Back on track mot ömmande och spända muskler?

Praefatio

Trådstartare
Min häst är precis som mig, har problemmuskler och blir lätt stel och spänd, framför allt i ländrygg, bogar och kring M Brachiocephalicus, dvs halsen. Han stretchas efter varje ridpass samt masseras med arnika om jag märker att han börjar bli hård i någon muskel och nu verkar det som att en massör förmodligen kommer att komma ut en gång i veckan och massera. När han rör sig ordentligt så lindras besvären jättemycket men då och då blir det ändå stelt och lite ömt.

Hur fungerar back on tracks produkter på detta? Det känns som att om han har massör 1 ggr/vecka plus daglig stretching plus fortsatt mycket utevistelse i kuperad terräng plus lite back on track så har jag vidtagit varenda förebyggande åtgärd för att han ska slippa sina problem. Jag vet ju själv hur jävligt det är med onda muskler, ska faktiskt unna mig ett BoT nackskydd nu också.

Det känns som att ryggvärmaren är aktuell, men jag skulle också vilja ha någonting för halsen och bogen när han blir spänd där. Tror ni att man kan köpa bandageunderlägget? Jag tänker mig att när det är halsen som är spänd så kan jag sy en "kroppstrumpa" i lycra som jag trär kring halsen och stoppar in underlägget i, och när det är bogarna så kan jag använda hans BH (sån där som motverkar täckesskav) för att hålla på plats. Bra idé, eller har ni någon bättre?
 
Sv: Back on track mot ömmande och spända muskler?

Varför inte ett täcke istället? Låter väldigt knöligt och omständigt med div hemmabyggen tycker jag. Speciellt när det är områden som täcks av ett täcke(m hals). Eller är det för att det ev blir billigare så?
 
Sv: Back on track mot ömmande och spända muskler?

Jag kikade på BoT-täckena men det ser inte ut som att det är keramiskt tyg just kring bogen? Och halsen hjälps ju inte så mycket av ett täcke, tyvärr :( Det hade ju lugnt varit smidigast annars.
 
Sv: Back on track mot ömmande och spända muskler?

Inte? Mitt täcke, som visserligen är ett par år gammalt, har samma tyg i hela täcket... Finns ju täcken med halsdel också så det vore väl mkt smidigare?
 
Sv: Back on track mot ömmande och spända muskler?

Du är helt inne på rätt spår, har BoT till min dam med samma problem. Ryggvärmaren används flitigt då vädret blir råare. Annars har hon täcke förebyggande med hals vid regn & blåst, & nu när det börjar gå ner under + 10 grader strecket på natten, så blir det regntäcke .BoTs täcken har inte inte keramiskt tyg i halsdelen vad jag vet, dessutom så är inte alla deras täcken med det tyget.
Har j även paddar & snabbpaddarna med kardborre. Det används oxå flitigt under natten, även i ridningen ibalnd om så behövs.
 
Senast ändrad:
Sv: Back on track mot ömmande och spända muskler?

Fast iom att BoT säljer lösa halsdelar så lär det vara så att både de losa och de fasta halsarna är i det materialet. Visst har de "effektlösa" produkter också, men man får ju se till att man köper den produkten man vill ha så att säga.
 
Sv: Back on track mot ömmande och spända muskler?

Jag har inte klämt på BoT-produkterna IRL utan har bara tittat i Hööks-katalogen och där ser det tyvärr ut att vara något slags lycra/nylon över bogen :( Jag visste inte att de hade lösa halsdelar, det måste jag kolla upp på en gång!
 
Sv: Back on track mot ömmande och spända muskler?

Ja, jag upplever att han, som många andra muskelproblemshästar, blir extra stel när han har blivit nedkyld över ryggen. Han har typisk arabhud, dvs tunn och känslig, och dåligt med vinterpäls så trots att jag är en sån där naturist som helst inte lägger täcken på hästarna så får han ha rejält med täcke på vintern och även ett lättfodrat regntäcke under höst och vår. På sommaren slipper han täcken, men när det har varit riktiga skyfall så har jag märkt dagen efter att han har behövt lite extra omsorg och tender love and care.

Benen har han inga problem med, de är alltid torra och fina så några benskydd behöver jag tack och lov inte :)
 
Sv: Back on track mot ömmande och spända muskler?

Glömde att säga att BoT har utvecklat/gjort en luva för hästen, mkt. bra om dom blir stela i nacken vid ridning. Om hästen är stel i något speciellt varv, stel rent allmänt, så kan du använda denna luva under tränset:) Man kan ha det över natten oxå, men min fröken brukar skaka av sig den, trotts att grimman är ovanpå.
Jag använder den om det regnar el. kall nordanvind när jag rider. Tycker det släpper stelheten snabbare.
 
Sv: Back on track mot ömmande och spända muskler?

rygg värmaren tycker jag verkar jobbig då man behöver ett täcke över som man får sy på karborrband. på sommaren kan man ju ha med en täckes gjord runt men det garanterar ju inte att den inte kasar runt.

annars så är ett nät täcke det bästa tycker jag ^_^ man kan ha det året runt utan att riskera att hästen svettas ihjäl och är super att ha under andra täcken. halsen blir ju bar då men om man på vintern har ett vintertäcke med hals över så borde det bli bra.

har använt nät täckena mycket när jag jobbade i stall, både att ha under natten, i transport innan tävling, under regntäcke och sen så användes paddarna väldigt flitigt efter hopp träningar och efter tävling aldrig ett galligt ben eller stel häst även efter långt meeting med ösregn. ^_^
har paddarna själv och älskar dem :D
 
Sv: Back on track mot ömmande och spända muskler?

Fleecetäcket tror jag har annat tyg i bogen vad jag minns, men stalltäcket har keramisk tyg över det hela. Har det på min häst hela den kalla årstiden, men nu på sommaren så blir det alltför varmt.

Använder istället magnet täcke.
 
Sv: Back on track mot ömmande och spända muskler?

Bara ett tips i all välmening så kan stretching och massage vara förödande om det är en inflammation eller bristning i muskelvävnaden och man ska vara försiktig med detta. Lätt påstrykning av liniment är bara bra men man ska undvika det andra om man inte vet vad det är för fel.
Har hästen sådana problem med musklerna skulle jag försöka hitta orsaken till det och fundera på om den har skador som orsakat det eller om den är låst och fast som behöver rättas till av en duktig kiropraktor/ET.

BoT och att inte bli nedkyld är dock rätt spår i övrigt.
 
Sv: Back on track mot ömmande och spända muskler?

Min häst blev himla stel i just bogpartiet. En equipterapeut kom fram till att han hade två låsta kotor i halsen. Efter det inga problem.

Bara ett litet tips :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Bestämde mig hastig och lustigt för att lilltanten skulle få ett Back on track-täcke. Hittade en tysk sida där de sålde täcket (inte...
Svar
3
· Visningar
1 205
Senast: Iamia
·
Hästvård Har för en vecka sedan köpt ett back on track täcke som jag nu vänjer hästen vid. Han hade det 1,5 h första dagen och sedan har det gått...
2
Svar
27
· Visningar
5 378
Senast: Magica
·
Utrustning Jag ska köpa ett back on track täcke (har ryggvärmaren idag men den är så svår att använda på ett bra sätt) och hade bestämt mig för...
Svar
2
· Visningar
1 161
Senast: Ponylove
·
J
Hästvård Hej. Jag har en häst som är en fullblods korsning. Han har väldigt spända ryggmuskler. Jag märkte de för mer än ett år sen, och han stog...
Svar
3
· Visningar
2 771
Senast: linzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp