Status
Stängd för vidare inlägg.
ang handla mat så kanske mathem eller liknande kör hem till dig?
Hur långt är det till närmsta biluthyraren som du vill använda?
Jag vet faktiskt inte. Det enda jag vet är att varken Ica eller Hello Fresh kör hem till mig.

Jag har lite dålig koll på biluthyrare, men det borde ju finnas på orten 2,5 mil bort. Det kan också vara så att får åka till en annan ort 3,5 mil bort. Där har jag i alla fall tidigare hyrt lastbil så de borde ha personbilar också. Men dit är det typ omöjligt att åka kommunalt.
 
Jag vet faktiskt inte. Det enda jag vet är att varken Ica eller Hello Fresh kör hem till mig.

Jag har lite dålig koll på biluthyrare, men det borde ju finnas på orten 2,5 mil bort. Det kan också vara så att får åka till en annan ort 3,5 mil bort. Där har jag i alla fall tidigare hyrt lastbil så de borde ha personbilar också. Men dit är det typ omöjligt att åka kommunalt.
Ta en taxi till biluthyraren då? Om det är 2.5 mil?
 
Finns det någon möjlighet att en granne kan handla åt dig om du ger en inköpslista och pengar när grannen ska till affären nästa gång?
Jo, en granne har handlat åt mig tidigare när jag var strandad utan bil i en vecka. Men hon handlar nog inte i samma affär som jag för jag får inte det jag brukar vilja ha. Och lösviktsgodis är hopplöst att be andra handla även om man talar om vad man vill ha. Fick vit choklad sist för att jag sagt att jag gillar Lion. Visste inte att de fanns med vit choklad. Gillar inte det. Dessutom fick jag bara 1/3 av det jag sagt att jag ville ha. Tog slut på nolltid.

Och jag tycker det är skitjobbigt över lag att be om hjälp med saker. Vill ju kunna klara av saker själv.

Ta en taxi till biluthyraren då? Om det är 2.5 mil?
Har inte råd att själv bekosta en hyrbil. Det var därför jag fick ta en veckas semester förra året när bilen stod på verkstad.

De hyrbilsföretag som försäkringen har avtal med finns 6 mil bort.
 
Jo, en granne har handlat åt mig tidigare när jag var strandad utan bil i en vecka. Men hon handlar nog inte i samma affär som jag för jag får inte det jag brukar vilja ha. Och lösviktsgodis är hopplöst att be andra handla även om man talar om vad man vill ha. Fick vit choklad sist för att jag sagt att jag gillar Lion. Visste inte att de fanns med vit choklad. Gillar inte det. Dessutom fick jag bara 1/3 av det jag sagt att jag ville ha. Tog slut på nolltid.

Och jag tycker det är skitjobbigt över lag att be om hjälp med saker. Vill ju kunna klara av saker själv.


Har inte råd att själv bekosta en hyrbil. Det var därför jag fick ta en veckas semester förra året när bilen stod på verkstad.

De hyrbilsföretag som försäkringen har avtal med finns 6 mil bort.
en del bilformor har utkörning, kanske inte hela vägen till dig men ni kanske kan mötas halvägs, det kostar säkert en slant men det är garanterat billigare än att ha en backupbil
 
Tjaa om nån handlar åt en tänker jag att man får acceptera att det blir "lite ditåt" så länge man inte skrivit exakt vad man önskar, och dessutom instruerat att t.ex ett visst märke inte får bytas mot ett annat om det önskade är slut.

Lösgodis måste vara extremt svårt att köpa till nån annan, både sort och mängd.
Äter inte själv godis så kan inte leva mig in i det bekymret till fullo.

Min poäng: ska saker göras exakt på ett visst sätt utan avvikelser så måste man göra det själv.
Behöver man hjälp får man acceptera att det inte blir exakt som man skulle ha gjort själv.
 
Tjaa om nån handlar åt en tänker jag att man får acceptera att det blir "lite ditåt" så länge man inte skrivit exakt vad man önskar, och dessutom instruerat att t.ex ett visst märke inte får bytas mot ett annat om det önskade är slut.

Lösgodis måste vara extremt svårt att köpa till nån annan, både sort och mängd.
Äter inte själv godis så kan inte leva mig in i det bekymret till fullo.

Min poäng: ska saker göras exakt på ett visst sätt utan avvikelser så måste man göra det själv.
Behöver man hjälp får man acceptera att det inte blir exakt som man skulle ha gjort själv.
Jag har aldrig varit med om att någon kunnat välja korrekt lösgodis. Trots att jag försökt ge instruktioner. Skickar man bud är det bäst att hålla sig till påsar med godis, typ "bilar -orginal" och att ha tolerans för att saker inte blir exakt som önskat. Behövde skicka bud i över 3 veckor när jag hade covid för ett par år sedan.
 
Jag har aldrig varit med om att någon kunnat välja korrekt lösgodis. Trots att jag försökt ge instruktioner. Skickar man bud är det bäst att hålla sig till påsar med godis, typ "bilar -orginal" och att ha tolerans för att saker inte blir exakt som önskat. Behövde skicka bud i över 3 veckor när jag hade covid för ett par år sedan.
Ja de gånger jag varit sjuk och endera bott ensam eller varit ensam av andra orsaker och fått be vänner handla till mig, så har det aldrig blivit helt som jag tänkt mig.

Numera beställer jag relativt ofta matkassar/varor endera med hemkörning eller så att jag hämtar och även då blir det ibland byten av produkter eller att saker inte finns i leveransen pga det önskade tagit slut.
 
Jag vet ingen som äger två bilar för att kunna ha en att köra med när den andra är på verkstaden. Att äga två bilar blir ju dessutom väldigt dyrt med tanke på att man ska betala försäkring, skatt och besiktning på båda.
🙋‍♀️
Här har du en. Jag upplever det dock inte som jättedyrt att bara ha dem - försäkring kostar några hundralappar per månad och besiktning är ju rätt långt mellan gångerna (+ att ena bilen är skattebefriad och den andra kostar några hundralappar om året i skatt), men naturlagen är såklart att ju fler saker man äger desto mer kan gå sönder och två bilar ger onekligen dubbla bekymmer... Så det är kanske ingen lösning jag skulle rekommendera, men jag behöver ha redundans och den här lösningen funkar för mig.
 
Jag har aldrig varit med om att någon kunnat välja korrekt lösgodis. Trots att jag försökt ge instruktioner. Skickar man bud är det bäst att hålla sig till påsar med godis, typ "bilar -orginal" och att ha tolerans för att saker inte blir exakt som önskat. Behövde skicka bud i över 3 veckor när jag hade covid för ett par år sedan.

Jag handlade i flera månaders tid åt föräldrarna när covid anlände.
M A R D R Ö M att handla åt andra, även familjen.

Skinka, smör, ost, leverpastej, sallad och annat "basic" på inköpslistan kan ju tyckas enkelt, men det finns ju ca en halv miljard olika märken och varianter av varje sån basic vara 😫
 
Jag handlade i flera månaders tid åt föräldrarna när covid anlände.
M A R D R Ö M att handla åt andra, även familjen.

Skinka, smör, ost, leverpastej, sallad och annat "basic" på inköpslistan kan ju tyckas enkelt, men det finns ju ca en halv miljard olika märken och varianter av varje sån basic vara 😫
Det är galet svårt att handla åt andra. Jag har handlat åt dottern några gånger när hon och sambon hade covid-19. Liksom "tomater"? Det finns ju många olika. Osv.
 
🙋‍♀️
Här har du en. Jag upplever det dock inte som jättedyrt att bara ha dem - försäkring kostar några hundralappar per månad och besiktning är ju rätt långt mellan gångerna (+ att ena bilen är skattebefriad och den andra kostar några hundralappar om året i skatt), men naturlagen är såklart att ju fler saker man äger desto mer kan gå sönder och två bilar ger onekligen dubbla bekymmer... Så det är kanske ingen lösning jag skulle rekommendera, men jag behöver ha redundans och den här lösningen funkar för mig.
Sedan har du problemet att bilar inte mår bra av att stå still. De vill rulla.
 
Tjaa om nån handlar åt en tänker jag att man får acceptera att det blir "lite ditåt" så länge man inte skrivit exakt vad man önskar, och dessutom instruerat att t.ex ett visst märke inte får bytas mot ett annat om det önskade är slut.

Lösgodis måste vara extremt svårt att köpa till nån annan, både sort och mängd.
Äter inte själv godis så kan inte leva mig in i det bekymret till fullo.

Min poäng: ska saker göras exakt på ett visst sätt utan avvikelser så måste man göra det själv.
Behöver man hjälp får man acceptera att det inte blir exakt som man skulle ha gjort själv.
Jo jag vet. Men det här ökar ju bara oviljan mot att be om hjälp. Jag VILL inte be om hjälp. Dels är det jobbigt att vara hjälpbehövande, men det är också jobbigt när det blir fel. Jag avskyr det.

Jag sa för övrigt inget till grannen om det som blev fel. Någon gång klarar jag av att hålla käften.
 
Det blir ändå 12 mil i taxi. Dit och hem. Jag har ingen aning om vad det skulle kosta.

Men kanske är billigare än att ha en extra bil?
Sannolikt billigare. En extra bil ska du besiktiga, serva, försäkra mm. Och tyvärr mår många bilar dåligt av att stå. Så inte säkert din reservbil fungerar när den behövs.

Jag hyrde även när det var 8 mil till verkstad/hyrbilsställe. Hade samma sträcka enkel väg till arbetet och fanns noll kollektivtrafik. Det var en av de saker jag hade med i beräkningen. Att behöva betala för att bärga bil och ta mig själv de där 8 milen.
 
Jo, en granne har handlat åt mig tidigare när jag var strandad utan bil i en vecka. Men hon handlar nog inte i samma affär som jag för jag får inte det jag brukar vilja ha. Och lösviktsgodis är hopplöst att be andra handla även om man talar om vad man vill ha. Fick vit choklad sist för att jag sagt att jag gillar Lion. Visste inte att de fanns med vit choklad. Gillar inte det. Dessutom fick jag bara 1/3 av det jag sagt att jag ville ha. Tog slut på nolltid.
1 /3 av godiset eller av alla varor?
 
Jo jag vet. Men det här ökar ju bara oviljan mot att be om hjälp. Jag VILL inte be om hjälp. Dels är det jobbigt att vara hjälpbehövande, men det är också jobbigt när det blir fel. Jag avskyr det.

Jag sa för övrigt inget till grannen om det som blev fel. Någon gång klarar jag av att hålla käften.

Bor man ute på landet är det väldigt bra att både kunna och vilja hjälpa varandra, det underlättar väldigt mycket när saker händer 😊

Att det blir fel märke på någon matvara eller fel godis är ju trots allt en bagatell jämfört med att inte få någon mat alls.
 
1 /3 av godiset eller av alla varor?
1/3 av godiset. Jag var sjukt godissugen och så fick jag bara pyttelite i botten av påsen. Jag hade sagt att jag ville ha godis för cirka 30 kronor och så fick jag för 13 kronor.

Bor man ute på landet är det väldigt bra att både kunna och vilja hjälpa varandra, det underlättar väldigt mycket när saker händer 😊

Att det blir fel märke på någon matvara eller fel godis är ju trots allt en bagatell jämfört med att inte få någon mat alls.
Det är aldrig någon som frågar mig om hjälp. Jag vet aldrig hur jag ska kunna hjälpa andra. Det är liksom alltid jag som är hjälpbehövande. Och det skaver.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 234
Senast: ptr
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 806
Senast: Enya
·
Svar
248
· Visningar
9 385
Senast: Lingon
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 394
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp