lampor i stallgången och det var mörkt där inne trots fönster och vitmålade väggar på sommaren, hovslagaren var tvungen att ha extra strålkastare för att kunna se vad de gör.
Numera sitter det dock ett gäng rejäla lysrör så vi ser vad vi tänker :)
Ganska dålig luft och fuktigt i stallet - dock gör det inte så mycket eftersom hästarna går på lösdrift och bara vistas i stallet när vi gör i ordning dom.
Stallet överlag är gammalt och ganska slitet, dock inget som stör mig eftersom det inte är farligt för varken djur eller människor.
Finns en "ridbana" men staketet runt den har rasat typ överallt och den är väldigt liten så att en liten ponny kan galoppera, en stor häst kan nog bara skritta...

Så det är inget nytt fint stall med trevliga faciliteter utan minst sagt väldigt gammeldags, känns som att man kommer till en tid på typ medeltiden när man kommer dit :)
Men det går det med och hästarna trivs jätte bra i stora fina hagar på lösdrift och det är trots allt det viktigaste :)
 
Sv: Avstånd till hästen

Jag har typ 100 m till stallet :D Bor på gården vid en Herrgård, finns ett stort fint stall där det finns 6 hästar av olika slag!

När jag fortfarande bodde hos mamma och pappa hade vi hästar på gården, sen flyttade jag hela 150 m hemifrån och hade hästarna kvar hos mamma och pappa. Sen flyttade jag och min sambo typ 2 mil från mamma och pappa, och eftersom jag är själv i familjen med att ha häst så såg vi till att vi kunde tamed hästarna och fortfarande ha dom på gården :)
 
Sv: Avstånd till hästen

I vanliga fall har jag bara 2 km, riktigt skönt! Speciellt på sommaren då man kan gena genom skogen och det ara blir 1 km ;) Nu har jag hästen med till skolan, så nu står hon 100-200 meter bort. Nackdelen är att 2 km kommer kännas ruskigt lååååångt sen ;)
 
Sv: Avstånd till hästen

Spännande hur ni alla har det! Klart det är värt att åka lite längre för ett bra ställe, nu hoppas vi på att våren och ljusa kvällarna är här snart!
 
Sv: Avstånd till hästen

Min häst står en dryg mil från där jag bor, och det tycker jag är rätt okej. Jag behöver bara vara i stallet en gång om dagen, resten sköter stallägarna. Hade jag haft flera arbetspass om dagen så hade jag tyckt det var för långt bort. Stallet ligger längs vägen som jag kör till och från jobbet, så det är lätt att köra "inom" efter jobb utan att det tar en massa extra körtid.

Jag har även stått i kollektivstall ca 3 km från där jag bodde. Då gjorde det inget om man behövde vara i stallet tre gånger om dagen. Hade bara extra arbetspass på helgerna, på vardagar fixade en av de andra inhyrda både morgon och lunch och vi andra två skötte oftast insläppet på vardagarna efter skolan.

Om jag hade fått välja så hade jag föredragit att ha hästen på närmare håll än jag har nu, men vi trivs jättebra i nuvarande stallet och tänker inte flytta i första taget. Hästarna (det är bara 2, min och stallägarens) har stora hagar med gräs både vinter och sommar, vindskydd och fri tillgång till halm i vinterhagen. Sadelkammaren är stor och uppvärmd och det finns varmvatten och toalett. Stallägarna är jättesnälla och jag har inga arbetspass mer än att jag tar in hästarna när jag ridit på vardagskvällarna och hjälper till att lasta halm och hö när vi får hem sånt. Sen sköter jag stallet när stallägarna är på semester också.
 
Sv: Avstånd till hästen

kl

Jag har 1,5 mil till stallet från mitt garage. Tyvärr ligger garaget 10-15 minuters promenad från där jag bor. Så det tar mig ca 15+15= 30 min enkel resa till stallet :D
 
Sv: Avstånd till hästen

hehe. Då hamnar vi också under låg standard. Nästan alla punkter som du räknar upp kan checkas av på det stallet jag har hästen nu :d
Men precis som du så går min pålle på lösdrift så det gör inte så mycket att stallet inte är tiptop! Det värsta var igår när jag kånkade vatten för att han skulle kunna dricka inne medan jag borstade: I nerförsbacken mot stallbyggnaden halkar jag på en isfläck. Sätter mig rätt på svanskotan och får massvis med kallt vatten över mig. Morr! Blev lite less då..

Det viktiga är ändå att hästarna har det bra och trivs, sen gör det inte så mycket att stallet inte är snyggt och fräscht :)
 
Sv: Avstånd till hästen

Jag har ca 15 km till min egen och till medryttarhästen. Innan jag flyttade hade jag drygt 3 mil. Det var rätt segt, men jag åkte inte ut varje dag. 1,5 mil tyclker jag är helt ok, tänkte börja cykla när väglaget tillåter!

Hade gärna haft närmare, men min lille har en jämngammal roomie och jag trivs med folket i stallet så jag äker gärna :) Dessutom behöver jag inte åka ut varje dag om jag inte vill, vi hjälps åt med varandras hästar vid behov :)
 
Senast ändrad:
Sv: Avstånd till hästen

Jag har 1,5 mil till stallet. Nu under vintern så åker jag buss, tar allt mellan 15-50 min då bussen aldrig är i tid och folk ska av och på hela tiden. Cyklar när det inte är snö och is på vägarna och det tar ca 45 min. Visst är det motigt vissa dagar att cykla i ur och skur eller stå ute i 20- och vänta på en buss som är en halv timme sen. Men det är så värt det. Hästen trivs jätte bra och stallägaren är guld värd:bow: Stallet sköts lite halvkollektivt men alla hjälps åt om det kör ihop sej och man inte kan ta passet man skrivit upp sej på.
 
Sv: Avstånd till hästen

Nu har jag bara medishäst och "endast" ca 1 mil hemifrån.

Men när jag hade egen häst hade jag henne som längst 3,5 mil hemifrån dit det inte gick bussar och halva tiden hade jag inte körkort.
Jag hade henne där ca 1½-2 år.
Flyttade henne då till ett stall som låg ca 2½-3 mil hemifrån där jag hade henne kvar tills hon lämnades på foder. :)

Ett bra stall är absolut värt resan. Jag såg oftast det som en lugn och skön stund ensam i bilen till och från stallet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
636
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 518
Senast: bobbbo
·
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 097
Senast: escodobe
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 348
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp