Avyttra hästprylar

Bukefalos 30 år!

Hästnet, vinted, radannonser här, tradera, lofta, sellpy, equipement.
Tror hästnet och vinted är störst just nu.

Det är snart två år sedan jag tog bort min häst och tanken har hela tiden varit att köpa ny häst, men det har inte blivit av. Vilket gör att jag har kvar 99% av alla saker. Hur klarar en av att avyttra en dröm?
Jag tänker att du kan plocka ut några extra fina favoriter och spara, så att om du ändå hamnar i att köpa ny häst så har du det kvar, på så sätt kanske det inte känns riktigt lika slutgiltigt och att drömmen ändå kan leva?

Det är snart två år sedan jag tog bort min häst och tanken har hela tiden varit att köpa ny häst, men det har inte blivit av. Vilket gör att jag har kvar 99% av alla saker. Hur klarar en av att avyttra en dröm?

Måste du? Alltså, finns det utrymme att spara det du vill spara?

När jag tog bort Ariel visste jag att jag inte ville köra igen, så selen, pisken och vagnen sålde jag rätt snabbt. Det var ändå fruktansvärt jobbigt, för jag hade så många minnen kopplade till att köra både henne och Hampus, samt att både Ricky och Leia gått på släp bredvid vagnen. Men man får gråta och minnas.

Däremot visste jag att det nån gång (om ett år trodde jag då, det blev tre månader) skulle bli ny häst, så resten av grejerna sparade jag.

Vissa saker, som hennes måttsydda träns, kommer jag spara även när jag inte har en häst som kan ha det.

Så först skulle jag nog sätta mig och sörja den dröm som inte blev, sen fundera på om det fanns något jag kunde sälja/skänka. Eller om det får vara några år till.

Habina dog 2004, hennes saker började jag rensa 2007. Sen köpte jag Ariel 2008 och då var jag glad att jag behållit vissa saker från Habina som Ariel kunde använda.

Innan jag tog bort min häst och inte visste om han skulle bli bra eller inte visste jag iaf att han inte skulle kunna bli ridhäst igen. Så ställde mig på en hästhoppning och sålde bort mycket av ridutrustningen och lite täcken och mina ridkläder.

Efter jag fått ta bort honom sparade jag allt jag hade kvar först, men tillslut sålde jag även hans selar, vagn, svängel, draglinor och andra täcken. Resten av schabraken gav jag bort till en vän.

Nu har jag typ bara kvar min dyra körpisk så jag använt den till hästar jag hjälpt till med, och körhuvudlaget min vän måttsyddde till min gamla häst.

Jag lämnade in absoluta majoriteten till en begagnat affär för hästprylar.

Sparade några få grejer som jag inte klarade av att sälja.

För min del visste jag att det inte skulle bli en ny häst på ett gång år, sålde pga graviditet.

Jag tänker att man kan ju spara på sånt som dels inte blir dåligt, och som dels kan tänkas passa.
Typ bett tar liten plats, åldras inte som så, och kan va bra att ha då häst av samma mankhöjd kan diffa i bettstorlek.

Täcken har jag tänkt försöka bli av med de som inte används, för de känns som att passform är mer individuellt. Där hade jag gett bort de 145 som fanns kvar genom åren, för "så liten häst ska jag ju inte ha" .. varpå nästa häst såklart har 145 🫠 men annars i passform.

Träns känns lättare spara än sadlar.

Men om plats finns för bra förvaring så kan saker sparas i generationer. Mindre kul om man vill shoppa nytt 😅

Man kan börja lite försiktigt med det som man inte gillar så mycket. Det som inte funkar eller som är fult. Då kan man trösta sig med att man kan köpa nytt och bättre när drömmen uppfyllts och den nya hästen är på plats.

Jag har inte rensat efter min ponny än och det får ta tid! Det är två år i september. Fick ett ryck nyss och sålde av massa schabrak som jag aldrig kommer ha användning för men kanske mest för jag behövde pengar 🫣

Som några skrivit innan, sälj det som känns lättast först. Spara saker du gillar och vill ha kvar, drömmen kan ju få vara kvar ett tag till. Och även om du säljer allt - det går ju såklart att köpa nytt igen om du vill ha häst i framtiden.❤️
Jag har också börjat med saker av värde eftersom det i regel är lätt att bli av med. Resten får man ta efter hand och jag har kvar massor med slit och släng grejer efter 3 hästar. Lär ta tag och rensa. Sälja mer, Skänka och kasta. Men det är energikrävande och mina grejer är inte i vägen så prioriterar inte att rensa bland dem heller 🫣

Jag har en nostalgilåda. (En i stallet och en 'för hemmet'. Just för att jag har många minnen fäst i endel saker.)

Det som inte är däri kan säljas eller skänkas. I stort sett. (Eller slängas för den delen, men jag skickar helst vidare)

För mig är det de äldre sakerna som jag i min tur ärvt eller fått som barn/yngre som stannar, som har mycket minnen.
Och det som jag köpt själv är det som jag enklast kan göra mig av med.

Kanske behöver du inte likställa att göra dig av med hästsaker till att du aldrig kommer ha häst igen?
Bara för att nytt hästköp inte hänt än så behöver det ju inte betyda att det aldrig kommer att ske.

Jag sålde eller gav bort 99% av all hästutrustning när jag avlivat mitt sto, valde ut några minnessaker. Då hade jag haft hästar i 15 år och visste jag att jag inte skulle ha ny egen häst i närtid.

Sex år senare köpte jag häst igen. Hade jag sparat allt efter mitt sto hade jag ändå inte kunnat använda den absoluta majoriteten. Min nuvarande häst drar en storlek mindre och behöver också lite annan passform på diverse utrustning jämfört med henne.

Mitt råd är att spara det som känns särskilt viktigt eller speciellt, och se inte att skilja dig från resten av sakerna som att du ger upp en dröm.

Jag lämnade in absoluta majoriteten till en begagnat affär för hästprylar.

Sparade några få grejer som jag inte klarade av att sälja.

För min del visste jag att det inte skulle bli en ny häst på ett gång år, sålde pga graviditet.
Där fanns inte någon sån här i närheten men jag skickade mina saker till en sån. Inte sett en krona. 🙈 vet inte om det är för sakerna inte säljer eller vad. Men är andra gången nu. Första gången lämnade jag in i en 2nd häst affär utanför hyssna. Dom sålde lite i början tror jag fick typ 300 kr. Resten av sakerna fick jag inga pengar för och har ändå inte plats i förrådet. Så känner väl lite whatever nu i efterhand. Men dom hörde aldrig av sig igen så verkar vara lite praksis att dom bara behåller grejorna om man onte hör av sig o hämtar dom igen själv.

Där fanns inte någon sån här i närheten men jag skickade mina saker till en sån. Inte sett en krona. 🙈 vet inte om det är för sakerna inte säljer eller vad. Men är andra gången nu. Första gången lämnade jag in i en 2nd häst affär utanför hyssna. Dom sålde lite i början tror jag fick typ 300 kr. Resten av sakerna fick jag inga pengar för och har ändå inte plats i förrådet. Så känner väl lite whatever nu i efterhand. Men dom hörde aldrig av sig igen så verkar vara lite praksis att dom bara behåller grejorna om man onte hör av sig o hämtar dom igen själv.
Inte där jag sålt.

Där ville de sälja inom 3 månader, sen sänktes priset och de försökte i 3 månader till och var det fortfarande inte sålt så skulle man hämta grejerna.

De sålde massor åt mig! För många 1000kr. Fick helt ok betalt för sadlar och täcken och sen sålde de galna mängder med ”småprylar” åt mig.

Tyvärr tror jag de stängt det stället nu 😩

Inte där jag sålt.

Där ville de sälja inom 3 månader, sen sänktes priset och de försökte i 3 månader till och var det fortfarande inte sålt så skulle man hämta grejerna.

De sålde massor åt mig! För många 1000kr. Fick helt ok betalt för sadlar och täcken och sen sålde de galna mängder med ”småprylar” åt mig.

Tyvärr tror jag de stängt det stället nu 😩
Ja hade hoppats på liknande men blev tyvärr inte så :/

Är det ett alternativ att spara vissa saker? Jag har aldrig varit helt utan häst, men när vi fick ta bort min B-ponny var jag ju ganska medveten om att jag förmodligen inte skulle ha en lika liten häst igen. (Man ska aldrig säga aldrig, för här står jag idag med en shettis.) Det var ganska tumultartat och han fick tas bort akut och jag var väldigt ung (och extremt fäst vid hästen) så jag kunde först inte för mitt liv göra mig av med någonting överhuvudtaget. Allt skulle sparas.

Efter hand har det ändå blivit att det mesta sorterats bort. Jag har kvar sadeln och hans fleecetäcke. Någonstans i föräldrarnas garage lär tränset hänga också. Allt annat har jag pö om pö kunnat göra mig av med. Shettisen kan idag ha både sadeln och täcket, han är rätt så stor och grov och B-ponnyn var av det smäckrare slaget.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Arbetsintervju

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur