Bukefalos 28 år!

Axilurs dagsdos?

iNHALE

Trådstartare
Är det någon som vet hur lång tid det kan gå mellan doserna för Axilur?

Avmaskade Filimon mot envis spolmask i Juni i år då han dragits med det från födelsen i princip, från sin mamma skulle jag gissa. Masken minskade ordentligt, men försvann inte helt. Veterinären tyckte jag skulle ge honom en omgång till nu och så får vi se om det biter, i annat fall får vi ge honom något starkare som veterinären skriver ut.

Dock är det ju så att Axilur ska ges som x-antal tabletter om dagen, 3 dagar i följd. Igår lurade jag i honom tabletterna genom att, som det står på förpackningen, mala dem till ett pulver och sedan ge ihop med maten. Tryckte in pulvret i råa kycklinglår som han tuggade i sig utan att blinka. Idag har han dock inte velat äta, ens kyckling som han vanligen älskar. Det är normalt för honom att matvägra någon dag då och då, så det är inte det jag är orolig över utan jag är orolig att behandlingen ska gå åt skogen iom att det blir en hel dag mellan första och andra dagsdosen, iom att han fick igår, men inte vill ha idag. Misstänker att han kommer äta sin preparerade kyckling antingen inatt eller imorgon bitti, men frågan är om det är för sent då?

Är det någon som har koll på om jag kan fortsätta vänta ut honom, eller om jag bör försöka tvinga i honom medicinen på något annat sätt nu så att han faktiskt får i sig dagens dos idag?
 
Det finns ju en anledning till att det ska ges 3 dagar i rad,så du får nog vara taskig idag och ge prep kycklingen i morgon
Går det att ge tabletterna hela eller måste jag komma på något sätt att lura i honom pulvret? Det är en stor hund och han ska ha 5 tabletter...
 
Så, nu har vi tagit våra tabletter, eller ja, hunden har iaf. Är tacksam att jag har en hund som är rätt lätt att ge medicin. Blev lite fundersam bara iom att det står så tydligt att det antingen ska krossas till ett pulver, eller slammas upp i vatten.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 021
Hundhälsa Det var så sjukt att se för jag tittade på henne under hela förloppet. Hon vaknade imorse och ville gå ut och kissa, vilket är väldigt...
2 3
Svar
59
· Visningar
13 035
Senast: pepp
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
2 902
Senast: Docka
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 567
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp