Avstånd till hästen

Sv: Avstånd till hästen

För mig tar det max 5 minuter med bil att ta sig till stallet, 20 minuters promenad... Hur skönt som helst att ha hästen så nära!
 
Sv: Avstånd till hästen

Jag har ca 2 km till närmaste stall. Tar 3 minuter att köra och 10-15 minuter att gå! En dag i veckan rider jag en häst på en annan stall, då kör jag ca. 10 min.
 
Sv: Avstånd till hästen

Jag har 1,2 mil. Numera har jag sån jäkla tur att stallet ligger på väg hem från jobbet, så de dagar jag jobbat känns det väldigt lyxigt!
 
Sv: Avstånd till hästen

Jag har ganska precis en mil till stallet. Har provat allt från 1 km till 14 km, och det som är viktigast är att man trivs, inte hur nära det är. Nu underlättar ju det något enormt att man har bil, var svårare innan jag fick körkort. Då var jag betydligt mer beroende av mamma och pappa.
 
Sv: Avstånd till hästen

Till mitt stall tar det ca 15 min med bil. Dock så har jag inte körkort än, så om jag någon dag inte kan få skjuts så är det först 7 km till närmaste busshållplats (cykel eller gå) sen en buss som tar ca 20 min, sen en annan buss som tar 40 min.
Men det är bättre än innan, då pendlade jag 3 timmar varje vardag och 4 timmar varje helg för att ibland bara mocka :p Så är det att ha häst hehe.
Snart flyttar jag dock till stan, då tar det bara 30 min till stallet :)
 
Sv: Avstånd till hästen

För mig tar det max 5 minuter med bil att ta sig till stallet, 20 minuters promenad... Hur skönt som helst att ha hästen så nära!

Jag har ca 2 km till närmaste stall. Tar 3 minuter att köra och 10-15 minuter att gå! En dag i veckan rider jag en häst på en annan stall, då kör jag ca. 10 min.

Måste bara höra; är det verkligen värt att alls ta bilen när det är så korta avstånd? Kan förstå om man har väldigt mycket att bära på men annars?
 
Sv: Avstånd till hästen

Jag har omkring 3 km till stallet, lite backigt men under sommaren och när det går under vår/ höst försöker jag cykla men eftersom jag inte är 18 än har det blivit mobben vilket har fungerat rätt bra förutom dessa två senaste vintar.
Men jag har världens snällaste föräldrar som kör mig :bow:
 
Sv: Avstånd till hästen

Måste bara höra; är det verkligen värt att alls ta bilen när det är så korta avstånd? Kan förstå om man har väldigt mycket att bära på men annars?

Det beror nog på hur mkt tid man har, om det tar 20 min att gå men 5 min med bil så är ju den totala restiden 40 min promenad men endast 10 min med bil och har man då ett späckat schema med kanske barn, arbete och andra intressen så kan det vara värt att ta bilen för att få de där 30 min extra.

Har man inte brottom till något annat så torde man ju lika gärna kunna gå :)
Själv hade jag promenerat i stort sett varje dag om det bara tog 20 min..
 
Sv: Avstånd till hästen

Har just nu nästan en timme kommunal väg till medisen, tar ca 20min med bil då det mest är motorväg. Min tidigare medryttarhöst hade jag 5km hemifrån (från mamma och skolan då, till pappa var det 2mil) det var himla skönt men inte min sorts stall, alldeles för mycket folk :p
Stället där min kanske eventuella inte säkert att vi ska skaffa häst ska stå på ligger knappt 2km från pappa :D jag bor här mestadelen av tiden så det vore aaaaaawesome
 
Sv: Avstånd till hästen

Vad nära alla verkar ha!

För mig har avståndet varit mellan 2,5-5 mil.


När hästen stod på 2,5-3,5 mils avstånd åkte jag varje dag, ibland kommunalt med byten då jag inte hade körkort. Jag pluggade eller jobbade heltid. Jag tyckte aldrig att hästen stod långt bort, Det finns liksom inga stall närmre mig!

5 mil var SEGT men då var vi bara i stallet 4 dagar/vecka. Det var rätt mycket jobb i det stallet också så det var tungt.
 
Sv: Avstånd till hästen

Jag tycker det sparar enormt mycket tid att ta bilen, samt att vi den här vintern kanske har haft två veckor som det har varit varmare än -20 grader...
 
Sv: Avstånd till hästen

Har nästan två mil, tar ca 15 min med bil med helt ok väg. Någonstans runt där går min gräns, tappar motivationen direkt om jag måste åka flera mil per dag, speciellt om man bara skall göra något snabbt i stallet...
 
Sv: Avstånd till hästen

Vi har nyrenoverat (inte helt klart än) stall på gården, så typ 100 m till stalldörren :) Vi är två familjer som har hästar där så vi delar på ut- och insläpp, men någon från oss måste ju dit varje dag för att mocka mm åt vår häst. Men det är toppenbra, dottern som är den som rider behöver ju aldrig skjuts för att komma till hästen. Dessutom har vi ridhus att hyra några kilometer bort, men då måste vi ju åka transport den här årstiden... När vår förra ponny var sjuk och vi tillbringa väldigt mycket tid i stallet både dag och natt var det värt massor att ha stallet så nära.
 
Sv: Avstånd till hästen

Jag har LÅNGT! 2,5 mil med kollektivtrafik. Det tar sin lilla tid, men det är det värt. Minst sagt. Låg hyra, bra läge och en stallägare som jag är mycket nära vän med. Behöver inte åka ut dagligen heller. Är kanonnöjd, men planerar att flytta närmre så småningom.
 
Sv: Avstånd till hästen

kl

Har drygt 1,2 mil ut till stallet där jag kommer att stalla upp "min" häst nu, känns helt ok även om det är åt fel håll. Har då ca 2,5 mil till träning, men jag tror att hyra, service och annat är värt det. Vill helst ha skrittavstånd till ridhus för att underlätta, men känner att jag inte är i akut behov av att ha det nu när det snart går mot ljusare tider och barmark. Skulle jag stalla upp nära ridhus har jag ungefär lika långt som jag kommer att ha nu, men jag skulle ju då slippa transport av häst. Kunde stalla upp hästen inom 1-2 km från där jag bor, men ridvägar är det brist på här så jag åker då hellre lite längre för det.
 
Sv: Avstånd till hästen

Bussen tar 20 min :laugh: Sen gå ca 10 min också , tycker det är helt okej.
Bil tar de ca 10 min.
 
Sv: Avstånd till hästen

KL

Har stått i lite olika stall genom åren..
När jag bodde i Motala hade jag mellan 2-9 km till stallet.
Uppe i umeå åkte jag buss och det tog ganska lång tid, minst en halvtimma om jag minns rätt..
Senaste stallet hade jag typ 20 meter till.
Nu äger jag ingen häst längre utan ska bli medryttare, då är det mer flexibelt eftersom jag inte kommer vara i stallet varje dag. Har provridit en häst som står 8 km bort och ska kolla på en som står 4 mil bort.

Jag tycker avståndet är viktigt om man ska vara i stallet varje dag. Då ska det helt inte ta mer än ca 20 minuter att åka. Men det är ju annat som spelar in också. Hellre ett stall långt bort där man verkligen trivs än nära där allt känns dåligt.
 
Sv: Avstånd till hästen

Jag och min syster har hästarna 6 km hemifrån. Känns lagom, när snön försvunnit kan man cykla :)

Just nu sköter vi stallet helt själva, men det fungerar kanon då man kan åka förbi när man ska eller är på väg hem ifrån jobbet också. :)
 
Sv: Avstånd till hästen

1 mil! Men lösdrift och shysst stall med uppvärmd sadelkammare, toaletter etc och helinackordering.

helt ok även om man helst skulle vilja ha hästen utanför fönstret hemma :-)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
636
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 517
Senast: bobbbo
·
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 097
Senast: escodobe
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 343
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp