Backningshjälp till kulhandsken

rtf

Trådstartare
Hej!
Hittar ingen liknande tråd, men jag kan ha fel, ber om ursäkt i så fall.
Jag är alltid själv när jag åker med släp och har svårt att pricka exakt rätt när jag ska backa bilen till kulhandsken och koppla på släpet. Mitt släp står i backe och jag kan inte dra det rätt själv, utan måste backa rätt. Är det någon som har något smart tips? Vet att jag läste om något företag som utvecklat två flaggor som man skulle köra ihop på något vis.... Tack på förhand!
 
Har också sett de där flaggorna du skriver om, men det var rätt många år sen så vet inte om de fortfarande finns. Inget bra tips annars tyvärr.
 
en vit tejpbit på släpets front som är i nivå med en likadan vit tejpbit på bilens bakruta när du är i perfekt läge. (dvs när du sitter i bilen och vänder dig om och ser bakåt så ska de vara i linje.)

då ser du också hur mycket du har kvar att backa och om du är rätt på.

för att sätta upp dem rätt så måste du dock sitta i bilen med släpet på och ha ngn annan som tejpar upp dem rätt. annars går det inte lika lätt att få till dem då det är ditt ögonmått genom bakrutan som styr var de ska sitta :).
 
När du skall backa till ditt släp är det enklast om du kan backa rakt mot släpet. Och att man ställt av släpet rakt. När man backar rakt mot släpet skall du ha lika mycket av stänkskärmarna synliga i backspeglarna på båda sidor. Då brukar man komma rakt på. Har du bil mad ömtålig stötfångare så vill man inte backa i med buller o bång. Lägg en panka, grimskaft på marken i höjd med kulhanskens början. Så ser man när man närmar sig och hur långt det är. Tape biten som föreslås ovan är mycket bra förslag.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Kopplingslotsen kom idag (snabbt jobbat av företaget!) och jag var ju tvungen att lastträna bara för att prova. Ja, det blir bra det här. Rakt på , enkelt.
 
Hej!
Hittar ingen liknande tråd, men jag kan ha fel, ber om ursäkt i så fall.
Jag är alltid själv när jag åker med släp och har svårt att pricka exakt rätt när jag ska backa bilen till kulhandsken och koppla på släpet. Mitt släp står i backe och jag kan inte dra det rätt själv, utan måste backa rätt. Är det någon som har något smart tips? Vet att jag läste om något företag som utvecklat två flaggor som man skulle köra ihop på något vis.... Tack på förhand!

Jag har lärt mig att fönstret på mitt släp skall vara mitt över baksätets nackkudde då kommer jag oftast rakt under kulan=)
Men oftast får jag gå ut 1-3 ggr=)
 
Jag har lärt mig att fönstret på mitt släp skall vara mitt över baksätets nackkudde då kommer jag oftast rakt under kulan=)
Men oftast får jag gå ut 1-3 ggr=)
jag har precis samma system, men brukar bara behöva gå ut för att se hur långt det är kvar, de sista 2 dm är ju :arghh: den gamla bilen kom jag direkt på varje gång, men volvon jag har nu har jag inte samma riktmärke på, vilket är väldigt jobbigt att ställa om sig efter...
 
Jag ställer en sopborste eller nåt mot kulhandsken, så ser jag när jag är lagom nära. Att komma rakt på har aldrig varit några problem för mig, utan just avståndet. Är ju så drygt att springa ut och titta stup i kvarten :p
 
Jag knixar tills a kommer rätt :P
Detjobbiga blir när man stället av släpet lite, lite vinklat... DÅ kan man knixa sig galen :P
 
Jag gör en bedömning av bakluckans mitt. Sen bedömer jag var mitten är på släpet, och backar mot det.
Jag använder mest sidospeglarna när jag backar, jag slänger bara en blick i backspegeln för att se att jag är på rätt väg då och då.
 
Backkamera är grejen :-)
Haha, jag hade backkamera på bilen när jag körde upp till BE-kortet. Solen låg på och man såg inte ett skit i skärmen. Gick ut för att titta hur jag låg till och hade backat perfekt, ibland har man tur :p
 
Jag vänder huvudet bakåt och kollar genom bakrutan på kombin, så backar jag bara rakt emot, brukar oftast bli väldigt bra.
 
Haha, jag hade backkamera på bilen när jag körde upp till BE-kortet. Solen låg på och man såg inte ett skit i skärmen. Gick ut för att titta hur jag låg till och hade backat perfekt, ibland har man tur :p
får man verkligen ha hjälpmedel när man kör upp?
jag som hade för mig att man inte ens fick vända sig om och kolla ut genom fönstret...
 
får man verkligen ha hjälpmedel när man kör upp?
jag som hade för mig att man inte ens fick vända sig om och kolla ut genom fönstret...

Var trafikskolans bil och dom uppmanade oss att använda backkameran så det var inga problem. Man får både vända sig om och gå ut ur bilen och kolla både när man sätter ihop ekipaget och i själva backningsmomenten senare nuförtiden. Dvs man behöver knappt kunna backa för att kunna ta BE.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 400
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 160
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 259
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 451
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp