Avstånd till hästen

Indiv

Trådstartare
Hur långt har ni till stallet, ni som inte har hästen hemma?
Jag har en bra bit att åka men är så himla glad åt stallet och gänget i sig så man kämpar på trots jobbigt avstånd. Måste vara fler i liknande sits? Vi kanske kan peppa varandra att orka de sista mörka kvällarna nu innan våren kommer :D
 
Sv: Avstånd till hästen

Jag har bara 2,6 kilometer så det är superlyxigt. Nu under vintern tar jag bilen( måste ut på stora vägen en liten bit) och det tar bara två minuter från dörr till dörr. Till sommaren blir det cykel.

Innan hade jag 1,4 mil enkel väg och det var pyton att tvinga iväg sig i vissa väglag som snöstorm och mörker. Efter de åren avgudar jag mitt "nya" stall.
 
Sv: Avstånd till hästen

Ah bara 14km ;) haha jag har 24 km enkel väg :P Det är bra väg större delen av sträckan men det är lite motigt att ge sig ut när det är sent och mörkt och allt man ska göra är fixa käk o kolla så han lever. Men ut vill man ju!
 
Sv: Avstånd till hästen

Jag har knappt två mil men 90% är motorväg så det tar midre än 20 minuter att köra. Tycker det är helt ok i Stockholmsområdet och de gånger jag behövt kolla någon häst på natten har det gått väldigt smidigt.
 
Sv: Avstånd till hästen

I nuläget har jag drygt 6km enkel väg till stallet, SÅÅÅÅ skönt :)
Har heller inga pass och det är också kanonskönt :)
Dock är standarden VÄLDIGT låg men det går ändå..

I förra stallet hade jag 2 mil enkel väl på liten kringel krok skitväg, kollektivstall och många pass. Bra stallkompisar som gjorde det värt det, sen kom det ytterligare några hyresgäster som gjorde att jag flyttade.

I det tidigare stallet hade jag 1,3 mil enkel resa men det var också kanonstall så det var inga problem med avståndet - längtar tillbaka dit det bästa stallet jag någonsin stått i! Dock bor jag 30 mil därifrån nu så det är liksom inte möjligt att stå där längre tyvärr :(

Innan det så hade jag drygt 5 mil enkel resa till stallet men då hade jag full skötsel med mockning, fodringar, in/utsläpp, täckesbyten ja allt.
Tillgång till fint ridhus och ridbana, fina ridvägar runt om :)
Det gick också bra eftersom jag bara behövde rida och pyssla med hästen men det var i längsta laget.
 
Sv: Avstånd till hästen

Jag har en dryg mil. Åker kommunalt med en del byten så det tar sin lilla tid. Är dock inte i stallet dagligen. Jobbigast egentligen vid dåligt väder då jag har en kvarts promenad sista biten.
 
Sv: Avstånd till hästen

I förra stallet så hade jag också alltid insläppet med kvällsfodring. Det innebar att i 1½ års tid så kunde jag inte äta kvällsmat med familjen en enda gång och jag kom alltid sent hem till fredagsmyset eller om vi var bortbjudna. Kände det som jag svek familjen jämt. Det var ytterst nära att jag kastade in ridbrallorna. Vägen dit var på små krokiga skogsvägar ofta oplogade. Sista kilometern gick ibland inte att köra alls utan man fick ställa bilen vid vägen och pulsa i snön in till gården :( Vet inte hur många gånger jag kört fasst på den djäkla vägen så de fått rycka ut med traktor :o

Nu har vi delat upp det i nya stallet så vi har fyra tillfällen (in eller utsläpp) i veckan. Och att kunna slänga förbi stallet när man bara vill utan att passa tider är helt underbart.
 
Sv: Avstånd till hästen

Usch jag känner sååå väl igen det där! Man liksom offrar hela sitt övriga liv för TRÅKIGA stallsysslor...

Är ju såå skönt om man kan dela det med någon så man inte ALLTID måste offra varenda kväll för stallet om man nu inte har stallet hemma så det är både enklare och går fortare att smita ut och ta in/ut hästarna och fodra..

Ohh det där med dåligt plogade vägar så man kör fast är bara såååå HEMSKT!

Nu väcker du alla mina hemska minnen till liv!

Det gör mycket att ha få eller inga pass och bara åka ut till stallet när man själv vill :love:
 
Sv: Avstånd till hästen

jag har ungefär 1½ mil nånstans till stallet ifrån där jag bor, jag tar bilden dit och det tar ca 10-15 min. det är längre om jag ska cykla eftersom snabbaste vägen är via motorvägen, så det blir en bra bit längre om jag ska cykla för jag får ta en ganska stor omväg så att säga.

från familjens sommarställe är det ca 7-8 km och därifrån brukar jag cykla ibland på sommrarna. Det ligger bättre till med bra väg att cykla på så då blir det ingen omväg.

jag har det ganska bra för stallet ligger mitt emellan där jag bor och där jag pluggar så det är smidigt att svänga in när man är påväg hem. kan ibland ta bussen också men dom går så sällan så jag måste alltid fixa skjuts hem av någon vilket kan vara bökigt.
 
Sv: Avstånd till hästen

Jag har drygt 2 mil enkel väg till stallet, ingen motorväg utan vanlig normal landsväg med en blandning av 30, 50 och 70-väg. Tycker visserligen det är en bit när man kör, men man vänjer sig rätt fort och det är såååå värt det! Både jag och hästen trivs så toppenbra att det väger upp den något långa resvägen :laugh:
 
Sv: Avstånd till hästen

Jag har 2km. När jag bodde i Stockholm hade jag 3 mil. Så nu njuter jag utav lyxen..
 
Sv: Avstånd till hästen

Under två års tid hade jag 3,5 mil till hästen och det tyckte jag fungerade riktigt bra. Sedan flyttade jag hästen närmare mig i april 2010 när jag skulle börja rida henne mer (unghäst), så nu har jag 1,5 mil till henne. Tar 20 minuter i snitt.

Det knepiga är att jag drar mig mer för att åka nu än tidigare. :eek: Kanske beror det på vädret, kanske att jag tidigare kunde åka och "bara" borsta, medan jag nu faktiskt måste rida. Men jag börjar tycka att det är lite väl långt. :o

Eftersom jag inte hittat någon lösdrift som ligger närmare och jag dessutom trivs enormt bra med stallgänget, så kommer hon ändå stå kvar. Men visst drömmer jag ibland om när jag hade häst på gården hemma (och glömmer bekvämt bort hur slitigt det var med allt kringjobb :angel:).
 
Sv: Avstånd till hästen

Det gör mycket att ha få eller inga pass och bara åka ut till stallet när man själv vill :love:

Det är ett lyx med nya lösdriften som jag ofta glömmer bort. Tack för påminnelsen. :bow:

Inget vatten att fylla på, inga IKEA-kassar att packa med mat, ingen mockning. Inte ens ett måste att åka ut varje dag för att kolla till hästen. Fy fasen vad bra jag har det egentligen! :bump:

Sedan är det sjukt mycket lyx att ha dressyrtränare OCH hopptränare på gården. :bow:
 
Sv: Avstånd till hästen

Det är ett lyx med nya lösdriften som jag ofta glömmer bort. Tack för påminnelsen. :bow:

Inget vatten att fylla på, inga IKEA-kassar att packa med mat, ingen mockning. Inte ens ett måste att åka ut varje dag för att kolla till hästen. Fy fasen vad bra jag har det egentligen! :bump:

Sedan är det sjukt mycket lyx att ha dressyrtränare OCH hopptränare på gården. :bow:

Å du har ingn motivation att åka till hästen och rida?!?! Vad e det för fel på dig?!? :eek: :confused: ;)
 
Sv: Avstånd till hästen

Å du har ingn motivation att åka till hästen och rida?!?! Vad e det för fel på dig?!? :eek: :confused: ;)

:rofl: Jag är en bortskämd och lat och hemsk människa. :p

Nä, jag tror det handlar om att det enda ställe som är ridbart just nu är grusvägen som löper förbi stallet. Den får vi rida på fram och tillbaka, fram och tillbaka. :crazy: Ridbanan är som en knölig skridskorink så det går bara att skritta där. Den bortskämda snorungen önskar sig ett ridhus på gården. :angel:

Är jag förlåten nu? ;)
 
Sv: Avstånd till hästen

Okej det köper jag att det inte är såååå himla roligt att rida då...

Du får åka iväg med hästen till ridhus och träna ordentligt :idea:

För det är rooooligt :)

Det måste jag göra minst 1 gång i veckan för att hålla motivationen uppe nu under vintern...
 
Sv: Avstånd till hästen

Just nu har jag ca 6 km o det är väl inget avstånd men blir iaf lite bökigt då jag måste åka dit två ggr om dagen för in o utsläpp o att jag så gott som alltid måste ha med mig mina barn på 2 1/2 o 4 år. Om en vecka har jag hästarna hemma på gården. Ska bli så underbart!!!!:love:
Kommer att underlätta vardagen massor!!!
 
Sv: Avstånd till hästen

Nä, jag vågar inte köra transport. :o Men min andra häst står vid ett ridhus och där blir det hopplektion en gång i veckan. Superbra för motivationen.

Kan väl tillägga att ovannämnda häst jobbar som ridskolehäst och det är därför jag har honom på en annan anläggning. Så han är min två dagar i veckan. :p
 
Sv: Avstånd till hästen

Svarar alla:
Skönt att höra att jag inte är ensam! :)
Jag har det väldigt bra där jag har hästen, fullservice och när jag åker ut så är det bara fixa vatten och höpåsar samt ett halmnät som de har till natten. Lösdrift är himla smidigt!
Visst vore det skönt att ha hästen närmare hemma så man hinner träna honom lite oftare, men en hingst flyttar man inte bara sådär, inte ens om man letar ett halvår i förväg.

Jag tror att jag bara tycker det är jobbigt pga mörkret och det hemska underlaget nu, det blir inte särskilt roligt att göra något då (det är ganska omöjligt dessutom med den här halkan!), på sommaren känns vägen en tredjedel så långt!
De dagarna jag har möjlighet att åka ut dagtid känns det så mycket lättare, visst är det konstigt :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
636
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 518
Senast: bobbbo
·
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 097
Senast: escodobe
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 343
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp