Bäckenbottenbedövning

krambanan

Trådstartare
Har insett med 60 dagar kvar till BF att det kanske är dags att läsa på lite om förlossningen och funderar på det där med smärtlindring. :nailbiting: Vill nog försöka klara mig med lustgas under öppningsfasen. Funderar på PBD vid utdrivningsfasen. Någon som har erfarenheter av PBD? Gör det så ont att få den som alla säger? Hjälper den tillräckligt för att vara värd det?
 
Har insett med 60 dagar kvar till BF att det kanske är dags att läsa på lite om förlossningen och funderar på det där med smärtlindring. :nailbiting: Vill nog försöka klara mig med lustgas under öppningsfasen. Funderar på PBD vid utdrivningsfasen. Någon som har erfarenheter av PBD? Gör det så ont att få den som alla säger? Hjälper den tillräckligt för att vara värd det?
Nej det gjorde inte ont vad jag minns. Jag bad om ryggbedövning för sent så då var det det som stod tillbuds.
 
Jag har för mig att jag fick bäckenbottenbedövning i samband med att sugklockan sattes. Minns inte att den gjorde ont. Det gjorde den kanske, men inte så illa så att det har etsat sig fast. Man har ju rätt ont i det där läget ändå och jag har svårt att tro att det är en värre smärta än själva barnafödandet ;) Dessutom är det förmodligen snabbt övergående.
 
Har insett med 60 dagar kvar till BF att det kanske är dags att läsa på lite om förlossningen och funderar på det där med smärtlindring. :nailbiting: Vill nog försöka klara mig med lustgas under öppningsfasen. Funderar på PBD vid utdrivningsfasen. Någon som har erfarenheter av PBD? Gör det så ont att få den som alla säger? Hjälper den tillräckligt för att vara värd det?

Jag kunde inte få epidural pga blödningsrisken så jag fick bäckenbottenbedövning istället. Den hade väl verkan ca en timme, sen var det mesta borta. Själva sticken när de satte den kändes knappt alls, det var för mycket annat som gjorde ont :grin:
Tog också bara bort smärtan lokalt, själva värkarna var ju fortfarande förjävliga :meh:
 
Det gjorde svinont o hjälpte inte alls. Hade Eda och lustgas med. EDAn var det enda som hjälpte mig..
Har insett med 60 dagar kvar till BF att det kanske är dags att läsa på lite om förlossningen och funderar på det där med smärtlindring. :nailbiting: Vill nog försöka klara mig med lustgas under öppningsfasen. Funderar på PBD vid utdrivningsfasen. Någon som har erfarenheter av PBD? Gör det så ont att få den som alla säger? Hjälper den tillräckligt för att vara värd det?
 
Är bäckenbottenbedövning till för just utrdrivningsskedet? Min egna upplevelse är att det som var mest smärtsamt var värkarna innan, utrdrivningsskedet varade med barn 1 ca 1 timme, barn 2 i max 5 minuter och det smärtade inte på långa vägar såsom värkarna gjorde ont
 
Jag funderade också på den pga eventuell allergi mot EDA. Min barnmorska sa dock att det som gör mest ont är värkarna och inte utdrivningen (såklart är ju detta helt individuellt men generellt sett går man med värkar i många timmar och trycker ut ungen på kortare tid)
Jag tyckte det gjorde ondare under värkarbetet än utdrivningen så skulle inte ta en sån bedövning.
Risken är ju tydligen också att man tappar krystkänslan och trycker på för mycket/lite. Är väl iof så med alla bedövningar..
Jag tig EDA (va ej allergisk) och den tog dåligt vilket jag är glad för i efterhand då jag tydligt kände krystvärkar och dessutom kände att jag hade kontroll på läget men ändå va lite smärtlindrad.
 
Är bäckenbottenbedövning till för just utrdrivningsskedet? Min egna upplevelse är att det som var mest smärtsamt var värkarna innan, utrdrivningsskedet varade med barn 1 ca 1 timme, barn 2 i max 5 minuter och det smärtade inte på långa vägar såsom värkarna gjorde ont

Njae, jag fick den när det var ett par cm kvar tror jag. När det väl var dags så hade effekten i princip gått ur. Men som sagt, det är inte den smärtan som är jobbig, utan värkarna är det som gör ont. Det andra försvinner liksom i det sammanhanget.. (tyckte jag då, ska tilläggas)
Jag hade helt klart föredragit en epidural istället.
 
Har insett med 60 dagar kvar till BF att det kanske är dags att läsa på lite om förlossningen och funderar på det där med smärtlindring. :nailbiting: Vill nog försöka klara mig med lustgas under öppningsfasen. Funderar på PBD vid utdrivningsfasen. Någon som har erfarenheter av PBD? Gör det så ont att få den som alla säger? Hjälper den tillräckligt för att vara värd det?
Bäckenbottenbedövning är för utdrivningsskedet och den ska läggas innan barnet kommer ned till spinaltaggarna. Denna bedövning hjälper ej mot värkar.

Ryggbedövning "ska" hjälpa mot värkarna. Men när barnet trillar tillräckligt långt ned hjälper inte ryggbedövning. Det är därför det kan vara försent med den.

Man kan säga att bäckenbottenbedövningen börjar hjälpa där ryggbedövningen slutar att hjälpa.

Sen finns det någon typ av "livmoderhalsbedövning". Den vet jag inget om. Inte ens vad den heter.
 
Men det är sjuuukt lyxigt att kunna föda med bara lustgas. Jag var inte ett dugg påverkad efteråt och hade väldigt bra kontroll under hela förlossningen. Att jag klarade mig på bara lustgas var för att det inte gjorde så ont, inte att jag var duktig. Det går inte att bestämma om det ska göra mer eller mindre ont. Det blir som det blir och jag tycker man ska utnyttja alla bedövningar som man känner att man behöver.
 
Jag bad om bäckenbottenbedövning när jag födde mitt första barn. Det gjorde inte ont men jag tror inte heller jag hade så mycket nytta av den. Jag har fått två barn till utan den och det gick bra det också. Som alla säger är det värkarna före krystvärkarna som är lite djävliga, men för mig hjälpte det bra att hitta en särskild kroppsställning och att hålla stenhård fokus på andningen. Jag vet inte om man lär ut sånt längre, men det fungerade bra. Man får ju i regel vila mellan värkarna. Håller också med om att man kan ha en plan A, B, C.... Folk är olika, jag har inte tagit nån annan bedövning än den där bäckenbottenbedövningen första gången och det fungerade bra. Hade jag haft ondare hade jag bett om epiduralbedövning för jag har absolut inget principiellt mot smärtlindring. Lycka till!
 
Jag funderade också på den pga eventuell allergi mot EDA. Min barnmorska sa dock att det som gör mest ont är värkarna och inte utdrivningen (såklart är ju detta helt individuellt men generellt sett går man med värkar i många timmar och trycker ut ungen på kortare tid)
Jag tyckte det gjorde ondare under värkarbetet än utdrivningen så skulle inte ta en sån bedövning.
Risken är ju tydligen också att man tappar krystkänslan och trycker på för mycket/lite. Är väl iof så med alla bedövningar..
Jag tig EDA (va ej allergisk) och den tog dåligt vilket jag är glad för i efterhand då jag tydligt kände krystvärkar och dessutom kände att jag hade kontroll på läget men ändå va lite smärtlindrad.

Men det är vl precis så EDA:n ska fungera? Kapa smärttopparna men du känner allt? Sista förlossningen tog jag ryggmärgsbedövning och den fungerade precis så, perfekt lagd tycker jag!
 
Jag tog lustgas och kvaddlar. Kvaddlarna var inte alls så farliga att sätta som jag blivit varnad för och jag kände absolut inte behov av mer smärtlindring efter det. Kommer vilja göra likadant nästa gång och skulle kvaddlarna inte ta kan en ju isf ta annan smärtlindring efter eftersom den är helt icke medicinsk.
 
Har insett med 60 dagar kvar till BF att det kanske är dags att läsa på lite om förlossningen och funderar på det där med smärtlindring. :nailbiting: Vill nog försöka klara mig med lustgas under öppningsfasen. Funderar på PBD vid utdrivningsfasen. Någon som har erfarenheter av PBD? Gör det så ont att få den som alla säger? Hjälper den tillräckligt för att vara värd det?

För mig gick det så fort att lustgas var det enda alternativet. Det var fantastiskt, jag blev lagom avtrubbad och kunde slappna av och det bästa med lustgasen var att jag kunde fokusera helt på andningen, som i sin tur gjorde mig sansad, lugn och "stark" - enigt min egen upplevelse.

Själva utdrivningen bestod av fyra krystvärkar, de gjorde svinont och var väldigt intensiva men inte heller då var det tal om någon bedövning - det gick ju såpass fort. (På tredje krystvärken användes sugklocka. Så sugklocka behöver inte automatiskt innebära bedövning.)

Jag var/är positivt inställd till all form av smärtlindring, men det blev ju "bara" lustgas ändå. När jag väl var på plats lämnade jag över mig själv helt till barnmorskan, hade hon sagt åt mig att hoppa hopprep så hade jag gjort det. ;) Det var jätteskönt att bara fokusera på mig själv och följa order.

Och i efterhand är jag glad att det bara var lustgas, jag var klar i huvudet och uppe på benen nästan direkt och kände mig pigg och rörligt och fjäderlätt och väldigt smal :D
 
Men det är vl precis så EDA:n ska fungera? Kapa smärttopparna men du känner allt? Sista förlossningen tog jag ryggmärgsbedövning och den fungerade precis så, perfekt lagd tycker jag!

Jo det är väl så! Men tycker mig ofta höra att EDA tagit bort all smärta och därmed även krystvärkar.

Min sattes dock dåligt i dubbel mening, den tog bara bort smärtan på ena sidan och lindrade kanske en 2/10 jag vart iof igångsatt och det satte igång lite väl intensivt kanske :cautious:
 
Jo det är väl så! Men tycker mig ofta höra att EDA tagit bort all smärta och därmed även krystvärkar.

Min sattes dock dåligt i dubbel mening, den tog bara bort smärtan på ena sidan och lindrade kanske en 2/10 jag vart iof igångsatt och det satte igång lite väl intensivt kanske :cautious:

Har också hört flera som inte känt krystvärkar efter att ha tagit EDA. Hur det hade varit utan EDA är ju såklart omöjligt att veta men har aldrig hört någon utan EDA son inte känt krystvärkar.

Det gjorde mig väldigt tveksam till att ta EDA och iaf väldigt motiverad att testa annat först. Finns ju också en del biverkningar på EDA...
 
Jo det är väl så! Men tycker mig ofta höra att EDA tagit bort all smärta och därmed även krystvärkar.

Min sattes dock dåligt i dubbel mening, den tog bara bort smärtan på ena sidan och lindrade kanske en 2/10 jag vart iof igångsatt och det satte igång lite väl intensivt kanske :cautious:

Min EDA slog ut värkarbetet, så jag fick be barnmorskan säga till när det kom en värk. Ont hade jag ändå, men det var min foglossning som smärtade :P

Att EDAn bara tar ena sidan beror ofta på att man legat snett, om man vänder sig åt andra sidan så ordnar det sig. Men de glömmer de att berätta ibland :P
 
Har också hört flera som inte känt krystvärkar efter att ha tagit EDA. Hur det hade varit utan EDA är ju såklart omöjligt att veta men har aldrig hört någon utan EDA son inte känt krystvärkar.

Det gjorde mig väldigt tveksam till att ta EDA och iaf väldigt motiverad att testa annat först. Finns ju också en del biverkningar på EDA...

Jag har faktiskt en vän som helt utan medicin "tappade" krystkänslan efter ca 20 min krystande.. Detta berodde dock troligtvis på att hon vart helt utmattad. :crazy:
Sen hade nån av hennes bm en idé om att bebisen kanske klämde på en nerv eller nått.. Ut kom den iaf med hjälp av sugklocka och hon är i efterhand väldigt nöjd med sin förlossning :)

Min EDA slog ut värkarbetet, så jag fick be barnmorskan säga till när det kom en värk. Ont hade jag ändå, men det var min foglossning som smärtade :P

Att EDAn bara tar ena sidan beror ofta på att man legat snett, om man vänder sig åt andra sidan så ordnar det sig. Men de glömmer de att berätta ibland :P

Rejäl foglossning om det känns till och med på förlossningen :nailbiting:

Dom sa åt mig att göra massa yogarörelser typ men narkosläkaren stack fel först och troligtvis vart knte andra sticket helt bra heller och därför tog den dåligt..
Vet dock inget själv då jag svimmade av värkarna :meh:
(Påpekar igen att jag vart igångsatt och det är INTE så vanligt att man har såpass ont så ingen blir rädd)
 
Jo det är väl så! Men tycker mig ofta höra att EDA tagit bort all smärta och därmed även krystvärkar.

Min sattes dock dåligt i dubbel mening, den tog bara bort smärtan på ena sidan och lindrade kanske en 2/10 jag vart iof igångsatt och det satte igång lite väl intensivt kanske :cautious:
Ah, ok! Jag har faktiskt hört om en tjej som kollade nästan hela " Kalle i chokladfabriken" och födde utan att känna smärta alls ;) men jag tror att det är rätt ovanligt.
 
Med första barnet tog jag eda och lustgas. Med andra bara lustgas.
Upplevde första förlossningen mycket mer smärtsam än andra. Kanske för jag var mer förberedd, andades bättre med andra och så gick den snabbare.

Jag tror det är svårt satt bestämma innan för hur mycket och vilken typ av smärtlindring man vill ha. Bättre att känna efter när det väl är dags hur påverkad man är av smärtan och i samråd med barnmorskan välja.
Jag ville ha eda även på andra förlossningen, det sa jag direkt när jag kom in. Men de tyckte jag klarade mig så bra ändå. Och det hade de rätt i, är jätteglad att jag inte tog den. Men samtidigt glad att jag tog den vid första. Den är verkligen effektiv.
 

Liknande trådar

Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
913
Senast: enough
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
585
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 434
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp