Bukefalos 28 år!

A

Anna78

Hej,
Jag undrar lite vilken bädd som är bäst för en häst som lätt får stråltöta.

Halm, torv el. spån? eller blandat kanske?

hur är det men permanenta bäddar?
tex. Torv med kalk under.

Vi har halm till hästarna nu men funderar på att byta till torv istället och göra permanenta bäddar.

:smirk:
 
Sv: Bäddar

Spån skulle jag nog säga. Sköter man bädden väl tycker jag det är det fräschaste!
 
Sv: Bäddar

halm och inte ha permanentbädd på det va det enda som fungerade på min förra häst som jämt fick strålröta..
Hade torv ett tag, men då blev det värre.
 
Sv: Bäddar

Har ingen erfarenhet av just strålröta, men torv sägs ju ha bäst egenskaper som gynnar hovarna. (Används mycket i grisstall där grisarna står hela dygn för att de inte ska få dåliga klövar!)

Har själv torvbädd, är tjock och mycket torr. Kissar hästen ser man det inte efter en liten stund.
 
Sv: Bäddar

Har hört att spån ska vara bra, så har de själv på en häst som "jämt" har lite strålröta. Tycker att hoven blivit bättre nu mot hur den var när hästen stod på halm.
 
Sv: Bäddar

Hej,
Jag undrar lite vilken bädd som är bäst för en häst som lätt får stråltöta.

Halm, torv el. spån? eller blandat kanske?

hur är det men permanenta bäddar?
tex. Torv med kalk under.

Vi har halm till hästarna nu men funderar på att byta till torv istället och göra permanenta bäddar.

:smirk:

Min häst fick strålröta och hovslagaren trodde det berodde på bäddarna men nu har jag kommit på ett jättebra sätt att hålla det båda fräscht och luktfritt - och vitkigaste av allt - torrt!
Först tar man kalk i botten, jag har kalkstensmjöl, väldigt drygt och rätt billigt, 50 kr för 25 kg tror jag det är, finns på granngården. Sen ovanpå det blandade jag torv med spån (vad jag förstått är torv dyrare än spån så det billigaste blir ju att blanda dom ime att det verkar vara det bästa alternativet.) och det blev riktigt bra, blev faktiskt så kär att jag lade mig ner i boxen och kände efter när allt var klart, riktigt skönt!
Bra om du har ungefär 1 decimeter torv blandat med spån 50/50 i botten. Sen ovanpå det - Halm. För halm är viktigt för matsmältingen för hästarna och trots att vi har en hosthäst här hemma, eller iallafall var hon det förra året så har vi halm. Men nu när vi bytt underlaget i bottnen hostar hon inte längre, mår mycket bättre. Jag är jättekär i bäddarna, så fräscht, luktfritt, lätt att mocka.. ingen strålröta, inga porösa strålar, inga hostande hästar och hästarna verkar gilla det, och det är ju det viktigaste.
Den här bädde räknar jag med att den skall kunna ligga i ungefär...4 månader, sen är det dags att byta. Fast om det behövs tidigare får man ju göra det, det märker man ju, när det börjar lukta och bädden blir för hög.
Dessutom behöver man inte fylla på lika mycket halm för det blir inte lika vått då torven och spånet suger upp det jättebra så det blir både bättre för hästarna och billigare i längden.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
635
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 443
Senast: warg
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 295
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Jag skulle vilja få era bästa tips på stallströ. Gärna lite bädd aktigt det vill säga att det håller lite längre (typ att man...
Svar
2
· Visningar
573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp