Back on track hjälm EQ3

jemeni

Trådstartare
Någon som har denna hjälm Back on track EQ3?
Hur upplever ni den när ni rider med den?
Själv blev jag väldigt irriterad av att sitta ner i traven då det känndes som om den rörde på sig mellan skalen så jag fick hela tiden rätta till hjälmen (innerskalet satt kvar på plats på huvudet)
 
Jag har en sådan, och har redan hunnit förbruka en då herr Ebson slängde av mig med besked och jag fick just rotationsvåld mot huvudet (syntes på skrapmärkena på hjälmen). Det är väl lite grejen att den ska röra lite på sig för att skydda just mot rotationsvåldet? Inget jag tänker på när jag använder min dock, är säkert en tillvänjningsfråga också.
Säker på att du har rätt storlek? Jag fick gå ner en storlek från min normala.
 
Jag har en sådan, och har redan hunnit förbruka en då herr Ebson slängde av mig med besked och jag fick just rotationsvåld mot huvudet (syntes på skrapmärkena på hjälmen). Det är väl lite grejen att den ska röra lite på sig för att skydda just mot rotationsvåldet? Inget jag tänker på när jag använder min dock, är säkert en tillvänjningsfråga också.
Säker på att du har rätt storlek? Jag fick gå ner en storlek från min normala.
Ja storleken var rätt! "Inre delen" satt helt stilla men den yttre rörde sig så kändes som om den tiden hamnade snett och rörde sig i trav.
Syntes även enligt min tränare att den hela tiden hamnade snett.
 
Då tycker jag det låter som om den är trasig. Skiktet mellan skalen ska, enligt det jag fått lära mig, inte röra sig förrens man slår i och får rotationsvåld. Har de börjat röra på sig innan dess så har 'klistret' redan slitits ut.
Jag hade en tidigare variant som jag fått kassera efter en rejäl vurpa. Innan vurpan satt skalen ihop (efter vurpan kollade jag inte eftersom det var så uppenbart att hjälmen behövde bytas). Min plan är att köpa en ny men när jag kollade sist fanns den inte hemma i butik och jag vill prova en hjälm innan jag köper den.
 
Min rör sig i mitt tycke oxå lite för mycket. Den nya modellen är "glidigare" än den förra.
Jag hade velat ha nån inställningsmöjlighet i nacken på den. Men i stort är den mjuk och bekväm.
 
min sitter som gjuten. kan störa mig lätt på att den är "hög" men den sitter intill huvudet bra och är bekväm. har absolut inte upplevt att den "glider runt".
 
och idag red jag för första gången med min nya hjälm. Precis som med den förra så beter den sig som vilken hjälm som helst då man rider.
 

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
890
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
804
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp