Avtal - hur viktigt för fodervärden?

Fideli

Trådstartare
Ska ta en häst på foder, från början var det sagt från 1/3, sedan frågade jag om jag kunde ta honom redan 27/2 eftersom det är lättare att flytta och släppa ihop med en ny flock om man kan göra det på dagtid när det är ljust och man kan stanna några timmar och hålla koll.
Det var inga problem, jag kunde ta honom precis när jag ville. Just nu är jag medryttare på honom (har varit det i ett år) och idag fick jag sms från ägarens dotter (det är hon som rider och sköter hästen, men pappan står som ägare på pappret) där hon frågade om jag kunde ta honom idag, fredag, och på lördag, det är ok för mig och då vill jag gärna flytta honom redan på lördagen.

MEN, vi har inte skrivit något kontrakt än och nu kommer ägaren att vara bortrest hela helgen och hela nästa vecka. Han tycker inte att det här med kontrakt är så himla viktigt utan tycker att vi kan ordna det vid något senare tillfälle. Det är jag som har gjort ett förslag på kontrakt, ägaren fick det förslaget för flera veckor sedan och jag har försökt att bestämma träff för att gå igenom kontraktet, ev göra ändringar och sedan skriva under, men inget har hänt och han har inte sagt något om huruvida han vill göra ändringar eller om han tycker att det är bra som det är.

Nästan allting i ett fodervärdsavtal går ju ut på att tala om allt som fodervärden har ansvar för, så det är väl egentligen för ägaren som det är viktigast med kontrakt, men jag tycker förstås att det är viktigt för fodervärden också, så att allting är helt klart och det inte blir konstiga missförstånd.

Så min fråga nu är helt enkelt; vågar jag ta över hästen redan imorgon och flytta honom, utan att ha något kontrakt (endast muntlig överenskommelse), eller kan jag få problem? Jag ska bara flytta honom 3 km, så det är inte till andra änden av landet.

Ägaren är inte alls intresserad av hästen (tror att han köpte den som "muta" åt dottern när föräldrarna skilde sig) och dottern är tonåring och har inte längre tid eller lust att ha häst, under senaste halvåret har jag haft honom 5-7 dagar i veckan. Pappan ville först sälja hästen och jag sa då att jag ville köpa honom, ett par dagar senare sa han att han pratat med dottern och hon inte ville sälja utan hellre låna ut på foder. Tror dock att det kommer sluta med att jag får köpa honom om ett år eller så, jag tror dottern kommer få fullt upp med gymnasie, högskola osv (och förstås killar;).
 
Sv: Avtal - hur viktigt för fodervärden?

Muntliga avtal gäller precis som skriftliga men är svåra att bevisa om något går snett. Samma med vilket avtal som helst, så länge inget krånglar och allt flyter så behövs dom inte. Men när det väl blir problem ja då är dom bra för alla parter.
Så känner du ägare och dotter väl plus att du är beredd att stå för allt som kan hända hästen så kan du gå på det muntliga avtalet tills du får ett skriftligt.
 
Sv: Avtal - hur viktigt för fodervärden?

Jo, men om något skulle hända hästen så är det väl snarare ägaren som kan få problem. Om vi inte har något skrivet avtal kan ju jag helt enkelt säga "Din häst är sjuk, nu får du ta hand om den själv för jag har ingen lust", ägaren är ju ansvarig för hästen om det inte finns papper på att någon annan tagit över ansvaret. (Självfallet skulle jag aldrig göra något sådant, jag vill som sagt helst köpa hästen).

Det jag kan komma på som kan bli problem för mig är om ägaren plötsligt påstår att jag har stulit hästen, eftersom jag inte kan bevisa att han gett mig tillstånd att flytta hästen. Men eftersom han bara vill bli av med hästen så är det inte troligt att han skulle göra något sådant. (Tror nog att han skulle sålt hästen till mig för 1 kr, om inte dottern motsatt sig försäljning.)
 
Sv: Avtal - hur viktigt för fodervärden?

Gör klart för ägaren, gärna skriftligt, att du bara tar hand om hästen tills det kontraktet är skrivet och att de får stå för allt utom mat och stallplats tills dess och att du har rätt att återlämna hästen när som helst. Se gärna till att de undertecknar skriftligt.

Det låter som de inte vill skriva under så jag skulle vara fundersam om varför.
 
Sv: Avtal - hur viktigt för fodervärden?

Om ingenting avtalas är det reglerna om depositionsavtal blir tillämpliga. Det gör att du bara skall svara för skador som beror på din vårdslöshet. Rena olyckor hamnar alltså på ägaren. MEN DET ÄR DU SOM HAR BEVISBÖRDAN. Du skall alltså visa att du inte varit vårdslös. Något som e förb svårt, för att inte säga omöjligt. Lyckas du inte med detta så utgår domstolen från att du har varit vårdslös och skadan beror på ditt handlande. Så det ligger definitivt i ditt intresse att ni har ett ordentligt avtal.

- Har du en häst på foder tycker jag det är rimligt att avtala om ett maxbelopp som du får stå för veterinärkostnader. En ägare kan krasst välja att avliva när veterinärvården håller på att ruinera en. Den valmöjligheten har inte fodervärden.
- Vem skall stå för skadorna om det är ett rent olycksfall, beror på förslitning eller någons vårdslöshet.
- Vem skall bevisa ovanstående. Alltså orsaken till skadan.
- Vem skall bevisa att det faktiskt uppstått en skada efter att fodervärdstiden inleddes. Visst har hästen brutit benet är det inte så mycket att snacka om men en pålagring är värre.
 
Sv: Avtal - hur viktigt för fodervärden?

Var har du fått det ifrån att TS skulle behöva bevisa att hon inte varit vårdslös? Det är troligen snarare så att förligger det inget avtal ärägaren ansvarig och vill ägaren lägga ansvaret på annan så behöver denne bevisa att den andra parten är ansvarig.
 
Sv: Avtal - hur viktigt för fodervärden?

Vad jag fått det ifrån? Speciell avtalsrätt - kontraktsrätt första och andra häftet av Hellner, Hager och Persson.

Det finns en möjlighet att själva ridträningen är undantagen och att det då föreligger ett vållandeansvar. Men då detta baseras på ett rättsfall ang travträning så är jag lite tveksam till det. Men all annan tid har fodervärden ett presumtionsansvar om inget annat avtalats.

... Kan leta upp rättsfallen när jag kommer hem.
 
Sv: Avtal - hur viktigt för fodervärden?

Vad får jag vad ifrån, de har inte tecknat något avtal, det finns ett förslag,
Det föreligger ingen professionell träning eller avtal om träning över huvudtaget.
Tills dess att de tecknat ett avtal om fodervärdskap muntligt eller skriftligt så torde hästen vara ägarens ansvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Avtal - hur viktigt för fodervärden?

Tills dess att de tecknat ett avtal om fodervärdskap muntligt eller skriftligt så torde hästen vara ägarens ansvar.

Skönt att höra! Det är så jag tänker också. Jag tror inte att ägaren har någon baktanke med att inte skriva på avtalet, han tycker nog bara att det är onödigt och besvärligt att behöva hitta en tid som passar oss båda att träffas...
Det är dock inga människor jag litar på så självklart ska jag försöka få avtalet påskrivet så fort som möjligt. Och jag hoppas att dottern ändrar sig och går med på att sälja hästen istället, så fort som möjligt, så jag inte behöver att med dem att göra mer sedan.
 
Sv: Avtal - hur viktigt för fodervärden?

Jag tycker mer det låter som ett lån än en deposition, men det kanske inte ändrar så mycket när det gäller ett ev. presumtionsansvar?
 
Sv: Avtal - hur viktigt för fodervärden?

Tänk på att man inte är helt anonym när man skriver på ett sådant här forum. Om ägaren skulle råka läsa menar jag.
 
Sv: Avtal - hur viktigt för fodervärden?

Jo, jag är medveten om att man inte är så anonym, men ägaren är inte hästintresserad öht, så han lär inte läsa här. Dottern möjligen, men jag har aldrig hört henne nämna Buke, så jag tror inte hon är här och jag tror inte hon skulle öppna och läsa en tråd som handlar om avtal, inte riktigt sådant som hon är intresserad av...
 
Sv: Avtal - hur viktigt för fodervärden?

De har ju ingått ett avtal senast när hästen lämnas, eftersom avtalet kan ingås genom deras konkludenta handlande. Har de i avtalet inte behandlat hur skador skall fördelas så kommer den delen fyllas ut av praxis. Där det ser ut så att den som har hästen i sin vård har ett presumtionsansvar utom om man lämnat hästen för träning. Då gäller under träningen ett vanligt vållandeansvar. Se NJA 1983 s. 617 men framför allt NJA 1999 s. 197.
 
Sv: Avtal - hur viktigt för fodervärden?

Helt riktigt. Det samma gäller vid lån.

Enligt det gamla stadgandet i HB 11:1 ser det ut som om man har ett strikt ansvar. Men detta har lättats upp av praxis och istället har du ett presumtionsansvar.

1 § Lånar man något av annan, dött eller kvickt; give åter så gott, som han det tog. Ej må lån missfaras.
 
Sv: Avtal - hur viktigt för fodervärden?

Avtalsrättsligt tror jag det här kan vara ett knivigt fall. Ägaren till hästen har fått ett kontraktsförslag i god tid innan överlämnandet av hästen och det är inte en omöjlighet att det iom. att han de facto lämnar över hästen utan att framföra några synpunkter eller krav på ändring av kontraktsvillkor därmed skulle kunna anses att han godtagit villkoren i kontraktet .
 
Sv: Avtal - hur viktigt för fodervärden?

Det kan det helt klart göra. Som jag skrev så gäller reglerna om depositionsavtal om inget annat avtalats. Men inte heller om det kan anses att något annat avtalats. Så ett lämnat förslag som de inte motsätter sig kan räknas som om de har accepterat det.
 
Sv: Avtal - hur viktigt för fodervärden?

Såg nu att du delvis redan tagit upp det.

Men när du skriver depositionsavtal, det begreppet används väl då den som har hand om föremålet (hästen) inte har nyttjanderätt, vilket fodervärden har?
 
Sv: Avtal - hur viktigt för fodervärden?

Att ha foderhäst är väl i det närmaste att betrakta som hyra i så fall. Mot att ta kostnaderna för uppehället så får man nyttjande rätten.
 
Sv: Avtal - hur viktigt för fodervärden?

Jag kom inte på något bättre att skriva än då blir ”reglerna om depositionsavtal” tillämpliga. Jag menar inte att det var ett rent depositionsavtal. Utan att det är från förvaringsavtalen man fått praxis.
 
Sv: Avtal - hur viktigt för fodervärden?

Och vid hyra av lös sak är du precis som vid depositionsavtal och lån av lös sak underkastad ett presumtionsansvar om inget annat avtalats. Så skadeståndsansvaret ser likadant ut.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 875
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 277
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 680
Övr. Barn Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll...
2
Svar
31
· Visningar
4 385
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp