sköta box vid boxvila?

Fibusen

Trådstartare
vad är det bästa man kan göra i boxen när hästen ska ha boxvila pga "skada"?

underlag? spån och mycket halm? bädd? nått annat? har endast spån annars.

aktivering? kan man lägga in typ nån boll eller nått?

hästen ska kastreras,blir buköppning då ena kulan ligger kvar i magen,veterinären trodde 10 dagar boxvila,ev kunna ta en liten promenad de sista dagarna..

hur pass mkt av bädden ska man städa bort varje dag? räcker det att ta ut kisset och bajset,eller ska man byta det mesta?


kalk i botten?

kommer mocka minst 2 ggr/dag.
 
Sv: sköta box vid boxvila?

10 dagar är ju inte jättelång tid.Halm att plocka i ,lite kokt linfrö för magen.Blir nog inga problem.
Lycka till!;)
 
Sv: sköta box vid boxvila?

jo,för han är det det.. från att ha gått på lösdrift till box vart en stooor förändring,så jag fasar för hur jag ska kunna hålla han inne där i 10 dagar..:crazy:

tänker mest på vad som är bäst för såret,men det måste väll endåså vara halm!
 
Sv: sköta box vid boxvila?

Jag hade haft spån tillsammans med halm så att det finns lite att "pela" i....

För sårets skull hade nog jag tagit ut allt skitigt i boxen...

Vet en bekant som la in en boll som man har till hundar, där man lägger in godis i bollen- krafft passar utmärkt i den bollen, och hästen har jättekul!
 
Sv: sköta box vid boxvila?

vad är det bästa man kan göra i boxen när hästen ska ha boxvila pga "skada"?

underlag? spån och mycket halm? bädd? nått annat? har endast spån annars.

Spån och halm blir nog bra, då kan han ju plocka med halmen för att ha något att göra. Du skulle kunna prova med en typ av "dagbädd", d v s ett tunnare lager med strö i mitten av boxen och resten uppskottat mot boxväggen (förslagsvis där han bajsar minst :idea: ), på kvällen, efter att du mockat, brer du ut allt strö över hela boxen igen, så han kan ligga mjukt och sova. Det brukar bli mer lättmockat om man gör så.

aktivering? kan man lägga in typ nån boll eller nått?

Det kan du ju prova. Mina har aldrig brytt sig om bollar etc, men det finns ju hästar som uppskattar det!

hästen ska kastreras,blir buköppning då ena kulan ligger kvar i magen,veterinären trodde 10 dagar boxvila,ev kunna ta en liten promenad de sista dagarna..

hur pass mkt av bädden ska man städa bort varje dag? räcker det att ta ut kisset och bajset,eller ska man byta det mesta?

Byt ut allt som är smutsigt och blött! Det är ju viktigt att boxen hålls så ren och torr som möjligt, för att förhindra att det kommer in bakterier mot såret.

kalk i botten?
Ja, varför inte?

kommer mocka minst 2 ggr/dag.

Bra! Ju renare, desto bättre! Lycka till med operationen! Håller tummarna för att det ska gå bra :bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: sköta box vid boxvila?

När min hade boxvila efter kastration hade jag bara spån som strö till en början.Det var dock ingen hit eftersom det fastnade spånflagor i såret den enda gången han försökte ligga ner(han hade rätt ont de första dagarna).Det blev jättesvårt att komma åt att ta bort spånet så vi fick ta ut veterinären för astt hjälpa oss.Sedan strödde jag rejält med halm ovanpå spånet,det funkade superbra!
Det bästa är nog att ta ut allting som är smutsigt varje dag, maqn vill ju ha så rent som möjligt.
Som aktivering kan funka att hänga in granris eller liknande,det gjorde jag till min och det var mycket uppskattat.

Hoppas allt går bra med kasteringen.Lycka till!:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
611
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp. Min häst dricker ganska mycket och därav så kissar han också rätt mycket. När jag ska mocka så är nästan hela boxen...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 232
Senast: tanten
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 443
Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 122
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp