Sv: B o T

Betydligt svårare att få slätt med lindor, om du inte håller jätteslätt, fick brännskada av veck när min häst lindades fel en gång, dessa är liksom fluffiga.

Jag har använt paddarna under några år åt min senskadade häst och de har funkat kanon. Har nu precis skaffat snabbandagen för enkelhetens skull då min häst bor i ett kollektivstall.

Lite OT men hur hårt brukar ni spänna åt kardborrarna?

Senast ändrad av en moderator:

lite ot.

Nu blir jag glad, har precis beställt ett par såna där snabbandage. Kunde inte låta bli när jag hittade dem för under 400;). Och alla verkar vara väldigt positiva till dem :bump::)

off topic, att det inte direkt handlar om exakt det trådskaparen skrev om. Bara till viss del. Svårt att förklara. Hoppas du fattar :angel:

de är mer praktiska än vad de ser ut att vara :) riktigt riktigt bra tycker jag. väldigt smidigt, eftersom jag har min häst inackorderad. inte alltid så kul att behöva be nån annan linda, det tar ju lite tid faktiskt. enklare för oss alla att bara sätta på de här skydden.

Åhhhhhhhhhhhhh!! Herrangud va billigt med under 400/paret!!:eek:
Attans att man inte har några pengar nu:cry:
Får direkt mejla mammsen och önska i julklapp:rofl:

Det låter ju väldigt billigt, obs att det finns 3 olika storlekar, detta är den minsta 35x40cm. Jag har 40x45 till mitt halvblod på 166 cm med tunna ben, jag har dem fram och där räcker de gott och väl , jag tog den stora storleken för att kunna ha dem bak också.

kl

måste bara höra, läste nånstans om att man ska "vänja" hästen med b o t. Hur länge gäller det? några timmar om dagen ett tag, eller vad?

Edit: glöm det! hittade svar själv :)

Börja med produkten under max 4 timmar de första 2-3 dagarna

Det låter ju väldigt billigt, obs att det finns 3 olika storlekar, detta är den minsta 35x40cm. Jag har 40x45 till mitt halvblod på 166 cm med tunna ben, jag har dem fram och där räcker de gott och väl , jag tog den stora storleken för att kunna ha dem bak också.

Det verkar som att erbjudandet bara gäller stl. 35X40 cm?
Tror ni som har sett dessa att det passar på en häst som har storlek cob, hon är ca. 152 cm hög?
Ni som har dessa hur fungerar de att sätta på blöta ben och låta dom sitta kvar över natten? Det varnas/informeras för det på den sidan som det länkades till tidigare.
/Camilla

Vet inte hur det är att sätta på blöta ben, men de "varnar" för att ha dem på sommaren eller när det är varmt. Tror det va för neoprenet (yttertyget) inte andas så bra eller nåt sånt, men när jag använde dom (va iofs inte sommar då) så blev aldrig min häst svettig av dem, så det är nog ingen fara.
Jag tror jag lät hästen stå med dem ett par timmar på kvällen typ ett par ggr, sen hade han dem hela natten. Inte alltid så lätt att kunna vänja dem, eftersom man inte har eget stall o därför bara är i stallet en gång om dan. Det funkade iaf finfint så.

Vet inte hur det är att sätta på blöta ben, men de "varnar" för att ha dem på sommaren eller när det är varmt. Tror det va för neoprenet (yttertyget) inte andas så bra eller nåt sånt, men när jag använde dom (va iofs inte sommar då) så blev aldrig min häst svettig av dem, så det är nog ingen fara.
Jag tror jag lät hästen stå med dem ett par timmar på kvällen typ ett par ggr, sen hade han dem hela natten. Inte alltid så lätt att kunna vänja dem, eftersom man inte har eget stall o därför bara är i stallet en gång om dan. Det funkade iaf finfint så.

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet!:bow:
Jag har funderat på den varianten länge, men har inte kommit till skott just för den orsaken.
Vid den här årstiden när det är blött och kladdigt så är ju hästarna nästan konstant blöta om benen så det kan bli ett problem om det inte funkar att sätta på blöta ben?
Tillvänjning behövs enligt rekomendation på deras grejer, men kanske lite extra mycket med dessa eftersom det verkar som de blir mer effektiva med neoprenutsidan?
/Camilla

Det verkar som att erbjudandet bara gäller stl. 35X40 cm?
Tror ni som har sett dessa att det passar på en häst som har storlek cob, hon är ca. 152 cm hög?
/Camilla

Är det ingen som har erfarenhet av hur storlekarna är? :bow:
Jag har tänkt att beställa sådana, men blir osäker om 35x40 cm kommer att passa.
Camilla

Jag har 35x40 storleken till min haflinger på ca 1.40. Storleken är perfekt till honom. Han har ju inte så långa ben men är grov. Som jämförelse kan jag säga att Equi-Guards transportskydd storlek ponny är alldeles för små och inte når runt hans ben (om nu det var till någon hjälp :)).

Jag har 35x40 storleken till min haflinger på ca 1.40. Storleken är perfekt till honom. Han har ju inte så långa ben men är grov. Som jämförelse kan jag säga att Equi-Guards transportskydd storlek ponny är alldeles för små och inte når runt hans ben (om nu det var till någon hjälp :)).

Okej! Tack för ditt svar!
Våran arab borde inte vara grövre i benen än din haflinger, men är antagligen högre där skydden ska sitta eftersom våran är 152 cm hög?
Vad är omkrets och vad är höjd i måttet? Förlåt om jag är omständig!:angel:
De vanliga paddarna man använder med lindor kan man ju vända hur man vill, men det funkar ju inte med dessa antar jag?
/Camilla

Ja du det var ju en bra fråga :). Vända dem hur som helst kan man inte men jag vet faktiskt inte säkert vilket mått som är omkrets och vilket som är höjd. Jag kan kolla i stallet i morgon om ingen annan har svarat innan dess.

Ja du det var ju en bra fråga :). Vända dem hur som helst kan man inte men jag vet faktiskt inte säkert vilket mått som är omkrets och vilket som är höjd. Jag kan kolla i stallet i morgon om ingen annan har svarat innan dess.

Det vore snällt av dig!:bow:
Jag läste att paddarna som sitter i går att ta lös från neoprenutsidan, stämmer det? Och i så fall går det då att använda dom med vanliga lindor i stället för neoprenutsidan?
/Camilla

Liknande trådar

Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
546
Senast: Fibusen
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 522
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka