Bukefalos 28 år!

Badhuskompetens

Sv: Badhuskompetens

Vänta nu. Har vi fått YTTERLIGARE en tråd där man kan klappa sig själv på ryggen och rynka på näsan åt hur okunniga/hänsynslösa andra människor är?
 
Sv: Badhuskompetens

Om man filar fötterna i ett "privat bås", så tycker jag inte att det gör så mycket så länge man gör rent efter sig och inte lämnar några spår. Det man inte vet, det lider man inte av (som t ex att man antagligen simmar i någon annans kiss emellanåt...).
 
Sv: Badhuskompetens

Var kanske otydlig men jag menar att jag tycker man kan tvätta sig med eller utan baddräkt. Bryr mig inte om man har duschat hemma innan eller ej+ det är alltid starkt klorat vid badhuset för att hålla hygien väl i bassängerna.

I "Mitt" badhus används väldigt sparsamt med klor. Just för att de har trimmat in anläggningen väl och för att folk faktiskt sköter hygienen!

Man får sniffa länge och ingående på baddräkt och handdukar för att förnimma något spår av klor efteråt. Det luktar inte heller klor alls.
 
Sv: Badhuskompetens

Här i Västerås får man bada med kläderna på. Alltså i full mundering med tunika/klänning, slöja, byxor osv...

Vilket badhus då? Däremot får man bada i helkroppsbaddräkt som de som följer sin religion gör. Om man däremot har klädsim på schemat i undervisning så kan man även få bada med kläderna på, men det är ett steg i undervisning!

TS
Det är viktigt att tvätta sig noggrant med tvål och schampo innan man badar, det man kan märka själv är att man inte luktar klor efteråt om man har tvättat sig noggrant innan, speciellt håret märks det tydligt i.
I övrigt gäller det helt normala regler i badhus som på alla offentliga ställen, uppför sig som du vill att andra ska uppföra sig.

När det gäller barn så brukar det kunna finnas olika flytmedel, men för att vara säker så ta med själv.
 
Sv: Badhuskompetens

I "Mitt" badhus används väldigt sparsamt med klor. Just för att de har trimmat in anläggningen väl och för att folk faktiskt sköter hygienen!

Man får sniffa länge och ingående på baddräkt och handdukar för att förnimma något spår av klor efteråt. Det luktar inte heller klor alls.

I badhuset i en grannstad sitter det väldigt informativa skyltar uppe, om var man ska tvätta sig noga med tvål, innan man hoppar i plurret.
Kompletterade med "Om du luktar klor efter badet beror det på att du inte tvättat dig ordentligt innan du hoppade i!" :D

/Keb
 
Sv: Badhuskompetens

Kl

Lite hygienfakta avseende badhus och varför man ska duscha och helst inte fila fötter och annat där..
Att det samlas kilovis med hår, hud, smuts och bakterier i vattnet om man inte duschar ordentligt innan bad har branschtidningen Badmästaren räknat ut. Konsekvenserna blir, förutom äckelfaktorn, att vattenkvaliteten sänks. Och för att döda bakterierna måste man pumpa in ännu mer klor.

Vad är det som innehåller cirka 1,5 kilo hår och hudavlagringar, 10 liter svett, urin och saliv samt 750000 miljarder bakterier?

Rätt svar: en simhallsbassäng efter att 500 personer badat


Mycket av det snusket är ju tack vare er som inte vill följa reglerna..


På "mitt" badhus så finns reglerna (enligt alla lappar som sitter uppsatta här och där) för ordentlig tvagning både för hygien och för att bassängens reningsanläggning och filter inte ska korka igen hela tiden av allt snusk.

Jag gillar att bada, gör det ofta och gärna då jag tycker att simning är ett effektivt och skonsamt sätt att träna kroppen på, samt att det är avkopplande helt enkelt, men jag stör mig en hel del på de som inte kan följa reglerna. Det försämrar ju för alla att det behöver pumpas in mer klor hela tiden för att ta död på alla bakterier..

Om alla följer de regler som finns så får vi alltså mindre snusk i bassängen, mindre klor i vattnet och en mer hygienisk upplevelse. Win win liksom

Till ts; bli inte avskräckt utan simma på du, men tvätta dig ordentligt före (och efter) ;)

Fast det där låter ju mest som en vandringssägen.

500 personer är en normal lovdag i mitt badhus.
Att de skulle finnas så mycket smuts efter att 500 personer simmat och lekt är inte ens sannolikt.
För det första; skulle det innebära att ingen rening alls skulle ske på hela dagen.
För det andra; att alla som var där spottade och kammade håret i bassängen. för att inte tala om att kissa.
Bakterierna hålls det noga koll på genom kontinuerliga vattenprover under hela dagen. Skulle det bli massor av bakterier så stängs bassängen tillfälligt medan man chockklorerar.



Det hela faller på sin orimlighet.

Låter ungefär som det en bekant delade på facebook - att man svalt en halvliter urin om man simmat en timme i en bassäng. Jag sväljer inget alls när jag simmar. Ens rent vatten.
 
Sv: Badhuskompetens

Vänta nu. Har vi fått YTTERLIGARE en tråd där man kan klappa sig själv på ryggen och rynka på näsan åt hur okunniga/hänsynslösa andra människor är?

Som 70-80 procent av alla trådar på buke? ;)

Jag förstår att det var en passning till mig. Men som jag redan sagt: hur någon här gör i badhuset bekymrar mig inte särskilt. Och jag klappar mig inte på ryggen för att jag duschar naken på badhuset. Det är hur de resonerar kring sitt agerande som intresserar mig. Att man i något sammanhang, oavsett om det är badhus eller något annat det handlar om, lite lättvindigt säger att man kan göra som man tycker och som man vill - det visar på att man inte har förstått hur regler fungerar. DET intresserar mig.

Dessutom: i den andra tråden försvarade jag inte att jag spolar ner tamponger. Jag spolar inte ner tamponger, jag använder dem inte, jag har inte ens mens längre. Vad jag försökte förklara var däremot hur en reflexmässig vana styrt mig.
 
Sv: Badhuskompetens

Ja branschorganisationen vet ju inte alls vad de pratat om såklart..

Givetvis kan man få fram dessa siffror via bassängernas reningsverk och filter och jag kan tänka mig att det är ett snitt baserat på flera mätningar.

Men vill man tro att bassängerna är ett under av renhet så får man ju göra det såklart.
 
Sv: Badhuskompetens

Det var inte så mycket en passning som en skämtsam blinkning. Typ en sån här: ;)

Jag förstår dina resonemang i båda trådarna, jag tyckte bara det var komiskt att ytterligare en tråd glidit in på det här spåret. Och väldigt bra, eftersom jag är sängliggande, förkyld och oerhört uttråkad.
 
Sv: Badhuskompetens

Ja branschorganisationen vet ju inte alls vad de pratat om såklart..

Givetvis kan man få fram dessa siffror via bassängernas reningsverk och filter och jag kan tänka mig att det är ett snitt baserat på flera mätningar.

Men vill man tro att bassängerna är ett under av renhet så får man ju göra det såklart.

Fast ditt inlägg gav ju sken av att allt det där skulle befinna sig i vattnet. Det gör det inte. Det passerar genom vattnet. Tas upp i reningen och till bassängen återförs rent vatten.

Det är en jäkla skillnad.
 
Sv: Badhuskompetens

Om du inte bryr dig varför ens kommentera det då?
Gör du som du vill(följa alla regler) så gör jag som jag vill.

Tack vare den hänsynsfulla inställning finns det badhus jag inte kan bada i eftersom de måste mata in så mycket klor i vattnet att det gör ont i mina ögon bara av vattenångan.

Sedan kan vi ju lägga till den ekonomiska aspekten också. Ju oftare bassängerna måste rengöras och ju mer klor som behöver användas, ju dyrare blir det. Kostnader som landar på kunden. Tack för att du mfl. (för du är tyvärr inte ensam) bidrar till dyrare inträde till badhusen.
 
Sv: Badhuskompetens

Jag har använt tjejen som filar fötterna i mitt badhus som samtalsämne på fester de senaste året och jag har inte stött på någon som inte tycker att hon är skitäcklig.
Jag är faktiskt fascinerad över att du inte ens har reflekterat över hur motbjudande det är.
 
Sv: Badhuskompetens

Jag har använt tjejen som filar fötterna i mitt badhus som samtalsämne på fester de senaste året och jag har inte stött på någon som inte tycker att hon är skitäcklig.
Jag är faktiskt fascinerad över att du inte ens har reflekterat över hur motbjudande det är.

Det beror väl på vad man anser om fötter?

Jag tycker inte det är ett dugg motbjudande. Det har inte ens fallit mig in att tänka att jag borde låta bli där jag sitter med min pimpsten... Det är hud. Vad är det som är äckligt med hud?

Du kliver sannolikt omkring i massor av små hudflagor varje gång du går över ett golv. Eller för den delen sitter på en stol.

Repeterar - vad är det som är äckligt med hud? :confused:
 
Sv: Badhuskompetens

Intressant vad man tycker är äckligt. Jag har mest reagerat på människor som rakar sig i duschen på gym eller badhus. Antingen ben, under armar eller intimrakning. Jag tycker det känns otrevligt och ngt man gör hemma. Men samtidigt har jag sett många personer som gör detta så antagligen finns det ju många som då tycker att det är ok att göra.
 
Sv: Badhuskompetens

Fast det där låter ju mest som en vandringssägen.

500 personer är en normal lovdag i mitt badhus.
Att de skulle finnas så mycket smuts efter att 500 personer simmat och lekt är inte ens sannolikt.
För det första; skulle det innebära att ingen rening alls skulle ske på hela dagen.
För det andra; att alla som var där spottade och kammade håret i bassängen. för att inte tala om att kissa.
Bakterierna hålls det noga koll på genom kontinuerliga vattenprover under hela dagen. Skulle det bli massor av bakterier så stängs bassängen tillfälligt medan man chockklorerar.



Det hela faller på sin orimlighet.

Låter ungefär som det en bekant delade på facebook - att man svalt en halvliter urin om man simmat en timme i en bassäng. Jag sväljer inget alls när jag simmar. Ens rent vatten.
Jag tycker däremot inte att det låter speciellt orimligt, om man räknar efter.

1,5 kg hudavlagringar låter jättemycket "i klump", det håller jag med om. Men 1,5 kg, eller 1500 gram är trots allt bara 3 gram/person om man slår ut det på alla de 500 besökarna.
10 liter spott, svett och saliv är 1000 cl, eller 2 cl/person som simmar i bassängen. Någon kanske svettas kopiöst, någon spottar aldrig, medan den tredje loskar så det står härliga till...
Jag tycker åtminstone att det känns ganska sannolikt.
 
Sv: Badhuskompetens

Jag tycker däremot inte att det låter speciellt orimligt, om man räknar efter.

1,5 kg hudavlagringar låter jättemycket "i klump", det håller jag med om. Men 1,5 kg, eller 1500 gram är trots allt bara 3 gram/person om man slår ut det på alla de 500 besökarna.
10 liter spott, svett och saliv är 1000 cl, eller 2 cl/person som simmar i bassängen. Någon kanske svettas kopiöst, någon spottar aldrig, medan den tredje loskar så det står härliga till...
Jag tycker åtminstone att det känns ganska sannolikt.

Ta vetemjöl och väg upp tre gram och se om du tycker att det är rimligt att du lämnar så mycket efter dig under ungefär en timme (vilket torde vara ett rimligt snitt på den tid man verkligen är i vattnet under ett besök). Multiplicera med 24 och du får den mängd som du ger ifrån dig under ett dygn. 72 gram. Rimligt? Näe knappast va?

Åter - bassängvatten renas hela tiden i ett kontinuerligt flöde. Prover tas många gånger per dag. De flesta bassänger innehåller flockmedel som får hår och hudavlagringar att sjunka till botten.

Vad jag försöker komma fram till är att bassängvatten är rätt rent.
Betydligt renare än sjövatten :)
 
Sv: Badhuskompetens

KL
Det verkar finnas många som regelbundet badar i badhus, därför har jag en fråga... För några år sen var det många ungdomar som behöll underkläderna på vid bad i bassängen. Dvs kalsonger och trosor under badbyxor/ baddräkt. Är det fortfarande så? (Det kan iofs ha varit en lokal företeelse.)
 
Sv: Badhuskompetens

resonerar du likadant när det gäller avklippta naglar?

Jag tycker det är obehagligt både med hudgruffs, avklippta naglar och hårstrån. inte så attj ag är rädd för djurhår/egna hår hemma/enstaka hårstrån offentligt, men en rejäl hårklump igolvbrunnen på offentliga ställen (eller för all del hemma) är ju... äckligt. likadant en driva avlägsnad hud. Tycker jag.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 347
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 300
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 224
Senast: Smoothi
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 150
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp