Bukefalos 28 år!

Badhuskompetens

Sv: Badhuskompetens

KL
Det verkar finnas många som regelbundet badar i badhus, därför har jag en fråga... För några år sen var det många ungdomar som behöll underkläderna på vid bad i bassängen. Dvs kalsonger och trosor under badbyxor/ baddräkt. Är det fortfarande så? (Det kan iofs ha varit en lokal företeelse.)

Jag tror den fasen är över, men jag vet att badhusen hade stora problem med det och la ner massor med tid och energi för att få dem att låta bli.
 
Sv: Badhuskompetens

Jag tror inte någon av oss äckelpottor som filar fötterna på badhuset lämnar efter oss "en driva avlägsnad hud". Den sköljer man nogsamt ner i avloppet. Jag vill inte kliva i någon annans lämningar, därför lämnar jag inga egna efter mig. Det gäller såväl naglar som hud och hår.

Den fråga som tydligen är så spektakulärt äcklig att man fest efter fest måste ta upp det som samtalsämne (hysteriskt kul fester det verkar vara...) är om det är ok att ens fila sina fötter i ett allmänt våtutrymme. Enligt många tydligen nej. Enligt andra, mig själv inräknad, ja.
 
Sv: Badhuskompetens

Ta vetemjöl och väg upp tre gram och se om du tycker att det är rimligt att du lämnar så mycket efter dig under ungefär en timme (vilket torde vara ett rimligt snitt på den tid man verkligen är i vattnet under ett besök). Multiplicera med 24 och du får den mängd som du ger ifrån dig under ett dygn. 72 gram. Rimligt? Näe knappast va?

Åter - bassängvatten renas hela tiden i ett kontinuerligt flöde. Prover tas många gånger per dag. De flesta bassänger innehåller flockmedel som får hår och hudavlagringar att sjunka till botten.

Vad jag försöker komma fram till är att bassängvatten är rätt rent.
Betydligt renare än sjövatten :)
Jag har dock inte sett någon som påstår att man kontinuerligt avger 3 gram hudavlagringar i timmen, dygnet runt? Åtminstone jag släpper hud (och hår) så det står härliga till när jag blir blöt, det går att skrubba av i stora mängder när jag duschar eller badar. Det finns väl en anledning till att det säljs skrubbvantar att ha i duschen, t.ex.
Jag vill för övrigt inte lägga någon värdering i om 3 gram är mycket, sett till volym, eller inte. Jag reagerade mest på att du skrev att det var så orimligt, och det tycker jag inte att det är.

Dessutom kan man väl tolka citatet vi diskuterar som att det är vad som sker ifall man inte duschar innan man badar? Då vet jag inte om reningsgraden av vattnet har något med saken att göra heller.
 
Sv: Badhuskompetens

Innan ditt inlägg hade jag aldrig mött någon som tyckte det var okej att fila fötterna i en simhall.

Samtalsämnet är en jättebra isbrytare när man är på fest eftersom alla tycker att det är så äckligt, de kan förfasas över ouppfostrade människor, och sen få känna sig bättre själva.
 
Senast ändrad:
Sv: Badhuskompetens

Tänker du likadant när du får någons hår i din mat på restaurang?

Men jösses!

Det är väl en himla skillnad mellan någons filande i duschen där ev hudflagor snabbt sköljs bort i avloppet och att få något i MUNNEN? Det man filar bort försvinner ju i avloppet eftersom man står i duschen.

Jag begriper inte ens jämförelsen.

Och nej det är inte trevligt med hår i maten, men jag får inga kväljningar.

det får jag av urin och avföring och ingrodd svett. Vilket jag fick utstå ett kraftigt angrepp för här på buke när jag tyckte det var äckligt.
Jag ifrågasattes som människa eftersom jag inte skulle förmå mig att torka/tvätta bort avföring från en främmande åldrings underliv.
 
Sv: Badhuskompetens

Innan ditt inlägg hade jag aldrig mött någon som tyckte det var okej att fila fötterna i en simhall.

Samtalsämnet är en jättebra isbrytare när man är på fest eftersom alla tycker att det är så äckligt, de kan förfasas över ouppfostrade människor, och sen få känna sig bättre själva.

Innan ditt inlägg hade jag aldrig mött någon som tyckte det var äckligt.
 
Sv: Badhuskompetens

*delvis kl*
Själv tycker jag det är äckligt med alla som inte skrubbar sig rena i duschen mha svamp eller handskar. Alla ni som suttit i en bastu nån gång och kunnat dra "korvar" av död hud borde inse hur mycket hudavlagringar ni tar med er ut i bassängerna. Jag använder svamp när jag duschar och har ingen död hud att "korva", men jag är uppriktigt äcklad av de som bara blöter sig som hastigast eller inte alls innan de hoppar i bassängen. :yuck:
 
Sv: Badhuskompetens

Jag har dock inte sett någon som påstår att man kontinuerligt avger 3 gram hudavlagringar i timmen, dygnet runt? Åtminstone jag släpper hud (och hår) så det står härliga till när jag blir blöt, det går att skrubba av i stora mängder när jag duschar eller badar. Det finns väl en anledning till att det säljs skrubbvantar att ha i duschen, t.ex.
Jag vill för övrigt inte lägga någon värdering i om 3 gram är mycket, sett till volym, eller inte. Jag reagerade mest på att du skrev att det var så orimligt, och det tycker jag inte att det är.

Dessutom kan man väl tolka citatet vi diskuterar som att det är vad som sker ifall man inte duschar innan man badar? Då vet jag inte om reningsgraden av vattnet har något med saken att göra heller.

Då missade du vad det stod i citatet vi diskuterar
Vad är det som innehåller cirka 1,5 kilo hår och hudavlagringar, 10 liter svett, urin och saliv samt 750000 miljarder bakterier?

Rätt svar: en simhallsbassäng efter att 500 personer badat

Min poäng är att det aldrig någonsin finns allt detta i en bassäng. Möjligen i reningsanläggningen i källaren, men aldrig någonsin i bassängen.
 
Sv: Badhuskompetens

Det bästa vore nog om den som återgav den där infon från början angav källan. Lättare att göra en bedömning av trovärdigheten om man kan läsa det själv.

Edit: här var det. Branschtidningen Badmästaren har räknat.
 
Senast ändrad:
Sv: Badhuskompetens

Det verkar vara ett citat från en artikel i Sydsvenskan.

Kanske inte den mest vetenskapliga källan, men personligen tycker jag fortfarande inte att det är så orimligt som det påstås. Kanske är det klumpigt uttryckt och möjligt att det gäller vad som hamnar i filtret, men då är ju poängen ändå att det någon gång har befunnit sig i vattnet, och att om folk var lite renligare innan de klev i badet så skulle det inte behövas lika stora reningsinsatser...
 
Sv: Badhuskompetens

Det är den jag länkar till också. Och enligt den kommer siffrorna alltså från Badmästaren, en branschtidning.
 
Sv: Badhuskompetens

Eller hur!

Jag är inte mycket för skönhetsvård, är på tok för lat, men använder skrubbhandskar gör jag ofta.

Jag tror det delvis är en kulturell grej. Jag tror det är vanligare söderut att tvätta sig med svamp/handskar.

*kl*

Innan man hoppar i bassängen duschar man naturligtvis och tvålar särskilt in underliv, armhålor och fötter.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Badhuskompetens

Fast svampar tycker jag är för mesigt. Jag använder borste (dock inte riktigt varje gång, eftersom den river bra så tvålar jag bara in mig med händerna mellan varven). Nu pratar jag hemmadusch, inte simhall.
 
Sv: Badhuskompetens

En skrubbare till!

Jag har inte provat svamp, är så nöjd med mina handskar. Men jag är faktiskt förvånad över att det inte är vanligare att använda handskar/svamp/borste. Huden blir så himla len och mjuk att jag bara inte kan tro att dyr peeling på burk kan vara lika bra.

Jag skrubbar också bara hemma. Den här diskussionen får mig att tänka på när jag en gång som tonåring blev tillfrågad av en äldre dam i simhallens duschrum om jag ville skrubba henne på ryggen med en nagelborste eftersom hon inte kom åt där själv. Jag vågade inte säga nej så det var bara att skrubba!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Badhuskompetens

Hår och fotskinn avlägsnas inte på simhallen, av hänsyn till ens medbadare!
Big NO NO! Vidrigt!!!

Igår ställde sig en tjej o rakade sina mycket håriga armhålor precis bredvid mig när jag duschade efter simningen. Tofsarna ramlade ner o flöt ut på golvet, då hon stod en bit ifrån själva duschen. Avloppet är i utrymmets yttre del, längs väggen. Håret flöt således förbi mig, sneddade sen lite fint och var på väg mot mina fötter.... jag fick studsa över tofsarna :yuck: Om man nu prompt MÅSTE raka sig, så gör det för tusan inne på en av toaletterna vid handfatet eller nåt. Tjejen lämnade glatt sina tofsar, som naturligtvis inte åkte ner genom silen. :yuck: Våra protester hjälpte föga... hade nästan lust att ta håret o lägga vid hennes skåp på vägen, men skulle inte ta i skiten om jag så fick pröjs.

En annan sak man INTE gör... spotta i bassängen. Mycket vanligt bland äldre har jag noterat. Först drar man ner en snorlåma, som man sen spottar ut i bassängen, där det simmar andra människor... IIIIEEEEWWW!!!:yuck: Man snyter heller inte ur näsborrarna i bassängen... det fick mig att kasta mig mot stegen o avbryta mitt pass. Vidrigt, gör folk så hemma oxå, spottar låmor o fräser snor på golvet?

Idag var det en annan variant av äckel. Ett barn bajsade ner hela lilla barnbassängen, och hela vägen in på damernas... En akut attack av magsjuka. En i personalen stod o gjorde rent bassängen, men det verkade inte vara nån som hade tid med golven. Fick hoppa över kluttar o pölar, rusade mot omklädningsrummet o undvek att ta i nånting, på mer kläder o sen hem o duschade... det luktade magsjuka i hela omklädningsrummet. :yuck: Jag förstår att olyckor kan hända, men det är likväl väldigt, väldigt, väldigt okul när man själv är kräsmagad...


Angående kallingar under badbyxorna, så var det ett jätteproblem förra året. Nu verkar de ha fått hyfsad bukt med det. Badvakterna är på grabbarna direkt de kommer från omklädningen, o de skickas direkt tillbaka för att klä av sig ett lager. De är även på de som kommer ut torra till bassängen, att de vackert får gå o duscha.
 
Sv: Badhuskompetens

Herregud :rofl:

Alltså - jag inser mer och mer att vårt badhus är rena badhusparadiset.

Det äckligaste där är hårstrån på golvet i omklädningsrummet. Inser att de inte är fler än på golvet hemma (sannolikt färre...) men de syns.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 347
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 284
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 224
Senast: Smoothi
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 150
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp