Avvänjning av föl

Skogstroll

Trådstartare
Egentligen så är jag inte så mycket för att avvänja föl,utan tycker mamman brukar sköta det bra själv..Nu har jag tyvärr ett sto som börjar se lite för mager ut och därför blir jag väl tvungen:crazy:Började igår och tänkte ha den lilla i boxen brevid mamma hela natten..men allvarligt talat så vågade jag inte lämna henne så..hon kastade sig hejdlöst mot boxväggen och tog sats och försökte hoppa..såg helt fruktansvärt ut..dom har precis förlorat sin hagkompis som dog i torsdags oxå (därför jag fick en box ledig) jag hade egentligen tänkt avvänja henne genom att låta henne stå med honom på nätterna till att börja med..men ödet ville annorlunda..hade även tänkt låna hem ett annat ettårigt sto från första april och låta dom gå på min lilla lösdrift ensamma..(jobbar extremt mycket fram till dess..och sen går jag ner till halvtid)vad tycker ni?? kan jag mata upp stoet lite extra och låta henne gå kvar hos mamma en månad till fast hon egentligen är lite för mager?? Jag ger henne redan väldigt mycket mat,men tänkte ge henne ännu mer lucern hackat strå.Något annat foder att rekommendera? Hon får lucern,vetekli,kornkross,krafft groov 125,betfor.Jag känner mig så himla velig..men jag jobbar så extremt mycket och har så mycket annat att tänka på så jag orkar inte riktigt med just nu:crazy:
 
Sv: Avvänjning av föl

Om stoet magrar så ger du ju för lite mat. Hur mycket ger du ? Vad är det för häst ? Hur gammal är fölet ?
 
Sv: Avvänjning av föl

Det gick väldigt fort tyvärr. Hon var riktigt fet i höstas så då fick hon inte så mycket.Jag tyckte t.o.m att det var bra att lillan gick med henne hela vintern så hon skulle gå ner.Sen gick det snabbt.Fölet är 9 månader.mamma är korsning knabstrupper/ardenner och vanligtvis extremt lättfödd.Detta är hennes första föl. Hon får ca 1 1/2 kg lucern stråhackat, 1 kg krafft groov 125,1 kg kornkross,och 1 1/2 liter betfor (före blötläggning) en liter vetekli,multivitamin och vitlök.Uppdelat på morgon och kväll.samt fri tillgång på hö.
 
Sv: Avvänjning av föl

Jag skulle absolut vänja av fölungen. Kolla att boxen är säker, och ha koll på unghästen. Antagligen lugnar den ner sig ganska snart. Det ingår i utbildningen som unghäst att lära sig anpassa sig i olika situationer - din roll är att se till att den inte skadar sig. När den står lugnt i egen box kan den stå där under nätterna. Hur ser din hagsituation ut? Jag tycker att det är svårare att skilja sto och föl på ett säkert sätt i hagarna, så jag brukar ställa en av dem på grannens gård (någon km bort) i några veckor tills stoet sinat helt.
 
Sv: Avvänjning av föl

Jag har hagar så att dom inte kan se varandra.Hon är mycket lugnare när hon har andra hästar som sällskap..då är hon inte så intresserad av mamma.Jag tänkte börja ha henne i egen box en stund varje kväll nu till att börja med,men än så länge vågar jag inte lämna henne där hela natten.så himla synd att gammel hästen skulle gå bort nu..han är perfekt att ha föisarna med på natten i början så dom inte är helt ensamma.
 
Sv: Avvänjning av föl

Du kan lugnt ge ditt sto mer mat! Vårt ena sto hade mycket svårt att hålla hullet förra säsongen. Vi gav henne då en Krafft sport (tror den heter så, röd säck) samt krafft grov, betfor, mineraler, havre och lucernpellets (blötlagt). Hon gick som mest på 6kg krafft + fri tillgång på bete och extra hösilage. Vi märkte att just den röda säcken faktiskt gjorde stor skillnad. Kolla även när stoet äter så inte ungen mumsar i sig hälften av kraften om den är i gott hull.

Dcok kanske jag missförstod dig men en fölunge som vänjs av skall inte gå ensam. den skall ha en flock att känna sig trygg i utan mamman.
 
Sv: Avvänjning av föl

1 1/2 kg lusern är ju inte speciellt mycket, ös på så mycket hon vill ha. Lusern har egentligen inga direkta begränsningar. Vitlök ska du absolut inte ge en häst, det är inte nyttigt, även i små mängder är det inte nyttigt. Vitaminer är det sällan hästar har extra behov av. Ger du inget hö eller ensilage ? Har fölungen lärt sig äta kraftfoder och grovfoder ? Detta är mycket viktigt att den kan innan man avvänjer. Vad ger du fölungen i matväg ?
 
Sv: Avvänjning av föl

Som jag skrev innan så får hästen fri tillgång på hö (såklart)
Tar ut fölis ur boxen när mamma äter kraftfoder och ger henne lite krafft groov 125 uppblött och en liten näve lucern blandat med lite betfor.Lillan är rätt tjock och god så hon behöver verkligen inte så mycket..och äter gör hon ordentligt.både hö och kraft.
Eftersom gammelhästen gick och dog hux flux så har jag inte honom som stöd längre..han har hjälp till med detta innan.Därför hade jag planerat att släppa gamlingen och mitt ungsto+ett lånat ungsto tillsammans först och sen ta ut gamlingen när dom andra blivit kompisar.Jag provar att fodra på ordentligt med lucern då.och köper krafft sport idag! Ska jag strunta i grooven då?
 
Sv: Avvänjning av föl

Det där med att vitlök är farligt är inte bevisat,och då mammsen blir bättre i sina luftvägar av det så vill jag inte sluta..om hon blir sämre utan så är det nog inte farligt.
 
Sv: Avvänjning av föl

kan du ge mig källan? Tycker ju att mitt sto blir bättre i sina luftvägar av vitlök (dammkänslig) och mår alltså bättre då.Vet inte om jag har lust att sluta bara för att just du TYCKER att det är farligt..det har ju dividerats ganska mycket om den frågan och det var inte det min tråd handlade om.
 
Sv: Avvänjning av föl

Det går bra att ringa till SLU.

Hmm, jag brukar inte tycka, jag brukar ta reda på fakta. hästar som har ätit vitlök är överrepresenterade när det gäller kolik.
 
Sv: Avvänjning av föl

kan du ge mig källan? Tycker ju att mitt sto blir bättre i sina luftvägar av vitlök (dammkänslig) och mår alltså bättre då.Vet inte om jag har lust att sluta bara för att just du TYCKER att det är farligt..det har ju dividerats ganska mycket om den frågan och det var inte det min tråd handlade om.

Prova sök på vitlök och anemi (blodbrist) i trådarna på Buke så får du med all säkerhet fram korrekta källor. Det ahr ju gjorts en del forskning på detta.

Ang. avvänjningen så måste ju fölet kunna få något sällskap att gå med.
Det bäst är ju om stoet och fölet då är utom syn- och hörhåll.
 
Sv: Avvänjning av föl

Mina hästar har aldrig haft kolik(någonsin faktiskt)..och den här tråden handlar fortfarande inte om vad du tycker om vitlök.Hon får lite vitlök sista två månaderna på uppstallningen och hon mår fint av det!
Sen är det taget en hel del blodprover på henne(på nästan allt,sänka,virus,infektion,parasiter,borrelia-erlichios..) den senaste tiden pga ödem under haka/buk för ett tag sedan(borta nu),och hon har ingen blodbrist det kan jag lova..
 
Sv: Avvänjning av föl

Krafft sport är inhandlat! Blöter det och krafft groov 125 med betfor samt har börjat öka både krafften och lucernet succesivt.
Låter lillan stå i en egen box medan dom äter sitt kraftfoder nu så tar jag det succesivt.Självklart kommer hon inte att stå själv sen heller,men just nu så vill jag inte släppa ihop henne med dom övriga hästarna i stallet( 2 ston i en hage och hingstar i den tredje) då det ena stoet inte är något vidare med föl och tyvärr inte heller går ihop med mamman..Fick hem lite fler hästar än väntat i höstas och hade inte alls planerat avvänjning än.
Letar nu efter sto i samma ålder att köpa eller låna istället så dom kan leka:)
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Avel Håller på att rita nytt stall då det inte finns något sådant på min nya gård. Och då måste man såklart fråga buke om råd - vad är bäst...
Svar
16
· Visningar
1 923
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 592
Senast: Gunnar
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 526
Senast: Masse
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 276
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp