Bädd på grus

lady_vip

Trådstartare
Har i helgen stallat in min häst i sin box, utebox som står i en lada med 0-4 (typ grus) som underlag.

Igår när jag skulle mocka så hade hon fixat en liten grop i mitten och lagt all halm åt sidorna och antagligen lagt sig på gruset. Inget konstigt med det, men det blir nog inte så bra när det fryser senare i vinter.

Fördelen med detta underlaget är ju att kisset i stort sett går rätt igenom, så jag började fundera på om min äckliga visphäst skulle kunna stå på någon typ av bädd trots allt. Jag hade bädd i min ligghall hemma, enkelt konstruerad så att jag tog ut bajs och fyllde upp med halm. Den funkade utmärkt vintertid och var torr och fin, men bygger ju på höjden rätt fort.

Att kalka, lägga spån osv känns bakvänt, hon lär ju vända upp och ner på det nu i början + att det ju mest är till för kisslagret som blir på betonggolv..?

Hur hade ni lagt en sån bädd på det underlaget?
 
Sv: Bädd på grus

Jag hade spånat/torvat,vattnat,trampat,spånat,vattnat trampat osv. Skulle slutligen lägga på ett torrt spån/torv lager,sen på med massa halm,svårt att få en fast botten med bara halm. Bädden sätter sig ganska snabbt med denna metod,och det kan vara läge att fixa det innan vintern/tjälen!
 
Sv: Bädd på grus

jag hade lagt gummimattor i botten, och då pusselbit varianten, inte med raka sidor då visphästar lätt drar upp de med raka sidor och skyfflar in strö under. har erfarenhet av att mocka till hemska visphästar på torv, spån och halm. och det enda som har hjälpt är att skotta in kanterna varje dag så man har ett berg i mitten och gummimatta under, och sen på morgonen så är allt strö upp mot väggarna igen och hästen har varit riktigt mysig och har blandat ut skiten och kisset jämnt i ströet :D.
 
Sv: Bädd på grus

Det kanske skulle fungera med halmpellets! Tycker att halmpelletsen inte alls följer med fötterna runt på samma vis som annat strö gör!

Har en häst på det (betong under) och det blir aldrig ytor utan strö som det blev när han stod på halm!

Annars kan du bädda som man gör i travstallen i Frankrike, massor med halm upp på väggarna och lagom i mitten, ligger det redan massor runt så får de inte upp mer! Då blir det som nu ingen permanentbädd förstås! Vet dock inte om det fungerar på grus!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 099
Senast: a1agnlju
·
G
Anläggning Jag ska bygga en helt ny ligghall och har en del frågor om underlaget, så alla ni som har era hästar på lösdrift (och ffa nu som byggt...
Svar
7
· Visningar
6 024
Senast: lady_vip
·
E
Träning Har två frågor, tänkte att det var bättre att ställa båda här än att skapa två trådar :p Fråga 1: Mockade åt en stallkompis i dag...
Svar
11
· Visningar
1 627
Senast: My Beauty
·
Hästvård vad är det bästa man kan göra i boxen när hästen ska ha boxvila pga "skada"? underlag? spån och mycket halm? bädd? nått annat? har...
Svar
5
· Visningar
877
Senast: houdini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp