Avstånd till jobbet vs drömboende

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Hero
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 4 709

Hero

Trådstartare
Jag bor i en lägenhet idag som jag trivs bra med. Men har sett en villa som skulle kunna vara drömboendet. Men det som jag misstänker kan bli en stor omställning är att idag har jag 10 min till jobbet men med villan blir det drygt 30 min. Alltså blir det drygt 40 min extra tid i bilen om dagen. Tid som man skulle kunna spendera på annat.
Å andra sidan är ju boendet flera nivåer över nuvarande. Det är en villa och inte en lägenhet, mkt större och fantastiskt läge, havsutsikt osv.
Jag gillar ju att ha nära till jobbet. Men samtidigt misstänker jag att en fristående villa kanske ger en annan frihetskänsla också...

Någon som har flyttat till ett bättre boende och fått längre till jobbet ? Känns det värt det ?

Jag bor i en lägenhet idag som jag trivs bra med. Men har sett en villa som skulle kunna vara drömboendet. Men det som jag misstänker kan bli en stor omställning är att idag har jag 10 min till jobbet men med villan blir det drygt 30 min. Alltså blir det drygt 40 min extra tid i bilen om dagen. Tid som man skulle kunna spendera på annat.
Å andra sidan är ju boendet flera nivåer över nuvarande. Det är en villa och inte en lägenhet, mkt större och fantastiskt läge, havsutsikt osv.
Jag gillar ju att ha nära till jobbet. Men samtidigt misstänker jag att en fristående villa kanske ger en annan frihetskänsla också...

Någon som har flyttat till ett bättre boende och fått längre till jobbet ? Känns det värt det ?

Jag har bott både nära och en bit ifrån jobbet. För mig spelar det ingen roll om det är bra reseväg, jag drar igång en ljudbok eller lyssnar på musik. Tycker det är rätt mysigt.

Jag bodde 35 min från jobbet innan vi flyttade hit där vi bor nu och jag hade inga problem med det. Är uppväxt med att ha dryga halvtimmen enkelväg till skola och jobb. Nu när jag drygt 10 min in till kontoret (jobbar dock hemma oftast) så känner jag mig riktigt bortskämd. Men jag skulle inte ha några problem med att ha 30 min till jobbet igen.

@Hero Allt är ju relativt men jag hade inte sett 30 min enkel resa till och från jobbet som ett problem om jag ville flytta och verkligen hittade rätt boende. :)
För mig hade den lediga tiden vägt upp - en trivsam fritid är ju mer tid än de där 40 min extra restid.

Japp jag har just det. Flyttade och fick ca 10 timmars mer restid i veckan. För min del var det värt det. Men då var det drömboendet. Jag hade inte flyttat om det inte var ett boende jag verkligen ville ha.

Inte flyttat men bytt jobb från ett med 15 min resväg till ett med 30 min dit och 40 min hem om jag har tur.
Enda gången jag känner att det är jobbigt är vid större olycka men klagar även lite på fredagar när alla som har flextid flexar ut tidigare än andra vardagar.

Vill inte byta tillbaka till mitt förra jobb.

Jag har ca 35 min enkel resa idag och det är inga konstigheter, jag tycker att det är värt det utan tvekan för att komma en bit utanför stan.

Det man också ska tänka på är ju hur trafiken är i rusningsläge. Skulle jag behöva åka i rusningstid hade det tagit 45-60 min för samma resväg, och då vet jag inte riktigt om jag hade pallat.

Om du nu vill tänka på tidsanvändning så får du väl titta på totalt, kanske sparar du tid genom att andra saker är närmare som t.ex. gym eller mataffärer.

Japp jag har just det. Flyttade och fick ca 10 timmars mer restid i veckan. För min del var det värt det. Men då var det drömboendet. Jag hade inte flyttat om det inte var ett boende jag verkligen ville ha.

Oj, 10 timmar ?
Jag bara funderar över hur mkt boendet kan påverka ens lycka/välmående. Jag väderar ju fritid rätt mkt också. Sen trivs jag ju med nuvarande lägenhet. Men vet också om att jag nog inte vill bo här hela livet heller.

Köper jag denna bostad så kan jag ju å andra sidan checka av ett life goal. Med att ha skaffa drömboendet, men det blir väl kanske vardag rätt snart också...

Om du nu vill tänka på tidsanvändning så får du väl titta på totalt, kanske sparar du tid genom att andra saker är närmare som t.ex. gym eller mataffärer.

Inget annat är närmare då jag bor centralt nu och detta blir drygt 2,5 mil utanför stan. Det enda jag kan tänka mig att kunna spara tid på är om jag cyklar till jobbet. Då slipper jag träna efter jobbet istället. Men det funkar bara under halva året och lär inte bli varje dag.
Sen bor familjen åt samma håll iof, som jag träffar rätt ofta. Så där sparar jag ju in lite restid.

Senast ändrad:
Jag har ca 35 min enkel resa idag och det är inga konstigheter, jag tycker att det är värt det utan tvekan för att komma en bit utanför stan.

Det man också ska tänka på är ju hur trafiken är i rusningsläge. Skulle jag behöva åka i rusningstid hade det tagit 45-60 min för samma resväg, och då vet jag inte riktigt om jag hade pallat.

Jag har flex så jag kan undvika värsta rusningen om jag vill.

Jag tycker ju inte att 30 min till arbetet är speciellt långt utan snarare ganska standard om man inte vill bo i just en lägenhet mitt i stan.

Vi bor ca 4 mil utanför Göteborg, jag jobbar inte hela vägen in till Göteborg utan har väl ca 25 min enkel väg och ingen rusningstrafik att tala om då jag fortfarande är utanför Göteborg. Sambon pendlar till "rätt sida" av Göteborg för vår del och slipper så gott som alltid rusningstrafik och har väl ca 35-40 min enkel väg vilket han upplever som helt okej. Det stör ingen av oss. Men det är bra vägar, dvs motorväg så gott som hela vägen och vi slipper som sagt sitta i köer vilket betyder mycket. Köer har jag svårt för, kör hellre längre!

30 minuter enkel väg tycker inte heller jag känns orimligt eller ens särskilt betungande, även om det förstås är markant skillnad mot 10 minuter. Men tänk på att räkna in ekonomin i bilkörningen också - 5 mil extra per dag blir åtminstone 70-80 kr per dag - 1500 i månaden - även om du kör en billig bil.
Kan och vill du cykla till jobbet så är det ju en bonus även om det bara är halva året.
För egen del, jag bor på landet och har 25 minuter med bil till jobbet i stan, så är livskvaliteten tveklöst värd tiden och kostnaden. Men det där är ju jätteindividuellt, det är svårt att svara på för en utomstående. Nån annan hade kanske vägrat att bo som jag, och prioriterat tillgänglighet till stadsutbudet högre.

30 minuter enkel väg tycker inte heller jag känns orimligt eller ens särskilt betungande, även om det förstås är markant skillnad mot 10 minuter. Men tänk på att räkna in ekonomin i bilkörningen också - 5 mil extra per dag blir åtminstone 70-80 kr per dag - 1500 i månaden - även om du kör en billig bil.
Kan och vill du cykla till jobbet så är det ju en bonus även om det bara är halva året.
För egen del, jag bor på landet och har 25 minuter med bil till jobbet i stan, så är livskvaliteten tveklöst värd tiden och kostnaden. Men det där är ju jätteindividuellt, det är svårt att svara på för en utomstående. Nån annan hade kanske vägrat att bo som jag, och prioriterat tillgänglighet till stadsutbudet högre.

Jo, att kostnaden för bilen kommer att gå upp räknar jag ju med. Men en del av det kan man väl göra avdrag för ?

Jag behöver inte alls ha tillgänglighet till stadsutbudet. Jag är iprincip aldrig på stan. Enda fördelen som jag ser det är närheten till jobbet.

Jo, att kostnaden för bilen kommer att gå upp räknar jag ju med. Men en del av det kan man väl göra avdrag för ?

Jag behöver inte alls ha tillgänglighet till stadsutbudet. Jag är iprincip aldrig på stan. Enda fördelen som jag ser det är närheten till jobbet.

Det beror ju på hur du bor om du kan göra avdrag för bilen eller inte. Det finns flera krav att uppfylla för att få lov att göra de avdragen. Vi bor i skogen och även om vi upplever det som otroligt knöligt att åka kollektivt till jobbet gå-buss-tåg-buss/spårvagn med begränsade avgångstider så får vi enligt skatteverket inte göra avdrag för vi uppfyller inte kraven. Så det beror lite på :)

Jag bodde typ 1 km i från jobbet, flyttade så att jag hade 30 min typ och sedan när jag fick annan placering på jobbet blev det ca 40 min. Jag har inte ångrat det en sekund, det är helt fantastiskt skönt att komma hem till ett hus istället för en lägenhet. Just för tillfället studerar jag på distans men det ser inte ut som att jag kommer få närmre till det eventuellt nya jobbet heller men det gör verkligen ingenting! :)

Tycker inte 30 minuter är lång tid, är vad jag har till jobbet.
Jag jobbar för min fritid, att ha när till mina intressen är mycket mer värt än att ha nära till jobbet.
Älskar min lilla stad jag bor i, lockar inte alls att flytta in till storstan.

30 min är ingenting mot att få bo i sitt drömhus. Vi ska snart flytta utåt lite, vilket gör att jag också förlorar cirka en halvtimme per dag på resväg, med litet barn dessutom. Och då är det ändå inte drömhuset, utan bara ett ganska trevligt hus som passar oss och dottern. I ditt fall skulle jag inte tveka!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 754
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 618
Senast: Queen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 872
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag är a) djävligt trött på Mälardalsvinter, b) vill bo vid havet och c) har en allmän livskris till följd av långvarig stress på jobbet...
Svar
0
· Visningar
553
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Valp med diarré?
  • Hönstråden II